Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

TKR

Re: nieuwstopic?!

Bericht door TKR »

Crucke zou opnieuw een rechtstreekse trein willen naar Zwitserland.

https://www.nieuwsblad.be/binnenland/in ... 01118.html

Helaas staat het artikel achter een paywall. Iemand die het kan lezen?
Is het een wilde droom, of wordt er een concreet plan voorgesteld?
benoit

Bericht door benoit »

Enkele passages:
“De verbinding is in 2016 een stille dood gestorven: onder meer omdat er nieuwe rijtuigen moesten worden gekocht”, legt Welter uit. “De NMBS oordeelde ook dat reizigers perfect de hogesnelheidslijn tot in Straatsburg konden nemen, om daar over te stappen richting Bazel.
Maar mobiliteitsminister Jean-Luc Crucke (Les Engagés) wil de rechtstreekse trein naar het Alpenland nu opnieuw invoeren, zo schrijft hij in zijn jongste beleidsnota. Volgens de minister is zo’n directe verbinding “noodzakelijk”. Hij gaat de nodige instructies geven om het dossier voor de herlancering van deze trein voor te bereiden, “in samenwerking met onze Luxemburgse, Franse en Zwitserse partners”. Volgens Crucke is er ook aan Zwitserse kant “duidelijke belangstelling” voor een “internationale dienst op deze strategische as”.
Ook Welter is enthousiast over zo’n nieuwe verbinding. “Maar tegelijk zal het geen evident dossier worden. Want om van zo’n trein een succes te maken, heb je niet alleen de Zwitsers nodig, maar ook de medewerking van Frankrijk. En veel zal afhangen van de toekenning van de zogenoemde rijpaden, de nog beschikbare tijdstippen waarop de rechtstreekse trein naar Zwitserland van de nodige sporen gebruik kan maken. Het succes zal mee afhangen van op welke uren de trein kan én mag uitrijden.”
stijn

Bericht door stijn »

1 TGV verlengen van Straatsburg tot Basel?
4017-4018

Bericht door 4017-4018 »

stijn schreef: 05 feb 2026, 09:28 1 TGV verlengen van Straatsburg tot Basel?
Kunnen de Réseau's naar Zwitserland? Of zullen de toekomstige M's en naar België en naar Zwitserland kunnen rijden?
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

TKR schreef: 05 feb 2026, 09:06 Crucke zou opnieuw een rechtstreekse trein willen naar Zwitserland.

https://www.nieuwsblad.be/binnenland/in ... 01118.html

Helaas staat het artikel achter een paywall. Iemand die het kan lezen?
Is het een wilde droom, of wordt er een concreet plan voorgesteld?
Zie https://archive.ph/V53dl#selection-295.0-295.196
rdv

Bericht door rdv »

stijn schreef: 05 feb 2026, 09:28 1 TGV verlengen van Straatsburg tot Basel?
Men wil de oude route via Luxemburg heractiveren.
Een nieuwe Ouigo classic op komst?
klaas

Bericht door klaas »

Maar ik vind niet echt een goede oplossing: als je wil stoppen in Luxemburg nadat je via Namen komt, moet je een frontkering maken.
Dus de opties zijn:
- Samenstelling tussen twee locs => duur
- Locwissel => minder praktisch en tijdrovend
- Route via Luik en L42 (zonder frontkering) => trager, enkelspoor, geen stop in Europese wijk,...
- Geen stop in Luxemburg => Is de trein dan nog wel rendabel?

Ik zie het niet...
Dewi

Bericht door Dewi »

klaas schreef: 05 feb 2026, 11:37 Maar ik vind niet echt een goede oplossing: als je wil stoppen in Luxemburg nadat je via Namen komt, moet je een frontkering maken.
Ik heb die EC trein van voor 2016 enkele malen genomen vroeger. Die keerde toen effectief ook in Luxemburg. Dus het zou een herstel van een vroegere verbinding zijn.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Herman Welter schrijft in dat artikel in Het Nieuwsblad dat je "eind de jaren '50 in amper 5 uur tijd van Brussel naar Bazel spoorde". Maar dat klopt toch niet helemaal. Eind jaren '50 was de snelste tijd, met de TEE, iets meer dan 6u.
In 1959, TEE Edelweiss: Brussel-Noord 14:03 - Basel 20:07 = 6u en 4' (deze trein stopte niet in Brussel-Leopoldswijk).
In 1969, TEE Edelweiss: Brussel-Noord 12:47, Brussel-L.W. 12:56 - Basel 18:40 = 5u en 44 minuten vanuit Leopoldswijk.
Veel sneller is het volgens mij nooit geworden.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Shrek

