Zouden treinbestuurders daar ook last van hebben van die ventilatie.Robin schreef:vandaag is meegereden met een 18 als loc, geeft goed door maar als je op het perron staat vlak naast de loc kan je best wel oordopjes in steken van het lawaai van de ventilate.
De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Zou dat de invloed zijn van de belgische (ACEC) ingenieurs op Siemens ???
Maken die Siemensloks in Duitsland ook zo'n herrie , is mij nooit opgevallen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Nee die maken helemaal niet zo'n herrie. Maar het waren dan ook de NMBS-technici die per se een luchtkoeling (met ventilatoren dus) wilden i.p.v. de waterkoeling die er standaard op zat. Dus daar mogen de bedankjes heen...dentheo schreef:Zou dat de invloed zijn van de belgische (ACEC) ingenieurs op Siemens ???
Groetjes,
Rian
De nieuwe Vectron (waar de nmbs loc is op gebaseerd) maakt hetzelfde lawaai bij stilstand. Het is dus niet te vergelijken met de vorige generatie. Ik had 2 weken terug mensen mee van siemens en die wisten me te vertellen dat de buitenkant (vooral de draaistellen dan) nog van de Taurus komen en de binnenkant vooral van de Vectron komt.rvdborgt schreef:Nee die maken helemaal niet zo'n herrie. Maar het waren dan ook de NMBS-technici die per se een luchtkoeling (met ventilatoren dus) wilden i.p.v. de waterkoeling die er standaard op zat. Dus daar mogen de bedankjes heen...dentheo schreef:Zou dat de invloed zijn van de belgische (ACEC) ingenieurs op Siemens ???
Groetjes,
Rian
Het is vooral bij het aanzetten dat de loc het meeste geluid maakt, ter hoogte van de bogies.rvdborgt schreef:Nee die maken helemaal niet zo'n herrie. Maar het waren dan ook de NMBS-technici die per se een luchtkoeling (met ventilatoren dus) wilden i.p.v. de waterkoeling die er standaard op zat. Dus daar mogen de bedankjes heen...dentheo schreef:Zou dat de invloed zijn van de belgische (ACEC) ingenieurs op Siemens ???
Groetjes,
Rian
Een T20 is er niets tegen

Dat de 18 luchtgekoeld is heeft daar helemaal niks mee te maken, watergekoelde locomotieven doen dit ook. Als je iemand met de vinger wijst moet je maken dat je informatie correct is.rvdborgt schreef:Nee die maken helemaal niet zo'n herrie. Maar het waren dan ook de NMBS-technici die per se een luchtkoeling (met ventilatoren dus) wilden i.p.v. de waterkoeling die er standaard op zat. Dus daar mogen de bedankjes heen...dentheo schreef:Zou dat de invloed zijn van de belgische (ACEC) ingenieurs op Siemens ???
Groetjes,
Rian

Het is de ventilatie van de weerstanden, van de recuperatierem. Na elke remming (Onder 3kv althans.) werkt die ventilatie ongeveer 1 minuut. Daarna is de locomotief echt énorm stil. Trouwens, andere locomotieven doen dit ook (Traxx etc.) alleen is het daar wel iets stiller.
Als voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=aUM1-an1MIQ dit filmpje eens bekijken. Je hoort de ventilatie duidelijk wegvallen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Het is me opgevallen dat de 18 een ietwat penetrante fluittoon heeft als de ventilatoren draaien - dat vind ik het voornaamste dat hinderlijk is. Voor de rest is de 13 of zeker de 11/21/27 ook erg luidruchtig. De 18 is inderdaad erg stil als de ventilatoren stilvallen.HLE 2302 schreef:Het is de ventilatie van de weerstanden, van de recuperatierem. Na elke remming (Onder 3kv althans.) werkt die ventilatie ongeveer 1 minuut. Daarna is de locomotief echt énorm stil. Trouwens, andere locomotieven doen dit ook (Traxx etc.) alleen is het daar wel iets stiller.
Groetjes,
Rian
Door de veel kleinere ventilatieroosters van de 18 moet de lucht natuurlijk veel sneller bewegen en heb je dus snellere ventilatoren nodig. Ik snap het voordeel van die kleine ventilatieroosters nog altijd niet goed eigenlijkrvdborgt schreef:Het is me opgevallen dat de 18 een ietwat penetrante fluittoon heeft als de ventilatoren draaien - dat vind ik het voornaamste dat hinderlijk is. Voor de rest is de 13 of zeker de 11/21/27 ook erg luidruchtig. De 18 is inderdaad erg stil als de ventilatoren stilvallen.HLE 2302 schreef:Het is de ventilatie van de weerstanden, van de recuperatierem. Na elke remming (Onder 3kv althans.) werkt die ventilatie ongeveer 1 minuut. Daarna is de locomotief echt énorm stil. Trouwens, andere locomotieven doen dit ook (Traxx etc.) alleen is het daar wel iets stiller.
Groetjes,
Rian

