Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 13 nov 2012, 12:19
Het feit dat ze buiten worden opgesteld: kan daaruit worden afgeleid dat er weer een resem kleinere loketten wordt afgedankt of geen vervanging bij pensionering/verlof e.d.?
dentheo schreef:Werd er begin dit jaar niet gezegd dat eind 2012 overal automaten zouden staan ?
Hoeveel zijn er besteld ? Hoeveel staan er al ?
Of dat het geen nut heeft ze binnen te zetten in die stations waar je toch al met beperkte openingsuren zit.kika schreef:Het feit dat ze buiten worden opgesteld: kan daaruit worden afgeleid dat er weer een resem kleinere loketten wordt afgedankt of geen vervanging bij pensionering/verlof e.d.?
De automaten worden geleverd door een bedrijf dat daarin is gespecialiseerd, Höft & Wessel, de typenaam is Almex.station. Soortgelijke automaten zijn te vinden door heel Duitsland en Zwitserland. Het lijkt me dat er al wel is getest op vandalisme.Galactic schreef:Ben benieuwd hoe stevig die automaten zullen zijn : zijn ze bestand tegen vandalisme?
Hoe lang gaat het duren vooraleer iemand probeert deze open te breken om het geld uit die machines te stelen...![]()
Hopelijk werd dat ook uitvoerig getest...
Niettemin mag je niets uitsluiten: de leverancier levert wat de klant vraagt. Wil de klant de kosten bijvoorbeeld drukken en legt die geen duidelijke normen op rond vandalismebestendigheid, dan zou het bijvoorbeeld best kunnen dat de automaten lang niet altijd even schitterend zullen werken als in andere landen. Al hoop ik dat natuurlijk van harte, het zou een grote verbetering zijn. Alleen al voor de aankoop van producten als een Pass, de verlenging van de Treinkaart enzovoort, allemaal zaken die bij de TBG niet mogelijk zijn.AlexNL schreef:De automaten worden geleverd door een bedrijf dat daarin is gespecialiseerd, Höft & Wessel, de typenaam is Almex.station. Soortgelijke automaten zijn te vinden door heel Duitsland en Zwitserland. Het lijkt me dat er al wel is getest op vandalisme.Galactic schreef:Ben benieuwd hoe stevig die automaten zullen zijn : zijn ze bestand tegen vandalisme?
Hoe lang gaat het duren vooraleer iemand probeert deze open te breken om het geld uit die machines te stelen...![]()
Hopelijk werd dat ook uitvoerig getest...
Dat wordt wederom een calvarietocht zonder einde. De huidige automaten kunnen al ongeveer een jaar geen biljetten met reductiekaart 50% (code 046) verkopen en de NMBS heeft destijds geweigerd die automaten te herstellen wegens een te dure investering met het zicht op de vervanging. Ik heb echter al meermaals vastgesteld dat zelfs na een jaar nog heel wat TBG's hiervan niet op de hoogte zijn! Blijkbaar worden zo een problemen niet gemeld aan het treinpersoneel. Je kan je dus al de oeverloze discussies voorstellen wanneer een reiziger zal beweren dat in een vorige stopplaats de automaat defect was, zelfs wanneer ie de TBG spontaan is gaan opzoeken in de trein! Ik heb het zelf eenmaal meegemaakt dat men dit verhaal totaal ongeloofwaardig vond en men mij een aanmaakloon heeft aangerekend omdat de TBG dacht dat ik haar blaasjes aan het wijsmaken was. Ik kreeg het vriendelijke advies dat aanmaakloon terug te vorderen van de klantendienst "want zij kunnen uw bewering zeker onderzoeken". Nu zijn we ondertussen al drie maand verder en ik krijg maar geen reactie van die mannen. Wat een klucht!Galactic schreef:De reden van de nieuwe automaten in alle stopplaatsen : invoering van het treintarief.
Iedere reiziger zou vanaf het moment dat alle automaten werken, in het bezit moeten zijn van een geldig vervoersbewijs, zelfs als ze opstappen vanuit onbemande stopplaatsen.
Als de reiziger dan nog een ticket op de trein zou willen kopen, zou dat automatisch met een toeslag van ongeveer 7 à 8 euro zijn (= het treintarief).
Omdat de nieuwe automaten alle kaarten en cash aanvaarden, zou niemand nog een excuus hebben om zonder ticket de trein op te stappen.
