Dienstregeling 2012

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Steven »

K V B schreef:
overweg13 schreef:
stefanic schreef:jullie denken echt dat wij maar een bende lompe imbecielen zijn hé?
Niet te zwaar aan tillen. Hoe slechter het gaat met het onderwijs, hoe meer iedereen denkt dat ze over alles en nog wat ook nog eens alles weten.
Of men kijkt gewoon rond en ziet dat men in Nederland, Duitsland en Zwitserland er in slaagt problemen op te lossen die in België toch onoplosbaar blijven...

Niet overdrijven KVB, ook die landen hebben hun zorgen, het gras niet TE groen voorstellen aub. Het loopt daar misschien gemiddeld iets beter maar daarom niet vlekkeloos.
BlubBlub
Contacteer:

Bericht door BlubBlub »

K V B schreef:Of men kijkt gewoon rond en ziet dat men in Nederland, Duitsland en Zwitserland er in slaagt problemen op te lossen die in België toch onoplosbaar blijven...
Ik hoor mijn Nederlandse contacten toch regelmatig klagen over afgeschafte treinen, vertragingen, prijzen (ov-chipcard) en mis- of geen-communicatie van Prorail.
dcr

Bericht door dcr »

Inderdaad, was het niet winter 2 jaar geleden dat de NS bakken kritiek kreeg toen veel treinen niet reden, terwijl in België het echt wel mee viel.
Daarna hebben ze een winternoodplan opgesteld, dat ze natuurlijk moesten testen toen ik juist in NL was op 10/10/10 :)
Gelukkig deelden ze gratis warme soep uit toen.
stefanic

Bericht door stefanic »

Het grote probleem (zie hoger) in Antwerpen (maar ook elders) zit bij de beschikbare infrastructuur. Die problemen betreffende de Antwerpse NZV zijn al aangekaart nog voor er één schup in de grond stak om niveau -1 en -2 te bouwen.
Maar infrabel kijkt blijkbaar enkel naar individuele treinen: met een trein kan je van quasi eender waar aankomen in Berchem, en kan je naar de 3 niveaus rijden. En een wissel kost geld, dus hoe minder hoe liever.
Overal te lande worden wissels en bundels uitgebroken, want dat kost enkel geld en heel wat wissels zijn misschien enkel nodig om te kunnen uitwijken in geval van problemen. Dus die wissels gaan eruit, want voor de geplande treindienst heb je die niet echt nodig. Maar als het dan -die zeldzame keer :wink: - eens fout gaat met de regelmaat, zit je wel blokvast aan alle kanten, en gaat de regelmaat de dieperik in.
Ook enkelspoor is een grote tragedie wat dat betreft: Infrabel kan wel beweren dat je op een bepaald stuk enkelspoor x treinen per uur kan laten rijden, maar ze vergeten wel dat je de treinen misschien wel op een welbepaald uur wil laten rijden om ergens een aansluiting te geven. Of dat je meerdere treinen misschien wat wil spreiden zodat je niet 3 treinen op 5 minuten hebt, en dan 55min geen treinen.

Noot aan bepaalde forumleden: kom niet af met overbezettingsverklaring want je leest hierboven dat dit toch niets uithaalt. Voor Infrabel telt enkel capaciteit en niet aanbod wat dat betreft.
spoorwegrealist
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Het is wel jammer natuurlijk dat infrabel naar hartelust wissels kan uitbreken, en de nmbs het dan maar moet oplossen...
Alweer een "vooruitgang" door de splitsing?
In nederland zijn ze daar ook zeer fier en ijverig mee bezig om zoveel mogelijk wissels uit te breken, tot...
Is er bij infrabel iets van steun afhankelijk van de stiptheid, zoals dat bij de nmbs is (dacht ik)?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
overweg13

Bericht door overweg13 »

