AlexNL schreef:NS heeft rijpaden aangevraagd voor zowel de route via Den Haag/Roosendaal als over de HSL. Één van die aanvragen zal later worden geschrapt, afhankelijk van de V250.
En waarom zou de reisweg via de HSL niet behouden kunnen blijven voor een combinatie Traxx + ICRm Prio? Perfect toegelaten op de HSL (met hooguit een softwareaanpassing in het geval van de groene Traxx?) en qua rittijd zou het verschil met de Fyra niet eens zo groot zijn.
Niets mis met de klassieke Benelux, maar je kunt er niet omheen dat een rittijd van ruim 3 uur echt wel veel is. Het probleem van de Fyra is vooral het gekozen materieel en de formule (reserveringsplicht en schrapping van alle alternatieven), niet het gebruik van de snelle route op zich.
AlexNL schreef:NS heeft rijpaden aangevraagd voor zowel de route via Den Haag/Roosendaal als over de HSL. Één van die aanvragen zal later worden geschrapt, afhankelijk van de V250.
En waarom zou de reisweg via de HSL niet behouden kunnen blijven voor een combinatie Traxx + ICRm Prio? Perfect toegelaten op de HSL (met hooguit een softwareaanpassing in het geval van de groene Traxx?) en qua rittijd zou het verschil met de Fyra niet eens zo groot zijn.
Niets mis met de klassieke Benelux, maar je kunt er niet omheen dat een rittijd van ruim 3 uur echt wel veel is. Het probleem van de Fyra is vooral het gekozen materieel en de formule (reserveringsplicht en schrapping van alle alternatieven), niet het gebruik van de snelle route op zich.
160 km/h op een HSL is wel heel traag, ik denk niet dat ze bij prorail daar graag rijpaden voor geven.
Er zit zo al één trein op (Fyra Amsterdam-Breda) die gepuzzeld moet worden met de Thalys. Een tweede trein past volgens mij enkel als je hem vlak voor of na de Amsterdam-Breda zet, maar dat is commercieel misschien niet zo interessant.
Ik zie dan persoonlijk meer heil in het verlengen van deze Breda-trein tot Antwerpen of Brussel. Het gaat iets kosten (2 locs nodig per trein), maar dan heb je toch wel een mooie verbinding.
160 km/h op een HSL is wel heel traag, ik denk niet dat ze bij prorail daar graag rijpaden voor geven.
Er zit zo al één trein op (Fyra Amsterdam-Breda) die gepuzzeld moet worden met de Thalys. Een tweede trein past volgens mij enkel als je hem vlak voor of na de Amsterdam-Breda zet, maar dat is commercieel misschien niet zo interessant.
Ik zie dan persoonlijk meer heil in het verlengen van deze Breda-trein tot Antwerpen of Brussel. Het gaat iets kosten (2 locs nodig per trein), maar dan heb je toch wel een mooie verbinding.
Uiteraard kan dit prima in de vorm van het verlengen van de Breda naar Brussel, ik pleit niet per se voor een totaal bijkomende verbinding. Zolang we maar niet opnieuw met de trage Benelux zitten als enige alternatief voor het luxeproduct dat de Thalys is.
Maar om naar Den Haag te rijden zal hij een degelijke ATB nodig hebben en daarin is totaal niet voorzien, wetende dat we nu al Borstels en TBL1, ETCS, KVB antennes onder die loc hebben hangen moet je er niet veel meer gaan bijplaatsen of ze mogen het chassis van die loc gaan verlengen om er nog iets onder te krijgen.
HLE 18 naar Nederland sturen lijkt me niet realistisch. Er moeten de nodige kilometers worden afgelegd over drukbereden, klassiek spoor: bij Breda 4 km, van Barendrecht tot in het station van Rotterdam zelfs ruim 10 kilometer. Inbouw van ATB of de aanleg van ETCS op de genoemde trajecten is de enige serieuze optie om een HLE 18 in Nederland te krijgen, want een ontheffing voor ATB ga je daar niet krijgen van IL&T.
Een mogelijkheid is om de Fyra Breda - Amsterdam door te trekken naar Brussel, hiervoor heb je dan in Breda een wissellocomotief nodig (of er moet permanent met 2 locs worden gereden, maar dat is een dure grap). Dit levert wel tijdverlies op: van rijrichting wisselen in het station van Breda duurt hierdoor zo'n 10 minuten in het meest gunstige scenario (loc eraf, loc eraan, deurentest slaagt meteen). Wel mogen een aantal van die treinen dan verlengd worden: de huidige spits-Fyra's tussen Amsterdam en Rotterdam zitten vol, tussen Rotterdam en Breda meestal nog halfvol gedurende de spitsen. Internationale reizigers daarbij gaat zorgen voor achterblijvers.