Bericht door Shrek »

Eurostar sprak van treinen naar Genève (uiteraard via CDG), zou de minister zich daarmee vergist hebben?
Het hele idee van een trein uit Brussel-Luxemburg-Straatsburg-Basel is door CFL al meermaals onderzocht en hun conclusie was telkens dat het de moeite niet was. Misschien is er nu opeens wel genoeg marktvraag, maar dat zou mij eerlijk gezegd verbazen.
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

De aanpassing en herelektrificatie van L162 is wel een opportuniteit die er in 2016 nog niet was. De snelheid tussen Brussel en Luxemburg wordt verhoogd van 130 km/u naar 160km/u over een afstand van ca. 165km. Dat betekent ruwweg een kwartier tijdswinst voor een trein die non-stop rijdt tussen Namen en Luxemburg (van 76min tot 62min, zonder rekening te houden met optrekken en afremmen). En komen naar de voltooiing van de viersporigheid de middelste sporen van L161 ook niet op 160 km/u (of 200 km/u, zoals voor L36N)? Al die beetjes maken de rechtstreekse reistijd wel wat korter en de omweg via CDG minder aantrekkelijk.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

De SBB is op zoek naar hogesnelheidstreinen (320 km/u) voor internationale inzet. Wellicht valt hiermee ook nog wel wat winst te behalen?

Vanuit Luxemburg kun je dan via Metz bij Baudrecourt de HSL naar Straatsburg op, vanaf Straatsburg met 220 km/u naar Mulhouse, vanuit daar verder naar Basel.
Shrek

Bericht door Shrek »

Twee bedenkingen: enerzijds heeft Luxemburg al lang geleden beslist om Hollerich-international niet te bouwen. Een doorgaande trein zal dus altijd een frontkering hebben met het nodige tijdsverlies. Anderzijds plant de NMBS een verhoging van de snelheid en frequentie op Luxemburg-Brussel.

Als er het grootste deel van de dag vanuit Luxemburg elk half uur een snelle trein richting Brussel gaat is de kans op een goede aansluiting dus heel groot en het tijdsverlies tegenover blijven zitten in een trein die kop maakt relatief klein. Je moet dus al een heel groot potentieel zien aan reizigers die verder willen reizen dan Luxemburg-België om deze trein de moeite te maken, op veel reizigers Luxemburg België moet je immers niet rekenen.
AlexNL schreef: 05 feb 2026, 17:18 De SBB is op zoek naar hogesnelheidstreinen (320 km/u) voor internationale inzet. Wellicht valt hiermee ook nog wel wat winst te behalen?

Vanuit Luxemburg kun je dan via Metz bij Baudrecourt de HSL naar Straatsburg op, vanaf Straatsburg met 220 km/u naar Mulhouse, vanuit daar verder naar Basel.
Daar zie ik wel brood in als verbinding Luxemburg-Straatsburg-Zwitserland. Maar verlengen tot Brussel heeft amper zin en zou deze verbinding nog veel complexer en duurder maken.
TKR

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door TKR »

De frontwissel in Luxemburg lijkt me zo erg toch niet, gezien je er best al van loc kan wisselen dat door Zwitserland kan. (wat onze HLE 18 niet kan volgens mij?)
Shrek

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 05 feb 2026, 18:16 De frontwissel in Luxemburg lijkt me zo erg toch niet, gezien je er best al van loc kan wisselen dat door Zwitserland kan. (wat onze HLE 18 niet kan volgens mij?)
Een frontwissel is wel erg als je daardoor zoveel tijd verliest dat je even snel bent met een overstap. Als je nieuwe trein niet sneller is dan de bestaande trein heeft het geen zin die nieuwe trein in te leggen.
Trouwens: een verbinding die een dure locwissel vraagt lijkt mij bij voorbaat uitgesloten.
Plaats reactie