Pagina 159 van 414
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 27 dec 2014, 17:49
door nahoj
Shrek schreef:nahoj schreef:
Mijn punt was in de eerste plaats dat 300 i.p.v. 200km/h op een afstand zoals Leuven-Luik een tijdswinst oplevert die onbeduidend is en niet in verhouding staat tot de meerkost in investering en exploitatie.
Zo denken Thalys en DB er niet over, zij vechten voor elke minuut tijdswinst.
De duurdere rijpaden voor HST's maken dan ook dat het voor Infrabel geen grotere kost is. Thalys en DB betalen met plezier als ze daardoor 300/250 mogen rijden.
Jeroen schreef:nahoj schreef:Als we moeten vaststellen dat een 21 met M4'en tijd goedmaakt ondanks rond te moeten rijden langs L.36 aan max. 140km/h, dan kan je je toch vandaag al serieus vragen stellen bij het nut van die investering?
Dat ligt misschien aan de NMBS en haar buffertijden? Wat zou het verschil zijn voor een ICE die ofwel aan de maximum toegelaten snelheid kan rijden op de uren dat hij nu rijdt ofwel op die uren moet rondrijden via L36 en dan misschien achter een stoptrein hangt?
Dat Thalys en ICE om een minuutje liggen te vechten is eerder een kwestie van prestige uit marketing-hoek. Het maatschappelijk nut of waarde van die minuut wordt prachtig gerelativeerd door de meerdere minuten buffertijd die de NMBS voor de rest van het verkeer hanteert, zonder dat er een haan naar kraait. (Behalve misschien enkele berichten in de pers met de laatste dienstregelingswijziging, nu het nogal bijzonder ver begint te gaan, maar dan nog zonder enige concrete link te leggen met een miljoeneninvestering in een HSL. En, belangrijker: geen enkel signaal van de overheid.)
Daarbij ken ik niemand die voor de ene of de andere operator kiest omwille van die laatste minuut tijdswinst.
ICE doet er in de huidige dienstregeling 3 minuten langer over tussen Brussel-Zuid en Aachen dan Thalys. En dat met een stop extra in Brussel-Noord en een snelheidsbeperking tot 250km/h i.p.v. 300km/h op L.2 / 260km/h op L.3 voor Thalys. Zonder stop in Brussel-Noord is het verschil dus pakweg 1 minuut. Leg dat eens naast het extra vermogen, slijtage, en frequenter onderhoud dat die laatste 50km/h kost...
300km/h is nuttig op afstanden zoals Parijs-Lyon, niet Leuven-Luik.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 28 dec 2014, 18:04
door Terminus
trainlovertje schreef:
inderdaad. heb 2 weken geleden een stam I6 van HKX (getrokken door BR182 (taurus) van MRCE) in Aachen Hbf gezien. niet in commerciële dienst, maar geen idee wat ze daar kwamen doen. ik vermoed dat ze daar hun onderhoud krijgen ofzo.
Intussen heeft HBX afscheid genomen van de Belgische rijtuigen, aldus hun Facebookpagina...
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 28 dec 2014, 19:38
door Asterix
nahoj schreef:Als je meer keuze hebt in types materieel, kan je flexibeler zijn in je planning, in je verbindingen (P-treinen?), en -- daar doelde ik in de eerste plaats op -- in je toevallige vervangmaterieel. Die M4'en kunnen dan misschien ook gewoon over L2 ipv via L36.
Nochtans was één van dé toverformules om alles stipter te laten verlopen een maximum van 2 treintypes per relatie. Dat is dan opeens toch niet meer nuttig?
nahoj schreef:Zonder stop in Brussel-Noord is het verschil dus pakweg 1 minuut. Leg dat eens naast het extra vermogen, slijtage, en frequenter onderhoud dat die laatste 50km/h kost...
300km/h is nuttig op afstanden zoals Parijs-Lyon, niet Leuven-Luik.
Vind je de investering voor een HSL aan 250 km/u dan wél OK? Ik had begrepen dat je eerder die hele HSL niet ziet zitten en dat men dat geld beter zou hebben geïnvesteerd in het wegwerken van gelijkgrondse kruisingen en dergelijke. In dat geval gaat de reistijd voor een ICE of Thalys toch wél serieus oplopen?
