EuroCity Brussel - Rotterdam

Shrek

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 01 apr 2026, 22:44 Ik vraag me wel af of er M7's naar Zeeland gestuurd gaan worden tijdens dat proefproject voor ETCS. Dat zouden 2 vliegen in klap zijn.
Dat heeft geen enkele zin. Je kan geen trein homologeren op niet-gehomologeerde infra. De twee vliegen in één klap is gewoon zinloos.
Deca

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door Deca »

desirootje schreef: 01 apr 2026, 22:44 M7 heeft geen ATB, dus de homologatie is nog niet gestart, maar de rijtuigen (niet de BMx) kunnen omgaan met 1.5kV DC en het formaat zou aangepast zijn om binnen het Nederlandse gabarit te passen, maar tot er ETCS in NL ligt heeft testen nog niet veel nut.

Je zou met de HLE17 technisch al kunnen testen voor de rijtuigen, maar ik denk niet dat we daar ooit zulke stammen zullen zien als op de IC12 Kortrijk-Welkenraedt.

Ik vraag me wel af of er M7's naar Zeeland gestuurd gaan worden tijdens dat proefproject voor ETCS. Dat zouden 2 vliegen in klap zijn.
Goed punt, indien de As Roosendaal -> Breda (-> Eindhoven) ETCS krijgt is het technisch meer realistisch om zulke verbinding te creëren. Roosendaal zal sowieso eerder snel ETCS moeten krijgen want anders gaat de vervanger van de MS75 het ook moeilijk krijgen.

De T17 heeft bij testen in België vaak M7 rijtuigen bij, dus die samenwerking wordt misschien al wel onderzocht
Plaats reactie