Pagina 123 van 187
Re: Fyra.
Geplaatst: 04 feb 2013, 12:21
door overweg13
carlos schreef:
vooral jammer dat hij niet in Brussel Noord en Berchem stopt... (zoals de oer-Benelux)
Sommige van die oer-Beneluxen stopten ook in Kapellen, Heide en Kalmthout. Ik blader nu in het spoorboekje van zomer 1958, op de kaft prijkt trouwens een hondenkop. De treinen stopten niet in Mechelen, maar in Mechelen-Nekkerspoel , en nog belangrijker: onderaan lees ik
Nemen geen reizigers op in binnenverkeer, behalve netabonnenten.
Re: Fyra.
Geplaatst: 04 feb 2013, 15:11
door pietmol
overweg13 schreef:carlos schreef:
vooral jammer dat hij niet in Brussel Noord en Berchem stopt... (zoals de oer-Benelux)
Sommige van die oer-Beneluxen stopten ook in Kapellen, Heide en Kalmthout. Ik blader nu in het spoorboekje van zomer 1958, op de kaft prijkt trouwens een hondenkop. De treinen stopten niet in Mechelen, maar in Mechelen-Nekkerspoel , en nog belangrijker: onderaan lees ik
Nemen geen reizigers op in binnenverkeer, behalve netabonnenten.
berchem en Brussel Noord zijn wel van een andere ordegrootte dan kapellen of heide. Berchem en Brussel Noord zijn ook zeer belangrijk als overstapstations
Re: Fyra.
Geplaatst: 04 feb 2013, 16:04
door LHOON
overweg13 schreef:carlos schreef:
vooral jammer dat hij niet in Brussel Noord en Berchem stopt... (zoals de oer-Benelux)
Sommige van die oer-Beneluxen stopten ook in Kapellen, Heide en Kalmthout. Ik blader nu in het spoorboekje van zomer 1958, op de kaft prijkt trouwens een hondenkop. De treinen stopten niet in Mechelen, maar in Mechelen-Nekkerspoel , en nog belangrijker: onderaan lees ik
Nemen geen reizigers op in binnenverkeer, behalve netabonnenten.
Stop in Nekkerspoel? In 1958? Dit heeft wellicht te maken met het feit dat het station Mechelen toen in aanbouw was.
Re: Fyra.
Geplaatst: 04 feb 2013, 17:00
door overweg13
LHOON schreef:overweg13 schreef:carlos schreef:
vooral jammer dat hij niet in Brussel Noord en Berchem stopt... (zoals de oer-Benelux)
Sommige van die oer-Beneluxen stopten ook in Kapellen, Heide en Kalmthout. Ik blader nu in het spoorboekje van zomer 1958, op de kaft prijkt trouwens een hondenkop. De treinen stopten niet in Mechelen, maar in Mechelen-Nekkerspoel , en nog belangrijker: onderaan lees ik
Nemen geen reizigers op in binnenverkeer, behalve netabonnenten.
Stop in Nekkerspoel? In 1958? Dit heeft wellicht te maken met het feit dat het station Mechelen toen in aanbouw was.
Ik heb het eens bekeken en die toestand bleef tot mei 1959. Het zou dus best kunnen.
Re: Fyra.
Geplaatst: 04 feb 2013, 17:31
door Dieselfreak
overweg13 schreef:Ik blader nu in het spoorboekje van zomer 1958, op de kaft prijkt trouwens een hondenkop. De treinen stopten niet in Mechelen, maar in Mechelen-Nekkerspoel , en nog belangrijker: onderaan lees ik Nemen geen reizigers op in binnenverkeer, behalve netabonnenten.
Dus, als ik het goed begrijp, mocht je in 1958 enkel op de Benelux stappen als je een internationaal biljet of een netabonnement had?
Re: Fyra.
Geplaatst: 04 feb 2013, 17:53
door overweg13
Dieselfreak schreef:
Dus, als ik het goed begrijp, mocht je in 1958 enkel op de Benelux stappen als je een internationaal biljet of een netabonnement had?
Dat heb je goed begrepen. Zo uitzonderlijk was dat trouwens niet: op de directe treinen Oostende - Köln waren de houders van een sociaal abonnement evenmin toegelaten, tenzij in de rijtuigen voor binnenverkeer, als die al meereden.
Overigens verbood men wel meer treinen voor bepaalde categorieën, in een poging om de reizigers beter te spreiden. Ik vrees dat men dat vandaag niet meer zou kunnen. Er bestaan nog wel boetes voor verboden treinen of rijtuigen (€ 12.50), maar ik kan me niet voorstellen dat men die nog uitschrijft. Ook groepen zijn verplicht om met de aangeduide treinen te rijden - de voorziene boete is € 90.00 per groep, maar ik heb nog geen enkele TBG geweten die een lynchpartij riskeert om dit punt van het reglement toe te passen.
Re: Fyra.
