ROVER (NL) wil dat klassieke Benelux behouden blijft.
Hallo,
Ivm Roosendaal: Als de 27 er nu nog heen mag is het in orde. Tot 2009 zal die er wel heen mogen, en dan zijn de 18'ers er, en daar stond in het bestek dat ze onder 1500 V moesten kunnen rijden tussen B-Grens en: Roosendaal, Maastricht.
Probleem opgelost dus.
Ivm die Traxxen: Men heeft in het nieuws al gezegt, mensen van de NMBS, dat de locs die de benelux dienst doen eind dit jaar vervangen worden. Waarschijnlijk dus door Traxxen.
Mijn mening over dit gebeuren: Er moet een IC dienst blijven, die niet duurder is dan nu, en waar je niet opmoet reserveren. Als die IC dan (net zoals de ICa) gebruik maakt van de HSL, maakt hem veel beter.
Voor Roosendaal is er nog een andere oplossing: De IR Essen-Jambes doortrekken tot Roosendaal.
Groeten,
Joris De Mol
Ivm Roosendaal: Als de 27 er nu nog heen mag is het in orde. Tot 2009 zal die er wel heen mogen, en dan zijn de 18'ers er, en daar stond in het bestek dat ze onder 1500 V moesten kunnen rijden tussen B-Grens en: Roosendaal, Maastricht.
Probleem opgelost dus.
Ivm die Traxxen: Men heeft in het nieuws al gezegt, mensen van de NMBS, dat de locs die de benelux dienst doen eind dit jaar vervangen worden. Waarschijnlijk dus door Traxxen.
Mijn mening over dit gebeuren: Er moet een IC dienst blijven, die niet duurder is dan nu, en waar je niet opmoet reserveren. Als die IC dan (net zoals de ICa) gebruik maakt van de HSL, maakt hem veel beter.
Voor Roosendaal is er nog een andere oplossing: De IR Essen-Jambes doortrekken tot Roosendaal.
Groeten,
Joris De Mol
Ik zie hierbij 2 problemen:Joris schreef:Voor Roosendaal is er nog een andere oplossing: De IR Essen-Jambes doortrekken tot Roosendaal.
1.Op de spitsuren is deze IR samengesteld uit 2 motorstellen 800 + klassiek stel. Deze samenstelling kan niet naar Roosendaal, terwijl twee 800's te weinig zijn en drie 800's te lang zijn voor de perrons o.a. in Ekeren en Kalmthout.
2. Deze IR heeft nu al elke dag aanzienlijke vertraging op de spitsuren, doortrekken tot Roosendaal zal dit nog alleen maar veel erger maken, tenzij de NMBS reële dienstregelingen invoert en geen theoretische.
Steven schreef:de ir jambes essen doortrekken? dan moet die (met huidige uurregeling vanuit essen heen en terug kunnen rijden op 24 minuten (daar moet voldoende keertijd in zitten ook)
Na effe zoeken volgende getallen gevonden
Hij heeft 7 minuten enkel nodig zie ik na wat opzoekwerk, da maakt 14 minuten heen en terug blijft 10 minuten keertijd over.
blijkbaar vergeet men makkelijk dat in de (nieuwe) dienstregeling van 1998 deze IR trein tot Roosendael reed, en dat het traject naderhand ingekort is omdat het quasi niet mogelijk was om volgens de dienstregeling te rijden...
Dat is spijtig genoeg nog steeds niet mogelijk.pietmol schreef: blijkbaar vergeet men makkelijk dat in de (nieuwe) dienstregeling van 1998 deze IR trein tot Roosendael reed, en dat het traject naderhand ingekort is omdat het quasi niet mogelijk was om volgens de dienstregeling te rijden...
Tot vorig jaar was het trouwens nog Dinant-Essen, daar is men gelukkig vlug vanaf gestapt. Maar Jambes-Essen is nog steeds veel te lang om op tijd te kunnen rijden. Spijtig genoeg houdt de NMBS van zogenaamde technische koppelingen van lijnen.
