Re: Nachttreinen
Geplaatst: 10 jul 2025, 22:34
Wat is Nox? Ik ken enkel NOx, dat staat voor diverse stikstofoxides (NO, NO2, NO3, ...) die o.a. vrijkomen bij verbranding van petroleumderivaten.(komt het grote Nox er echt?)
Wat is Nox? Ik ken enkel NOx, dat staat voor diverse stikstofoxides (NO, NO2, NO3, ...) die o.a. vrijkomen bij verbranding van petroleumderivaten.(komt het grote Nox er echt?)
Nox is een project van de oprichter van het YouTube-kanaal Simply Railway en een oud-medewerker van Flixtrain. Een concept voor 'hotelkamers op wielen' door heel Europa.jan_olieslagers schreef: ↑10 jul 2025, 22:34Wat is Nox? Ik ken enkel NOx, dat staat voor diverse stikstofoxides (NO, NO2, NO3, ...) die o.a. vrijkomen bij verbranding van petroleumderivaten.(komt het grote Nox er echt?)
Nox is een potientiële nieuwe speler op de slaaptrein markt, gebaseerd in Frankrijk, maar heeft plannen over heel Europa. Misschien ken je één van de twee oprichters van het Youtube kanaal 'Simply Railway'.jan_olieslagers schreef: ↑10 jul 2025, 22:34Wat is Nox? Ik ken enkel NOx, dat staat voor diverse stikstofoxides (NO, NO2, NO3, ...) die o.a. vrijkomen bij verbranding van petroleumderivaten.(komt het grote Nox er echt?)
Ik denk niet dat ÖBB de bedoeling heeft om in concurrentie te gaan met andere spelers om zelf een zo groot mogelijk aandeel te hebben. Zoals gezegd is en blijft Nightjet een verliespost voor de ÖBB en dat wordt er niet beter op wanneer er concurrenten bijkomen, want zo groot is de vraag naar nachttreinen helemaal niet (kijk naar de Nightjet Brussel - Berlijn). De verbindingen van en naar Oostenrijk zijn prioriteit en daar hebben ze al een ruim aanbod. Die andere stellen met bijpassende uitbreidingen zou waarschijnlijk dienen om een bepaald aanbod te creëren dat nu mogelijks aangeboden zal worden door andere spelers.TKR schreef: ↑10 jul 2025, 22:39 tgoh, ik dacht eerder dat de nieuwe NightJet gewoon niet zo goed gebleken was. De capsules laten te wensen over, zeer weinig couchettes.
Afwachten tot er meer concurrentie op de markt komt is toch een slechte zet? Ze hebben de kans eerst te zijn, met een ruime voorsprong. Het zal wel nog even duren voor Nox echt op de markt komt. Afwachten om de concurrentie ruimte te geven zullen ze wel niet doen.
Autotreinen: nu er meer en meer met elektrische auto‘s wordt gereden is het interessant om na te gaan of autotreinen terug van nut kunnen zijn. (vanwege het meermaals moeten opladen van de batterijen)
De laatste keer dat ÖBB daar iets over zei, was dat, dat ze geen winst maar ook geen verlies maakten met de nachttreinen. Heb je recente cijfers?trainlovertje schreef: ↑10 jul 2025, 22:54 Zoals gezegd is en blijft Nightjet een verliespost voor de ÖBB [...]
Een 2 à 3 jaar geleden verklaarde CEO Andreas Matthä dat nog. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat op die tijd dusdanig veranderd zou zijn.rvdborgt schreef: ↑10 jul 2025, 23:37De laatste keer dat ÖBB daar iets over zei, was dat, dat ze geen winst maar ook geen verlies maakten met de nachttreinen. Heb je recente cijfers?trainlovertje schreef: ↑10 jul 2025, 22:54 Zoals gezegd is en blijft Nightjet een verliespost voor de ÖBB [...]
Met single occupancy die 2x zoveel ruimte inneemt als de private cabins bij ÖBB zie ik niet in hoe dit een goedkoper alternatief kan worden voor de ÖBB.AlexNL schreef: ↑10 jul 2025, 22:40Nox is een project van de oprichter van het YouTube-kanaal Simply Railway en een oud-medewerker van Flixtrain. Een concept voor 'hotelkamers op wielen' door heel Europa.jan_olieslagers schreef: ↑10 jul 2025, 22:34Wat is Nox? Ik ken enkel NOx, dat staat voor diverse stikstofoxides (NO, NO2, NO3, ...) die o.a. vrijkomen bij verbranding van petroleumderivaten.(komt het grote Nox er echt?)
https://noxmobility.com/