Pagina 13 van 19

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 13 mei 2009, 19:50
door Beesty
Deze middag stonder er reeds gerenoveerde 2 stuurstandrijtuigen te Vorst Rijtuigen. :)

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 14 mei 2009, 08:51
door davyickx
Zag gisterenavond een stam M5m in Leuven, geduwd door de 2108. Vertrok er om 16.50u, ik vermoed dat dit P 8312 (Brussel Zuid - Leuven - Hasselt) was.
En even daarvoor passeerde me nog de P 8305 (Brussel Zuid - Aarschot - Tongeren) op lijn 35/2 (verbindingsboog tussen lijnen 35 en 36) met M5 in oude livrei en geduwd door loc 2136.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:13
door overweg13
Hallo

Heeft iemand toevallig de volgende gegevens van de vernieuwde M5-rijtuigen?

- aantal zitplaatsen
- gewicht leeg/gevuld?

Alvast bedankt!

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 jan 2010, 12:36
door stefanic
Hierbij de cijfers betreffende het aantal zitplaatsen:

Niet gemoderniseerd:
M5A: 142 plaatsen
M5B: 146 plaatsen
M5BDx: 121 plaatsen

Gemoderniseerd:
M5A: 100 plaatsen + 4 klapstoeltjes + 5 plaatsen 2e klas (-42 plaatsen 1e klas dus)
M5B: 123 plaatsen waarvan 4 klapstoeltjes (-23 plaatsen dus)
M5BDx: 101 plaatsen waarvan 17 klapstoeltjes (-20 plaatsen dus)

Qua gewicht kan ik geen info geven (omdat ik die niet heb)

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 jan 2010, 12:53
door overweg13
stefanic schreef:Hierbij de cijfers betreffende het aantal zitplaatsen:

Niet gemoderniseerd:
M5A: 142 plaatsen
M5B: 146 plaatsen
M5BDx: 121 plaatsen

Gemoderniseerd:
M5A: 100 plaatsen + 4 klapstoeltjes + 5 plaatsen 2e klas (-42 plaatsen 1e klas dus)
M5B: 123 plaatsen waarvan 4 klapstoeltjes (-23 plaatsen dus)
M5BDx: 101 plaatsen waarvan 17 klapstoeltjes (-20 plaatsen dus)

Qua gewicht kan ik geen info geven (omdat ik die niet heb)
Bedankt, Stefanic! Het blijven rijtuigen met een hoge zitplaatscapaciteit, maar uiteindelijk zal men voor de meeste treinen blijkbaar toch een rijtuig meer moeten voorzien dan nu het geval is, en zal het aantal treinen met M5 dus onherroepelijk dalen. Wat, gezien de instroom van M6-rijtuigen, natuurlijk geen onoplosbaar probleem vormt.
(Opvallend is dat zo'n M5 in 2de klasse nog nauwelijks 12 plaatsen meer biedt dan een M2, al is de kwaliteit van de aangeboden plaatsen groter, en de berekening van hun aantal realistischer, omdat men daarbij uitging van een volledige benuttiging van de 3+2 opstelling).
Dat ik ook gegevens vroeg over het gewicht komt doordat dat zeker ook zal verschillen van de niet-gemoderniseerde versie. Maar die gegevens schrijf ik wel eens over als ik zo'n rijtuig tegenkom, tenminste als ze nog leesbaar zijn, want de spuiters hebben weinig respect voor die dingen.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 jan 2010, 13:01
door Dietrich
In Zottegem staat elk weekend een stam M5 van 9 rijtuigen. Dit terwijl er werd gezegd dat de omvormer in de Bx slechts op 8 rijtuigen was berekend. Dus nog een extra rijtuig zal vrees ik niet direct lukken tenzij dat er het één en ander daaraan is veranderd.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 25 jan 2010, 13:09
door Steven
9 is te doen en tien is wel degelijk een limiet voor die omvormers, maar de vernieuwde hebben een nieuwe omvormer en daar ken ik de technische limieten (nog) niet van.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 26 jan 2010, 18:30
door ronny
overweg13 schreef: Dat ik ook gegevens vroeg over het gewicht komt doordat dat zeker ook zal verschillen van de niet-gemoderniseerde versie. Maar die gegevens schrijf ik wel eens over als ik zo'n rijtuig tegenkom, tenminste als ze nog leesbaar zijn, want de spuiters hebben weinig respect voor die dingen.
Vic,
Ik had het genoegen om tgv het volgen van een cursus vandaag in de overbezette P8305 te zitten. Deze bestond uit 8 M5m en werd geduwd door loc 2114. De tonnages die op de kast staan zijn de volgende : M5A 46 - 57, M5B 48 - 59, M5BDX 55 - 65

