Pagina 12 van 19

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 12:11
door dentheo
jotie schreef:
Nou, dat lijkt me niet zo moeilijk. Ik trek op een vrije dag naar het Zuidstation (of, indien ze de internationale loketten in Brussel-Noord zouden afschaffen naar Brussel-Noord om het nog wat spannender te maken) om daar een kaartje te kopen naar een bestemming in Nederland of Frankrijk (voor Duitsland gebruik ik wel de site van DB, die werkt tenminste). Stel dat ik voorhand had uitgerekend dat zo'n kaartje me 32 euro zou kosten.
Reuze verhaal....
Wie weet is dat dan weer de druppel om het personeel nog eens tot een staking aan te zetten, etc. Enfin, het mag duidelijk zijn: geen moeite is me op dit moment teveel om van die asociale toeslag af te geraken.
Ik hoop dat ik niet in de rij sta achter U , want dan denk ik dat mijn geduld ook opraakt bij dat "gezever"

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 12:16
door Teach2
Uw en mijn mening is weinig relevant in die zaak, het zijn gewoon de algemene regels, in eender welk bedrijf dingen verkopen aan lagere prijs of gewoon weggeven zal door eender welke baas als diefstal bezien worden met alle wettelijke gevolgen.
En toch heeft pietje gelijk. Als alle internationale loketbedienden, met vakbondssteun, deze toeslag weigeren aan te rekenen, kan ik je garanderen dat de NMBS daar juist niks zal tegen doen. Doen ze dat wel, dan ligt binnen de kortste keren het hele net lam, tot de maatregelen ongedaan gemaakt zijn. En dat weten ze bij de NMBS maar al te goed. 'Algemene regels' bestaan in zo'n situatie enkel op papier.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 12:16
door Steven
jotie schreef:
Nou, dat lijkt me niet zo moeilijk. Ik trek op een vrije dag naar het Zuidstation (of, indien ze de internationale loketten in Brussel-Noord zouden afschaffen naar Brussel-Noord om het nog wat spannender te maken) om daar een kaartje te kopen naar een bestemming in Nederland of Frankrijk (voor Duitsland gebruik ik wel de site van DB, die werkt tenminste). Stel dat ik voorhand had uitgerekend dat zo'n kaartje me 32 euro zou kosten. Vraagt de loketbediende me 39 euro, dan zal ik er fijntjes op wijzen dat er foutje gemaakt moet zijn, en dat de kostprijs weldegelijk 32 euro bedraagt. Vermoedelijk krijg ik dan een zuchtende bediende te horen die me vertelt over de lokettoeslag. Waarop ik uiteraard zal repliceren al naar gelang de luim van de dag met ironische opmerkingen of een betoog waarom ik die 7 euro niet zal betalen. De loketbediende zal me dan misschien vertellen dat het onmogelijk is om een kaartje uit de computer te toveren zonder die toeslag. Dan zal ik wellicht vragen om dat scherm eens te mogen bekijken en uit te vlooien of die toeslag toch niet uitgegomd kan worden.