door die "kleinere" gaatjes passen misschien geen sneeuwvlokkenShrek schreef: Door de veel kleinere ventilatieroosters van de 18 moet de lucht natuurlijk veel sneller bewegen en heb je dus snellere ventilatoren nodig. Ik snap het voordeel van die kleine ventilatieroosters nog altijd niet goed eigenlijk

Vanmorgen stond 1812 in de bundel te Hasselt. Eerste maal dat ik een 18 van nabij te zien kreeg. Best mooie machines!
Dan zullen ze toch aan de opleidingen begonnen zijn in Hasselt...LHOON schreef:Vanmorgen stond 1812 in de bundel te Hasselt. Eerste maal dat ik een 18 van nabij te zien kreeg. Best mooie machines!
Omda ze ons da gezegd hebben in ons depot weet ik datStijn91 schreef:Hoe weet je dat, kun je later exacte datums geven en indien ook de treinnummers.2012 schreef:MIVB-reiziger schreef:Ik vind het niet meteen terug in dit topic: rijden de 18's ook in het weekend? Ik heb vandaag verschillende IC-A's genomen dan wel gezien, maar steeds met een 13 ervoor...
Nee, ze zijn enkel te zien op N67 (niet op zaterdag/zondag dus)
vanaf september gaan we er ook mee rijden vanuit Gent naar Genk met enkele 22xx (onder andere 2209, om 9:08 in Gent)
Zoals vb. 2209 of 2210
Tof zeg, als die trein in Gent vertrekt dan hangt de loc vanachter.

Als alles goed gaat zouden de eerste sinds dinsdag bezig moeten zijn met opleiding.
Plaats je als je meer weet info van welke treinen en wanneer.2012 schreef:Omda ze ons da gezegd hebben in ons depot weet ik datStijn91 schreef:Hoe weet je dat, kun je later exacte datums geven en indien ook de treinnummers.2012 schreef:
Nee, ze zijn enkel te zien op N67 (niet op zaterdag/zondag dus)
vanaf september gaan we er ook mee rijden vanuit Gent naar Genk met enkele 22xx (onder andere 2209, om 9:08 in Gent)
Zoals vb. 2209 of 2210
Tof zeg, als die trein in Gent vertrekt dan hangt de loc vanachter.![]()
Als alles goed gaat zouden de eerste sinds dinsdag bezig moeten zijn met opleiding.
Door de grote snelheid in het rooster zuig je juist meer rommel binnen....bij een bepaalde luchtsnelheid zelfs waterdruppels (+- 3m/sec)profke schreef:door die "kleinere" gaatjes passen misschien geen sneeuwvlokkenShrek schreef: Door de veel kleinere ventilatieroosters van de 18 moet de lucht natuurlijk veel sneller bewegen en heb je dus snellere ventilatoren nodig. Ik snap het voordeel van die kleine ventilatieroosters nog altijd niet goed eigenlijk
Wanneer ze een temperatuurmeting in die lucht hebben dan valt dat geluid waarschijnlijk sneller weg in de winter....
Bij een traxx valt het veel minder op of remt die niet tot stilstand elektrisch ????
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
de laatste 10km/h dacht ik word er geremd met de gewone remzolen, dit op een plotse schok te vermijden.dentheo schreef:Door de grote snelheid in het rooster zuig je juist meer rommel binnen....bij een bepaalde luchtsnelheid zelfs waterdruppels (+- 3m/sec)profke schreef:door die "kleinere" gaatjes passen misschien geen sneeuwvlokkenShrek schreef: Door de veel kleinere ventilatieroosters van de 18 moet de lucht natuurlijk veel sneller bewegen en heb je dus snellere ventilatoren nodig. Ik snap het voordeel van die kleine ventilatieroosters nog altijd niet goed eigenlijk
Wanneer ze een temperatuurmeting in die lucht hebben dan valt dat geluid waarschijnlijk sneller weg in de winter....
Bij een traxx valt het veel minder op of remt die niet tot stilstand elektrisch ????