Reactie is verplicht binnen een maand. Ombudsman al geprobeerd? Verder een klacht bij de toezichthouder wegens inbreuk de EU-verordening?Jeroen schreef:Ik kreeg het vriendelijke advies dat aanmaakloon terug te vorderen van de klantendienst "want zij kunnen uw bewering zeker onderzoeken". Nu zijn we ondertussen al drie maand verder en ik krijg maar geen reactie van die mannen. Wat een klucht!
Er stond maar 1 automaat en daar waren 2 jonge mijnheren aan het knoeien met al die nieuwe technologie liefste TBG, niet iedereen is zo goed mee hoor! En ik heb een kinderwagen en ne rollator en diene automaat staat aan het uiteinde van perron 1 en ik moest opstappen aan den andere kant van perron 2, ik was hier al 9 minuten van tevoren maar 'k wil mijnen trein niet missen zenne! Zomaar uit het leven van Kika gegrepen.Galactic schreef:De reden van de nieuwe automaten in alle stopplaatsen : invoering van het treintarief.
Iedere reiziger zou vanaf het moment dat alle automaten werken, in het bezit moeten zijn van een geldig vervoersbewijs, zelfs als ze opstappen vanuit onbemande stopplaatsen.
Als de reiziger dan nog een ticket op de trein zou willen kopen, zou dat automatisch met een toeslag van ongeveer 7 à 8 euro zijn (= het treintarief).
Omdat de nieuwe automaten alle kaarten en cash aanvaarden, zou niemand nog een excuus hebben om zonder ticket de trein op te stappen.
Wat een onzin. Overal heb je dronkenlappen, voetbalvandalen, verveelde jeugd, gefrustreerde reizigers... noem maar op.jotie schreef:In Duitsland en Zwitserland zijn de zeden natuurlijk ook wel iets minder ruw - gemiddeld gesproken.
Ik zou er niet op hopen, de praktijk is dat ook in bvb. Duitsland daar wel mee begonnen was (2 automaten op 1 perron, en niets op het andere perron, bij de wat iets drukkere stopplaatsen) maar dat men daar grotendeels van is afgestapt. Die automaten kosten per stuk en zijn ook niet zo zuinig (thermisch papier wat continue verwarmd wordt, om maar wat te noemen). Helaas is het ook zo dat iemand die wat minder handig is met de automaat of een wat ingewikkelder ticket wilt maar ook nog de prijs vergelijken met een andere dat je trein al weg is...Mochten er minstens 2 automaten per perron worden voorzien op ieder 'gewone' halteplaats, wordt in ieder geval een weinig 'backup' ingebouwd, zowel tegen technische storingen als vandalisme.
In bvb. NRW is men daar enkele jaren geleden van teruggekomen, ze zijn simpelweg niet vervangen. Ze zijn onderhoudsgevoelig (nogal veel trillingen), nemen vrij veel ruimte in, en het zou me verbazen als er niet heel veel mensen zijn/waren die het aanschaffen van een kaartje zo lang uitstellen totdat ze een keer een controleploeg zien. En die zie je niet overal zo vaak. Maar er zijn inderdaad nog wel een aantal lijnen waar ze op de treinen geïnstalleerd zijn, ik waardeer dat zeer, helaas kan je er meestal maar een heel beperkt gamma kopen.Of, en dat systeem gebruikt men hier en daar ook in Duitsland: men kan ook een automaat in de trein inbouwen. Ideaal voor de minst drukke lijnen. Een ding lijkt me bij voorbaat al zeker: ze zullen beter werken dan de huidige modellen. En dat is op zich al positief.
Ik heb nog een mail gestuurd maar bij mijn initiële klacht via e-mail kreeg ik in het automatisch antwoord GEEN volgnummer toegekend dus dat vind ik al verdacht.rvdborgt schreef:Reactie is verplicht binnen een maand. Ombudsman al geprobeerd? Verder een klacht bij de toezichthouder wegens inbreuk de EU-verordening?Jeroen schreef:Ik kreeg het vriendelijke advies dat aanmaakloon terug te vorderen van de klantendienst "want zij kunnen uw bewering zeker onderzoeken". Nu zijn we ondertussen al drie maand verder en ik krijg maar geen reactie van die mannen. Wat een klucht!