Pagina 153 van 154
Re: ETCS in België
Geplaatst: 02 dec 2025, 13:24
door Shrek
jknockaert schreef: ↑02 dec 2025, 10:34
Het kaartje op de Infrabel projectpagina lijkt weer helemaal bijgewerkt:
https://infrabel.be/nl/project/etcs
ETCS1 LS en ETCS1 FS is nu klaar voor dit project. Komen er in de toekomst nog omschakelingen naar ETCS1 FS, of is het voortaan enkel nog ETCS2 FS bij nieuwe projecten?
Van de LS zal ongeveer 80% ETCS2 worden en 20% ETCS1FS
Onder andere L52 zal ETCS1 worden.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 02 dec 2025, 13:56
door stijn
Kans dat men op L3 en L4 ETCS1 afzet?
Re: ETCS in België
Geplaatst: 02 dec 2025, 14:08
door Shrek
stijn schreef: ↑02 dec 2025, 13:56
Kans dat men op L3 en L4 ETCS1 afzet?
Wanneer de RBC's daar einde levensduur zijn en vervangen worden zal de ETCS1 daar inderdaad verdwijnen.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 02 dec 2025, 14:41
door 260689
En wat zijn de prognoses voor L1? Want dat zal na eind deze maand de enige lijn zijn zonder ETCS.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 02 dec 2025, 17:35
door Shrek
260689 schreef: ↑02 dec 2025, 14:41
En wat zijn de prognoses voor L1? Want dat zal na eind deze maand de enige lijn zijn zonder ETCS.
2030, maar dat kan nog een beetje schuiven in de ene of andere richting.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 02 dec 2025, 21:59
door 260689
Shrek schreef: ↑02 dec 2025, 17:35
260689 schreef: ↑02 dec 2025, 14:41
En wat zijn de prognoses voor L1? Want dat zal na eind deze maand de enige lijn zijn zonder ETCS.
2030, maar dat kan nog een beetje schuiven in de ene of andere richting.
Er is al een richtdatum. Is al veel waard. Zal vooral afhangen van wat de Franse ermee van plan zijn.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 02 dec 2025, 22:07
door Shrek
260689 schreef: ↑02 dec 2025, 21:59
Shrek schreef: ↑02 dec 2025, 17:35
260689 schreef: ↑02 dec 2025, 14:41
En wat zijn de prognoses voor L1? Want dat zal na eind deze maand de enige lijn zijn zonder ETCS.
2030, maar dat kan nog een beetje schuiven in de ene of andere richting.
Er is al een richtdatum. Is al veel waard. Zal vooral afhangen van wat de Franse ermee van plan zijn.
Neen, we gaan onafhankelijk werken van hen. De ETCS in Frankrijk kan nog makkelijk 10 jaar op zich laten wachten.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 02 dec 2025, 22:08
door AlexNL
260689 schreef: ↑02 dec 2025, 21:59
Er is al een richtdatum. Is al veel waard. Zal vooral afhangen van wat de Franse ermee van plan zijn.
De LGV Nord zou tussen 2029 en 2033 moeten worden uitgerust met ETCS, volgens de Fransen.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 02 dec 2025, 22:12
door Shrek
AlexNL schreef: ↑02 dec 2025, 22:08
260689 schreef: ↑02 dec 2025, 21:59
Er is al een richtdatum. Is al veel waard. Zal vooral afhangen van wat de Franse ermee van plan zijn.
De LGV Nord zou tussen 2029 en 2033 moeten worden uitgerust met ETCS, volgens de Fransen.
Gelukkig zeggen ze tegen Infrabel wel de juiste data zodat wij duidelijkheid hebben en zeker niet op hen gaan wachten.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 03 dec 2025, 10:47
door AlexNL
Dan komt er dus ergens rond de grens een transitie tussen TVM en ETCS, is dat al eens eerder gedaan?
Re: ETCS in België
Geplaatst: 03 dec 2025, 12:49
door Shrek
AlexNL schreef: ↑03 dec 2025, 10:47
Dan komt er dus ergens rond de grens een transitie tussen TVM en ETCS, is dat al eens eerder gedaan?
