De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

Robin schreef:vandaag is meegereden met een 18 als loc, geeft goed door maar als je op het perron staat vlak naast de loc kan je best wel oordopjes in steken van het lawaai van de ventilate :shock: .
Zouden treinbestuurders daar ook last van hebben van die ventilatie.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Zou dat de invloed zijn van de belgische (ACEC) ingenieurs op Siemens ???
Maken die Siemensloks in Duitsland ook zo'n herrie , is mij nooit opgevallen.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4673
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Zou dat de invloed zijn van de belgische (ACEC) ingenieurs op Siemens ???
Maken die Siemensloks in Duitsland ook zo'n herrie , is mij nooit opgevallen.
Nee die maken helemaal niet zo'n herrie. Maar het waren dan ook de NMBS-technici die per se een luchtkoeling (met ventilatoren dus) wilden i.p.v. de waterkoeling die er standaard op zat. Dus daar mogen de bedankjes heen...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
dentheo schreef:Zou dat de invloed zijn van de belgische (ACEC) ingenieurs op Siemens ???
Maken die Siemensloks in Duitsland ook zo'n herrie , is mij nooit opgevallen.
Nee die maken helemaal niet zo'n herrie. Maar het waren dan ook de NMBS-technici die per se een luchtkoeling (met ventilatoren dus) wilden i.p.v. de waterkoeling die er standaard op zat. Dus daar mogen de bedankjes heen...

Groetjes,
Rian
De nieuwe Vectron (waar de nmbs loc is op gebaseerd) maakt hetzelfde lawaai bij stilstand. Het is dus niet te vergelijken met de vorige generatie. Ik had 2 weken terug mensen mee van siemens en die wisten me te vertellen dat de buitenkant (vooral de draaistellen dan) nog van de Taurus komen en de binnenkant vooral van de Vectron komt.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

rvdborgt schreef:
dentheo schreef:Zou dat de invloed zijn van de belgische (ACEC) ingenieurs op Siemens ???
Maken die Siemensloks in Duitsland ook zo'n herrie , is mij nooit opgevallen.
Nee die maken helemaal niet zo'n herrie. Maar het waren dan ook de NMBS-technici die per se een luchtkoeling (met ventilatoren dus) wilden i.p.v. de waterkoeling die er standaard op zat. Dus daar mogen de bedankjes heen...

Groetjes,
Rian
Het is vooral bij het aanzetten dat de loc het meeste geluid maakt, ter hoogte van de bogies.
Een T20 is er niets tegen :shock:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door HLE 2302 »

rvdborgt schreef:
dentheo schreef:Zou dat de invloed zijn van de belgische (ACEC) ingenieurs op Siemens ???
Maken die Siemensloks in Duitsland ook zo'n herrie , is mij nooit opgevallen.
Nee die maken helemaal niet zo'n herrie. Maar het waren dan ook de NMBS-technici die per se een luchtkoeling (met ventilatoren dus) wilden i.p.v. de waterkoeling die er standaard op zat. Dus daar mogen de bedankjes heen...

Groetjes,
Rian
Dat de 18 luchtgekoeld is heeft daar helemaal niks mee te maken, watergekoelde locomotieven doen dit ook. Als je iemand met de vinger wijst moet je maken dat je informatie correct is. :wink:
Het is de ventilatie van de weerstanden, van de recuperatierem. Na elke remming (Onder 3kv althans.) werkt die ventilatie ongeveer 1 minuut. Daarna is de locomotief echt énorm stil. Trouwens, andere locomotieven doen dit ook (Traxx etc.) alleen is het daar wel iets stiller.

Als voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=aUM1-an1MIQ dit filmpje eens bekijken. Je hoort de ventilatie duidelijk wegvallen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rvdborgt
Berichten: 4673
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door rvdborgt »

HLE 2302 schreef:Het is de ventilatie van de weerstanden, van de recuperatierem. Na elke remming (Onder 3kv althans.) werkt die ventilatie ongeveer 1 minuut. Daarna is de locomotief echt énorm stil. Trouwens, andere locomotieven doen dit ook (Traxx etc.) alleen is het daar wel iets stiller.
Het is me opgevallen dat de 18 een ietwat penetrante fluittoon heeft als de ventilatoren draaien - dat vind ik het voornaamste dat hinderlijk is. Voor de rest is de 13 of zeker de 11/21/27 ook erg luidruchtig. De 18 is inderdaad erg stil als de ventilatoren stilvallen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13087
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
HLE 2302 schreef:Het is de ventilatie van de weerstanden, van de recuperatierem. Na elke remming (Onder 3kv althans.) werkt die ventilatie ongeveer 1 minuut. Daarna is de locomotief echt énorm stil. Trouwens, andere locomotieven doen dit ook (Traxx etc.) alleen is het daar wel iets stiller.
Het is me opgevallen dat de 18 een ietwat penetrante fluittoon heeft als de ventilatoren draaien - dat vind ik het voornaamste dat hinderlijk is. Voor de rest is de 13 of zeker de 11/21/27 ook erg luidruchtig. De 18 is inderdaad erg stil als de ventilatoren stilvallen.

