Pagina 14 van 63

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 15 feb 2010, 23:58
door JayBeeke
Vind ik ook, als je het hier zo hoort zou de NMBS / Infrabel moeten kunnen toveren. Er is een geweldig tekort aan machines; om TBL te installeren moeten machines uit roulatie worden gehaald; eens te meer met de vertragingen van de type 18 is dit niet mogelijk aan het hoge tempo dat sommigen hier eisen.
*kuch* We nemen er een uitspraak van de communicatiedienst van de NMBS bij, uit 2005:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=GO2FR5LB
Na de ramp van Pécrot heeft de NMBS de automatisering van het seinsysteem versneld waardoor een trein automatisch vertraagt en stopt als een stopsein wordt genegeerd. De spoormaatschappij investeert hiervoor 400 miljoen euro. Tegen 2010 zullen alle seinen met dit systeem zijn uitgerust.
Ging het toen nog om ECTS of al om TBL1+? Vanwaar het bij de NMBS eeuwigdurende verhaal van vertragingen? Daarin hebben véél mensen boter op het hoofd, en zéker niet alleen bij de spoorwegen...

Daarnaast blijf ik erbij dat treinbouwers rekening moéten houden met een 'worst case scenario'. Wat zou er gebeuren bij een ongeval met loc met M6-stuurstand? Rijdt de loc dan gewoon los dat stuurstandrijtuig in? Of zit er toch ergens betere structurele beveiliging in die rijtuigen? Bedankt voor eventuele feedback...

mvg, en nogmaals sterkte aan de slachtoffers en hun familie.
JJN

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 00:27
door Teach2
Of we kunnen ook altijd onze spoorwegen gaan vergelijken met die van de Afrikaanse spoorwegen of die van India . )
Ja, dat moeten we vooral doen, ons gaan vergelijken met India en Afrikaanse landen. Als DAT al de referentie wordt waarmee we ons moeten vergelijken, dan zijn we heel erg diep gevallen.
Er wordt met man en macht gewerkt om onze treinen van morgen veiliger te maken. Maar je kan toch niet verwachten dat ze in 1,2,3 beveiligd zijn.
Op 1, 2, 3 niet nee. Maar NEGEN JAAR lijkt me meer dan voldoende te moeten zijn.
Trouwens, ik weet niet of dat je het weet, maar als we op Europa hadden moeten wachten in zaken veiligheid: Dan was er nog niets gebeurd.
Andere landen hadden al lang voor België besloten actieve veiligheidssystemen te ontwikkelen, en dat is daar al jaren in dienst. Probeer dit dus alstublieft niet op Europa af te schuiven.
Ging het toen nog om ECTS of al om TBL1+?
TBL1+.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 00:33
door wrpint
Wat ik me afvraag. Stel dat (hypothetisch dus) de fout bij de treinbestuurder lag en hij het rood sein heeft genegeerd. Kan het niet zijn dat de onregelmatige uren hier verantwoordelijk voor kunnen zijn? Een moment van concentratieverliest kan te wijten zijn aan vermoeidheid (volkomen menselijk). Ik wil zeggen: de ene dag begint een bestuurder om 3u, de dag erna om 5u dan twee dagen rust om te gaan werken om 14u en zo week in week uit, jaar in jaar uit. Het menselijk lichaam is absoluut niet onfeilbaar en kan zulke schommelingen niet aan (ontregeling biologische klok). Kan men dit systeem eigenlijk volhouden? Ik vind dit eerlijk gezegd mensonwaardige werkomstandigheden. Ik weet ook wel dat treinen op alle mogelijke momenten van de dag moeten rijden, maar kan men niet met "maanduurroosters" werken? Dan zijn er theoretisch slechts 12 omschakelingen per jaar en dit is veel beter verteerbaar voor de biologosche klok.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 00:34
door celtjan
rail s schreef:Nauwelijks treinen uitgerust met automatisch remsysteem
15 februari 2010 -- Luc Blyaert

De treinen die vanmorgen betrokken waren bij het dramatische ongeluk hadden geen automatisch remsysteem aan boord. Infrabel had op de onheilsplek op de spoorinfrastructuur wel reeds het systeem geplaatst.

