Pagina 17 van 158
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 10:47
door Bibke
Zolang de NMBS een staatsbedrijf is, moet het de goedkoopste offerte volgen.
Wanneer ze een offerte uitschrijven moeten ze minstens 3 fabrikanten aanschrijven. Als ze slechts 1 offerte terugkrijgen, wordt dat de leverancier wanneer de aankoop door gaat.
Dit is voor alle overheidsinstanties zo. Wanneer de NMBS zou geprivatiseerd worden, kan de NMBS aankopen wat ze wilt, dus dan moet ze de goedkoopste offerte niet volgen.
De truc is een goede offerte uit te schrijven, cfr MW41, wat een slecht voorbeeld was. Binnendeuren die niet automatisch sluiten bij zulk jong materieel ????
Dat Siemens het order binnenhaalde voor de Desiro's was omdat hun offerte goedkoper was dan die van Bombardier. Daarom dat er die heisa was over de werkgelegenheid in België (lees Bombardier in Brugge).
Gelukkig heeft men een overeenkomst kunnen maken met Siemens om een deel in Brugge te laten bouwen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 11:27
door pietmol
recent had ik een gesprek met iemand die werkt voor een lid van het directiecomite van NMBS.
over de mogelijke aankoop van dubbeldekmaterieel, bestaan er nog verschillende denkpistes, maar een waarschijnlijk scenario zou zijn:
aankoop van 2 verschillende soorten motorstellen( mogelijk van verschillende vendors):
lot1: 3-ledig 160 km/u, compatibel met desiro ( zelfde acceleratie en remkarakteristieken als desiro)
lot2: 3-ledig 200 km/u, compatibel met HLE18/19 & M6 rijtuigen
voorts zou men overwegen om nog bijkomende dubbeldek rijtuigen 200 km/u te bestellen:
lot3: dubbeldek rijtuigen
lot4: dubbeldek stuurrijtuigen met Gf koppeling geschikt voor 200 km/u
sommige types van het te bestellen materieel zullen geschikt moeten zijn om in onze buurlanden te rijden.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 12:32
door K V B
Bibke schreef:Zolang de NMBS een staatsbedrijf is, moet het de goedkoopste offerte volgen.
Dat moeten ze niet.
Ze moeten objectieve criteria volgen, en die criteria op voorhand vast leggen. Ze zijn echter niet verplicht per definitie de goedkoopste te nemen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 12:57
door Bibke
K V B schreef:Bibke schreef:Zolang de NMBS een staatsbedrijf is, moet het de goedkoopste offerte volgen.
Dat moeten ze niet.
Ze moeten objectieve criteria volgen, en die criteria op voorhand vast leggen. Ze zijn echter niet verplicht per definitie de goedkoopste te nemen.
Inderdaad maar dan moet je een serieuze argumentatie geven.
Ik heb dat bij ons nooit weten doen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 16:35
door rdv
Bibke schreef:K V B schreef:Bibke schreef:Zolang de NMBS een staatsbedrijf is, moet het de goedkoopste offerte volgen.
Dat moeten ze niet.
Ze moeten objectieve criteria volgen, en die criteria op voorhand vast leggen. Ze zijn echter niet verplicht per definitie de goedkoopste te nemen.
Inderdaad maar dan moet je een serieuze argumentatie geven.
Ik heb dat bij ons nooit weten doen.
Wat is "ons"? TSP-PFT moet als gesubsidieerde vzw vanaf 1 juli vorig jaar waarschijnlijk ook voldoen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 18:17
door bobke
pietmol schreef:
over de mogelijke aankoop van dubbeldekmaterieel, bestaan er nog verschillende denkpistes, maar een waarschijnlijk scenario zou zijn:
aankoop van 2 verschillende soorten motorstellen( mogelijk van verschillende vendors):
lot1: 3-ledig 160 km/u, compatibel met desiro ( zelfde acceleratie en remkarakteristieken als desiro)
lot2: 3-ledig 200 km/u, compatibel met HLE18/19 & M6 rijtuigen
voorts zou men overwegen om nog bijkomende dubbeldek rijtuigen 200 km/u te bestellen:
lot3: dubbeldek rijtuigen
lot4: dubbeldek stuurrijtuigen met Gf koppeling geschikt voor 200 km/u
sommige types van het te bestellen materieel zullen geschikt moeten zijn om in onze buurlanden te rijden.
