Pagina 132 van 132
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 11 okt 2025, 11:16
door rvdborgt
pietje schreef: ↑11 okt 2025, 00:15
Denk jij echt dat de uitbaters van nachttreinen zoveel marge hebben dat ze hun prijzen nog wat kunnen laten zakken?
ÖBB had zich sinds de invoering van de dynamische prijzen bij de slaaprijtuigen wel enigszins uit de markt geprezen. Vooral de coupés met wc/douche en de Single waren erg duur geworden. Dat lijkt nu weer enigszins gematigd te zijn.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 11 okt 2025, 11:58
door trainlovertje
Het grote ‘voordeel’ voor de nachttreinoperatoren is dat er maar een twintigtal reizigers in zo’n bus passen. Om de nachttreinen helemaal uit de markt te duwen, zullen er vele bussen moeten rijden met dezelfde of erg gelijkaardige routes. Dat zie ik helemaal niet zo snel gebeuren. We zullen eerst afwachten wat de opgemaakt balans van deze busfirma wordt.
Daarenboven blijft de slaapcoupé van de nachttrein een stuk comfortabeler dan dit.
Misschien toch een kleine nuance bij de opmerking dat een bus veiliger is dan een trein, want daar geloof ik geen knijt van: ik vermoed dat men voor het spoor het totaal aantal doden bij het spoor in rekening heeft gebracht (zoals de debielere medemensen onder ons die een gesloten overweg oversteken) en bij de balans per bus enkel de overleden busreizigers. Wel, als je zo telt, moet je ook de door bussen doodgereden voetgangers/fietsers/moteurs/automobilisten meetellen die al dan niet in de dode hoek verstopt zaten.
Ik maak deze opmerking omdat ik ooit tijdens een busreis naar Spanje heb voorgehad dat de buschauffeur - het was één van zijn eerste lange reizen, maar dat is geen excuus - quasi in slaap was gevallen achter het stuur. Gelukkig is hij relatief zachtjes tegen de vangrail gebotst/beland en wakker geschoten van die slag om ons snel weer naar het midden van de autosnelweg te loodsen. Gelukkig geen gewonden of wat dan ook in de bus; dit was slechts één jaar na de busramp in Sierre.
Met de beveiligingssystemen van een trein à la dodemansbediening, ETCS, TBL, ATB, PZB/LZB/ KVB/TVM etc had zoiets nooit kunnen gebeuren.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 13 okt 2025, 10:40
door kika
Na de zomer van 2026 houdt het op voor Berlijn - Stockholm. Subsidie stopt.
https://jarnvagar.nu/sj-staller-in-natt ... ll-berlin/
Als iemand meer weet over Snalltagest, hoor ik het graag
https://www.snalltaget.se/en/destinations/skandinavien
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 13 okt 2025, 10:47
door kika
trainlovertje schreef: ↑11 okt 2025, 11:58Misschien toch een kleine nuance bij de opmerking dat een bus veiliger is dan een trein, want daar geloof ik geen knijt van: ik vermoed dat men voor het spoor het totaal aantal doden bij het spoor in rekening heeft gebracht (zoals de debielere medemensen onder ons die een gesloten overweg oversteken) en bij de balans per bus enkel de overleden busreizigers. Wel, als je zo telt, moet je ook de door bussen doodgereden voetgangers/fietsers/moteurs/automobilisten meetellen die al dan niet in de dode hoek verstopt zaten.
Wanneer je er eerlijker naar kijkt, is de meest gebruikte rekensom het aantal doden per reizigerskilometer. Dan is trein gewoon veiliger. Wanneer je de marketiers vraagt, vinden ze vast wel iets: er zijn meer gewonden bij 1 treinongeluk dan bij 1 busongeluk.
Eentje is geentje, maar anekdotes fleuren het natuurlijk op

Re: Nachttreinen
Geplaatst: 13 okt 2025, 13:17
door FLV-FGSP
Een organisatie die afgelopen zomer een interessante nachttrein heeft ingelegd is
Treni Turistici Italiani. Toen reden ze een keer per week van Rome naar Marseille en terug, volgende zomer gaan ze dat drie keer doen. Ze spreken nu ook van nachttreinen Milaan - Parijs in de kerstvakantie:
https://archive.ph/nfWhP#selection-1187.53-1187.77.
Re: Nachttreinen
Geplaatst: 13 okt 2025, 13:25
door FLV-FGSP
RDC rijdt voor eigen rekening verder, maar beperkt het aantal rijdagen:
https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... li.2361788