Geplaatst: 04 feb 2013, 18:11
door Dieselfreak
overweg13 schreef:Er bestaan nog wel boetes voor verboden treinen of rijtuigen (€ 12.50), maar ik kan me niet voorstellen dat men die nog uitschrijft.
Welke treinen en rijtuigen zijn dat dan?
Re: Fyra.
Geplaatst: 04 feb 2013, 18:16
door LHOON
Re: Fyra.
Geplaatst: 04 feb 2013, 18:19
door overweg13
Dieselfreak schreef:overweg13 schreef:Er bestaan nog wel boetes voor verboden treinen of rijtuigen (€ 12.50), maar ik kan me niet voorstellen dat men die nog uitschrijft.
Welke treinen en rijtuigen zijn dat dan?
Oh, er zijn er nog wel enkele: als je de Thalys zou nemen zonder Thalysbiljet, in binnenverkeer bijv. En wat de groepen betreft: je hebt eigenlijk alleen toegang tot de treinen waarvoor daadwerkelijk gereserveerd is: een vroegere of latere trein nemen kan dus niet. Vraag me niet wat er gebeurt als de groep zijn aansluiting mist: daar kunnen ze bezwaarlijk verantwoordelijk voor gesteld worden.
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 feb 2013, 11:39
door Asterix
pietmol schreef:berchem en Brussel Noord zijn wel van een andere ordegrootte dan kapellen of heide. Berchem en Brussel Noord zijn ook zeer belangrijk als overstapstations
Zouden er in Berchem nu echt zoveel kandidaten voor de Benelux willen overstappen? Wie richting Nederland wil, kan toch doorreizen tot in Centraal (goede richting) en wie richting Brussel wil, zal toch eerder via Lier (vanuit de Kempen) of Mechelen/Dendermonde (Waasland) reizen?
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 feb 2013, 13:35
door Stef
@ Jeroen
Wat betreft het Waasland (FSN): als je naar Brussel wilt zal je idd eerder Dendermonde of Mechelen kiezen. Echter op de terugreis is Antwerpen-Berchem heel vaak de beste optie, omdat daar meer aansluitingen zijn (IC C, G en P en de L). In Mechelen en Dendermonde is er maar 1 trein per uur.
Re: Fyra.
Geplaatst: 05 feb 2013, 13:59
door Paul
overweg13 schreef:LHOON schreef:Stop in Nekkerspoel? In 1958? Dit heeft wellicht te maken met het feit dat het station Mechelen toen in aanbouw was.
Ik heb het eens bekeken en die toestand bleef tot mei 1959. Het zou dus best kunnen.
Die werken in Mechelen hebben het spoorverkeer gehinderd van 1956 tot 1959. In die periode was er in Mechelen geen doorgaand verkeer mogelijk op de lijnen 27 en 53. De Benelux (en andere internationale treinen) reed van Nekkerspoel via Muizen om Mechelen heen. De treinen uit Leuven reden naar Nekkerspoel ipv. naar Mechelen. De directen Antwerpen - Rijsel, die normaal via Mechelen - Dendermonde reden, werden omgeleid via Boom, over de Fortenlijn en lijn 52.
Re: Fyra.
Geplaatst: 06 feb 2013, 15:08
door pietmol
Jeroen schreef:pietmol schreef:berchem en Brussel Noord zijn wel van een andere ordegrootte dan kapellen of heide. Berchem en Brussel Noord zijn ook zeer belangrijk als overstapstations
Zouden er in Berchem nu echt zoveel kandidaten voor de Benelux willen overstappen? Wie richting Nederland wil, kan toch doorreizen tot in Centraal (goede richting) en wie richting Brussel wil, zal toch eerder via Lier (vanuit de Kempen) of Mechelen/Dendermonde (Waasland) reizen?
als je vanuit Gent naar Amsterdam wil reizen, dan kom je eerst toe in Berchem. Indien de Benelux daar
zou stoppen, dan zouden de mensen uit Gent in Berchem overstappen, kwestie van het risico te vermijden dat de trein uit Gent tussen Berchem en Centraal niveau +1 opgehouden wordt terwijl de Benelux kan doorrijden op niveau -2, waardoor je te laat bent voor je aansluiting...
Re: Fyra.
Geplaatst: 06 feb 2013, 16:13
door rdv
en de loopafstand is veel kleiner en logischer in Berchem (spoor 7 -> spoor 10)
Re: Fyra.
Geplaatst: 06 feb 2013, 16:46
door Asterix
pietmol schreef:als je vanuit Gent naar Amsterdam wil reizen, dan kom je eerst toe in Berchem. Indien de Benelux daar zou stoppen, dan zouden de mensen uit Gent in Berchem overstappen, kwestie van het risico te vermijden dat de trein uit Gent tussen Berchem en Centraal niveau +1 opgehouden wordt terwijl de Benelux kan doorrijden op niveau -2, waardoor je te laat bent voor je aansluiting...
Als dat nu ook al een argument is, moet je de Benelux werkelijk overal laten stoppen, hé. Dus al zeker overal waar L25 en L27 parallel lopen