Wordt me dat geweigerd, dan zal ik uiteraard naar het diensthoofd vragen en tegenover die persoon mijn hele verhaal herbeginnen, me ondertussen uitgebreid verontschuldigend voor de overlast, maar ja, ik heb nu eenmaal geen keuze en dus moet ik toch blijven zaniken. Moeilijk te voorspellen waar we geraken, maar ik heb er een dagje voor over om de zaak daar in de soep te laten draaien, zonder dat ik overigens ook maar een moment mijn stem zal verheffen, want dat is mijn stijl niet en tegenargumenten kan ik met spreekwoordelijke scheepsladingen aanvoeren. Wie weet is dat dan weer de druppel om het personeel nog eens tot een staking aan te zetten, etc. Enfin, het mag duidelijk zijn: geen moeite is me op dit moment teveel om van die asociale toeslag af te geraken.
Dus jij gaat daar een loket even een half uur tot een uur bezet houden met uw betoog, want dat is het enige wat je doet en je zal zonder ticket vertrekken, eind verhaal en einde betoog. Je gaat u beklag doen bij de mensen die er totaal niets maar dan ook niets aan kunnen veranderen. Ik zie echt niet in hoe jij dan met een normaal ticket (zover dat een juist woord is) naar huis zou gaan met dit betoog. Het grootste probleem ontstaat achter u de andere mensen die het op hun zenuwen krijgen omdat jij dat loket zolang bezet zal houden.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 12:18
door Steven
Teach2 schreef:
Uw en mijn mening is weinig relevant in die zaak, het zijn gewoon de algemene regels, in eender welk bedrijf dingen verkopen aan lagere prijs of gewoon weggeven zal door eender welke baas als diefstal bezien worden met alle wettelijke gevolgen.
En toch heeft pietje gelijk. Als alle internationale loketbedienden, met vakbondssteun, deze toeslag weigeren aan te rekenen, kan ik je garanderen dat de NMBS daar juist niks zal tegen doen. Doen ze dat wel, dan ligt binnen de kortste keren het hele net lam, tot de maatregelen ongedaan gemaakt zijn. En dat weten ze bij de NMBS maar al te goed. 'Algemene regels' bestaan in zo'n situatie enkel op papier.
Hoe gaat een bediende dat weigeren uit te voeren. gaat hij hiervoor de software kraken waarmee de verkoop is geregeld?
Een directie die slaafs toekijkt hoe zijn personeel weigert te doen waarvoor het betaald is? Je hoort me niet beweren dat ze bij de spoorweg superstreng zijn maar dit slaagt toch wel compleet de andere kant uit, lijkt me hier eerder een comedie te worden.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 12:20
door dentheo
Teach2 schreef:
Uw en mijn mening is weinig relevant in die zaak, het zijn gewoon de algemene regels, in eender welk bedrijf dingen verkopen aan lagere prijs of gewoon weggeven zal door eender welke baas als diefstal bezien worden met alle wettelijke gevolgen.
En toch heeft pietje gelijk. Als alle internationale loketbedienden, met vakbondssteun, deze toeslag weigeren aan te rekenen, kan ik je garanderen dat de NMBS daar juist niks zal tegen doen.
Onzin, is net hetzelfde als wanneer uw zus (cassière) U de btw als korting zou geven bij de supermarkt.
Diefstal. Kassa klopt niet en bijleggen.
Die zal niet door de vakbond beschermd worden, zo gek zijn ze niet.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 13:39
door pietje
dentheo schreef:
Teach2 schreef:
Uw en mijn mening is weinig relevant in die zaak, het zijn gewoon de algemene regels, in eender welk bedrijf dingen verkopen aan lagere prijs of gewoon weggeven zal door eender welke baas als diefstal bezien worden met alle wettelijke gevolgen.
En toch heeft pietje gelijk. Als alle internationale loketbedienden, met vakbondssteun, deze toeslag weigeren aan te rekenen, kan ik je garanderen dat de NMBS daar juist niks zal tegen doen.
Onzin, is net hetzelfde als wanneer uw zus (cassière) U de btw als korting zou geven bij de supermarkt.
Diefstal. Kassa klopt niet en bijleggen.
Die zal niet door de vakbond beschermd worden, zo gek zijn ze niet.
Maar als er zonder reden rode vlaggen in het spoor gestoken worden, om een staking meer slaagkans te geven, dan is dat toch sabotage.
Moet je in een privé bedrijf niet proberen, die halen gewoon de politie erbij om vaststellingen te doen en na een aangetekende brief weet je direct hoe laat het is.

En er zullen bij elke staking wel heethoofden zijn die zoiets proberen, maar daar houden de vakbonden hun troepen in bedwang.

