Pagina 130 van 131

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 25 sep 2025, 15:37
door AlexNL
De nachttreinen tussen Parijs, Berlijn en Wenen staan op losse schroeven. Ook al rijden ze nog niet zo lang, SNCF zou serieus overwegen om ze weer te schrappen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 27 sep 2025, 08:56
door dovaere
AlexNL schreef: 25 sep 2025, 15:37 De nachttreinen tussen Parijs, Berlijn en Wenen staan op losse schroeven. Ook al rijden ze nog niet zo lang, SNCF zou serieus overwegen om ze weer te schrappen.
Uit dat artikel: SNCF kan (of wil) al de volle 15 maanden geen tickets verkopen voor deze nachttreinverbinding, terwijl het zelf de vervoerder is in Frankrijk...
Straf.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 29 sep 2025, 11:42
door FLV-FGSP
De gewoonlijk goed geïnformeerde Oostenrijkse Eisenbahnblog (https://eisenbahn.blog/oebb-muessen-nac ... instellen/) meldt vandaag:

Nicht betroffen ist hingegen die Verbindung Wien – Brüssel, die auch 2026 im Fahrplan bleibt. Der Nightjet wird weiterhin drei Mal pro Woche auf dieser Strecke verkehren.

Brussel behoudt dus dezelfde bedieningsfrequentie.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 29 sep 2025, 12:42
door trainlovertje
FLV-FGSP schreef: 29 sep 2025, 11:42 De gewoonlijk goed geïnformeerde Oostenrijkse Eisenbahnblog (https://eisenbahn.blog/oebb-muessen-nac ... instellen/) meldt vandaag:

Nicht betroffen ist hingegen die Verbindung Wien – Brüssel, die auch 2026 im Fahrplan bleibt. Der Nightjet wird weiterhin drei Mal pro Woche auf dieser Strecke verkehren.

Brussel behoudt dus dezelfde bedieningsfrequentie.
Weer aan de haak van de trein uit/richting Amsterdam dan? Lijkt me bijzonder, aangezien die tegenwoordig met de vaste configuratie van de nieuwe Nightjet Vectrain rondrijdt. Of gaat die trein wel degelijk met slechts 4 à 6 rijtuigen helemaal tot Wenen rijden?
Vanaf volgende week maandag kunnen we de Oostenrijkse dienstregeling bekijken en boeken via ÖBB, heb ik begrepen. Ik ben benieuwd.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 29 sep 2025, 13:31
door rvdborgt
FLV-FGSP schreef: 29 sep 2025, 11:42 Nicht betroffen ist hingegen die Verbindung Wien – Brüssel, die auch 2026 im Fahrplan bleibt. Der Nightjet wird weiterhin drei Mal pro Woche auf dieser Strecke verkehren.

Brussel behoudt dus dezelfde bedieningsfrequentie.
Inmiddels is het officieel:
https://presse-oebb.at/news-oebb-bedaue ... &l=deutsch

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 29 sep 2025, 18:10
door jknockaert
Railtech lijkt ook iets opgevangen te hebben hierover:
https://www.railtech.be/nl/spoorbouw/20 ... ar-parijs/

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 29 sep 2025, 18:43
door Shrek
rvdborgt schreef: 29 sep 2025, 13:31
FLV-FGSP schreef: 29 sep 2025, 11:42 Nicht betroffen ist hingegen die Verbindung Wien – Brüssel, die auch 2026 im Fahrplan bleibt. Der Nightjet wird weiterhin drei Mal pro Woche auf dieser Strecke verkehren.

Brussel behoudt dus dezelfde bedieningsfrequentie.
Inmiddels is het officieel:
https://presse-oebb.at/news-oebb-bedaue ... &l=deutsch
Jammer voor Frankrijk, mar dit is wel een kans voor België. Als een deel van het Franse cliënteel nu via Brussel reist krijgen wij misschien op termijn een hogere frequentie...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 29 sep 2025, 18:51
door desirootje
Het zou nog een kleinere markt zijn dan België, maar zou een deel kunnen doorrijden naar Luxemburg ipv Parijs? Ik denk dat er toch een beetje verloren potentieel ligt in dat landje, met uitzondering van enkele TGV's waar de Fransen vanaf willen zijn zij volledig afgesloten van het internationale spoornetwerk.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 00:30
door TKR
Zouden wij misschien een rijtuig of 2 extra kunnen krijgen dan?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 06:53
door groentje
desirootje schreef: 29 sep 2025, 18:51 Het zou nog een kleinere markt zijn dan België, maar zou een deel kunnen doorrijden naar Luxemburg ipv Parijs? Ik denk dat er toch een beetje verloren potentieel ligt in dat landje, met uitzondering van enkele TGV's waar de Fransen vanaf willen zijn zij volledig afgesloten van het internationale spoornetwerk.
An sich niets tegen het idee, maar zou je er echt zoveel mee winnen in vergelijking met een goede aansluiting in Koblenz? De NJ passeert én stopt daar ook, normaal. Ik zou wel kijken of je die aansluiting niet aangenamer kan maken, door 's avonds een rechtstreekse trein in te leggen (die zijn er, maar niet meer na 17:33, lijkt het), en momenteel is er ook nog eens een vervangbus na halftien vanaf Trier, waardoor je nét te laat bent in Koblenz. Zorg ervoor dat de 20:33 doorrijdt, en je hebt een vrij ruime aansluiting in Koblenz van 29'. Voor wie dat iets te krap vindt, een uurtje eerder vertrekken, en je kan een avondsnack eten in de buurt van Koblenz Hbf.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 11:50
door FLV-FGSP
trainlovertje schreef: 29 sep 2025, 12:42 Weer aan de haak van de trein uit/richting Amsterdam dan? Lijkt me bijzonder, aangezien die tegenwoordig met de vaste configuratie van de nieuwe Nightjet Vectrain rondrijdt. Of gaat die trein wel degelijk met slechts 4 à 6 rijtuigen helemaal tot Wenen rijden?
Vanaf volgende week maandag kunnen we de Oostenrijkse dienstregeling bekijken en boeken via ÖBB, heb ik begrepen. Ik ben benieuwd.
De combinatie van een vaste combinatie van 7 rijtuigen (DaNi) en losse rijtuigen is niet uitgesloten: NS Int heeft dat zo gevraagd voor Amsterdam - Wenen (geen idee of dat vanaf 14 december zo wordt uitgevoerd) en de nachttrein Zürich-Amsterdam krijgt vanaf december zo'n DaNi-set plus een aantal SBB-zitrijtuigen.
Amsterdam - Wenen rijdt momenteel via Bad Bentheim en Hamm, voorzover ik weet blijft dat ook in het drgljaar 2026 zo. Combineren met Brussel-Wenen lijkt me minder handig.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 15:06
door rvdborgt
Verklaring van de SNCF over het opheffen van de nachttrein Parijs-Wenen/Berlijn:
https://www.sncf-voyageurs.com/fr/press ... ris-berlin