Moet gekoppeld kunnen worden met een Desiro? Euhm nee, dat is niet nodig!! De NMBS zal anders nog meer verleid zijn om die Desiro's te gebruiken in IC treinen. En die nieuwe dubbeldekkers dienen voor IC of IR ritten.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 18:23
door Steven
Koppelbaar naar noodgevallen wel of kortweg liefst een GF-koppeling en geen Charfenberg (of hoe die naam ook juist te schrijven is)-koppeling. Kwestie van voor alle binnenlands materieel enkel een GF-koppeling nodig te hebben als automatische koppeling. Zeker nadat klassiekjes en varkensneuzen verdwenen zijn.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 18:23
door Steven
Dan kan je op een mr96 na alle motorstellen vlot koppelen om te evacueren.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 18:49
door Bibke
rdv schreef:Bibke schreef:
Inderdaad maar dan moet je een serieuze argumentatie geven.
Ik heb dat bij ons nooit weten doen.
Wat is "ons"? TSP-PFT moet als gesubsidieerde vzw vanaf 1 juli vorig jaar waarschijnlijk ook voldoen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Ons is Defensie, sorry voor de onduidelijkheid.
Voor alle zekerheid, het TSP ontvangt geen enkele subsidie.
Dat een VZW die gesubsidieerd, wordt ook aan de wetgeving op de overheidsopdrachten moet voldoen, wist ik niet.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 19:17
door Cipallieter
Bibke schreef:rdv schreef:Bibke schreef:
Inderdaad maar dan moet je een serieuze argumentatie geven.
Ik heb dat bij ons nooit weten doen.
Wat is "ons"? TSP-PFT moet als gesubsidieerde vzw vanaf 1 juli vorig jaar waarschijnlijk ook voldoen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Ons is Defensie, sorry voor de onduidelijkheid.
Voor alle zekerheid, het TSP ontvangt geen enkele subsidie.
Dat een VZW die gesubsidieerd, wordt ook aan de wetgeving op de overheidsopdrachten moet voldoen, wist ik niet.
Defensie is inderdaad niet altijd verplicht om de wetgeving op de overheidsopdrachten te volgen.
De aankoop van wapens heeft dikwijls een gevoelig karakter (nationale belangen en veiligheid). De wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied geldt dan. Voor 'dagelijkse aankopen' geldt de gewone wetgeving op de overheidsopdrachten.
Voor wat vzw's betreft heeft Het Vlaams Studie- en Documentatiecentrum voor vzw's een handige webpagina gemaakt waarop u onderaan kan vinden wanneer een vzw moet voldoen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
http://www.vsdc.be/NL/Nieuws/overheidso ... _vzws_-192
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 20:10
door treinfan93
pietmol schreef:
recent had ik een gesprek met iemand die werkt voor een lid van het directiecomite van NMBS.
over de mogelijke aankoop van dubbeldekmaterieel, bestaan er nog verschillende denkpistes, maar een waarschijnlijk scenario zou zijn:
aankoop van 2 verschillende soorten motorstellen( mogelijk van verschillende vendors):
lot1: 3-ledig 160 km/u, compatibel met desiro ( zelfde acceleratie en remkarakteristieken als desiro)
lot2: 3-ledig 200 km/u, compatibel met HLE18/19 & M6 rijtuigen
voorts zou men overwegen om nog bijkomende dubbeldek rijtuigen 200 km/u te bestellen:
lot3: dubbeldek rijtuigen
lot4: dubbeldek stuurrijtuigen met Gf koppeling geschikt voor 200 km/u
sommige types van het te bestellen materieel zullen geschikt moeten zijn om in onze buurlanden te rijden.
Koppelbaar met een Desiro ... Dat moet dan ook bijn siemens materiaal zijn want anders kunnen daar wel eens problemen van komen .
Die software is namelijk zeer ingewikkeld ... (Treinconfiguratie , deuren , alarmpaneel , remproef , ... )
Ik ze eerlijk gezegd geen Desiro (elektrisch) koppelen met is van alstom of ...
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 20:13
door Shrek
treinfan93 schreef:
Koppelbaar met een Desiro ... Dat moet dan ook bijn siemens materiaal zijn want anders kunnen daar wel eens problemen van komen .
Die software is namelijk zeer ingewikkeld ... (Treinconfiguratie , deuren , alarmpaneel , remproef , ... )
Ik ze eerlijk gezegd geen Desiro (elektrisch) koppelen met is van alstom of ...
Ik denk ook niet dat het over meer dan een mechanische koppeling gaat

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 21:09
door Steven
Inderdaad gewoon mechanisch en pneumatisch. Je kan met een HLE 19 perfect een break slepen maar daar stopt het dan ook. Om een voorbeeld te geven.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 22:32
door Teach2
Bibke schreef:Zolang de NMBS een staatsbedrijf is, moet het de goedkoopste offerte volgen.