Het is opvallend dat bijna tien jaar na het ongeluk in Pécrot bijna geen enkele trein in België uitgerust is met het zogenaamde TLB1+ automatische remsysteem. Dat zorgt ervoor dat de noodrem wordt ingeschakeld indien een trein een stopsignaal negeert. "Het systeem is pas eind 2009 gehomologeerd door het ministerie van transport", vertelt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. "Het is dus logisch dat er nog bijna geen treinen mee uitgerust zijn. Ook de treinen bij het ongeluk hadden het niet."

TBL1+ staat voor Transmissie Baken Locomotief. Het is een Belgische norm die in 2006 werd uitgewerkt door Alstom Transport. Op termijn moet het vervangen worden door het European Train Control System (ECTS). "Omdat dat erg duur is hebben we voor TBL1+ gekozen", vertelt woordvoerster Claudia Garcia van Infrabel dat de treininfrastructuur uitbaat. Voor TBL1+ wordt 30 miljoen euro per jaar uitgetrokken. Leverancier is Siemens.

Infrabel wijst er op dat het automatisch remsysteem TBL1+ aanwezig was op de plaats waar het treinongeluk gebeurde. "We hebben 25 procent van de duizend gevaarlijke punten uitgerust met de apparatuur. Eind dit jaar moet dat 40 procent zijn en 80 procent tegen 2013."

Blijkbaar is de compatibiliteit tussen de apparatuur op het spoor en op de treinen zelf nog niet helemaal op punt. Bij Siemens wou men geen commentaar kwijt.
bron: http://datanews.rnews.be/nl/news/90-6-2 ... steem.html

geld, geld, geld...
Feit: Vorige lente (2009) les over TBL1+ gehad. Tot nu toe nog géén dergelijk math. in m'n handen gekregen. m'n medeleven trouwens aan alle betrokkenen en hun fam.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 00:47
door celtjan
wrpint schreef:Wat ik me afvraag. Stel dat (hypothetisch dus) de fout bij de treinbestuurder lag en hij het rood sein heeft genegeerd. Kan het niet zijn dat de onregelmatige uren hier verantwoordelijk voor kunnen zijn? Een moment van concentratieverliest kan te wijten zijn aan vermoeidheid (volkomen menselijk). Ik wil zeggen: de ene dag begint een bestuurder om 3u, de dag erna om 5u dan twee dagen rust om te gaan werken om 14u en zo week in week uit, jaar in jaar uit. Het menselijk lichaam is absoluut niet onfeilbaar en kan zulke schommelingen niet aan (ontregeling biologische klok). Kan men dit systeem eigenlijk volhouden? Ik vind dit eerlijk gezegd mensonwaardige werkomstandigheden. Ik weet ook wel dat treinen op alle mogelijke momenten van de dag moeten rijden, maar kan men niet met "maanduurroosters" werken? Dan zijn er theoretisch slechts 12 omschakelingen per jaar en dit is veel beter verteerbaar voor de biologosche klok.

Zoals meermaals eerder aangebracht: Gelieve de bevoegde instanties eerst hun werk goed te laten doen er we verder gaan met gissingen.
De ramp zal tot stand gekomen zijn door een samenhang van meerdere factoren.
& Ja, indien één van de bestuurders al dan niet in de fout ging/niet allert was, kan het sterk variabele levensritme, opeenvolging van (zware)diensten, te korte tussenpauzes,... één van die factoren zijn.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 01:09
door Beesty
Ik ben ook akkoord dat de bevoegde instanties hun werk moeten doen alvorens een conclusie mag getrokken worden.
Wellicht liggen meerdere factoren samen aan de oorzaak van het ongeval .. maar bij een botsing zoals deze lijkt mij dat er toch ergens een structureel probleem is aan de uitrusting en het onderhoud van MODERNE veiligheidsnormen.