De HLE 28 / NS Hispeed-Traxx-locs toegelaten krijgen op de HSL in België is denk ik de grootste uitdaging. Ik meen te hebben begrepen dat Bombardier niet alle ETCS-functionaliteit (zoals herpositioneringsbakens) werkend kreeg, en dat de Traxx-locs daardoor geen ETCS-certificering hebben voor België. Ofwel moet de Traxx een ontheffing krijgen, of Bombardier mag alsnog aan de slag. Hoe lang dat duurt? Goede vraag! NS is daarvoor overigens wel vragende partij.
Stel dat het lukt om de Beneluxtrein over de HSL te krijgen met ICRm PRIO en Traxx-locomotieven, dan moet er alsnog een goed pad gevonden worden waarbij de Thalys niet gehinderd wordt. Dat is lastig, maar niet onmogelijk. In Rotterdam vertrekken de Fyra's naar Breda om x:08 en x:38, de Thalys naar Parijs vertrekt om x:58. Een ideaal vertrekmoment zou om x:28 zijn, maar ik denk dat je dan in de problemen komt tussen Noorderkempen en Antwerpen... behalve wanneer je de trein inzet als vervanger voor de huidige Brechtshuttle.
Al met al een complex puzzeltje dit. Ik zet mijn spreekwoordelijke geld in op een verbinding Amsterdam - Brussel via Roosendaal.
in het artikel waar de link naar verwijst staat niet dat de Tsjechen er 8 laten schieten, er staat dat zij een optie hebben voor nog acht 8-ledige treienen.
Deze optie blijft geldig tot mid 2013.
dus als je ze wil moet je eerst met de Tsjechen gaan onderhandelen, en als dat lukt moet je nog gaan onderhandelen met Siemens:
het gaat immers over een 3-spanningssysteem 25kVAC, 15kVAC/16Hz, 3000VDC, dus geen 1500VDC voor Nederland.
Ook de nodige beveiligingssystemen zijn zeker niet aanwezig
Steven schreef:Maar om naar Den Haag te rijden zal hij een degelijke ATB nodig hebben en daarin is totaal niet voorzien, wetende dat we nu al Borstels en TBL1, ETCS, KVB antennes onder die loc hebben hangen moet je er niet veel meer gaan bijplaatsen of ze mogen het chassis van die loc gaan verlengen om er nog iets onder te krijgen.
en hoeveel van de 18-en gaan er naar Frankrijk rijden?
dus KVB op elke 18 is gewoon kapitaal verspilling en onnodig.
men kan beter een aantal 18-en uitrusten met ATB.
terloops,
waarom heeft men indertijd gekozen voor reeks 19 voor de versie met GH-koppeling?
indien men een aantal 18-en zou uitrusten met ATB zou men deze subreeks beter reeks 19 noemen (16; 17 en 18 bestaan in NL, 19 niet)
Steve schreef: [Uiteraard kan dit prima in de vorm van het verlengen van de Breda naar Brussel, ik pleit niet per se voor een totaal bijkomende verbinding. Zolang we maar niet opnieuw met de trage Benelux zitten als enige alternatief voor het luxeproduct dat de Thalys is.
wat is het nut van weer een gewone trein extra tussen Antwerpen Brussel (die dan waarschijnlijk ook weer niet in Berchem of Brussel Noord mag stoppen) als je enerzijds ziet dat de lijn bezetting tussen Mechelen en Antwerpen vandaag reeds zo hoog is dat het tijdens de spitsuren al zo moeilijk is om de dienstregeling te volgen; en anderzijds ziet dat de dubbeldek-treinen nu reeds vol zitten
extra gewone treinen tussen Antwerpen en Mechelen (Brussel) zijn alleen verantwoord als het dubbeldekstreinen zijn die ook in Berchem en Br Noord stoppen.
carlos schreef:
extra gewone treinen tussen Antwerpen en Mechelen (Brussel) zijn alleen verantwoord als het dubbeldekstreinen zijn die ook in Berchem en Br Noord stoppen.
Of net niet: treinen die een aantal obligate stations niet aandoen, kunnen net reizigers aantrekken die anders al op de overvolle treinen zitten die wel stoppen. Ze hebben een belangrijk herverdelend effect.
neigezug schreef:
Als men de Fyra misschien niet meer naar Brussel laat rijden is dit misscien een goede kans voor de ICE.