Joris schreef:Hallo,
Het is wel jammer natuurlijk dat infrabel naar hartelust wissels kan uitbreken, en de nmbs het dan maar moet oplossen...
Alweer een "vooruitgang" door de splitsing?
In nederland zijn ze daar ook zeer fier en ijverig mee bezig om zoveel mogelijk wissels uit te breken, tot...
Is er bij infrabel iets van steun afhankelijk van de stiptheid, zoals dat bij de nmbs is (dacht ik)?
Groeten,
Joris De Mol
Dat uitbreken van wissels (en dus van uitwijkmogelijkheden in geval van problemen) is echt niet begonnen met de splitsing en dus met de komst van Infrabel. Ik hoorde in de jaren 1970 (echt!) al plaatselijke onderstationschefs klagen dat wissels verdwenen en dat de mogelijkheden om problemen op te lossen alsmaar kleiner werden. Ik denk dat het een in vele opzichten logische evolutie is: het is niet alleen een vorm van besparing, maar ja, ook een manier om het aantal punten waar het verkeerd kan gaan te verminderen. Niet vergeten dat de tijd toen een seingever zelf even een gestoorde wissel kon 'opkuisen" alweer vele jaren achter de rug ligt, en dat op bepaalde lijnen de wissels bij noodweer (zware sneeuwval bijv.) nauwelijks bereikbaar zouden zijn. Misschien is het dus toch niet zo gek om die dingen die maar af en toe gebruikt worden/werden uit te breken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Dat men van in de jaren 70 al opbreekt, kan ik goed geloven. Maar als je start met opbreken, sneuvelen-normaal-eerst de minst interessante wissels, maar als je 40 jaar later nog opbreekt da denk ik dat er wel misschien al wat veel gesneuveld is?
Het effect bij het eerste uitgebroken spoor zal kleiner zijn dan bij het laatste.
Vergelijk het met de fotografen & de treinreeksen: in de jaren 80 klaagden de spotters dat het wel saai begon te worden, anno 2011 klagen we opnieuw, mat dat verschil dat we wél al een serieuze etappe in de saaiheid verder zitten, als je begrijpt wat ik bedoel.
Gewoon vooral niet vergeten dat een trein anno 2011 ook defect kan geraken!
En is het niet de bedoeling van infra aan te passen in functie van de trein en transportbehoefte, in plaats van de trein aan te passen aan de beschikbare infra?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:Noot aan bepaalde forumleden: kom niet af met overbezettingsverklaring want je leest hierboven dat dit toch niets uithaalt. Voor Infrabel telt enkel capaciteit en niet aanbod wat dat betreft.
Ik verwacht geen wonderen van een overbelastingsverklaring, maar als die er nooit komen, moet je ZEKER geen verbeteringen verwachten in de infrastructuur. En dan moet je niet klagen als de gewenste dienstregeling niet past wegens ontbrekende infra.
Bij zo'n verklaring (die overigens verplicht is als een vervoerder ook na coördinatie niet met een pad tevreden is en ook als er in de nabije toekomst overbelasting te verwachten is) is Infrabel namelijk verplicht om binnen een halfjaar een plan te maken hoe de capaciteit kan worden aangepast zodat de paden wel naar tevredenheid kunnen worden toegekend. Dat kost natuurlijk geld (alhoewel dat soms best meevalt) en het is tegelijk een signaal aan de politiek over waar de échte problemen zitten en waar er dus investeringen nodig zijn.

Je zou eigenlijk eens een test moeten doen met 1 baanvak en kijken wat er gebeurt.

Het heeft in Nederland ook een tijdje geduurd voordat NS dit structureel ging gebruiken, maar inmiddels lijkt dat redelijk te werken.

Groetjes,
Rian
ferry

Bericht door ferry »

Hoi

Kan al een voorbeeld geven: sedert de nieuwe dienstregeling is de P trein van 16:20 naar Essen afgeschaft(2 rijtuigen). Het minst dat men kon verwachten is dat de IC trein van 16:16 (6 M6 rijtuigen) minstens met één rijtuig zou verlengd worden! Nada..
Trouwens waarom alle IC treinen op relatie Essen-Antwerpen-Charleroi niet standaard met 8 rijtuigen?

f
groentje

Bericht door groentje »

Het is niet zo vanzelfsprekend om een rijtuig erbij te hangen, de M6-en worden eigenlijk als niet-gemotoriseerde motorstellen gebruikt, en rijden meestal in dezelfde samenstelling. Er is ook te weinig rangeerpersoneel om nog vlug-vlug wat te gaan aan- en afkoppelen, vrees ik.
Adler

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: Niet te zwaar aan tillen. Hoe slechter het gaat met het onderwijs, hoe meer iedereen denkt dat ze over alles en nog wat ook nog eens alles weten. Ze gaan bij de dokter en vertellen hem doodleuk welke ziekte ze hebben, want dat hebben ze mooi opgezocht op het internet, om maar een voorbeeld te noemen.
Ik hoop dat je er niets op tegen hebt dat men zich in 2011 via allerlei kanalen, dus ook via internet, beter informeert over alles, dus ook over zijn eigen medische toestand en dat de patiënt van nu niet meer de onmondige patiënt is van 1950 die zonder vragen te stellen alles slikt wat de dokter hem voorschrijft.
En als je dan toch denkt dat men bij de NMBS-groep alles veel beter weet en dat men daar geen vragen moet over stellen, waarom heeft diezelfde NMBS-groep dan 1 miljoen euro (belastingsgeld) betaald aan een extern consultancybureau om te laten uitzoeken wat er allemaal misgaat en wat er kan verbeterd worden ?
Laatst gewijzigd door Adler op 16 dec 2011, 06:53, 1 keer totaal gewijzigd.
stefanic

Bericht door stefanic »