Als je ziet met welke oude stootkarren de NMBS blijft verder knoeien, omdat ze hun opdrachtgever er niet op voorhand laten in slagen een degelijk ontwerp (cfr. Reeks 18) te realiseren dan stel ik mij serieuze vragen..

En de uitvluchten zoals "voor het inbouwen van TBL1+ dient de lok tijdelijk uit dienst genomen te worden.." houden echt geen steek. Dit zou willen zeggen dat het rollend materieel de laatste jaren niet meer uit dienst geweest is voor een grondig onderhoud, zodoende men dat toen direct kon inbouwen..

Nuja, het is voor een firma als de NMBS (of whatever met al hun onderverdelingen) eenvoudiger om de schuld op een mens (die nu eenmaal niet onfeilbaar is) te steken dan de kop in eigen boezem te steken!

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 01:18
door Bimmer
trainman schreef:Deze avond zowel de berichtgeving over de ramp in het VRT-journaal als in Ter Zake gevolgd.

Uiteraard moet je kritisch zijn tegenover de uitleg die gegeven wordt, maar de opdringerige manier hoe men hier een aantal mensen een uitspraak probeert te ontlokken is werkelijk tenenkrullend.
Tenenkrullend :lol: :lol:. De journalisten van Eén en VTM leveren fantastisch werk. Vooral de interviews die ze op Ter Zake hebben getoond zijn schitterend. Werkelijk de mensen met de neus op de feiten drukken. Het zielige van allemaal is in feite dat ze de schuld in elkaars' schoenen willen schuiven. Het interview met Petit een woordvoerder van Infrabel was lachwekkend. In feite zeo hij zeggen zij zijn verantwoordelijk :D. Die Luc Pauwels kan ik wel begrijpen voor treinbestuurders is het niet gemakkelijk. En negen jaar is toch wel erg lang om een veiligheidssysteem op poten te zetten?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 01:51
door thefreak
BRUSSEL - Het treinongeluk maandagochtend bij het Belgische Halle was geen frontale botsing. De twee treinen botsten zijdelings tegen elkaar op een wissel.
© ANP

Dat maakten de Belgische spoorwegbeheerder Infrabel en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS maandagavond gezamenlijk bekend.

Zij tasten nog in het duister over de oorzaak van de ramp, waarbij zeker achttien personen om het leven kwamen.

''Om voorlopig onbekende redenen hebben beide treinen elkaar lateraal aangereden ter hoogte van een wissel bij het buitenrijden van het station van Halle richting Brussel'', aldus de verklaring.

Infrabel en NMBS verwachten dat het nog zeker drie dagen duurt voordat weer treinen over het traject kunnen rijden.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 02:30
door Steven
Knipex schreef:
SporenplanOnline schreef:Adhv de laatste SSP bladen de situatie ingetekend: Afbeelding
Vreemd, waarom zou die uit Halle willen dwarsen?
als je alle sporen zou tekenen zou je zien dat hij van L96 naar L96N ging wat perfect normaal is, deze uitleg staat al zeker 2 keer vermeld in dit onderwerp. hij ging dus niet 1 maar 2 sporen opschuiven om op het normaalspoor van L96N uit te komen.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 06:11
door K V B
Steven schreef:Daar liggen al twee flyovers in die buurt, eentje extra kan er jammer genoeg niet bij zonder hele zware hellingen te maken. Deze vertakking ligt daar perfect op haar plaats. Zo kan ook het binnenlandse IC net gebruik maken van de 90N, daar waar de 96 (de buitenste sporen iets verderop) door de tragere treinen in gebruik is.
De eerste fly over zorgt er voor dat de sporen van de lijn 26 de lijnen 96 en 96N niet moet kruisen. De tweede flyover zorgt er voor dat de sporen van de 96N (die van L1 komen dus) tussen de sporen van de 96 komen te liggen zodat de trage sporen aan de buitenkant liggen. Op de sporen van de 96N liggen geen perrons. (daar waar dit wel het geval is op 36 en 36N)
Dan begrijp ik iets niet helemaal. Vic schreef namelijk:
Is de normale reisweg voor die IC's: van Halle (lijn 96) via Y. Halle Noord naar lijn 96N. Dat is ook de reden waarom de CR in de flank van de IC gereden is.
Je hebt zelf ook al bevestigt dat de trein de sporen kruiste om naar lijn 96N te gaan.

Ik heb er zelf even de "technische kaart van het net" bijgehaald, en daar zie ik dat van lijn 96 naar 96N er geen sporen gekruisd worden, op voorwaarde dat je het bij Y-Ruisbroek doet. Het lijkt me niet nodig dat men in een dergelijk geval die trein bij Y- Halle Noord al laat oversteken. Waarom wordt dit dan wel gedaan?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 08:24
door Adler
Dat er vandaag nog praktisch geen treinen zijn uitgerust met TBL1+ is ook ergens logisch.
Aanvankelijk was het ook helemaal niet de bedoeling om dit systeem te gebruiken.
Het oorspronkelijk plan van Infrabel was om heel het net uit te rusten met ETCS.
Na jaren is men er echter achtergekomen dat dit systeem veel te duur was, te ingewikkeld, nog te veel problemen had en dat de vooropgestelde datum absoluut niet kon gehaald worden.
Omdat men al een deel bakens had geplaatst en er massa's had besteld bij Siemens, heeft men dan naar een oplossing gezocht om die bakens toch nog te kunnen gebruiken en alles niet te moeten weggooien.
Dat is dan TBL1+ geworden waarvan de ontwikkeling en homologatie ook natuurlijk de nodige jaren tijd heeft gevergd.
Met dat alles heeft men dus jaren tijd verloren.
Ik vind het dus ook belachelijk dat Petit nu op tv komt zeggen dat ze maar aan Jochem Goovaerts eens moeten vragen waarom de treinen nog niet klaar zijn.
Even belachelijk is de verklaring van Inge Vervotte dat ze nu eens gaat onderzoeken waarom er tussen 2001 en 2007 zo weinig is gebeurd op dit vlak.
Jarenlang worden er in het parlement vragen gesteld over dit onderwerp waarop een voorgekauwd antwoord wordt gegeven door de bevoegde minister waarvan zij of hij waarschijnlijk geen snars begrijpt.
Maar eerst moet er weer een ramp gebeuren vooraleer ze eens gaan onderzoeken wat er nu eigenlijk is gebeurd of niet is gebeurd de afgelopen 10 jaar.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 08:29
door Wimpie
Kijk e ik vind het enorm frustrerend dat de politiek al die zever gaat verkondigen van onderzoeken en verbeteren... Ben hulpverlener (ambulancier) en ben gisteren ter plaatse geweest, deed me direct denken aan de gasramp waar ik ook paraat was... Toen ook veel beloven en weinig gegeven... Dat doet zotten in vreugde leven maar ons niet, nu ook terug het was gewoon niet te overzien het menselijk leed ter plaatse. Stukken overal, alle hulpverleners en reizigers gechoqueerd... Stel u eens voor dat je overlevende bent en een uur tot anderhalfuur naast 4 doden moet liggen waar lichaamsdelen volledig afgerukt zijn en je in plas bloed ligt.... Niemand kan hem dat voorstellen.... Gewoon afschuwelijk na Peqcrot nog niks geleerd NIKS!

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 08:29
door Wimpie
Kijk e ik vind het enorm frustrerend dat de politiek al die zever gaat verkondigen van onderzoeken en verbeteren... Ben hulpverlener (ambulancier) en ben gisteren ter plaatse geweest, deed me direct denken aan de gasramp waar ik ook paraat was... Toen ook veel beloven en weinig gegeven... Dat doet zotten in vreugde leven maar ons niet, nu ook terug het was gewoon niet te overzien het menselijk leed ter plaatse. Stukken overal, alle hulpverleners en reizigers gechoqueerd... Stel u eens voor dat je overlevende bent en een uur tot anderhalfuur naast 4 doden moet liggen waar lichaamsdelen volledig afgerukt zijn en je in plas bloed ligt.... Niemand kan hem dat voorstellen.... Gewoon afschuwelijk na Peqcrot nog niks geleerd NIKS!

