Pagina 17 van 26

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 23 nov 2012, 12:03
door Steve
Retard schreef:In Op De Baan stond er dat dat er een 'project' bestaat om 28's te gebruiken voor de sleping van de treinen van de relatie IR q tussen Liège-Guillemins en Aachen HBF. Het lijkt er effectief op dat de Rode Tweeledige Motorstellen, die nu ingezet worden naar Aachen HBF, hun homologatie verliezen. De NMBS voorziet de eventuele inzet van rijtuigen die ingesloten worden door twee 28's.

Twee olifanten die een luciferdoosje gaan verplaatsen. Dat deze olifanten in de savanne blijven, dan kunnen jullie daar naar toe op hier al genoemde safari!
Als de klassiekjes het kunnen, waarom kan ander eigen NMBS-materieel het niet? Zelfs als je materieel neemt zonder TBL1+, blijft er toch nog wat over. Zolang er onder 3 KV tot Aachen kan worden gegaan, zie ik het nut totaal niet in van die 28'en... twee dan nog!

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 23 nov 2012, 12:08
door dentheo
MIVB-reiziger schreef: Als de klassiekjes het kunnen, waarom kan ander eigen NMBS-materieel het niet? Zelfs als je materieel neemt zonder TBL1+, blijft er toch nog wat over. Zolang er onder 3 KV tot Aachen kan worden gegaan, zie ik het nut totaal niet in van die 28'en... twee dan nog!
De duitsers beschermen hun "net", hetzelfde als de belgen...geen papieren niet erin.
Alle "oudjes" hebben geen papieren voor Duitsland.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 23 nov 2012, 13:43
door kika
Zouden de desiro's niet relatief makkelijk een homologatie kunnen krijgen? Hetzelfde materieel in andere uitvoering rijdt al elders rond in dezelfde deelstaat.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 23 nov 2012, 15:33
door Steve
kika schreef:Zouden de desiro's niet relatief makkelijk een homologatie kunnen krijgen? Hetzelfde materieel in andere uitvoering rijdt al elders rond in dezelfde deelstaat.
Maar zonder TBL1+...

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 24 nov 2012, 17:07
door nahoj
MIVB-reiziger schreef:
kika schreef:Zouden de desiro's niet relatief makkelijk een homologatie kunnen krijgen? Hetzelfde materieel in andere uitvoering rijdt al elders rond in dezelfde deelstaat.
Maar zonder TBL1+...
En met andere tractie-inrichting (elektrisch èn mechanisch), andere stuurpostinrichting, andere GSM-R,...

Homologatie voor dubbele motorstellen en HLE 27 met TBL1+ naar Aachen, is lopende. Zelfde soap als de homologaties TBL1+ naar Frankrijk en Nederland.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 24 nov 2012, 18:40
door LHOON
nahoj schreef:
MIVB-reiziger schreef:
kika schreef:Zouden de desiro's niet relatief makkelijk een homologatie kunnen krijgen? Hetzelfde materieel in andere uitvoering rijdt al elders rond in dezelfde deelstaat.
Maar zonder TBL1+...
En met andere tractie-inrichting (elektrisch èn mechanisch), andere stuurpostinrichting, andere GSM-R,...

Homologatie voor dubbele motorstellen en HLE 27 met TBL1+ naar Aachen, is lopende. Zelfde soap als de homologaties TBL1+ naar Frankrijk en Nederland.
Met al die europese regelgeving is de procedure kennelijk veel ingewikkelder geworden, net het omgekeerde van wat de europese integratie zou moeten bewerkstelligen...

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 24 nov 2012, 21:09
door dentheo
Dat hebben de nationale "operatoren" zelf zo gemaakt, om concurrenten dwars te zitten.
Zij hebben ook prompt allemaal honderden loks en treinstellen gekocht.
Prachtig natuurlijk is dat bv Duitse provincies nu nieuw materieel eisen bij een aanbesteding, zodat DB toch nog moet gaan winkelen om te voldoen aan de eisen.....

