jknockaert schreef: ↑02 dec 2025, 10:34
Het kaartje op de Infrabel projectpagina lijkt weer helemaal bijgewerkt: https://infrabel.be/nl/project/etcs
ETCS1 LS en ETCS1 FS is nu klaar voor dit project. Komen er in de toekomst nog omschakelingen naar ETCS1 FS, of is het voortaan enkel nog ETCS2 FS bij nieuwe projecten?
Van de LS zal ongeveer 80% ETCS2 worden en 20% ETCS1FS
Onder andere L52 zal ETCS1 worden.
Bestaan er concrete plannen om bepaalde lijnen waar nu niveau 1 FS ligt, op niveau 2 te brengen? Concreet moet ik direct aan de Noord-Zuidverbinding denken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er daar zoveel treinen rijden dat het niet evident is voor een RBC om dat allemaal te verwerken.
Over de bundels van Schaarbeek werd al eens opgemerkt dat ze op “niveau 0” zouden komen; dat is toch gewoon een duur woord om te zeggen dat daar geen bakens meer zullen liggen (en voor ons als treinbestuurder dat we daar in modus UN zullen rijden), niet? Dat is op ‘n manier toch een stap achteruit, want dan ga je daar (zeker als in 2028 TBL1+ buiten dienst gaat) geen noodremming krijgen als je door het rood rijdt. (Toegegeven, ook nu al liggen daar aan veel seinen geen Eurobakens.)
Treinmuis schreef: ↑03 dec 2025, 15:42
Bestaan er concrete plannen om bepaalde lijnen waar nu niveau 1 FS ligt, op niveau 2 te brengen? Concreet moet ik direct aan de Noord-Zuidverbinding denken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er daar zoveel treinen rijden dat het niet evident is voor een RBC om dat allemaal te verwerken.
Ja, L39 en L51B.
Voor andere lijnen moet er eerst grondig bestudeerd worden hoe dat allemaal juist maximale winst oplevert. De bedoeling is immers niet om 1 op 1 level 1 door level 2 te vervangen maar om meteen te sleutelen aan sectionnering en zo naar een maximale capaciteit te gaan.
Stel de vraag nog eens over een jaar of 3 en dan weten we meer
Treinmuis schreef: ↑03 dec 2025, 15:42
Over de bundels van Schaarbeek werd al eens opgemerkt dat ze op “niveau 0” zouden komen; dat is toch gewoon een duur woord om te zeggen dat daar geen bakens meer zullen liggen (en voor ons als treinbestuurder dat we daar in modus UN zullen rijden), niet? Dat is op ‘n manier toch een stap achteruit, want dan ga je daar (zeker als in 2028 TBL1+ buiten dienst gaat) geen noodremming krijgen als je door het rood rijdt. (Toegegeven, ook nu al liggen daar aan veel seinen geen Eurobakens.)
Voor die zones heeft een analyse uitgewezen dat level 0, met snelheidsbewaking op 40 km/h voldoende veilig is. In dat soort gebieden heeft ETCS ook operationele nadelen, als het dan niet echt nodig is voor de veiligheid installeer je het beter niet.
Voor alle duidelijkheid: dit gaat over een zone waar geen treinen met passagiers komen en de snelheden sowieso al laag liggen. Het totale risico op letsel is dus al erg laag, zelfs zonder veiligheidssysteem.