AlexNL schreef: ↑20 dec 2021, 13:48
NMBS heeft een contract gegund aan Siemens voor de levering en installatie van ETCS Level 2-installaties in de Desiro ML-vloot, M6-stuurrijtuigen en I11-stuurrijtuigen.
Huh? Die stuurstanden hebben toch al lang ETCS2?
Men wil zoveel mogelijk dezelfde hardware met baseline 3 ETCS hebben zover ik het had begrepen. Dit kan daarin een stap zijn. Al zou de hle18 er dan ook bij moeten zijn.
Ik hoop dan dat ze beginnen met die desiro's, dat de M6'en en HLE18's met een oudere versie van ETCS2 rondrijden is een veel kleinere ramp dan als de desiro's nog enkel ETCS1 hebben.
Buiten de HLE18-19 en HLE13, zijn er nog locomotieven die overkomen met ETCS of gaan die er allemaal uit? En is de NMBS van plan de HLE13 te houden of af te geven aan B-Cargo als de HLE18 Luxemburg binnen kan?
Shrek schreef: ↑20 dec 2021, 14:36
Huh? Die stuurstanden hebben toch al lang ETCS2?
Men wil zoveel mogelijk dezelfde hardware met baseline 3 ETCS hebben zover ik het had begrepen. Dit kan daarin een stap zijn. Al zou de hle18 er dan ook bij moeten zijn.
Ik hoop dan dat ze beginnen met die desiro's, dat de M6'en en HLE18's met een oudere versie van ETCS2 rondrijden is een veel kleinere ramp dan als de desiro's nog enkel ETCS1 hebben.
Buiten de HLE18-19 en HLE13, zijn er nog locomotieven die overkomen met ETCS of gaan die er allemaal uit? En is de NMBS van plan de HLE13 te houden of af te geven aan B-Cargo als de HLE18 Luxemburg binnen kan?
Buiten de 13 en 18 gaan alle e-locs naar de sloper.
Misschien dat de nmbs wel nog enkele 77 met etcs gaat uitrusten.
HLE 18 mag trouwens al naar Luxemburg, een handvol treinen doet het al. Het is me niet duidelijk waarom er niettemin nog een meerderheid HLE 13 zit op de verbinding, zouden er misschien onvoldoende HLE 18/19 beschikbaar zijn en wacht men op de levering van M7?
Buiten de 13 en 18 gaan alle e-locs naar de sloper.
18 niet naar de sloper, 19 wel?
Misschien dat de nmbs wel nog enkele 77 met etcs gaat uitrusten.
En andere operatoren? Lineas heeft toch ook 77/78-ers, dacht ik?
HLE18 en 19 zijn hetzelfde met uitzondering van een GF koppeling. HLE19 is zo goed als hetzelfde als een HLE18 met een sleutelhanger. die nieuwe treintjes gaan er nog niet uit, maar ik denk dat je dat zelf ook al door had...
De vierledige motorrijtuigen, MS Break, MS 86 of de zogenaamde “Sprinter”, MS 96 en dieselmotorwagens type 41 zijn door Alstom ook reeds voorzien van ETCS-systemen niveau 2 (Baseline 3). https://engineeringnet.be/nl/nieuws/item/7339
Weet iemand iets van de M5 stuurrijtuigen. (18 stuks)
Worden deze samen met de M4, klasieke motorstellen, HLE 21 en 27 uit dienst genomen rond 2023. De NMBS zou graag tegen 2023 volledig op ETCS Level 2 willen overstappen hoewel ETCS-level 1 pas vanaf 2025 door Europa verplicht is.
kristofvt schreef: ↑20 dec 2021, 22:31
Weet iemand iets van de M5 stuurrijtuigen. (18 stuks)
Worden deze samen met de M4, klasieke motorstellen, HLE 21 en 27 uit dienst genomen rond 2023. De NMBS zou graag tegen 2023 volledig op ETCS Level 2 willen overstappen hoewel ETCS-level 1 pas vanaf 2025 door Europa verplicht is.
M5 stuurpost kan alleen met HLE21 werken, denk ik. Door modernisatie hebben ze geen MUX gekregen. Zo, als HLE 21 verdwijnt, M5 moeten ook...