Als NS de (eerder onrendabel genoemde) Benelux toch wil herinvoeren, is dit misschien het moment om Railjets aan te schaffen.
Enig idee van de levertijd van zo'n dingen ????
railjet = siemens taurus (230 km/u) + een aantal Viaggio rijtuigen (250 km/u)
Waarom zou NMBS nog extra loc kopen? hebben ze met hun 120 stuks van reeks 18/19 nog niet genoeg?
mss kunnen ze de snelheid van de 18 opdrijven (tot 230 of mss zelfs 250km/u)?
de Taurus die het snelheidsrecord gevestigd heeft zou een standaard machine geweest zijn
only minor changes were made to the Taurus loco, mainly to accommodate measuring equipment. Apart from that and the removal of its windscreen wipers, the loco was a standard product operating under DB AG's standard high speed 15 kV 16 ²?³e_STnSHz catenary
dan rijtuigen, di Viaggio's zeker in de OBB kleur zien er fantastisch uit, maar als een I10 upgegraded kan worden om 200 km/u te doen, dan kan een I11 misschien upgegraded worden tot 230 of zelfs 250 km/u
carlos schreef:
Of net niet: treinen die een aantal obligate stations niet aandoen, kunnen net reizigers aantrekken die anders al op de overvolle treinen zitten die wel stoppen. Ze hebben een belangrijk herverdelend effect.
zij hebben geen enkel herverdelend effect, deze passagiers nemen net zogoed als elke andere passagier de eerste trein die toekomt.
iemand die van Br Zuid naar Antwerpen Centraal reist, die gaat in Br Zuid geen 10 minuten wachten op een IC trein die niet in Br Noord of Berchem stopt als hij onmiddellijk op de IC-i kan stappen
De Tweede Kamer is er nog niet van overtuigd dat de intercity die de Fyra vervangt, echt geen 16 keer per dag kan rijden.
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moet volgens de Kamer precies uitleggen waarom dat volgens haar, de NS en Prorail niet mogelijk is.
''Er is ruimte op het spoor, dat weet ik. Dus het gaat enkel om personeel en treinen. Dat moet toch te regelen zijn'', stelde VVD-Kamerlid Betty de Boer woensdag. ''Ik snap dat dit niet een kwestie is die met het zwaaien van een toverstafje is opgelost, maar dit moet anders kunnen.''
Duco Hoogland van de PvdA had al verwacht dat het moeilijk zou worden om 16 keer per dag een vervangende trein te laten rijden tussen Den Haag en Brussel. ''Acht keer per dag was al ingewikkeld.'' Maar ook hij wil meer informatie van Mansveld. ''Misschien is 16 keer niet haalbaar, maar kan tien keer per dag wel'', stelt hij.
Knelpunten
En D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven: ''Ik wil onder meer weten waar de knelpunten precies zitten''. Ook zij stelt voor te kijken of de trein dan niet bijvoorbeeld 12 keer per dag kan gaan rijden.
Volgens CDA-Kamerlid Sander de Rouwe zijn we door de lage frequentie van de vervangende trein ''niet alleen terug bij af, maar veel verder van huis dan voor aanvang van de Fyra’’. Hij wil dat Mansveld verder kijkt dan de NS en ook om de tafel gaat met andere vervoerders.
Bomvol
Farshad Bashir van de SP heeft eveneens ''nog heel veel vragen''. ''De vervangende intercity zit bomvol, dus dit kan zo niet. Mansveld moet dit gewoon oplossen. Desnoods moet ze maar overwerken tot dit is opgelost'', vindt hij.
Mansveld liet dinsdagavond aan de Kamer weten dat de Fyra-vervanger dit jaar niet vaker kan gaan rijden dan acht keer per dag. De NS heeft wel ruimte op het spoor aangevraagd om volgend jaar 16 keer per dag een alternatief te bieden voor de Fyra.
Juni
Het is onduidelijk of en wanneer de Fyra V250 weer kan gaan rijden. De NS verwacht in juni te kunnen zeggen hoe de trein er technisch voor staat. Daarna zijn er een aantal opties: alle Fyra's gaan weer rijden, een beperkt aantal Fyra's gaat weer rijden of er gaan geen Fyra's meer rijden. Ondertussen bereidt het bedrijf zich voor op alle mogelijke scenario's en worden ook alternatieven bekeken.