Pagina 16 van 21
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 14:36
door ovspotter_be
Ik vindt het juist goed dat men deze groep niet te veel laat betalen, jongeren beginnen alsmaar later of helemaal niet aan hun rijbewijs en senioren nemen (vaak door bepaalde lichamelijke beperkingen) liever de trein dan uren in de auto te zitten.
Beide groepen hebben tevens beperkte inkomsten, jongeren hebben hun zakgeld of loon van studentenjob en senioren moeten het doen met wat ze ontvangen als pensioen.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 14:43
door jotie
Is er iemand die weet wat dit betekent voor het kort grensoverschrijdend verkeer? De simulator pakt Aachen en Luxemburg niet op en een FAQ met een antwoord op die vraag is er nog niet.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 14:43
door klaas
Ik heb nog wel enkele vragen waar ik geen antwoord op vind (op officiële kanalen):
- Wordt de reisonderbreking inderdaad afgeschaft? Daar zwijgen ze wel in alle talen over. Zal het in de nieuwe productfiches komen zonder aankondiging? Dan zouden ze eigenlijk verwachten dat elke reiziger elke dag de productfiches download en nakijkt of er niets veranderd is.
- In welke mate zijn de kortingen op te tellen? Bijvoorbeeld: ik ben een jongere (-40%) die in de daluren reist met train+ (-40%) samen met 3 vrienden (mini-groep = -40%). Krijgen we dan 120% korting? Vallen we terug op het €2,50-minimumtarief? Of is het 40% en 40% op de restprijs en nog eens 40% op de rest van de rest (= 78,4% korting). Of zijn die voordelen niet te combineren?
- Wat met die mini-groepen en train+? Als enkele mensen in de groep train+ hebben en enkele niet: betaal je dan allemaal het train+ tarief? Betaal je allemaal het standaardtarief? Of ga je per reiziger moeten aangeven wie wel of geen train+ heeft?
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 14:54
door ovspotter_be
klaas schreef: ↑06 okt 2025, 14:43
- Wordt de reisonderbreking inderdaad afgeschaft? Daar zwijgen ze wel in alle talen over. Zal het in de nieuwe productfiches komen zonder aankondiging? Dan zouden ze eigenlijk verwachten dat elke reiziger elke dag de productfiches download en nakijkt of er niets veranderd is.
Dit staat inderdaad nergens vermeld maar de reisonderbreking zal inderdaad worden afgeschaft.
klaas schreef: ↑06 okt 2025, 14:43
- In welke mate zijn de kortingen op te tellen? Bijvoorbeeld: ik ben een jongere (-40%) die in de daluren reist met train+ (-40%) samen met 3 vrienden (mini-groep = -40%). Krijgen we dan 120% korting? Vallen we terug op het €2,50-minimumtarief? Of is het 40% en 40% op de restprijs en nog eens 40% op de rest van de rest (= 78,4% korting). Of zijn die voordelen niet te combineren?
Hier begin je heel ingewikkeld te denken, ofwel heb je individueel recht op korting ofwel als mini-groep en indien je recht hebt op individuele korting is het korting op de korting, laat het me even uitleggen:
Stel je voor dat een ticket normaal €10 kost en je bent jongere en krijgt daardoor dus standaard 40% korting betaal je nog €6 voor datzelfde ticket.
De korting die je krijgt met Train+ wordt nadien berekend op die €6 waardoor je uiteindelijk €3,60 zal betalen voor je reis.
Korting wordt dus niet samen opgeteld (wat 80% korting zou betekenen in dit geval) maar je hebt korting op korting waardoor je in dit geval 64% korting geniet.
Minimumtarief blijft inderdaad €2,50 in 2e klas.
klaas schreef: ↑06 okt 2025, 14:43
- Wat met die mini-groepen en train+? Als enkele mensen in de groep train+ hebben en enkele niet: betaal je dan allemaal het train+ tarief? Betaal je allemaal het standaardtarief? Of ga je per reiziger moeten aangeven wie wel of geen train+ heeft?
