Pagina 13 van 19

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 21:05
door pietje
ronny schreef:
jotie schreef: En neen, Descheemaecker verwacht ik niet meteen, echt niet. Die man geeft wellicht geen moer om zijn klanten (althans, die indruk wekt hij, als er mij iemand een tegenvoorbeeld kan geven: graag), zeker niet als het van dat gepeupel betreft dat hem nog zou durven aan te spreken over zijn jaarsalaris. Maar ik mag hopen dat er binnen die logge bureaucratische machine nog mensen zijn die verantwoordelijkheden dragen? Of is Descheemaecker werkelijk een 'Napoleon' of een 'Louis XIV'?
Toen het internet ticket voor binnenlands verkeer werd ingevoerd was er een oproep, zelfs gesteund door sommige politici, om dit goedkoper te maken dan een ticket dat je aan de balie koopt. Nu gaan ze dit doen voor het buitenlands reizigersverkeer en het is weer niet goed. Wat zijn wij toch een landje van klagers.
Ik ben benieuwd wat de nieuwe beheersovereenkomst zal brengen want besparen moet de overheid, en dit zal zonder twijfel ook voor het binnenlands verkeer gevolgen hebben.
De randvoorwaarde is dan ook dat er een volledig alternatief moet zijn, dus dat zowat elke mogelijke combinatie uit de automaten/internet te halen moet zijn. Daar zijn ze nog lang niet.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 22:12
door ferry
Volgens de grondwet is elke Belg gelijk voor de wet, dus moet iedereen evenveel betalen of hij nu een internetverbinding heeft of niet! Voer voor juristen, doch wie zal een procedure durven inleiden voor 7 euro?


f

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 08:24
door pietje
ferry schreef:Volgens de grondwet is elke Belg gelijk voor de wet, dus moet iedereen evenveel betalen of hij nu een internetverbinding heeft of niet! Voer voor juristen, doch wie zal een procedure durven inleiden voor 7 euro?


f
Je moet de grondwet nu ook niet te eng willen interpreteren, het is zeker en vast toegelaten om de prijs afhankelijk te maken van de kosten, en een bemand loket kost nu eenmaal meer dan een automaat.
Je discrimineert er dus niet mee, alleen is er de vraag of het eigenlijk wel fatsoenlijk is om de teoslag te vragen zolang er maar een halfbakken alternatief is.
Als dat tegen de grondwet was zouden de banken al lang in de problemen gekomen zijn, door enkel internetrekeningen de beste voorwaarden te geven en bij sommige banken worden loketdiensten eveneens aangerekend.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 11:03
door RIDCO
pietje schreef:
ronny schreef:
jotie schreef: En neen, Descheemaecker verwacht ik niet meteen, echt niet. Die man geeft wellicht geen moer om zijn klanten (althans, die indruk wekt hij, als er mij iemand een tegenvoorbeeld kan geven: graag), zeker niet als het van dat gepeupel betreft dat hem nog zou durven aan te spreken over zijn jaarsalaris. Maar ik mag hopen dat er binnen die logge bureaucratische machine nog mensen zijn die verantwoordelijkheden dragen? Of is Descheemaecker werkelijk een 'Napoleon' of een 'Louis XIV'?
Wie, als topambtenaar, tegen Deschaeemaecker zijn kar rijdt mag vertrekken, hetzelfde voor Geert Pauwels. Die twee denken dat zij de zonnekoningen zijn.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 12:46
door deadlock
Steven schreef:
deadlock schreef:Typisch dat er gelijk gestaakt wordt :') Ze zouden ook eens een publieksvriendelijke actie kunnen opzetten bijvoorbeeld.
Haal er dan eens eentje aan?
betaalstaking bestaat officieel niet want dat komt overeen met fraude en dat = ontslag.
gratis tickets weggeven = diefstal = fraude = ....
Gewoon aankondigen geen kaartjes te gaan controleren. Dan doe je verder niets verkeerds. Een staking legt gewoon weer zoveel dingen lam en is economisch het slechtste idee ter wereld in deze tijd. En er kunnen hier wel mensen lopen die het er mee eens zijn, wat denk je van de gewone reiziger die er weer eens de dupe van is. Belgen en Fransen hebben van staken hun nationale sport gemaakt en ik vind het verachtelijk dat ze zonder vooroverleg gelijk dit gaan doen. Als je lui bent kan je je ook gewoon ziek melden.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 13:04
door Steven
Geen kaartjes controleren? Wat heeft dat nu te maken met de verkoopdienst? Dat is het soort actie dat niets uithaalt. Trouwens het zijn de mensen van de verkoopdienst die gestaakt hebben daar is geen enkele treinbegeleider/controledienst bij betrokken. Het gaat om wat de mensen van die verkoopdienst doen en niet om de treinbegeleiders, je gooit alles een beetje op een hoop he.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 15:25
door rail s
"NMBS bestudeert ook toeslag binnenlands verkeer"
27/08/10 14u57

De NMBS bestudeert de mogelijkheid een toeslag voor binnenlandse tickets aan te rekenen bij aankoop aan het loket, zegt ACOD-vakbondsman Jos Digneffe. Eventuele nieuwe vakbondsacties bij de internationale loketten krijgen daarom mogelijk steun van het binnenlands verkoopspersoneel van de spoorwegmaatschappij.

Naar aanleiding van de werkonderbrekingen van de bedienden van de internationale loketten zaten bonden en directie bijeen, onder meer over de toeslag die de NMBS aanrekent bij de loketverkoop van internationale tickets. De bonden vrezen hierdoor minder tewerkstelling.

Nieuwe stakingsaanzegging
De bonden vragen dat de maatregel zou worden ingetrokken en dat een werkgroep alternatieven zou zoeken om het verlies in de distributie van 7 miljoen euro weg te werken. Volgens Jos Digneffe, voorzitter van ACOD spoor, ging de directie akkoord met de installatie van de werkgroep, maar wordt de maatregel in afwachting niet opgeschort.

Daarom werd een nieuwe stakingsaanzegging ingediend voor de internationale verkoopdiensten. Acties zijn mogelijk vanaf 6 september, indien het overleg onvoldoende oplevert. Mogelijk krijgt de actie navolging bij het binnenlands verkeer. "Er is
veel sympathie van het binnenlands verkeer", zegt Digneffe.

Tewerkstelling
De reden van de sympathie is dat de NMBS bestudeert om de toeslag ook voor binnenlands verkeer aan te rekenen. Tickets aan de loketten zouden 50 tot 75 eurocent duurder worden gemaakt dan aan de automaten of de onlineverkoop, zo weet Digneffe. Het zou voorlopig enkel gaan om een studie.

De vakbonden vrezen een impact op de tewerkstelling. Alles waar menselijk contact en dus een kostprijs mee verbonden is, wordt duurder gemaakt. "Schandalig", zegt Digneffe. De NMBS zegt in een reactie dat "geen project in die aard" voorligt en "geen beslissing is genomen". (belga/sam)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... keer.dhtml

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 15:33
door Kalimero
Ik zal alvast zuinig omspringen met mijn resterend verlof, voor de nakende stakingen.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 15:41
door thomaslj
thomaslj schreef: ... Ik denk ook dat deze toeslag een eerste stap is naar een toeslag binnen België.
Heb ik nu iets gewonnen? :D
ronny schreef:Toen het internet ticket voor binnenlands verkeer werd ingevoerd was er een oproep, zelfs gesteund door sommige politici, om dit goedkoper te maken dan een ticket dat je aan de balie koopt. Nu gaan ze dit doen voor het buitenlands reizigersverkeer en het is weer niet goed. Wat zijn wij toch een landje van klagers.
Ik ben benieuwd wat de nieuwe beheersovereenkomst zal brengen want besparen moet de overheid, en dit zal zonder twijfel ook voor het binnenlands verkeer gevolgen hebben.
Maar ik vind 7 euro wel erg veel.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 16:24
door Portbou
Hallo,
Steven schreef:Geen kaartjes controleren? Wat heeft dat nu te maken met de verkoopdienst? Dat is het soort actie dat niets uithaalt. Trouwens het zijn de mensen van de verkoopdienst die gestaakt hebben daar is geen enkele treinbegeleider/controledienst bij betrokken. Het gaat om wat de mensen van die verkoopdienst doen en niet om de treinbegeleiders, je gooit alles een beetje op een hoop he.
Dit begrijp ik niet goed...
De treinbegeleiders zouden toch solidair kunnen zijn met de loketbedienden ?

