Pagina 135 van 187
HLN: Fyra staat zeker tot 2014 aan de kant
Geplaatst: 05 apr 2013, 08:34
door carlos
Fyra staat zeker tot 2014 aan de kant
(bron HLN, 5 apr 12)
De Fyra-treinen gaan vrijwel zeker dit jaar niet meer rijden. Mogelijk kan de hogesnelheidslijn pas in april 2014 weer in gebruik worden genomen. Dat zeggen diverse bronnen binnen de Nederlandse Spoorwegen (NS) in de krant De Telegraaf.
De NS willen niet kwijt of weten niet of de Fyra ooit opnieuw zal rijden. Nederlandse kamerleden krijgen vandaag een update over de toestand van de hogesnelheidstrein tijdens een werkbezoek aan de werkplaats Watergraafsmeer in Amsterdam. President-directeur Bert Meerstadt en directeur Merel van Vroonhoven van NS, verantwoordelijk voor het Fyra-project, zullen tijdens het bezoek het slechte nieuws overbrengen.
De Fyra reed sinds begin december. Er was meteen al veel vertraging en uitval. Toen de trein onder winterse omstandigheden ook nog eens plaatwerk verloor, besloten de NS en de NMBS de trein van Italiaanse makelij niet meer internationaal te laten rijden. Intussen is er een tijdelijke intercityverbinding; een structurele oplossing is vooralsnog niet in zicht.
Geen commentaar
De NMBS onthoudt zich tot eind deze maand van commentaar over de toekomst van de Fyra. "We geven de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda zoals overeengekomen tot eind april de tijd om de treinstellen in orde te krijgen", zegt Frieke Neyrinck, woordvoerster van de NMBS.
Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) vindt dat een volwaardig alternatief hoogst noodzakelijk wordt. "De frequentie van de intercitytrein die de uitgevallen Fyra vervangt, is niet hoog genoeg", zegt Van den Bergh. "En vraag is ook wat er moet gebeuren met de dure, nu ongebruikte hogesnelheidslijn. Die zou door een andere maatschappij kunnen gebruikt worden, als de Fyra niet meer terugkeert."
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 11:42
door neigezug
De kans is dan niet ondekbeeldig dat Arriva (DB) dan toch zal komen helpen hogesnelheidstreinen op de HSL te krijgen.De ideale kans voor DB om de ICE Amsterdam -Parijs te lanceren (zonder reserveringsplicht om zakelijke klanten van Thalys af te snoepen).
Voor de Lage LandenLijn is het uitblijven van de Fyra wel goed nieuws.Alleen hebben NMBS en NS er niets aan als een andere onderneming de aanbesteding gaat winnen.
Eigelijk is dit een grote test voor de NMBS (duur statutair personeel versus minder duur contractueel personeel in privebedrijven) voor wanneer (na 2019) Europa het 4 de spoorwegpakket (liberalisering binnenlands treinverkeer) er wil doorduwen met verplichte aanbestedingen voor binnenlands treinverkeer.(Als België het binnenlands treinverkeer in de toekomst moet aanbesteden en bijv. Arriva zou goedkoper zijn dan de NMBS voor dezelfde dienst, dan vrees ik dat de politiek voor de moeilijke keuze staat......)
In Nederland krijgt minister Mansveld het verwijt getrouwd te zijn met de NS maar Den Haag bekijkt het mijn inziens (gelet op de aanbestedingsprocedure ipv. onderhands gunnen aan de NS) eerder zakelijk.Vanuit de Nederlands oppositie is er ook meer vraag om de NS niet meer als een heilig huisje te maken (cfr CDA : het maakt niet uit of de trein blauw of rood is .....m.a.w. of hij van NS of een andere onderneming is)
Deutsche Bahn wil keinen reservierungspflicht.
http://www.badische-zeitung.de/nachrich ... einsteigen
NMBS geeft Fyra-fabrikant nog tot eind april.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... saldoBreda
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... Fyra.dhtml
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 12:04
door Retard
Het is te hopen dat de NMBS en de NS dat winnen. Zij verzekeren al sinds 1957 de verbinding en deden dat heel goed, getuige het succs. In het feit dat ze nu zijn komen terugkrabbelen na het Fyra-fiasco zit er trouwens een mooi bijbels verhaal. Het toont aan dat iedereen zich kan vergissen.