Adler schreef:En als je dan toch denkt dat men bij de NMBS-groep alles veel beter weet en dat men daar geen vragen moet over stellen, waarom heeft diezelfde NMBS-groep dan 1 miljoen euro (belastingsgeld) betaalt aan een extern consultancybureau om te laten uitzoeken wat er allemaal misgaat en wat er kan verbeterd worden ?
Consultants weten helemaal NIETS. Die lopen bij de NMBS rond, sprokkelen overal de informatie bij de mensen die het weten (en ook gemeld hebben), gieten dat in een flitsende PowerPoint en kunnen het allemaal goed vertellen. En blijkbaar wordt het eigen personeel niet competent geacht, en moet het een buitenstaander zijn die het vertelt. En iets dat meer geld heeft gekost, zal toch wel geloofwaardiger zijn hé.
spoorwegrealist
Adler

Bericht door Adler »

stefanic schreef: Consultants weten helemaal NIETS. Die lopen bij de NMBS rond, sprokkelen overal de informatie bij de mensen die het weten (en ook gemeld hebben), gieten dat in een flitsende PowerPoint en kunnen het allemaal goed vertellen. En blijkbaar wordt het eigen personeel niet competent geacht, en moet het een buitenstaander zijn die het vertelt. En iets dat meer geld heeft gekost, zal toch wel geloofwaardiger zijn hé.
Citaat van Jochem Goovaerts, officieel woordvoerder van de NMBS:
"De bijdrage was zeer waardevol. Er werd een beroep gedaan op een externe firma omdat zij een eigen analyse kunnen brengen, vanuit een nieuwe invalshoek. Wij zitten er immers met onze neus op."
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Consultancy kan zeker nuttig zijn* omdat externe personen - zoals Adler al opmerkt - een nieuw licht op de zaak kunnen werpen. Je moet het dan ook niet zien als het niet geloven in je eigen mensen, maar het aanvullen van hun kennis met iemand die die kennis analyseert en buiten gebaande paden durft te kijken - juist omdat diegene de procedures van een bedrijf als de NMBS niet kent.

Is consultancy een wondermiddel? Nee, natuurlijk niet. Al stop je een miljard in het inhuren van consultants die je de meest geweldige plannen presenteren, je moet er als bedrijf wel iets mee doen. Dat houdt in dat je je eigen mensen mee moet krijgen met de plannen en ideeën van die externe partij. Daar heb je toch echt je eigen mensen voor nodig, geen enkel consultancybureau kan dat voor je oplossen.

Nu, over Antwerpen: ik vind de inbreng van stefanic heel erg waardevol, en het helpt me om te begrijpen waarom bepaalde keuzes - hoe onlogisch ze soms ook lijken te zijn - gemaakt worden. Het frappante is dat ik hier in Nederland soms dezelfde verhalen hoor over de combinatie NS/ProRail, waar ProRail bijvoorbeeld wissels laat weghalen die toch niet nodig zijn. Soms blijken ze dat toch wel te zijn, en worden ze weer teruggelegd :roll:

Dat Infrabel om kostenbesparingsredenen niet alle wissels en sporen heeft laten aanleggen tussen Antwerpen Centraal en Berchem is begrijpelijk, immers moet Infrabel ook hun uitgaven kunnen verantwoorden. Maar ga toch vooral die overbelastverklaringen indienen als je de capaciteit nodig hebt die Infrabel momenteel niet biedt!

NS en de andere vervoerders doen het bij ProRail, SNCF doet het bij RFF, in het VK gebeurt dat bij Network Rail, RENFE doet het bij ADIF en DB Bahn doet het bij DB Netze. Waarom doet NMBS het dan niet regelmatig bij Infrabel? Infrabel is dienstverlenend aan NMBS en de andere vervoerders, maar ook zij zitten met een prioriteitenlijst en een budget. Naarmate er vaker een overbelastingverklaring wordt ingediend zul je vanzelf wel stijgen op dat lijstje.

* Ik werk zelf in de IT-consultancy ;-)
overweg13

Bericht door overweg13 »

[quote="Adler"]
Ik hoop dat je er niets op tegen hebt dat men zich in 2011 via allerlei kanalen, dus ook via internet, beter informeert over alles, dus ook over zijn eigen medische toestand en dat de patiënt van nu niet meer de onmondige patiënt is van 1950 die zonder vragen te stellen alles slikt wat de dokter hem voorschrijft.
/quote]

Tja, als jij dat niet doet, dan is dat jouw zaak. Ik ben geen dokter, maar weet ondertussen dat het internet vooral veel flauwekul spuit. Daar wil ik mijn lichaam (en geest) niet zomaar aan bloot stellen.
En wat de NMBS betreft: in een forum als dit worden de waanzinnigste ideeën verkocht, ongehinderd door enige kennis van zaken. Wie kent bijvoorbeeld alle uitwijkmogelijkheden, de mogelijkheden die bepaalde soorten rijdend materieel bieden, de beschikbaarheid van personeel en materieel, en zo veel meer van die dingen? Toch worden hier rustig suggesties gedaan alsof iedereen hier alles weet. Ik krijg het daar danig op mijn heupen van (ik zal wel even snel even op internet opzoeken welke ziekte en verzorging ik moet krijgen...) en Stefanic, begrijpelijkerwijze, ook. Vandaar mijn bescheiden tussenkomst...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie