Toekomst L12

Shrek

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Wat ik volledig mis is het TBL1+ verhaal en zijn gevolgen....voor de kwetsbaarheid van de dienstregeling op lijn12
TBL1+ heeft hier niet zoveel mee te maken denk ik, het gaat immers over de toekomst. TBL1+ is een tijdelijk probleem dat opgelost is tegen dat het hele plaatje van L12 verandert :wink:

Aan de reizigerstellingen te zien heeft L12 eigenlijk genoeg aan 2 treinen per uur, een extra trein is weggesmeten geld. Het enige probleem zit hem in Roosendaal, dat met de L-trein opeens dubbel zo ver van Antwerpen ligt (in tijd dan toch :lol: ). Voor die reizigers kan je misschien een pendeltrein/pendelbus voorzien die aansluiting geeft op de IC in Essen. Vermits het vooral een probleem van de Nederlanders is kunnen zij misschien een dieseltje laten rijden op Roosendaal-Essen. De Fransen doen dit ook in de spits naar Doornik, omdat ze de andere treinen niet snel genoeg vinden. :)
AlexNL

Re: Toekomst L12

Bericht door AlexNL »

Als je een treinverbinding dood wilt hebben moet je inderdaad halverwege ineens een overstap naar een bus gaan inleggen ja.
BartB

Bericht door BartB »

Shrek schreef:...Voor die reizigers kan je misschien een pendeltrein/pendelbus voorzien die aansluiting geeft op de IC in Essen. Vermits het vooral een probleem van de Nederlanders is kunnen zij misschien een dieseltje laten rijden op Roosendaal-Essen. ...
Een paar pagina's geleden heb ik al uitgelegd dat een doorgetrokken IC Essen-Charleroi maar 3 minuten sneller is dan een L-trein die onder Antwerpen door rijdt (omdat de IC zo traag optrekt). Een pendel Roosendaal-Essen inleggen lost dus niets op.
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Wat ik volledig mis is het TBL1+ verhaal en zijn gevolgen....voor de kwetsbaarheid van de dienstregeling op lijn12
TBL1+ heeft hier niet zoveel mee te maken denk ik, het gaat immers over de toekomst. TBL1+ is een tijdelijk probleem dat opgelost is tegen dat het hele plaatje van L12 verandert :wink:
Dat hoop ik wel, die drie-vier jaar zullen we wel overleven, tegen 2015 zijn er waarschijnlijk genoeg desiro's.
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef:Aan de reizigerstellingen te zien heeft L12 eigenlijk genoeg aan 2 treinen per uur, een extra trein is weggesmeten geld.
Wat een beperkte visie, je lijkt de boekhouder van de NMBS wel...

Lijn 12 heeft een stevig potentieel. Een studie uit 2007* heeft uitgewezen dat een verbinding op IR-niveau 2x zoveel reizigers trekt dan een constructie met een bus zoals jij voorstelt.

Vergeet ook niet dat de verbinding Breda - Brecht - Antwerpen er voorlopig niet komt, dus op het moment dat de V250 naar Brussel gaat rijden (ergens in 2012, voor wie het nog gelooft) blijven alle reizigers uit Noord-Brabant naar Antwerpen via Roosendaal reizen. Voeg daarbij de budgetreizigers die de Fyra liever negeren, en je komt op een veel groter potentieel dan mevr. Rombauts in haar presentatie voorspelt.

* http://www.grensverkeer.eu/Roosendaal-V ... Lijn12.pdf
BartB

Bericht door BartB »

Interessante pdf!
Zijn ze ondertussen al aan het werken aan een business case?
Shrek

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:
Shrek schreef:Aan de reizigerstellingen te zien heeft L12 eigenlijk genoeg aan 2 treinen per uur, een extra trein is weggesmeten geld.
Wat een beperkte visie, je lijkt de boekhouder van de NMBS wel...

Lijn 12 heeft een stevig potentieel. Een studie uit 2007* heeft uitgewezen dat een verbinding op IR-niveau 2x zoveel reizigers trekt dan een constructie met een bus zoals jij voorstelt.
Maar die 2x zoveel reizigers zijn bijna uitsluitend Nederlanders. Tenzij de Nederlanders in belangrijke mate meebetalen heeft het dan voor de NMBS niet veel zin die extra kosten te maken.
En je moet helemaal geen boekhouder zijn om te weten dat je elke euro maar 1 keer kan uitgeven. En dan kan die euro volgens mij beter naar andere projecten gaan waar de nood hoger is :wink:
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Shrek schreef: Maar die 2x zoveel reizigers zijn bijna uitsluitend Nederlanders. Tenzij de Nederlanders in belangrijke mate meebetalen heeft het dan voor de NMBS niet veel zin die extra kosten te maken.
En je moet helemaal geen boekhouder zijn om te weten dat je elke euro maar 1 keer kan uitgeven. En dan kan die euro volgens mij beter naar andere projecten gaan waar de nood hoger is :wink:
Zitten die Nederlanders gratis in die trein? Allez, dat had ik eerder moeten weten :mrgreen:

Nee, natuurlijk niet. Ik neem aan dat er een regeling is getroffen met de NS van de kaartjesopbrengsten :wink: Maw:die trein wordt dus gewoon betaald, het is niet zo dat de NMBS dit voor de lol inlegt natuurlijk.
BartB

Bericht door BartB »

Rover en Treintrambus starten een petitie voor het behoud van de Beneluxtrein:
http://www.reizigersprotest.nl/petities ... trein.html

Ik had ze liever zien ijveren voor een IC Roosendaal-Antwerpen/Brussel, maarjah iets is beter dan niets.
MaartendeJ schreef:
Shrek schreef: Maar die 2x zoveel reizigers zijn bijna uitsluitend Nederlanders. Tenzij de Nederlanders in belangrijke mate meebetalen heeft het dan voor de NMBS niet veel zin die extra kosten te maken.
Zitten die Nederlanders gratis in die trein? Allez, dat had ik eerder moeten weten :mrgreen:

Nee, natuurlijk niet. Ik neem aan dat er een regeling is getroffen met de NS van de kaartjesopbrengsten :wink: Maw:die trein wordt dus gewoon betaald, het is niet zo dat de NMBS dit voor de lol inlegt natuurlijk.
Het probleem is dat de treinen op lijn 12 (buiten de Benelux) maar 50% tot 20% kostendekkend zijn. Als de NMBS extra treinen moet inleggen betekent dat dus extra kosten.
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Personenvervoer is per definitie onrendabel. :wink: (kosten treinen, kosten gebruik van het spoor, kosten personeel, etcetc)

Goederenvervoer en het uitbaten van stations leveren geld op; zodat het verlies van het personenvervoer gecompenseerd wordt. Tenminste; das in Nederland zo, kan me niet voorstellen dat dat in Belgie niet zo is.
Shrek

Bericht door Shrek »

MaartendeJ schreef:Personenvervoer is per definitie onrendabel. :wink: (kosten treinen, kosten gebruik van het spoor, kosten personeel, etcetc)

Goederenvervoer en het uitbaten van stations leveren geld op; zodat het verlies van het personenvervoer gecompenseerd wordt. Tenminste; das in Nederland zo, kan me niet voorstellen dat dat in Belgie niet zo is.
Natuurlijk zijn bijna alle verbindingen verlieslatend, daarom worden de spoorlijnen gesubsidieerd door de Belgische staat. Maar ik vind dat de Belgische staat geen treinen moet subsidiëren waar uiteindelijk alleen Nederlanders baat bij hebben. En de nmbs denkt er net zo over. Dus tenzij Roosendaal, Noord-Brabant, Nederland of Europa met een zak geld over de brug komen heeft niemand in België echt baat bij een extra (snelle) trein.

Een 2de stoptrein kan in het kader van mobiliteit rond Antwerpen heel nuttig zijn, maar daar hebben de Roosendalers ook niets aan natuurlijk :)
BartB

Bericht door BartB »

@shrek
Dat is niet waar. Stad Antwerpen heeft er ook baat bij dat de Nederlandse dagjestoeristen met de trein komen en niet de auto.
Dat ze niet zo gelukkig zijn met het verdwijnen van de Beneluxtrein bewijst de volgende quote:
Zonder al te diep in te gaan op onderstaande vragen, leeft er bij de stad voornamelijk een bezorgdheid over de ‘Benelux-trein’ tussen A’dam en Brussel.
Voor zover ik weet is dat de enige grensoverschrijdende directe verbinding met Antwerpen, naast HSL.
Het behoud van deze verbinding (en stopplaatsen en directheid!) lijkt op korte en lange termijn essentieel voor de stad. Momenteel is het ons niet helemaal duidelijk wat de NMBS met deze treinen van plan is met de komst van de HSL. Vnl. voor de niet-zakenreiziger biedt de HSL immers geen alternatief, omwille van de reservatie en kostprijs.
Bron: http://grensverkeer.eu/Grip_projectvers ... imeerd.pdf
p89 en p94
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Shrek schreef:Maar die 2x zoveel reizigers zijn bijna uitsluitend Nederlanders.
Wel, wel. En wat voor belang heeft dat, als ik vragen mag? Of het nu Nederlanders of Polen of Japanners zijn: het zijn reizigers, en als die treinen behoorlijk vol zitten, betekent dat inkomsten voor de NMBS. Toch?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
260689

Bericht door 260689 »

Paul schreef:
Wel, wel. En wat voor belang heeft dat, als ik vragen mag? Of het nu Nederlanders of Polen of Japanners zijn: het zijn reizigers, en als die treinen behoorlijk vol zitten, betekent dat inkomsten voor de NMBS. Toch?
De huidige opstelling is dat kwa materieel de NMBS verantwoordelijk is voor de locomotieven en de NS (Hispeed?) voor de rijtuigen.
Hoe het zit voor de rijpaden, dit weet ik echter niet.
BartB

Bericht door BartB »

Paul schreef:
Nee, zoals we vandaag al zeiden, extra treinen betekenen meer verlies voor NMBS.
Plaats reactie