We hebben vandaag al een transitie ETCS-TVM in Lembeek, die wordt dan opgeschoven naar de grens.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 03 dec 2025, 13:40
door jknockaert
Shrek schreef: ↑02 dec 2025, 14:08
Wanneer de RBC's daar einde levensduur zijn en vervangen worden zal de ETCS1 daar inderdaad verdwijnen.
Ik zie het verband niet direct. ETCS1 gebruikt toch geen RBC?
Re: ETCS in België
Geplaatst: 03 dec 2025, 13:48
door Shrek
jknockaert schreef: ↑03 dec 2025, 13:40
Shrek schreef: ↑02 dec 2025, 14:08
Wanneer de RBC's daar einde levensduur zijn en vervangen worden zal de ETCS1 daar inderdaad verdwijnen.
Ik zie het verband niet direct. ETCS1 gebruikt toch geen RBC?
Neen, maar de vervanging van RBC is wel een moment om wijzigingen aan de lijn aan te brengen, dus wordt dit meegenomen.
Re: ETCS in België
Geplaatst: 03 dec 2025, 15:42
door Treinmuis
Bestaan er concrete plannen om bepaalde lijnen waar nu niveau 1 FS ligt, op niveau 2 te brengen? Concreet moet ik direct aan de Noord-Zuidverbinding denken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er daar zoveel treinen rijden dat het niet evident is voor een RBC om dat allemaal te verwerken.
Over de bundels van Schaarbeek werd al eens opgemerkt dat ze op “niveau 0” zouden komen; dat is toch gewoon een duur woord om te zeggen dat daar geen bakens meer zullen liggen (en voor ons als treinbestuurder dat we daar in modus UN zullen rijden), niet? Dat is op ‘n manier toch een stap achteruit, want dan ga je daar (zeker als in 2028 TBL1+ buiten dienst gaat) geen noodremming krijgen als je door het rood rijdt. (Toegegeven, ook nu al liggen daar aan veel seinen geen Eurobakens.)
Re: ETCS in België
Geplaatst: 03 dec 2025, 16:54
door Shrek
Treinmuis schreef: ↑03 dec 2025, 15:42
Bestaan er concrete plannen om bepaalde lijnen waar nu niveau 1 FS ligt, op niveau 2 te brengen? Concreet moet ik direct aan de Noord-Zuidverbinding denken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er daar zoveel treinen rijden dat het niet evident is voor een RBC om dat allemaal te verwerken.
Ja, L39 en L51B.
Voor andere lijnen moet er eerst grondig bestudeerd worden hoe dat allemaal juist maximale winst oplevert. De bedoeling is immers niet om 1 op 1 level 1 door level 2 te vervangen maar om meteen te sleutelen aan sectionnering en zo naar een maximale capaciteit te gaan.
Stel de vraag nog eens over een jaar of 3 en dan weten we meer
Treinmuis schreef: ↑03 dec 2025, 15:42
Over de bundels van Schaarbeek werd al eens opgemerkt dat ze op “niveau 0” zouden komen; dat is toch gewoon een duur woord om te zeggen dat daar geen bakens meer zullen liggen (en voor ons als treinbestuurder dat we daar in modus UN zullen rijden), niet? Dat is op ‘n manier toch een stap achteruit, want dan ga je daar (zeker als in 2028 TBL1+ buiten dienst gaat) geen noodremming krijgen als je door het rood rijdt. (Toegegeven, ook nu al liggen daar aan veel seinen geen Eurobakens.)
Voor die zones heeft een analyse uitgewezen dat level 0, met snelheidsbewaking op 40 km/h voldoende veilig is. In dat soort gebieden heeft ETCS ook operationele nadelen, als het dan niet echt nodig is voor de veiligheid installeer je het beter niet.
Voor alle duidelijkheid: dit gaat over een zone waar geen treinen met passagiers komen en de snelheden sowieso al laag liggen. Het totale risico op letsel is dus al erg laag, zelfs zonder veiligheidssysteem.