Maar het is vooral belangrijk dat ze dat winnen omdat we dan weer zeker zijn dat we ook van Brussel naar Antwerpen en van Roosendaal naar Rotterdam kunnen met die Benelux, zonder een ander ticket of Go-Pass te moeten kopen. Zo'n Arrivatrein zal veel moeilijker kunnen geïntegreerd worden in het binnenlands verkeer.
Om het zoals René in Allo Allo te zeggen: And then live can go back to normal

Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 12:14
door overweg13
Retard schreef:
Om het zoals René in Allo Allo te zeggen: And than live can going back to normal

Alleen zijn accent was wat raar, met zijn zinsbouw en zijn spelling viel het best mee...
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 12:31
door pietje
Retard schreef:Maar het is vooral belangrijk dat ze dat winnen omdat we dan weer zeker zijn dat we ook van Brussel naar Antwerpen en van Roosendaal naar Rotterdam kunnen met die Benelux, zonder een ander ticket of Go-Pass te moeten kopen. Zo'n Arrivatrein zal veel moeilijker kunnen geïntegreerd worden in het binnenlands verkeer.
Net niet: het is te hopen dat zeker een ander de aanbesteding wint, en om het de reizigers niet nodeloos moeilijk te maken moet de regelgeving zodanig aangepast worden dat dezelfde kaartjes gewoon geldig zijn. Is in de UK ook al jaren de manier van werken: standaard tarieven die bij eender welke operator geldig zijn, maar elke operator kan natuurlijk eigen, goedkopere kaartjes aanbieden, dus het zou de klant eigenlijk nogal een voordeel kunnen zijn.
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 12:44
door Retard
pietje schreef:Retard schreef:Maar het is vooral belangrijk dat ze dat winnen omdat we dan weer zeker zijn dat we ook van Brussel naar Antwerpen en van Roosendaal naar Rotterdam kunnen met die Benelux, zonder een ander ticket of Go-Pass te moeten kopen. Zo'n Arrivatrein zal veel moeilijker kunnen geïntegreerd worden in het binnenlands verkeer.
Net niet: het is te hopen dat zeker een ander de aanbesteding wint, en om het de reizigers niet nodeloos moeilijk te maken
moet de regelgeving zodanig aangepast worden dat dezelfde kaartjes gewoon geldig zijn. Is in de UK ook al jaren de manier van werken: standaard tarieven die bij eender welke operator geldig zijn, maar elke operator kan natuurlijk eigen, goedkopere kaartjes aanbieden, dus het zou de klant eigenlijk nogal een voordeel kunnen zijn.
Daar moeten we dan wel eerst zeker van zijn. Het feit dat je het woord zodanig gebruikt, toont aan dat het niet eenvoudig zal worden.
Trouwens, als je dan met een voordeeltarief reist, kun je al niet meer op al de treinen

Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 13:31
door carlos
neigezug schreef:De kans is dan niet ondenkbeeldig dat Arriva (DB) dan toch zal komen helpen hogesnelheidstreinen op de HSL te krijgen.De ideale kans voor DB om de ICE Amsterdam -Parijs te lanceren (zonder reserveringsplicht om zakelijke klanten van Thalys af te snoepen).
Voor de Lage LandenLijn is het uitblijven van de Fyra wel goed nieuws.Alleen hebben NMBS en NS er niets aan als een andere onderneming de aanbesteding gaat winnen.
Als Arriva haar hogesnelheidstrein Amsterdam-Brussel (en eventueel naar Parijs) inlegt, dan is ineens het Fyra-project over en
staan NS-internationaal en NMBS met hun billen bloot
(laat die trein maar komen)
Als dan die Lage LandenLijn er komt zonder NS/NS-internationaal of NMBS, dan krijgen NS/NS-internationaal en NMBS gewoon de klappen waarom ze gevraagd hebben.
Het Benelux verhaal was zo'n groot success omdat het "2 nationale IC treinen met grensoverschreiding waren die aan elkaar gekoppeld waren".
Reeds jaren geleden werd de Benelux beetje bij beetje doodgeknepen door de heren van NMBS en NS: overheveling van Benelux van NS naar NS-internationaal; locomotieven die altijd redelijk betrouwbaar waren, waren dat na de eeuwwisseling plots niet meer (dan toch een millenium-bug

?); haltes die decennialang bediend werden werden plots niet meer bediend (BrusselNoord, Berchem) gewoon omdat deze haltes niet in hun Fyra concept pasten.
Hopelijk komen NMBS en NS (dus niet NS-internationaal) snel tot bezinning, en leggen zij ASAA opnieuw een klassieke Benelux in met de stopplaatsen die de Benelux aandeed in 1997 (jaar voor verbouwing Antwerpen Centraal), met voldoende frequentie (elk uur) en voldoende capaciteit (dubbeldekrijtuigen), toegankelijk zonder reservatie voor alle nationale formules (eventueel 2 rijtuigen voorbehouden voor reservaties), verschillende prijsformules Belgie-Nederland (geen bestraffing/geen afzetprijzen voor grensoverschrijding, abonnementen, passes...)
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 14:13
door neigezug
........met Deutsche Bahn achter ons.... zoals de Arrivabaas het zegt.
Ik denk dat het de bedoeling is om niet zelf te rijden maar vooral het pad te effenen voor DB haar ICE naar London/Paris.
Het voordeel van een ICE tov de Fyra is dat, in tegenstelling tot NMBS/SNCF de DB iets heeft tegen de reserveringsplicht.
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... alys.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... alys.dhtml
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 15:44
door carlos
HLN 5/04/13 - 15u23
NS wil andere versie Fyra ook in België laten rijden
De Nederlandse Spoorwegen willen dat de Fyra-treinen die nu alleen in Nederland worden gebruikt, toestemming krijgen om ook op het Belgische spoor te rijden. Het gaat dan niet om de falende V250, maar om de V160 die nu ook gewoon nog rijdt. Dat zei NS-directeur Merel van Vroonhoven.
De toelating op het Belgische spoor kan helpen om een goede verbinding tussen Amsterdam en Brussel tot stand te brengen. Momenteel wordt onderzocht of en wanneer de V250 weer kan gaan rijden. Als dat niet het geval is, moet er een alternatief worden gevonden. De binnenlandse Fyra kan een deel van de eventuele oplossing zijn. Daarom wordt ook een proef gedaan om dubbeldekkers op de hogesnelheidslijn te laten rijden.
"Ik ben blij dat de NS al uitkijkt naar een alternatief voor de Fyra", zei D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. Van Veldhoven was een van de vijf leden van de Nederlandse Tweede Kamer die een werkbezoek brachten aan het rangeerterrein in Watergraafsmeer waar de defecte Fyra's onderzocht worden. "Anderzijds is het bevreemdend te moeten vaststellen dat 200 technici na twee maanden zoeken nog altijd niet kunnen vertellen wat er nu eigenlijk precies met de falende Fyra aan de hand is", aldus van Veldhoven.
Het Tweede Kamerlid zei nog dat ze van staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld(PvdA) verwacht dat zij tegen eind deze maand een beter alternatief voor de uitgevallen Fyra presenteert dan de intercity die nu voor de verbinding tussen Amsterdam en Brussel zorgt.
leuk ze begrijpen wel dat er iets moet gebeuren, maar de reiziger heeft het wel gehad met die FYRA.
Graag de gewone Benelux terug zonder Fyra capsones, zonder reservatie.
wel positief is dat ze nu ook naar dubbeldekkers kijken, men wil blijkbaar ook de binnenlandse reiziger op de trein Brussel-Amsterdam krijgen
(dat ze hem dan maar terug laten stoppen in Berchem en Brussel Noord)
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 17:06
door Boris
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 19:27
door Tijgernoot
Het enthousiasme over "The Hague Trains" aka LageLandenLijn is positief maar tegelijkertijd kan men beter de verwachtingen wat lager maken, want ik kan uit betrouwbare bron meegeven dat er zeer veel problemen zijn met het vinden van een goed pad voor deze trein. Er zijn zowel op het Nederlandse als Belgische net een hoop conflicten die nog door ProRail en Infrabel opgelost moeten worden en daarbij hebben ze nog het bijkomende probleem dat de oplossing wel voor een aansluitend grensoverschrijdend pad moet zorgen.
Voor de huidige vervanger van de Fyra, de 1200, zijn er zolang de Fyra niet rijdt technisch gezien paden voor een uurdienst maar op dit moment wordt de uitbreiding tegenhouden door financiële belangen. Of de vervangtrein op korte termijn vaker gaat rijden is ook daar zeer twijfelachtig, maar de argumenten van de financiële belanghebbers worden wel ernstig ondermijnd door het huidige nieuws over de V250.