Die doorkoppeling naar Dinant had te maken met de werken in het station van Namen!Adler schreef:Dat is spijtig genoeg nog steeds niet mogelijk.pietmol schreef: blijkbaar vergeet men makkelijk dat in de (nieuwe) dienstregeling van 1998 deze IR trein tot Roosendael reed, en dat het traject naderhand ingekort is omdat het quasi niet mogelijk was om volgens de dienstregeling te rijden...
Tot vorig jaar was het trouwens nog Dinant-Essen, daar is men gelukkig vlug vanaf gestapt. Maar Jambes-Essen is nog steeds veel te lang om op tijd te kunnen rijden. Spijtig genoeg houdt de NMBS van zogenaamde technische koppelingen van lijnen.

Maar met de NZ verbinding moet het toch mogelijk zijn tussen Berchem en Essen een minuut of vijf te winnen. Zonder de dienstregeling te zuiden van Antwerpen te veranderen onstaat er zo toch de nodig marge om tot in Roosendaal te rijden.pietmol schreef:Steven schreef:de ir jambes essen doortrekken? dan moet die (met huidige uurregeling vanuit essen heen en terug kunnen rijden op 24 minuten (daar moet voldoende keertijd in zitten ook)
Na effe zoeken volgende getallen gevonden
Hij heeft 7 minuten enkel nodig zie ik na wat opzoekwerk, da maakt 14 minuten heen en terug blijft 10 minuten keertijd over.
blijkbaar vergeet men makkelijk dat in de (nieuwe) dienstregeling van 1998 deze IR trein tot Roosendael reed, en dat het traject naderhand ingekort is omdat het quasi niet mogelijk was om volgens de dienstregeling te rijden...
Men heeft inderdaad bij het in gebruik nemen van de NZ verbinding de dienstregeling van de IR-lijn Jambes-Essen licht aangepast en er is een kleine (theoretische) tijdswinst.K V B schreef: Maar met de NZ verbinding moet het toch mogelijk zijn tussen Berchem en Essen een minuut of vijf te winnen. Zonder de dienstregeling te zuiden van Antwerpen te veranderen onstaat er zo toch de nodig marge om tot in Roosendaal te rijden.
Als je echter dacht dat dit de stiptheid op deze lijn zou verbeteren dan ben je aardig mis. De stiptheid op deze IR-lijn is vooral 's avonds abominabel slecht. Sedert begin maart heb ik al meer dan 30 vertragingen genoteerd van meer dan 15 minuten (gisteravond weeral 30 minuten). Het is dus een utopie om onder deze omstandigheden de lijn door te trekken naar Roosendaal. De NS zal er vriendelijk voor bedanken denk ik.
Is dat bij de Thalys ook niet zo? Reserveren verplicht, maar dat kan tot vlak voor vertrek?sweek schreef:Je hoeft trouwens niet echt te reserveren; je kunt je kaartje gewoon 10 minuten voor vertrek kopen via de ticketmachine. Het reserveren heeft dan denk ik alleen te maken met een vaste zitplaats die je krijgt.
Yep, is hetzelfde principe geloof ik. Ik weet niet of het bij de Thalys ook via de automaat kan?Frank schreef:Is dat bij de Thalys ook niet zo? Reserveren verplicht, maar dat kan tot vlak voor vertrek?sweek schreef:Je hoeft trouwens niet echt te reserveren; je kunt je kaartje gewoon 10 minuten voor vertrek kopen via de ticketmachine. Het reserveren heeft dan denk ik alleen te maken met een vaste zitplaats die je krijgt.
Beneluxtrein toch weg
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen blijft bij het besluit de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel af te schaffen zodra de hogesnelheidslijn (HSL) gaat rijden. Dat blijkt uit een brief van de NS aan de consumentenorganisaties in het Locov.
Het Locov had aangedrongen op handhaving van de Beneluxtrein. Die doet namelijk Roosendaal aan en de HSL niet. Dat is een groot voordeel voor treinreizigers die vanuit Zeeland naar België willen. De NS stelt dat voor binnenlandse reizigers de HSL een `uitstekende dienstverlening` is.