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 26 jan 2010, 18:49
door overweg13
ronny schreef:
overweg13 schreef: Dat ik ook gegevens vroeg over het gewicht komt doordat dat zeker ook zal verschillen van de niet-gemoderniseerde versie. Maar die gegevens schrijf ik wel eens over als ik zo'n rijtuig tegenkom, tenminste als ze nog leesbaar zijn, want de spuiters hebben weinig respect voor die dingen.
Vic,
Ik had het genoegen om tgv het volgen van een cursus vandaag in de overbezette P8305 te zitten. Deze bestond uit 8 M5m en werd geduwd door loc 2114. De tonnages die op de kast staan zijn de volgende : M5A 46 - 57, M5B 48 - 59, M5BDX 55 - 65
Bedankt! Dat wil zeggen dat de rijtuigen respectievelijk2, 4 en 6 ton zwaarder geworden zijn.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 27 jan 2010, 12:58
door Steven
overweg13 schreef:
ronny schreef:
overweg13 schreef: Dat ik ook gegevens vroeg over het gewicht komt doordat dat zeker ook zal verschillen van de niet-gemoderniseerde versie. Maar die gegevens schrijf ik wel eens over als ik zo'n rijtuig tegenkom, tenminste als ze nog leesbaar zijn, want de spuiters hebben weinig respect voor die dingen.
Vic,
Ik had het genoegen om tgv het volgen van een cursus vandaag in de overbezette P8305 te zitten. Deze bestond uit 8 M5m en werd geduwd door loc 2114. De tonnages die op de kast staan zijn de volgende : M5A 46 - 57, M5B 48 - 59, M5BDX 55 - 65
Bedankt! Dat wil zeggen dat de rijtuigen respectievelijk2, 4 en 6 ton zwaarder geworden zijn.
Opgelet, dit zijn de ledig beladen gewichten van het rijtuig, het remgewicht staat nog ergens anders vermeld naast deze kaderkes met ledig en beladen. Dit als aanvulling.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 28 jan 2010, 07:16
door wooter
Zo, vandaag toevallig op een vernieuwde M5 kunnen instappen, en het valt al direct op dat er optisch weinig tot geen verschil is met 2e klasse... Op de volgende halte waren er al twee reizigers die verkeerd instapten, en na de derde halte kwam de conducteur de rest uitmesten: 4 reizigers die op de eerste 9 zetels al verkeerd zaten.

Nu, optisch is het gewoon een M6 tweedeklassecompartiment met stopcontacten... Zelfs geen tapijtjes!

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe tweede klasse eruit ziet, maar de M5 eerste klasse ziet eruit als een M6 tweede klasse...

Resultaat is wel dat ik nu 4 zetels voor mij alleen heb :)

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 02 feb 2010, 14:04
door wooter
Deze morgen van hetzelfde: drie reizigers die al een uurtje in de enige eersteklassewagen zaten zonder dat ze het merkten... Ik merk ook geen verschil, behalve de 4 stopcontacten op de bovenverdieping...

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 02 feb 2010, 18:58
door am62
wooter schreef:Deze morgen van hetzelfde: drie reizigers die al een uurtje in de enige eersteklassewagen zaten zonder dat ze het merkten... Ik merk ook geen verschil, behalve de 4 stopcontacten op de bovenverdieping...
Da's verdorie heel triestig... de NMBS werkt zelf de problemen in de hand en schoffeert de betalende eerste klasse reizigers.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 17 feb 2010, 22:25
door steved
hoi,

sinds kort zitten nu ook gerenoveerde M5-stammen op de IR Brussel-Antwerpen

gr, Steve

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 17 feb 2010, 22:46
door Molenbruch Y.
sinds kort zitten nu ook gerenoveerde M5-stammen op de IR Brussel-Antwerpen
... hetgeen na de vakantie waarschijnlijk tot overbezetting van bepaalde ritten zal leiden, gezien het afgenomen aantal zitplaatsen. Meer rijtuigen toevoegen (en de trein dus zwaarder maken) zou niet mogelijk zijn vanwege de erg krappe dienstregeling.

Groeten,