Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Geplaatst: 27 aug 2010, 23:08
Als het in Parijs regent.....kika schreef: 't Is inderdaad nogal rampzalig te noemen, al zijn die Franse automaten gelijkaardig.
Als het in Parijs regent.....kika schreef: 't Is inderdaad nogal rampzalig te noemen, al zijn die Franse automaten gelijkaardig.
rail s schreef:"NMBS bestudeert ook toeslag binnenlands verkeer"
27/08/10 14u57
De NMBS bestudeert de mogelijkheid een toeslag voor binnenlandse tickets aan te rekenen bij aankoop aan het loket, zegt ACOD-vakbondsman Jos Digneffe. Eventuele nieuwe vakbondsacties bij de internationale loketten krijgen daarom mogelijk steun van het binnenlands verkoopspersoneel van de spoorwegmaatschappij.
Naar aanleiding van de werkonderbrekingen van de bedienden van de internationale loketten zaten bonden en directie bijeen, onder meer over de toeslag die de NMBS aanrekent bij de loketverkoop van internationale tickets. De bonden vrezen hierdoor minder tewerkstelling.
Nieuwe stakingsaanzegging
De bonden vragen dat de maatregel zou worden ingetrokken en dat een werkgroep alternatieven zou zoeken om het verlies in de distributie van 7 miljoen euro weg te werken. Volgens Jos Digneffe, voorzitter van ACOD spoor, ging de directie akkoord met de installatie van de werkgroep, maar wordt de maatregel in afwachting niet opgeschort.
Daarom werd een nieuwe stakingsaanzegging ingediend voor de internationale verkoopdiensten. Acties zijn mogelijk vanaf 6 september, indien het overleg onvoldoende oplevert. Mogelijk krijgt de actie navolging bij het binnenlands verkeer. "Er is
veel sympathie van het binnenlands verkeer", zegt Digneffe.
Tewerkstelling
De reden van de sympathie is dat de NMBS bestudeert om de toeslag ook voor binnenlands verkeer aan te rekenen. Tickets aan de loketten zouden 50 tot 75 eurocent duurder worden gemaakt dan aan de automaten of de onlineverkoop, zo weet Digneffe. Het zou voorlopig enkel gaan om een studie.
De vakbonden vrezen een impact op de tewerkstelling. Alles waar menselijk contact en dus een kostprijs mee verbonden is, wordt duurder gemaakt. "Schandalig", zegt Digneffe. De NMBS zegt in een reactie dat "geen project in die aard" voorligt en "geen beslissing is genomen". (belga/sam)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... keer.dhtml
Tijdens een cursus heb ik de ontwerpen voor die automaten gezien, erg gebruiksvriendelijk, daar is echt over nagedacht, kleuren, lettertypes, uitgebreid getest. Ik kan wel niet vergelijken met de NMBS automaten.odul schreef:Ik stap regelmatig in Roosendaal op de trein. Daar is slechts nog één loket, en er staan wel 5 automaten in de wachtzaal. En ja die zij veeeel gebruiksvriendelijker dan die van de NMBS.
...
Hoewel...ik ken het cliënteel in Antwerpen vrij goed. Die willen 'bediend' worden.
Het is natuurlijk zo dat a) kaartjes niet controleren eigenlijk wel werk weigeren is (je moet immers de instructies van je superieur opvolgen) en b) dat dit de NMBS nauwelijks geld kost...deadlock schreef: Dat gaat de NMBS steken omdat ze geen geld verdienen. Het personeel staakt niet maar controleert gewoon massaal geen kaartjes. Het heeft hier heel veel effect gehad. Als ze staken rijden er geen treinen en is er grote economische schade maar weinig bedrijfsschade. Door niet te controleren pakken ze het bedrijf harder en de consument niet. Dan is de NMBS zo om. Dat is geen fraude of werkweigering, gewoon weigering van alleen de treinbegeleiders om kaartjes te controleren.
Denk ik ook. Reizigers met abo's, met een internet ticket die niet van de actie weten of hun meerrittenkaart invullen voor ze opstappen enz.K V B schreef:Het is natuurlijk zo dat a) kaartjes niet controleren eigenlijk wel werk weigeren is (je moet immers de instructies van je superieur opvolgen) en b) dat dit de NMBS nauwelijks geld kost...
Dat is weer een andere zaak, het is niet omdat JIJ ze niet gezien hebt tijdens een controle dat ze helemaal geen controle gedaan hebben.Kristofke schreef:Dus er zijn dagelijks vele treinbegeleiders in staking
Dat laatste is toch een zeldzaamheid, in de privé worden stakingen in de regel netjes buiten de poorten gehouden, juist om sabotages te voorkomen, want die maken de onderhandelingen nog moeilijker (werkgevers gaan met ontslag dreigen ens.)Steven schreef:want als je uw werk niet doet staak je en dan mag je zelfs niet eens op het bedrijfsdomein komen zoals dat normaal voorzien is. (maar wat in vele gevallen genegeerd zal worden ook in de privé).
Iedere toeslag is in mijn ogen pure discriminatie, zelfs als was het 1 cent.thomaslj schreef:Om terug een beetje 'on topic' te komen: hoewel ik zeker niet pro ben zou 50 tot 70 eurocent toeslag voor binnenlandse reizen nog meevallen, in Nederland is het 2 euro, juist?
Dat is mijn ultieme nachtmerrie. Maar ik vrees ook dat het er zit aan te komen. Als je ziet dat zelfs op dit forum van treinliefhebbers de meerderheid die kille, onpersoonlijke automaten verkiezen.odul schreef: Men gaat systematisch het personeelsbestand afbouwen.
Je mag niet vergeten dat er een massa mensen op pensioen binnen de 10 jaar.
Gevolg is, loketten zullen verminderen en stations gaat men sluiten.
verklaar u nader?Hogersluys schreef:Iedere toeslag is in mijn ogen pure discriminatie, zelfs als was het 1 cent.thomaslj schreef:Om terug een beetje 'on topic' te komen: hoewel ik zeker niet pro ben zou 50 tot 70 eurocent toeslag voor binnenlandse reizen nog meevallen, in Nederland is het 2 euro, juist?
Dat is mijn ultieme nachtmerrie. Maar ik vrees ook dat het er zit aan te komen. Als je ziet dat zelfs op dit forum van treinliefhebbers de meerderheid die kille, onpersoonlijke automaten verkiezen.odul schreef: Men gaat systematisch het personeelsbestand afbouwen.
Je mag niet vergeten dat er een massa mensen op pensioen binnen de 10 jaar.
Gevolg is, loketten zullen verminderen en stations gaat men sluiten.