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 15:21
door trainlovertje
FLV-FGSP schreef: 30 sep 2025, 11:50
trainlovertje schreef: 29 sep 2025, 12:42 Weer aan de haak van de trein uit/richting Amsterdam dan? Lijkt me bijzonder, aangezien die tegenwoordig met de vaste configuratie van de nieuwe Nightjet Vectrain rondrijdt. Of gaat die trein wel degelijk met slechts 4 à 6 rijtuigen helemaal tot Wenen rijden?
Vanaf volgende week maandag kunnen we de Oostenrijkse dienstregeling bekijken en boeken via ÖBB, heb ik begrepen. Ik ben benieuwd.
De combinatie van een vaste combinatie van 7 rijtuigen (DaNi) en losse rijtuigen is niet uitgesloten: NS Int heeft dat zo gevraagd voor Amsterdam - Wenen (geen idee of dat vanaf 14 december zo wordt uitgevoerd) en de nachttrein Zürich-Amsterdam krijgt vanaf december zo'n DaNi-set plus een aantal SBB-zitrijtuigen.
Amsterdam - Wenen rijdt momenteel via Bad Bentheim en Hamm, voorzover ik weet blijft dat ook in het drgljaar 2026 zo. Combineren met Brussel-Wenen lijkt me minder handig.
Spreek je dan over losse rijtuigen zonder DANI voor het gedeelte Amsterdam - Innsbruck? Dan kunnen de Brussel-rijtuigen er misschien nog wel bij inderdaad, als er samen niet té veel klassieke rijtuigen getrokken moeten worden. Anders wordt de trein gewoonweg te lang. Maar dat zou ook moeten betekenen dat Hamburg - Wenen weer terugvalt op klassieke rijtuigen, want dat gedeelte rijdt vanaf Nürnberg mee.
Ofwel moet Amsterdam - Wenen terug naar een handvol klassieke rijtuigen, dan blijven de Hamburg-treinen onaangetast. Maar volgens mij rijdt alles in een doorschuifsysteem (trein uit Innsbruck komt aan in Amsterdam en rijdt ‘s avonds terug naar Wenen of omgekeerd) in kader van onderhoud, dus ook dat zou problemen geven…
En gezien de ‘Generalsanierung’ van Emmerich - Oberhausen worden die treinen inderdaad nog even omgeleid, waardoor ze het Ruhrgebied afsnijden. Dan moet het Brussel-gedeelte vrij diep Duitsland ‘zelfstandig’ inrijden, wat de exploitatiekosten niet ten goede komt.

Dat doet allemaal vermoeden dat de (halve/kwart) trein voorlopig gewoon solo van Brussel naar Wenen zal rijden, maar ook dat is een relatief dure zaak. Werkt men nog aan een oplossing om het Parijs-gedeelte te reanimeren?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 15:55
door AlexNL
Op zich heeft SNCF wel een goed punt over de 'productiekosten': een zitje/ligplaats in een nachttrein kun je maar 1x/dag/richting verkopen. Overdag staat zo'n rijtuig vervolgens stil en kost het alleen maar geld.

In Noorwegen proberen ze dit te ondervangen met nieuwe treinstellen, die eenvoudig omgebouwd kunnen worden van nacht- tot dagtrein en vice versa: FLIRTNex.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 sep 2025, 16:03
door TKR
Zo'n zitje kost ook wel aanzienlijk meer dan een zitplaats op een IC. Aan deze ticketprijs wordt er toch nog steeds 70% gevuld.

De kost van dat stilstaan lijkt mij toch vooral voor OBB te zijn?