Kunnen ze er ook geen stuurrijtuig M6/M7 of zelfs M7 Bmx aan hangen? Dus bijvoorbeeld HLE 18 + M5 BDx (stuurpost buiten gebruik) + x aantal M5 B/A + M6/M7 BDx/Bmx?
Steve schreef: ↑21 dec 2021, 12:22
Kunnen ze er ook geen stuurrijtuig M6/M7 of zelfs M7 Bmx aan hangen? Dus bijvoorbeeld HLE 18 + M5 BDx (stuurpost buiten gebruik) + x aantal M5 B/A + M6/M7 BDx/Bmx?
Zonder stuurpost M5 ben je niets meer met de rest van de M5 rijtuigen! Daar de omvormer voor alle rijtuigen M5 in het stuurrijtuig zit.
Steve schreef: ↑21 dec 2021, 12:22
Kunnen ze er ook geen stuurrijtuig M6/M7 of zelfs M7 Bmx aan hangen? Dus bijvoorbeeld HLE 18 + M5 BDx (stuurpost buiten gebruik) + x aantal M5 B/A + M6/M7 BDx/Bmx?
Zonder stuurpost M5 ben je niets meer met de rest van de M5 rijtuigen! Daar de omvormer voor alle rijtuigen M5 in het stuurrijtuig zit.
Steve schreef: ↑21 dec 2021, 12:22
Kunnen ze er ook geen stuurrijtuig M6/M7 of zelfs M7 Bmx aan hangen? Dus bijvoorbeeld HLE 18 + M5 BDx (stuurpost buiten gebruik) + x aantal M5 B/A + M6/M7 BDx/Bmx?
Zonder stuurpost M5 ben je niets meer met de rest van de M5 rijtuigen! Daar de omvormer voor alle rijtuigen M5 in het stuurrijtuig zit.
Lees m'n bericht opnieuw, zou ik zeggen...
Woeps, was idd iets te rap, mijn excuses . Maar die configuratie is mogelijk. Maar Een M6/M7 stuurrijtuig erbij voegen gaan ze niet doen. M5en zullen enkel en alleen nog gebruikt worden voor P-treinen. Als er genoeg M7 zijn geleverd.
Steve schreef: ↑21 dec 2021, 12:22
Kunnen ze er ook geen stuurrijtuig M6/M7 of zelfs M7 Bmx aan hangen? Dus bijvoorbeeld HLE 18 + M5 BDx (stuurpost buiten gebruik) + x aantal M5 B/A + M6/M7 BDx/Bmx?
Technisch wel mogelijk denk ik maar breng ze aub niet op ideeën
Men wil in de toekomst ook sowieso naar homogene stammen gaan omwille van de deurlus. Nu ja, dat zullen we nog wel zien.
We zullen dat inderdaad nog zien... tot nu toe wordt zo ongeveer elke gelegenheid tot (enigszins) uniform materieel vakkundig de nek omgewrongen. Op Oostende-Eupen zit je met bonte mengelingen, terwijl het AFAIK al geruime tijd mogelijk is om langere, uniforme M7-stammen in te zetten en de andere stammen voorlopig met even uniforme I11 in te zetten tot er genoeg M7 is, en laten we niet vergeten dat M6 200 ook perfect toegelaten zou zijn. Het principe van "maximaal twee soorten materieel per verbinding" dat een cruciale pijler was van de basisdienstregeling die tot nu toe ook al geldt (ingevoerd eind 2014), is intussen ook helemaal losgelaten met tot wel 4-5 verschillende soorten materieel op eenzelfde verbinding. Pas als er echt honderden M7's geleverd zijn, zie ik daar structurele verandering in komen.
Allen bedankt voor de verhelderende discussie! Mag ik nederig verzoeken om enige achtergrond bij
Men wil in de toekomst ook sowieso naar homogene stammen gaan omwille van de deurlus
? Wat is een _deurlus_ en waarom is dat relevant voor de homogene samenstelling? Misschien is die deurlus een soort van meldingssysteem waaruit TB en TBG vernemen dat alle deuren wel gesloten zijn, zodat er veilig kan vertrokken worden? Maar verschillen die dan zodanig tussen de verschillende soorten materiaal? Dat zou toch niet meer mogen zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.