Groetjes,
Rian
Door de veel kleinere ventilatieroosters van de 18 moet de lucht natuurlijk veel sneller bewegen en heb je dus snellere ventilatoren nodig. Ik snap het voordeel van die kleine ventilatieroosters nog altijd niet goed eigenlijk :roll:
profke
Berichten: 631
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door profke »

Shrek schreef: Door de veel kleinere ventilatieroosters van de 18 moet de lucht natuurlijk veel sneller bewegen en heb je dus snellere ventilatoren nodig. Ik snap het voordeel van die kleine ventilatieroosters nog altijd niet goed eigenlijk :roll:
door die "kleinere" gaatjes passen misschien geen sneeuwvlokken :lol:
LHOON
Berichten: 630
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door LHOON »

Vanmorgen stond 1812 in de bundel te Hasselt. Eerste maal dat ik een 18 van nabij te zien kreeg. Best mooie machines!
Hobbes
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Hobbes »

LHOON schreef:Vanmorgen stond 1812 in de bundel te Hasselt. Eerste maal dat ik een 18 van nabij te zien kreeg. Best mooie machines!
Dan zullen ze toch aan de opleidingen begonnen zijn in Hasselt...
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 2012 »

Stijn91 schreef:
2012 schreef:
MIVB-reiziger schreef:Ik vind het niet meteen terug in dit topic: rijden de 18's ook in het weekend? Ik heb vandaag verschillende IC-A's genomen dan wel gezien, maar steeds met een 13 ervoor... :?

Nee, ze zijn enkel te zien op N67 (niet op zaterdag/zondag dus)
vanaf september gaan we er ook mee rijden vanuit Gent naar Genk met enkele 22xx (onder andere 2209, om 9:08 in Gent)
Hoe weet je dat, kun je later exacte datums geven en indien ook de treinnummers.
Zoals vb. 2209 of 2210

Tof zeg, als die trein in Gent vertrekt dan hangt de loc vanachter. :twisted:
Omda ze ons da gezegd hebben in ons depot weet ik dat 8)
Als alles goed gaat zouden de eerste sinds dinsdag bezig moeten zijn met opleiding.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

2012 schreef:
Stijn91 schreef:
2012 schreef:
Nee, ze zijn enkel te zien op N67 (niet op zaterdag/zondag dus)
vanaf september gaan we er ook mee rijden vanuit Gent naar Genk met enkele 22xx (onder andere 2209, om 9:08 in Gent)
Hoe weet je dat, kun je later exacte datums geven en indien ook de treinnummers.
Zoals vb. 2209 of 2210

Tof zeg, als die trein in Gent vertrekt dan hangt de loc vanachter. :twisted:
Omda ze ons da gezegd hebben in ons depot weet ik dat 8)
Als alles goed gaat zouden de eerste sinds dinsdag bezig moeten zijn met opleiding.
Plaats je als je meer weet info van welke treinen en wanneer.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

profke schreef:
Shrek schreef: Door de veel kleinere ventilatieroosters van de 18 moet de lucht natuurlijk veel sneller bewegen en heb je dus snellere ventilatoren nodig. Ik snap het voordeel van die kleine ventilatieroosters nog altijd niet goed eigenlijk :roll:
door die "kleinere" gaatjes passen misschien geen sneeuwvlokken :lol:
Door de grote snelheid in het rooster zuig je juist meer rommel binnen....bij een bepaalde luchtsnelheid zelfs waterdruppels (+- 3m/sec)

Wanneer ze een temperatuurmeting in die lucht hebben dan valt dat geluid waarschijnlijk sneller weg in de winter....
Bij een traxx valt het veel minder op of remt die niet tot stilstand elektrisch ????
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

dentheo schreef:
profke schreef:
Shrek schreef: Door de veel kleinere ventilatieroosters van de 18 moet de lucht natuurlijk veel sneller bewegen en heb je dus snellere ventilatoren nodig. Ik snap het voordeel van die kleine ventilatieroosters nog altijd niet goed eigenlijk :roll:
door die "kleinere" gaatjes passen misschien geen sneeuwvlokken :lol:
Door de grote snelheid in het rooster zuig je juist meer rommel binnen....bij een bepaalde luchtsnelheid zelfs waterdruppels (+- 3m/sec)

Wanneer ze een temperatuurmeting in die lucht hebben dan valt dat geluid waarschijnlijk sneller weg in de winter....
Bij een traxx valt het veel minder op of remt die niet tot stilstand elektrisch ????
de laatste 10km/h dacht ik word er geremd met de gewone remzolen, dit op een plotse schok te vermijden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie