Pagina 133 van 187
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 mar 2013, 22:26
door overweg13
Rob schreef:
Vandaag antwoord gekregen van de ombudsman. Omdat de NMBS mijn tickets heeft terugbetaald, wil de ombudsman mijn dossier afsluiten. Hier mijn antwoord: "In uw antwoord gaat u compleet voorbij aan mijn argumentatie, en maakt u er zich gemakkelijk van af door te verwijzen naar de terugbetaling van de tickets door NMBS. Mijn dossier is veel fundamenteler van aard en intussen aanhangig gemaakt bij de toezichthouder (FOD Mobiliteit). Uw diensten ontgoochelen mij voor de zoveelste maal."
De ombudsman kan zijn dure briefpapier beter voor zich houden en zichzelf maar beter opdoeken. In geen enkele van mijn klachten tegen de NMBS heeft de ombudsman ook maar één zinvolle interventie gedaan. Enkel reageren naast de kwestie en blijk geven van een totaal gebrek aan leesvaardigheid en kennis van zaken.
Ik heb alleszins geen slechte ervaringen met de ombudsdienst. Misschien ben jij wel de enige mens op de hele wereld die het probleem interpreteert zoals jij het ziet...
Re: Fyra.
Geplaatst: 25 mar 2013, 23:28
door Rob
De ombudsman doet waarschijnlijk zijn werk als het om "simpele" zaken als gemiste aansluitingen of weigeringen voor terechte compensaties gaat, maar "complexere" vragen als het grensoverschrijdendetarievenbeleid of de toepassing van Europese regelgeving gaan blijkbaar het petje (van de dossierbeheerder) te boven. Terwijl ik van een ombudsdienst verwacht: een grondige, onafhankelijke benadering van een probleem dat wel degelijk aan de orde is, want de klantendienst van de NMBS is uiteraard geen onpartijdige speler in een dergelijke situatie. Totnogtoe kreeg ik, in meerdere dossiers, van de ombudsman reacties die ofwel naast de kwestie waren/niet eens ingingen op de kernvragen, ofwel manifest verkeerd waren qua inhoud. Dat zijn uiteraard geen vertrouwenwekkende ervaringen. Afwachten of de toezichthouder wel in staat is tot afwegingen à charge en à décharge.
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 11:29
door Robin
je hebt uw geld toch terug dus wat wil je verder nog?
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 12:26
door Steven
Ik vraag me ook af welk probleem je nu nog hebt, je krijgt u geld terug van uw ticket en doet nog uw beklag. Nooit tevreden neem ik aan? Of ben je pas tevreden als je dubbel zoveel terug kreeg dan wat je eerst zelf gegeven hebt?
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 12:37
door kika
Hij wilde geen geld, maar Thalystickets, dat werd (onterecht) geweigerd door zijn ticketverkoper. Het negeren van dat aspect en argument is inderdaad jammer, en in die zin is zo'n uitspraak wel degelijk wenselijk. De praktijk van de NMBS is dat lokettisten een en ander wordt verteld/opgedragen wat in strijd is met de regels, en als mensen hun geld terugkrijgen zouden ze tevreden moeten zijn?
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 12:48
door franksken
Thalys lijkt mij toch een ander bedrijf te zijn.
Of mogen we een tv,gekocht bij Vandenborre,omwisselen bij media markt.

Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 12:51
door Steven
Zomaar blijven klagen nadat je uw geld al terug kreeg vind ik toch het gewoon laag. Als je dan toch uw geld kreeg koop er dan gewoon op slag tickets mee, probleem toch ook zo opgelost.
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 13:07
door Shrek
kika schreef:Hij wilde geen geld, maar Thalystickets, dat werd (onterecht) geweigerd door zijn ticketverkoper.
Hij kan beweren dat het onterecht is, maar daarom is dat nog niet zo. De ombudsdienst is ook geen rechter die even gaat beslissen of je nu wel of niet kan omruilen naar Thalys. Zijn taak zit er op met het terugbetalen van de tickets.
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 15:33
door K V B
franksken schreef:Thalys lijkt mij toch een ander bedrijf te zijn.
Of mogen we een tv,gekocht bij Vandenborre,omwisselen bij media markt.

Voor de zoveelste keer: Thalys is geen ander bedrijf. Thalys en Fyra zijn beide gewoon merken van dezelfde bedrijven: In dit geval HSA en NMBS.
En volgens de Europese regels mag je als je trein uitvalt gewoon met de volgende trein van dezelfde vervoerder reizen. In Nederland heeft men die regels correct toegepast, en Fyra reizigers op de Thalys omgeboekt. In België niet. Daar mag best eens een serieuse shitstorm over losbarsten.
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 15:56
door Shrek
K V B schreef:Voor de zoveelste keer: Thalys is geen ander bedrijf. Thalys en Fyra zijn beide gewoon merken van dezelfde bedrijven: In dit geval HSA en NMBS.
En volgens de Europese regels mag je als je trein uitvalt gewoon met de volgende trein van dezelfde vervoerder reizen. In Nederland heeft men die regels correct toegepast, en Fyra reizigers op de Thalys omgeboekt. In België niet. Daar mag best eens een serieuse shitstorm over losbarsten.
De SNCF zit ook nog in Thalys en die is natuurlijk geen fan van omruilen. Het lijkt mij dus allerminst een heel duidelijke situatie van het mag wel of het mag niet.
Maar dat lijkt mij eerder voer voor specialisten Europees recht dan voor die arme ombudsman.
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 18:28
door AlexNL
Toen de Fyra nog reed was er een productfiche "Thalys Next Departure", juist bedoeld om reizigers om te boeken naar Thalys voor wanneer Fyra (weer eens) niet reed. De productfiche stond op de website van NMBS Europe, als een NMBS-medewerker vervolgens weigert om dat toe te passen is dat niet correct.
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 18:30
door Shrek
AlexNL schreef:Toen de Fyra nog reed was er een productfiche "Thalys Next Departure", juist bedoeld om reizigers om te boeken naar Thalys voor wanneer Fyra (weer eens) niet reed. De productfiche stond op de website van NMBS Europe, als een NMBS-medewerker vervolgens weigert om dat toe te passen is dat niet correct.
En wanneer was dat product geldig? Het is niet omdat zoiets ooit bestaan heeft dat dat sowieso voor alles geldt.
Ik denk dan dat je meer kans maakt met de Europese regels voor reizigersbescherming. Maar dat lijkt mij voer voor advocaten.
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 18:37
door kika
Steven schreef:Zomaar blijven klagen nadat je uw geld al terug kreeg vind ik toch het gewoon laag. Als je dan toch uw geld kreeg koop er dan gewoon op slag tickets mee, probleem toch ook zo opgelost.
Maar je krijgt niet genoeg geld om op de dag/uren dat je wilt reizen nog tickets te kunnen kopen. Ik zou er zelf waarschijnlijk niet de energie voor hebben om hier een principekwestie van te maken (en met mij zouden de meeste mensen ook alweer koest zijn omdat ze hun geld weer terug hebben). Toch vind ik het goed dát hij er een punt van maakt. Of de ombudsman geschikt is en die verwijten terecht zijn, dat weet ik niet.
Shrek: het ging over tickets gekocht in December.
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 19:40
door Adler
K V B schreef:
Voor de zoveelste keer: Thalys is geen ander bedrijf. Thalys en Fyra zijn beide gewoon merken van dezelfde bedrijven: In dit geval HSA en NMBS.
Waar haal je dat Thalys geen onderneming zou zijn ?
Thalys International is een onderneming ( Samenwerkende Vennootschap met Beperkte Aansprakelijkheid naar Belgisch recht ) met een eigen maatschappelijke zetel, een eigen BTW-nummer, een eigen CEO, eigen algemene voorwaarden, een eigen jaarrekening, enz.
Re: Fyra.
Geplaatst: 26 mar 2013, 19:44
door pietje
Adler schreef:K V B schreef:
Voor de zoveelste keer: Thalys is geen ander bedrijf. Thalys en Fyra zijn beide gewoon merken van dezelfde bedrijven: In dit geval HSA en NMBS.
Waar haal je dat Thalys geen onderneming zou zijn ?
Thalys International is een onderneming ( Samenwerkende Vennootschap met Beperkte Aansprakelijkheid naar Belgisch recht ) met een eigen maatschappelijke zetel, een eigen BTW-nummer, een eigen CEO, eigen algemene voorwaarden, een eigen jaarrekening, enz.
Maar Thalys is zelf niet de vervoerder, en de regels slaan u eenmaal op de vervoerder.
Wie het nu juist inpakt en onder welke flitsende naam doen niet ter zake.
Als op Thalys/fyra tickets NMBS als vervoerder staat, moeten zij voor de klant zorgen