Mini-groep is niet cumuleerbaar met Train+.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 15:35
door overweg13
ovspotter_be schreef: ↑06 okt 2025, 14:54
Dit staat inderdaad nergens vermeld maar de reisonderbreking zal inderdaad worden afgeschaft.
En dat verontrust me: wie regelmatig mijn blog leest, weet dat ik veiligheidsreserves inbouw, zeker als we uiteindelijk een schaarse bus van de TEC of een flexbus van De Lijn moeten nemen. Als ik dus thuis een trein eerder neem dan de strikt noodzakelijke - door de app geadviseerd - kan men dat dus waarschijnlijk als een reisonderbreking beschouwen en dat is dan toch wel van de pot gerukt. Of interpreteer ik een en ander fout.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 15:38
door ovspotter_be
Er wordt aan ons als treinbegeleidingspersoneel gevraagd om over deze regel soepel te zijn, momenteel kunnen wij in onze controle-apparatuur ook niet zien wanneer je ticket eerder die dag al is gecontroleerd en op welke trein (tenzij op papier en afgeknipt) dus kunnen we ook niet weten hoe lang je al op één station bent.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 15:39
door klaas
ovspotter_be schreef: ↑06 okt 2025, 14:54
Dit staat inderdaad nergens vermeld maar de reisonderbreking zal inderdaad worden afgeschaft.
Ik ben niet juridisch onderlegd, maar als iemand ooit hiervoor beboet wordt en ermee verder gaat, betwijfel ik of dit stand houdt voor een rechter. Dat is toch een belangrijke en goed ingeburgerde regel, die ergens in de kleine lettertjes wijzigen lijkt me echt niet voldoende om te verwachten dat iedereen dit ineens weet. Of kan je echt verwachten dat iedereen voor elke treinreis de productfiches en vervoersregels naleest?
ovspotter_be schreef: ↑06 okt 2025, 14:54
Mini-groep is niet cumuleerbaar met Train+.
En wel met jongerenkorting of ook dat niet?
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 15:42
door FLV-FGSP
overweg13 schreef: ↑06 okt 2025, 15:35
En dat verontrust me: wie regelmatig mijn blog leest, weet dat ik veiligheidsreserves inbouw, zeker als we uiteindelijk een schaarse bus van de TEC of een flexbus van De Lijn moeten nemen. Als ik dus thuis een trein eerder neem dan de strikt noodzakelijke - door de app geadviseerd - kan men dat dus waarschijnlijk als een reisonderbreking beschouwen en dat is dan toch wel van de pot gerukt. Of interpreteer ik een en ander fout.
Zelfs in de ogen van de bedenkers van het nieuwe systeem is overstappen niet hetzelfde als reisonderbreking ... In de praktijk wordt de standaardoverstaptijd uit de routeplanner +60 minuten als overstappen beschouwd.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 15:44
door ovspotter_be
klaas schreef: ↑06 okt 2025, 15:39
Ik ben niet juridisch onderlegd, maar als iemand ooit hiervoor beboet wordt en ermee verder gaat, betwijfel ik of dit stand houdt voor een rechter. Dat is toch een belangrijke en goed ingeburgerde regel, die ergens in de kleine lettertjes wijzigen lijkt me echt niet voldoende om te verwachten dat iedereen dit ineens weet. Of kan je echt verwachten dat iedereen voor elke treinreis de productfiches en vervoersregels naleest?
Ik vermoed dat het vakje "Ik ga akkoord met de verkoops- en vervoersvoorwaarden" dat je dient aan te duiden bij een online aankoop of waar je automatisch mee akkoord gaat bij aankoop via het loket of de automaat dit wel juridisch zal dekken.
klaas schreef: ↑06 okt 2025, 15:39
En wel met jongerenkorting of ook dat niet?
Neen, mini-groep is een korting van 40% op zich die met niets anders cumuleerbaar is.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 15:56
door klaas
ovspotter_be schreef: ↑06 okt 2025, 15:44
Neen, mini-groep is een korting van 40% op zich die met niets anders cumuleerbaar is.