Wanneer ze een offerte uitschrijven moeten ze minstens 3 fabrikanten aanschrijven. Als ze slechts 1 offerte terugkrijgen, wordt dat de leverancier wanneer de aankoop door gaat.
Dit is voor alle overheidsinstanties zo. Wanneer de NMBS zou geprivatiseerd worden, kan de NMBS aankopen wat ze wilt, dus dan moet ze de goedkoopste offerte niet volgen.
De truc is een goede offerte uit te schrijven, cfr MW41, wat een slecht voorbeeld was. Binnendeuren die niet automatisch sluiten bij zulk jong materieel ????
Dat Siemens het order binnenhaalde voor de Desiro's was omdat hun offerte goedkoper was dan die van Bombardier. Daarom dat er die heisa was over de werkgelegenheid in België (lees Bombardier in Brugge).
Gelukkig heeft men een overeenkomst kunnen maken met Siemens om een deel in Brugge te laten bouwen.
Wat jij beschrijft is de procedure voor een gewone openbare aanbesteding. Dat is echter niet de procedure die hier gevolgd wordt. Wat men hier volgt is de 'Onderhandelingsprocedure met bekendmaking'. En bij die procedure is het niet verplicht de goedkoopste te nemen. Hier worden de gunningscriteria bepaald door degene die de procedure uitschrijft (in dit geval de NMBS). Die criteria moeten objectief zijn, en krijgen allemaal een duidelijk 'gewicht' in punten. De offertes worden geëvalueerd, en degenen die het beste scoren als alle punten zijn opgeteld, worden uitgenodigd voor de volgende stap: de onderhandelingen. Daar worden ze tegen mekaar uitgespeeld, en aan het einde van die onderhandelingen komen de bedrijven met hun BAFO (Best and Final Offer). Op basis daarvan, en opnieuw volgens de vastgelegde criteria, wordt er dan gegund.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 jan 2014, 23:25
door nahoj
pietmol schreef:
recent had ik een gesprek met iemand die werkt voor een lid van het directiecomite van NMBS.
over de mogelijke aankoop van dubbeldekmaterieel, bestaan er nog verschillende denkpistes, maar een waarschijnlijk scenario zou zijn:
aankoop van 2 verschillende soorten motorstellen( mogelijk van verschillende vendors):
lot1: 3-ledig 160 km/u, compatibel met desiro ( zelfde acceleratie en remkarakteristieken als desiro)
lot2: 3-ledig 200 km/u, compatibel met HLE18/19 & M6 rijtuigen
voorts zou men overwegen om nog bijkomende dubbeldek rijtuigen 200 km/u te bestellen:
lot3: dubbeldek rijtuigen
lot4: dubbeldek stuurrijtuigen met Gf koppeling geschikt voor 200 km/u
sommige types van het te bestellen materieel zullen geschikt moeten zijn om in onze buurlanden te rijden.
U mag gesproken hebben met de paus wat mij betreft, maar wat u beschrijft is
niet wat momenteel concreet op papier staat.
Over pakweg motorstellen die functioneel compatibel zijn met Desiro, is op geen enkel moment zelfs sprake geweest. Dat zou een technisch extreem verregaande complexiteit vormen.
Hierbij een poging om de wilde verhalen een halt toe te roepen.
Momenteel wordt het volgende concreet uitgewerkt.
Hieraan kunnen nog wijzigingen aangebracht worden, in functie van de evolutie van het project (o.m. de technische mogelijkheden).
> 1000 dubbeldekrijtuigen M7, in 4 varianten:
- 2de klasse;
- 1e/2e klasse;
- 2e klasse + multifunctionele ruimte + stuurpost;
- 2e klasse + stuurpost + zelfstandige tractie-uitrusting.
Ze zullen in min of meer vaste configuratie rijden van 4 of 6 eenheden (uitbating type motorstel), maar dit kan ook gemengd gebeuren met gesleepte M5*/M6/M7, tractie door M7/HLE(13/)18/19, en besturing vanuit M6/M7/HLE(13/)18/19 (via MUX).
De GF-koppeling moet dus functioneel compatibel zijn tussen HLE19, M6 en M7. Bij de andere GF beperkt zich dit tot evacuatiemogelijkheden (en bij MR96 zelfs dat niet wegens de hoogte van de koppeling).
* bij M5 zal het enkel gaan om door M7/HLE omsloten homogene M5-stellen, met de stuurposten van de stuurrijtuigen M5 buiten dienst, om reden van de energievoorziening van M5.