@Carlos: De inzet van dubbeldekkers op de HSL is puur voor Nederlands verkeer in het kader van de integratie van de HSL in het nationale spoorwegennet (waarbij de IC-verbinding Den Haag - Venlo tussen Rotterdam en Breda dan gebruik zal gaan maken van de HSL). De treinstellen die voor deze proef beschikbaar gemaakt gaan worden (vierde afleverserie VIRM) kunnen en mogen niet in België komen. Er wordt overigens ook gekeken of de huidige Fyra-treinstammen toegelaten kunnen worden op Lijn 4 en het Belgische net zodat er een Fyra V160 dienst vanuit Nederland naar in ieder geval Antwerpen ingelegd kan worden.
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 20:03
door rvdborgt
Tijgernoot schreef:Voor de huidige vervanger van de Fyra, de 1200, zijn er zolang de Fyra niet rijdt technisch gezien paden voor een uurdienst maar op dit moment wordt de uitbreiding tegenhouden door financiële belangen. Of de vervangtrein op korte termijn vaker gaat rijden is ook daar zeer twijfelachtig, maar de argumenten van de financiële belanghebbers worden wel ernstig ondermijnd door het huidige nieuws over de V250.
Wat is je bron daarvoor? En wat voor financiële belangen en van wie zijn dat dan eigenlijk? Want ik vraag me al de hele tijd af, hoeveel klanten ze nog willen verliezen.
Voor NS was de Benelux overigens de meest winstgevende IC-serie. Ik vermoed dus dat het vooral financiële belangen aan Belgische kant zijn.
Groetjes,
Rian
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 apr 2013, 23:30
door Tijgernoot
Interne bronnen bij NSR Logistiek, meer kan ik er niet over zeggen.
Het zeer beknopte verhaal is dat alle treinen die NS Hispeed (NSH) rijdt die geen gebruik maken van de HSL onder de concessie van NS Reizigers (NSR) rijden. De kosten voor het rijden van de vervangtreinen komen daardoor in eerste instantie terecht in de boekhouding van NSR en die hebben er absoluut geen belang bij om veel bijkomende kosten te maken voor het rijden van extra treinen voor NSH die ook nog een negatieve invloed hebben op de rendabiliteit van de IC tussen Den Haag en Vlissingen.
Dit is in de kern ook het argument waarom de NS naar de ACM (oude NMa) is gestapt om de LageLandenLijn: NS gaat de verplichting krijgen om 2x/uur alle stations aan het hoofdrailnet te bedienen. Daarbij heeft men nu al een oplossing met vanuit de Randstad twee treinen per uur naar Vlissingen bedacht. Na Bergen op Zoom zijn deze treinen relatief duur om te rijden (weinig reizigers, veel stops) dus moeten die kosten goedgemaakt worden door flink gevulde treinen tot Roosendaal en Bergen op Zoom. Als de LageLandenLijn binnenlands verkeer mogelijk maakt wordt er ten zuiden van Den Haag minder verdiend aan de trein naar Vlissingen en komt daarmee de rendabiliteit van de trein naar Vlissingen in zijn geheel in gevaar.
Re: Fyra.
Geplaatst: 06 apr 2013, 08:23
door rvdborgt
Tijgernoot schreef:Het zeer beknopte verhaal is dat alle treinen die NS Hispeed (NSH) rijdt die geen gebruik maken van de HSL onder de concessie van NS Reizigers (NSR) rijden. De kosten voor het rijden van de vervangtreinen komen daardoor in eerste instantie terecht in de boekhouding van NSR en die hebben er absoluut geen belang bij om veel bijkomende kosten te maken voor het rijden van extra treinen voor NSH die ook nog een negatieve invloed hebben op de rendabiliteit van de IC tussen Den Haag en Vlissingen.
Dank je voor de uitleg. Het reizigersbelang staat duidelijk niet voorop - de boekhouders regeren.
HSA kan overigens ook zelf vervoerder zijn van de treinen Den Haag - Brussel. Internationaal vervoer is immers vrij.
Groetjes,
Rian
Re: Fyra.
Geplaatst: 06 apr 2013, 10:41
door K V B
rvdborgt schreef:Dank je voor de uitleg. Het reizigersbelang staat duidelijk niet voorop - de boekhouders regeren.
Ik denk dat het ook in het belang van de reizigers is dat de halfuurs IC naar Vlissingen rendabel is en blijft hoor...