Zo wordt het wel nogal een lege doos denk ik:
- Jongeren: geen voordeel
- Ouderen: geen voordeel
- Verhoogde tegemoetkoming: geen voordeel
Zo blijft enkel de actieve bevolking over, en hoe vaak nemen die in groep de trein? De meesten nooit en slechts enkelingen vaker dan heel sporadisch.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 16:03
door ovspotter_be
Ik vermoed dat die mini-groep eerder is opgericht als vervanging voor de afschafte korting voor grote gezinnen of voor bijvoorbeeld chiro-/scoutsgroepen die niet regelmatig de trein nemen en waarvoor Train+ dus niet voordelig is.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 16:04
door desirootje
klaas schreef: ↑06 okt 2025, 15:56
Zo wordt het wel nogal een lege doos denk ik:
- Jongeren: geen voordeel
- Ouderen: geen voordeel
- Verhoogde tegemoetkoming: geen voordeel
Zo blijft enkel de actieve bevolking over, en hoe vaak nemen die in groep de trein? De meesten nooit en slechts enkelingen vaker dan heel sporadisch.
Dat is juist het punt, dit is een korting voor actieve mensen, om de mensen die het minst waarschijnlijk zijn om met de trein te reizen toch te overtuigen om het te doen. Ik denk dat dit zeker niet slecht is, want zoals we hier al vaker zien als mensen met de trein op reis gaan, is het duur en traag, zeker in groep. Een Pan-Europees systeem zou
beter zijn, want de afstanden zijn hier enkel lang genoeg voor een daguitstap, niet een echte reis, maar het is een goed begin.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 16:39
door Knipex
Er is een simulator
https://simulator.belgiantrain.be/nl/trainplus
Er is toch een prijsverschil bij jongeren en ouderen tegen over 25-65
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 17:29
door klaas
ovspotter_be schreef: ↑06 okt 2025, 16:03
Ik vermoed dat die mini-groep eerder is opgericht als vervanging voor de afschafte korting voor grote gezinnen of voor bijvoorbeeld chiro-/scoutsgroepen die niet regelmatig de trein nemen en waarvoor Train+ dus niet voordelig is.
Kan zijn, maar scouts- en chirogroepen halen er geen voordeel uit, want tem 25 jaar heb je sowieso 40% korting. En vaak is dat voor zo'n groepen naar kampen, en dat zijn meestal afstanden waarvoor train+ met tickets aan max. €5,50 nog interessanter zullen zijn.
desirootje schreef: ↑06 okt 2025, 16:04
Dat is juist het punt, dit is een korting voor actieve mensen, om de mensen die het minst waarschijnlijk zijn om met de trein te reizen toch te overtuigen om het te doen. Ik denk dat dit zeker niet slecht is, want zoals we hier al vaker zien als mensen met de trein op reis gaan, is het duur en traag, zeker in groep. Een Pan-Europees systeem zou
beter zijn, want de afstanden zijn hier enkel lang genoeg voor een daguitstap, niet een echte reis, maar het is een goed begin.
In een Europees systeem zou dat inderdaad veel meer steek houden, als lange-afstandstoeristen echt het doel zijn. Binnen België betwijfel ik of de prijs het grote probleem is, ik denk dat de dienstverlening voor de meeste werkende mensen een belangrijkere rem is.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben fan van zo'n mini-groepskorting, maar ik zou het gewoon combineerbaar maken met jongerenkorting: volwassenen -40%, jongeren en senioren 40% korting op die 40%. Want eerlijk gezegd, als je nu ziet dat er best veel jeugdbewegingen een bus huren in plaats van de trein te nemen, dan schort er toch ergens iets aan de prijszetting denk ik. En dat verbetert absoluut niet met het nieuwe systeem - integendeel.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Geplaatst: 06 okt 2025, 17:43
door ovspotter_be
Voor scholen en jeugdbewegingen die met 15 of meer personen willen reizen blijft het huidige systeem van groepstickets met 60% korting (en kinderen jonger dan 12 aan €1 per persoon) en gereserveerde zitplaatsen nog steeds bestaan.