Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door ovspotter_be »

Als de politiek er achter gaat zitten kan er veel gebeuren, in het begin van dit jaar werd er ook geklaagd over de korte aansluiting in Dendermonde voor reizigers richting Brussel komende uit het Waasland.
Tegenwoordig wordt de trein al dichter bij het stationsgebouw geplaatst (spoor 5 ipv 8 of 9) en wordt 's avonds alles in Dendermonde meestal tegengehouden als de trein uit Brussel een paar minuten vertraging heeft.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dat lijkt me de logica zelve. En dat zou ook moeten gebeuren in Liège en Libramont. Ik heb al gezien dat de IC uit Oostende op spoor 1 aankomt in Liège en dat op datzelfde moment de IC naar Gouvy en Luxemburg het station buitenrijdt. Misschien moet daar ofwel voor een ruimere voorziene aansluiting gezorgd worden, ofwel moet men het gezonde verstand wat laten spelen...
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be

Stiptheidscijfers en bijhorende bonus / malus van de subsidies zijn soms jammer genoeg interessanter dan reizigerstevredenheid heb ik het gevoel.
Davy

Bericht door Davy »

Blijkbaar zal M4 toch nog ingezet worden met de nieuwe dienstregeling...
JPV

Bericht door JPV »

TimJ36 schreef: 06 dec 2025, 19:07
Knipex schreef: 03 dec 2025, 09:35 De gele affiches gaan vanaf december 2025 een jaarlijkse referentiedienstregeling per station weergeven, met duidelijke informatie over waar de meest actuele informatie terug te vinden is.
Dus geen uitzonderingen meer.

Verdere info over de dienstregeling 2026:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/new-offer-dec-2025
De gele affiches zijn de meest pure vorm van reizigersinformatie die er is. Bij uitval van de schermen - wat weleens gebeurt - kan de reiziger hier op terugplooien. Maar dus niet voor lang meer als het van de NMBS afhangt want uitzonderingen zorgen voor onduidelijkheid, wablieft? Het toppunt is wel dat de NMBS het thema "duurzaamheid" hieraan koppelt. "Deze verandering zorgt dus voor meer duidelijkheid voor de reizigers en een duurzamere organisatie voor NMBS." Wie durft dergelijke greenwashing zonder schaamte neer te pennen?
los van de domme duurzaamheidsreferentie, zijn die gele affiches echt wel onoverzichtelijk, door de verschillende icoontjes die gebruik worden voor alle uitzonderingen, die voor veel mensen te onduidelijk zijn (teveel tekst, legende springt er niet duidelijk uit).

Een lijst met de normale frequenties (dus niet per uur herhalen) met daarnaast een lijstje van de piekmuurtreinen en de meest voorkomende uitzonderingen, zou nuttiger zijn in de meeste stations.
desirootje

Bericht door desirootje »

JPV schreef: 10 dec 2025, 12:44 los van de domme duurzaamheidsreferentie, zijn die gele affiches echt wel onoverzichtelijk, door de verschillende icoontjes die gebruik worden voor alle uitzonderingen, die voor veel mensen te onduidelijk zijn (teveel tekst, legende springt er niet duidelijk uit).

Een lijst met de normale frequenties (dus niet per uur herhalen) met daarnaast een lijstje van de piekmuurtreinen en de meest voorkomende uitzonderingen, zou nuttiger zijn in de meeste stations.
Dan krijg je de perronnummers niet mee, want op de meeste grote stations stoppen de treinen niet elk uur op hetzelfde perron.
TKR

Bericht door TKR »

of dezelfde minuut, raar maar waar, helaas.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

JPV schreef: 10 dec 2025, 12:44 Een lijst met de normale frequenties (dus niet per uur herhalen) met daarnaast een lijstje van de piekmuurtreinen en de meest voorkomende uitzonderingen, zou nuttiger zijn in de meeste stations.
Als ik in Gent de snelste trein naar Brussel wil opzoeken, hoe moet ik dat dan doen? Nu kan je makkelijk chronologisch het lijstje aflopen, maar in jouw voorstel zou je dan per bestemming moeten kijken, en daarnaast nog het aparte lijstje met uitzonderingen en piekuurtreinen. Ik zou mij in dit systeem hopeloos zien verdwalen. Ik hoop dat de uitzonderingen beperkt worden tot 'rijdt niet tijdens de schoolvakantie', dan is alles vrij eenvoudig te begrijpen.
desirootje

Bericht door desirootje »

TimJ36 schreef: 10 dec 2025, 13:04
JPV schreef: 10 dec 2025, 12:44 Een lijst met de normale frequenties (dus niet per uur herhalen) met daarnaast een lijstje van de piekmuurtreinen en de meest voorkomende uitzonderingen, zou nuttiger zijn in de meeste stations.
Als ik in Gent de snelste trein naar Brussel wil opzoeken, hoe moet ik dat dan doen? Nu kan je makkelijk chronologisch het lijstje aflopen, maar in jouw voorstel zou je dan per bestemming moeten kijken, en daarnaast nog het aparte lijstje met uitzonderingen en piekuurtreinen. Ik zou mij in dit systeem hopeloos zien verdwalen. Ik hoop dat de uitzonderingen beperkt worden tot 'rijdt niet tijdens de schoolvakantie', dan is alles vrij eenvoudig te begrijpen.
Maar met 2 vss schoolvakantie periodes in het land is zelfs dat niet altijd duidelijk..
ovspotter_be

In Hofstade hingen vandaag de nieuwe gele affiches al en daar stond vermeld dat er ook geen rekening werd gehouden met wijzigingen door de schoolvakanties.
20251210_103837.jpg
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

We mogen dus ook geen affiches meer met aangekondigde werken, of met busregelingen meer verwachten? Wat een achteruitgang zeg. Zelfs geen netkaart meer. Hoeveel inspanning vergt het om eens twee keer per jaar enkele affiches te vervangen en dat te combineren met een algemene rondgang in de stations op het gebied van netheid en infrastructuur?
ovspotter_be

Ik vermoed dat de oranje affiches over werkzaamheden nog wel zullen blijven maar gewoonweg op de gele affiches niet meer bvb. "Rijdt enkel 2 november"
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

ovspotter_be schreef: 10 dec 2025, 15:03 Ik vermoed dat de oranje affiches over werkzaamheden nog wel zullen blijven maar gewoonweg op de gele affiches niet meer bvb. "Rijdt enkel 2 november"
Een uitzondering op één specifieke dag ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb het zelfs nog nooit geweten dat gele affiches worden vervangen omwille van werken aan het spoor. De mij meest voorkomende uitzonderingen zijn ofwel schoolvakanties, ofwel studententreinen, maar die treinen veranderen niet zomaar twee of drie keer per jaar van uurregeling, waardoor de affiches in de stations vaak het hele jaar door blijven hangen of eens in het jaar opnieuw worden geactualiseerd.
Plaats reactie