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 28 dec 2014, 19:50
door b-loc
Terminus schreef:trainlovertje schreef:
inderdaad. heb 2 weken geleden een stam I6 van HKX (getrokken door BR182 (taurus) van MRCE) in Aachen Hbf gezien. niet in commerciële dienst, maar geen idee wat ze daar kwamen doen. ik vermoed dat ze daar hun onderhoud krijgen ofzo.
Intussen heeft HBX afscheid genomen van de Belgische rijtuigen, aldus hun Facebookpagina...
Het bericht van de I6'en bij HKX
Aan de reactie's te zien hebben velen spijt dat deze comfortabele rijtuigen weg gaan bij HKX.
https://www.facebook.com/HKX.de/photos/ ... 61/?type=1
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 28 dec 2014, 20:28
door Merijn
Jeroen schreef:Nochtans was één van dé toverformules om alles stipter te laten verlopen een maximum van 2 treintypes per relatie. Dat is dan opeens toch niet meer nuttig?
Ik hou niet van negatieve uitlatingen tav de NMBS op dit forum, omdat hier ook veel medewerkers op dit forum aanwezig zijn. Maar ik heb toch sterk het idee dat die "2 treintypes en minder vertraging" vooral een zoethoudertje was. En dit om op sommige relaties de M6-rijtuigen te kunnen weghalen.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 30 dec 2014, 19:45
door bram2727
Daar juist vertroken uit brugge om 18u57 richting eupen 2 klasiekjes vertroken van uit brugge
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 31 dec 2014, 11:55
door trainlovertje
bram2727 schreef:Daar juist vertroken uit brugge om 18u57 richting eupen 2 klasiekjes vertroken van uit brugge
http://railtime.be/website/ShowTrain.as ... 0&pid=ssid
maar 4 minuten vertraging opgelopen door hsl 2 niet te berijden, wow?
en daarbij nog is vertraging kunnen halveren over het hele traject. raar als je weet dat die niet harder dan 140 mogen... echt raar
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 31 dec 2014, 14:48
door bram2727
Kvondt het ook raar want op de trug weg reed die ze normaale weg
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 31 dec 2014, 15:53
door Steven
trainlovertje schreef:bram2727 schreef:Daar juist vertroken uit brugge om 18u57 richting eupen 2 klasiekjes vertroken van uit brugge
http://railtime.be/website/ShowTrain.as ... 0&pid=ssid
maar 4 minuten vertraging opgelopen door hsl 2 niet te berijden, wow?
en daarbij nog is vertraging kunnen halveren over het hele traject. raar als je weet dat die niet harder dan 140 mogen... echt raar
Dat zegt gewoon veel over de ingebouwde buffertijden in de uurregeling.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 17 jan 2015, 17:12
door ostbahnhof
Geen ongewone samenstelling maar een ongewoon traject.
Wegens werken op L59 rijden de IC's Antwerpen Oostende dit weekend nog eens via Mechelen
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 18 jan 2015, 16:39
door bram2727
Vandaag op de lijn antwerpen - oostende reed 2759 met 8 m6 stellen in de plaats van de desrio
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 23 jan 2015, 21:38
door Desirotje
Ik zag vandaag rond 16u25 een trein rijden op L50A tussen Brussel en Gent.
Een trein met allemaal I10 of M4 rijtuigen(heb het niet goed kunnen zien), maar het laatste rijtuig was blauw met een roze streep.
Weet iemand welk rijtuig dit is en waarom het meereed in de trein?
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 23 jan 2015, 21:41
door Treinen9880
Desirotje schreef:Ik zag vandaag rond 16u25 een trein rijden op L50A tussen Brussel en Gent.
Een trein met allemaal I10 of M4 rijtuigen(heb het niet goed kunnen zien), maar het laatste rijtuig was blauw met een roze streep.
Weet iemand welk rijtuig dit is en waarom het meereed in de trein?
Dat is volgens mij een I6Bc. Een slaaprijtuig die nu nog af en toe gebruikt worden voor treinen naar bv. Ski gebieden of als extra materieel indien er materieel tekort is...
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 23 jan 2015, 23:09
door Olivier_Doorne
Heb die in centraal gezien. Was een P trein naar Zottegem-Kortrijk met M4 met uitzondering van de laatste 2 wagons. Voorlaatste met zijgang en aparte coupés en laatste idd blauw met roze streep.
De laatste 2 wagons waren niet toegankelijk voor reizigers.
Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 24 jan 2015, 13:16
door Desirotje
Was dit dan een overbrenging of zou dit rijtuig alle dagen meerijden?