De `ontbrekende schakels` als gevolg van de komst van de HSL worden gecompenseerd doordat de intercity van Amsterdam naar Vlissingen twee keer per uur gaat rijden. Anders dan de HSL volgt de intercity wel het traject Dordrecht-Roosendaal. Over het buitenlandse treinvervoer overlegt de NS nog met de consumentenorganisaties.
De Kamerleden Roemer (SP) en Samsom (PvdA), die de dreigende verdwijning van de Beneluxtrein al eerder aankaartten, accepteren de uitleg van de NS niet. Zij vinden de HSL een veel te duur alternatief. Bovendien willen ze dat reizigers over Roosendaal naar België kunnen.
`Er kan geen sprake van zijn dat de NS de Beneluxtrein opheft, zolang ze niet kan aantonen dat die geen doel meer dient`, zegt Samsom.
Hij wil het rendementsonderzoek van de NS snel zien, net als Roemer. De SP-er waarschuwt dat niet eerst de Beneluxtrein mag worden uitgekleed en dat daarna pas wordt gemeten of er nog behoefte aan is. Beide Kamerleden willen de kwestie volgende week bespreken met minister Eurlings (CDA, Verkeer en Waterstaat).
De NS wijst ook het voorstel van het Locov af om de intercity vanaf 2008 alternerend de huidige Zeeuwse stoptreinstations te laten aandoen.
Aan de met de provincie gemaakte afspraak om elk half uur op elk Zeeuws station te stoppen, wordt niet getornd.
Dat kost weliswaar meer tijd, maar zorgt voor een heldere en transparante dienstregeling, aldus de NS.
>>De NS geeft niet toe aan de roep om de Beneluxtrein in stand te houden. De fracties van SP en PvdA willen opheldering van minister Eurlings.
bron: || http://www.pzc.nl ||
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen blijft bij het besluit de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel af te schaffen zodra de hogesnelheidslijn (HSL) gaat rijden. Dat blijkt uit een brief van de NS aan de consumentenorganisaties in het Locov.
Het Locov had aangedrongen op handhaving van de Beneluxtrein. Die doet namelijk Roosendaal aan en de HSL niet. Dat is een groot voordeel voor treinreizigers die vanuit Zeeland naar België willen. De NS stelt dat voor binnenlandse reizigers de HSL een `uitstekende dienstverlening` is.
De `ontbrekende schakels` als gevolg van de komst van de HSL worden gecompenseerd doordat de intercity van Amsterdam naar Vlissingen twee keer per uur gaat rijden. Anders dan de HSL volgt de intercity wel het traject Dordrecht-Roosendaal. Over het buitenlandse treinvervoer overlegt de NS nog met de consumentenorganisaties.
De Kamerleden Roemer (SP) en Samsom (PvdA), die de dreigende verdwijning van de Beneluxtrein al eerder aankaartten, accepteren de uitleg van de NS niet. Zij vinden de HSL een veel te duur alternatief. Bovendien willen ze dat reizigers over Roosendaal naar België kunnen.
`Er kan geen sprake van zijn dat de NS de Beneluxtrein opheft, zolang ze niet kan aantonen dat die geen doel meer dient`, zegt Samsom.
Hij wil het rendementsonderzoek van de NS snel zien, net als Roemer. De SP-er waarschuwt dat niet eerst de Beneluxtrein mag worden uitgekleed en dat daarna pas wordt gemeten of er nog behoefte aan is. Beide Kamerleden willen de kwestie volgende week bespreken met minister Eurlings (CDA, Verkeer en Waterstaat).
De NS wijst ook het voorstel van het Locov af om de intercity vanaf 2008 alternerend de huidige Zeeuwse stoptreinstations te laten aandoen.
Aan de met de provincie gemaakte afspraak om elk half uur op elk Zeeuws station te stoppen, wordt niet getornd.
Dat kost weliswaar meer tijd, maar zorgt voor een heldere en transparante dienstregeling, aldus de NS.
>>De NS geeft niet toe aan de roep om de Beneluxtrein in stand te houden. De fracties van SP en PvdA willen opheldering van minister Eurlings.
bron: || http://www.pzc.nl ||