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 08:37
door Stef
Het Laatste Nieuws brengt vandaag een pakkende getuigenis met de ouders van één van de verongelukte machinisten bij de treinramp in Halle die minstens 18 doden eiste. "Johan leefde voor zijn job als machinist. Apetrots waren we op hem. Onze enige troost is nu dat het ongeval niet zijn schuld was. Een schrale troost, want wij zijn elk doel in ons leven kwijt", treuren de ouders van machinist Johan De Keyser (36) uit Rillaar, die pas gisteravond laat op de hoogte werden gebracht van het tragische nieuws.
Met de dood van Johan verliezen Robert De Keyser en zijn echtgenote Marceline uit Rillaar (Aarschot) hun enige kind. "We kregen pas 's avonds de bevestiging, maar eigenlijk wisten we het al van 's ochtends", zeggen ze in Het Laatste Nieuws. "Toen we rond 10 uur op het radionieuws hoorden dat de trein die van Quiévrain kwam, betrokken was geraakt bij een ramp, sloeg de schrik ons om het hart. Johan belde wel tien keer per dag naar huis. Hij woonde nog bij ons. Dus toen we hem niet konden bereiken op zijn gsm, wisten we het eigenlijk al wel."

Jongensdroom
Johan De Keyser was al acht jaar machinist bij de spoorwegen. "Een jongensdroom die uitkwam. Hij deed het met hart en ziel. Onze Johan deed élk examen mee. Hij mocht met goederentreinen rijden, met passagiers - treinen. Met dieseltreinen, met elektrische. Een crack, onze zoon."

Sprak van kinderen
"Nu hebben wij geen leven meer", zegt vader Robert, terwijl zijn vrouw Marceline instort. "Wat rest ons nog? Onze enige zoon is er niet meer. Hij had sinds een tweetal jaren verkering met een meisje uit Hasselt. Johan woonde nog thuis, maar sprak toch af en toe van samen te gaan wonen met haar. Van aan kinderen te beginnen... Maar dat is hun afgepakt. Wij zullen nooit grootouders worden. We klampen ons een beetje vast aan het feit dat het niet Johans schuld was, het ongeval. Dat is onze enige troost. Een schrale troost, maar toch."

Gewaarschuwd
"Het strafste van alles is dat ik hem vanochtend nog gewaarschuwd heb", zegt vader Robert. "Niet voor een treinongeval, dát niet. Nooit had ik aan zoiets durven denken. Maar wel voor de gladde wegen. Het had zo erg gesneeuwd. Ik zei nog tegen hem: 'Ziet dat ge vanmiddag veilig thuiskomt.' 'Tuurlijk', had hij geantwoord. En weg was hij. Voor de laatste keer." (hln/kh)



LINK

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 16 feb 2010, 09:13
door Fles
125 Teletekst di 16 feb
***************************************
Deel Belgische machinisten staakt

***************************************
` Een deel van de machinisten in België
heeft het werk neergelegd.Het betreft
een spontane actie na het treinongeluk
van gisteren.Het treinpersoneel wil met
de staking aandacht vragen voor de
veiligheidsproblemen op het spoor.

De acties zijn vooral in Wallonië,maar
ook in Vlaanderen vallen treinen uit.
De vakbonden zeggen begrip te hebben
voor de acties van het treinpersoneel.

Ondertussen is het bergingswerk hervat.
Er zijn 18 doden,maar mogelijk liggen
er nog mensen onder wrakstukken.Ook
wordt gezocht naar de zwarte dozen.Die
moeten inzicht geven in de oorzaak van
het ongeluk van gisteren.
***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport
Ja, tuurlijk, ga maar weer staken :roll: Dat Pavlovmechanisme komt me ook goed de keel uit inmiddels. :x