Het gaat dus als volgt :
- de klant komt naar het loket en wil een ticket kopen.
- de loketbediende meldt dat het staking is en dat de klant zonder ticket op de trein mag stappen want er zal niet gecontroleerd worden.
- de treinbegeleiders controleren geen tickets.

Groeten,
Bart W

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 16:32
door Joris
Hallo,
Als een betaalstaking bij bvb De Lijn kan, waarom dan niet bij de NMBS?
Groeten,
Joris De Mol

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 17:00
door Duikbril AM86
Nu al een toeslag voor binnenlandsverkeer ook?

Leve de trein?
Met al die onnozele regels maakt de NMBS zich niet populair bij de nieuwe of potentiële klanten.
Diabolo toeslag, lokettoeslag internationaal verkeer, lokettoeslag nationaal verkeer.
Raak er als leek maar eens wijs uit....

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 18:09
door Kalimero
Ergens is het een logische evolutie. De banken hebben ons al weggejaagd van het loket, ook De Lijn hanteert een verschillende prijs wanneer je op de bus een kaartje koopt. Een beperkte toeslag lijkt mij aanvaardbaar.
Enkele bedenkingen:
1) Een aantal producten is enkel aan het loket verkrijgbaar, ik denk bv. aan een fietspas of een klasverhoging
2) Ook voor ecocheques kan je enkel aan het loket terecht
3) Het grote nadeel van een vooraf aangekocht ticket is de datum. Een ticket waarop je zelf de datum kan invullen zou handig zijn, als de reis niet doorgaat kan je het achteraf nog altijd gebruiken.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 18:54
door Steven
bw494674 schreef:Hallo,
Steven schreef:Geen kaartjes controleren? Wat heeft dat nu te maken met de verkoopdienst? Dat is het soort actie dat niets uithaalt. Trouwens het zijn de mensen van de verkoopdienst die gestaakt hebben daar is geen enkele treinbegeleider/controledienst bij betrokken. Het gaat om wat de mensen van die verkoopdienst doen en niet om de treinbegeleiders, je gooit alles een beetje op een hoop he.
Dit begrijp ik niet goed...
De treinbegeleiders zouden toch solidair kunnen zijn met de loketbedienden ?

Het gaat dus als volgt :
- de klant komt naar het loket en wil een ticket kopen.
- de loketbediende meldt dat het staking is en dat de klant zonder ticket op de trein mag stappen want er zal niet gecontroleerd worden.
- de treinbegeleiders controleren geen tickets.

Groeten,
Bart W
dan hoop ik dat er met die trein niets verkeerd gaat, uw ticket is ook uw verzekering ;-)

Betaalstakingen blijft hoe dan ook onder fraude vallen. Niet noodzakelijk is zo een actie door het voltallige personeel gesteund en wat doe je dan met een werkwillige die controle doet zoals het hoort en u dan uit de trein laat zetten wegens geen geldig vervoerbewijs. De uitleg van ze moeten maar solidair zijn klopt niet want werkwilligen heb je altijd.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 27 aug 2010, 18:57
door K V B
Duikbril AM86 schreef:Nu al een toeslag voor binnenlandsverkeer ook?

Leve de trein?
Met al die onnozele regels maakt de NMBS zich niet populair bij de nieuwe of potentiële klanten.
Diabolo toeslag, lokettoeslag internationaal verkeer, lokettoeslag nationaal verkeer.
Raak er als leek maar eens wijs uit....
Die toeslagen zijn ook wel een beetje een gevolg van het feit dat kaartjes eigenlijk te goedkoop zijn, en dat de tarieven puur op km gebaseerd zijn, zonder rekening te houden met het niveau van de dienstverlening.