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 25 nov 2012, 00:20
door Retard
dentheo schreef:Dat hebben de nationale "operatoren" zelf zo gemaakt, om concurrenten dwars te zitten.
Zij hebben ook prompt allemaal honderden loks en treinstellen gekocht.
Prachtig natuurlijk is dat bv Duitse provincies nu nieuw materieel eisen bij een aanbesteding, zodat DB toch nog moet gaan winkelen om te voldoen aan de eisen.....
Pfft. En hoeveel kost dit meer voor de reiziger? En hoe slecht is dat niet voor het milieu, al die overbodige treinstellen?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 25 nov 2012, 10:13
door rvdborgt
dentheo schreef:Dat hebben de nationale "operatoren" zelf zo gemaakt, om concurrenten dwars te zitten.
De toelatingsprocedure wordt niet door de (voormalige) staatsbedrijven gedaan maar door de nationale veiligheidsinstanties. In Duitsland is het het EBA, dat al sinds 1994 bestaat en dat nogal lang doet over toelatingen, of die nu voor materieel van DB zijn (denk aan de Talent 2) of van andere vervoerders.

Groetjes,
Rian

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 25 nov 2012, 16:07
door Tom024
dentheo schreef:Dat hebben de nationale "operatoren" zelf zo gemaakt, om concurrenten dwars te zitten.
Zij hebben ook prompt allemaal honderden loks en treinstellen gekocht.
Prachtig natuurlijk is dat bv Duitse provincies nu nieuw materieel eisen bij een aanbesteding, zodat DB toch nog moet gaan winkelen om te voldoen aan de eisen.....
In steeds meer aanbestedingen wordt ook gebruikt materieel toegelaten hoor. Tot een zekere leeftijd natuurlijk...

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 25 nov 2012, 22:39
door Shrek
LHOON schreef:Met al die europese regelgeving is de procedure kennelijk veel ingewikkelder geworden, net het omgekeerde van wat de europese integratie zou moeten bewerkstelligen...
Punt één van de Europese regels is nog altijd de veiligheid bewaken. Dat ze niet zomaar meer akkoord gaan met een toelating die in de achterkamertjes geregeld is vind ik net een heel positief punt.
De officiële toelating zou natuurlijk een pak sneller moeten, maar ik ben al heel blij dat er tegenwoordig procedures voor zijn.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 26 nov 2012, 00:39
door kika
Tom024 schreef:
dentheo schreef:Prachtig natuurlijk is dat bv Duitse provincies nu nieuw materieel eisen bij een aanbesteding, zodat DB toch nog moet gaan winkelen om te voldoen aan de eisen.....
In steeds meer aanbestedingen wordt ook gebruikt materieel toegelaten hoor. Tot een zekere leeftijd natuurlijk...
Het is niet allemaal zo zwart-wit. Er zijn bijvoorbeeld een heleboel treinen bij Pesa besteld, diesels. Maar het is per regio heel verschillend wat er gevraagd wordt. Hamburg bijvoorbeeld heeft nu het idee dat voor haar netwerk de nieuwe aanbieder (2018-2033) nieuwe stellen koopt en aan de opvolger (na 2033) die vloot meegeeft omdat het nogal moeilijk is om op 6 maanden een complete park samen te krijgen. Bij de huidige concessie hadden ze alles wat snel gedaan en blijkbaar nu toch wat geleerd uit hoe je een goede aanvraag moet doen. Ze houden nu ook de mogelijkheid open om eigen materieel aan te schaffen en die te verhuren aan de concessiehouder. Al bij al is het een zeer regionale markt, sommige Verkehrsverbunden en deelstaten hebben meer of minder geld, andere prioriteiten, etc. Af en toe zie je wel de vraag naar gemoderniseerde treinstellen, dan zijn er nog veranderende normen (Euro III alweer? en crashnormen), gelijkvloerse instap, airco,... Soms is het dan slimmer om dan nieuw materieel aan te schaffen. Er is ook een gegroeide vraag, en bij diesels heb je ook een serieus verschil in verbruik of je iets van 40 jaar geleden neemt of iets wat pas over 5 jaar wordt afgenomen.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 26 nov 2012, 10:43
door Tom024
VOor Hamburg zijn dan ook speciale treinstellen benodigd, dat maakt de zaak weer wat gecompliceerder. En er is daar sprake van en enorme groei van het vervoer. Maar dat doet in dit topic verder niet terzake geloof ik. ;)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 26 nov 2012, 10:56
door Galactic
Ik kreeg ook al de indruk dat we in een ander topic beland waren. Dienstregeling 2013 in Duitsland? :D

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 27 nov 2012, 17:36
door wva
Blijkbaar heeft de NMBS soms toch horen naar de klachten van zijn reizigers...

http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord ... ieren.aspx