Ik spreek mij trouwens niet uit welke mijn voorkeur heeft als stakingsmiddel, maar ik stel vast dat voor sommige stakingsacties de "normale" regels blijken te gelden, en voor andere dan weer niet.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 13:44
door jotie
Steven schreef: Hoe gaat een bediende dat weigeren uit te voeren. gaat hij hiervoor de software kraken waarmee de verkoop is geregeld?
Een directie die slaafs toekijkt hoe zijn personeel weigert te doen waarvoor het betaald is? Je hoort me niet beweren dat ze bij de spoorweg superstreng zijn maar dit slaagt toch wel compleet de andere kant uit, lijkt me hier eerder een comedie te worden.
Het heeft iets burlesk, ja, dat ben ik met je eens. Maar als de reizigers zelf geen actie voeren, gebeurt er niets. Mijn hele 'optreden' zou er net op gericht zijn om iemand van de directie bij de lurven te kunnen grijpen, om een gesprek dat er moet op uitdraaien dat wie daar de bevoegdheid toe heeft, ook effectief toegeeft dat men een fout maakt. Of mijn retorische vaardigheden voldoende sterk zijn, moet dan maar blijken, maar ik wil het wel proberen en dat op een directe manier en niet via allerlei actiegroepen die geen actiegroepen zijn vermits ze er niet in slagen een kritische massa te mobiliseren voor ludieke en minder ludieke acties (zo heeft de fictieve actie 'aansluiting verzekeren' ook nog nooit plaatsgevonden, hoewel dat op enkele plaatsen en momenten wel effect zou kunnen gehad hebben). Het komt er nu op aan keihard actie te voeren tegen de directie, op alle mogelijke 'nette' manieren; collectief als het kan, individueel als het moet.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 14:06
door Kristofke
jotie schreef:
Steven schreef: Hoe gaat een bediende dat weigeren uit te voeren. gaat hij hiervoor de software kraken waarmee de verkoop is geregeld?
Een directie die slaafs toekijkt hoe zijn personeel weigert te doen waarvoor het betaald is? Je hoort me niet beweren dat ze bij de spoorweg superstreng zijn maar dit slaagt toch wel compleet de andere kant uit, lijkt me hier eerder een comedie te worden.
Het heeft iets burlesk, ja, dat ben ik met je eens. Maar als de reizigers zelf geen actie voeren, gebeurt er niets. Mijn hele 'optreden' zou er net op gericht zijn om iemand van de directie bij de lurven te kunnen grijpen, om een gesprek dat er moet op uitdraaien dat wie daar de bevoegdheid toe heeft, ook effectief toegeeft dat men een fout maakt. Of mijn retorische vaardigheden voldoende sterk zijn, moet dan maar blijken, maar ik wil het wel proberen en dat op een directe manier en niet via allerlei actiegroepen die geen actiegroepen zijn vermits ze er niet in slagen een kritische massa te mobiliseren voor ludieke en minder ludieke acties (zo heeft de fictieve actie 'aansluiting verzekeren' ook nog nooit plaatsgevonden, hoewel dat op enkele plaatsen en momenten wel effect zou kunnen gehad hebben). Het komt er nu op aan keihard actie te voeren tegen de directie, op alle mogelijke 'nette' manieren; collectief als het kan, individueel als het moet.
De enigste die jij te zien zal krijgen is de loketbediende, die je na enige tijd met aandrang zal vragen het loket vrij te maken voor een volgende klant, en na een tijdje zal u dan als tweede persoon iemand van securail zien die u van het loket weg zal begeleiden.

Of denk je nu echt dat Descheemaecker ineens je te woord gaat staan ofzo? :roll:

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 15:13
door groentje
pietje schreef:Maar als er zonder reden rode vlaggen in het spoor gestoken worden, om een staking meer slaagkans te geven, dan is dat toch sabotage.
Moet je in een privé bedrijf niet proberen, die halen gewoon de politie erbij om vaststellingen te doen en na een aangetekende brief weet je direct hoe laat het is.
Inderdaad. Maar dat valt niet meer onder het stakingsrecht. En dat wordt steeds minder aanvaard, gelukkig maar. Stakingsrecht is even sterk als het recht wel te werken. Maar dit heeft nog weinig vandoen met de alternatieve acties. Ik zie ook weinig alternatieven voor staken, wel zie ik andere scenario's dan meteen het blok erop leggen. Uitgebreide flyeracties aan de reizigers, bijvoorbeeld, een ultimatum stellen door met staking te dreigen, en pas nadien leg je de boel plat.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 16:15
door treinbruno
En wat als iemand zijn abonnement wilt verlengen? of een gopass wilt kopen?

moet die in de trein dan een ticket tegen 100% kopen, gewoon omdat het loket staakte?

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 16:35
door LRDArdo
Net gelezen op 'deredactie.be':

Persoon A wil een internationaal ticket kopen, helaas vele automaten weigeren dienst of printen slecht/niet. In de toekomst betekent dit voor velen een kaartje + 7 euro toeslag. Dan wil je de toeslag ontwijken, weigert de digitale weg dienst. Voel ik daar enige ongelijkheid? 8)

Btw: Misschien is die staking toch voor iets goed! Het legt de pijnpunten van de NMBSdigital (als we het zo mogen noemen) bloot in de media! Misschien moet de pers daar eens op springen...

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 17:26
door jotie
Kristofke schreef: De enigste die jij te zien zal krijgen is de loketbediende, die je na enige tijd met aandrang zal vragen het loket vrij te maken voor een volgende klant, en na een tijdje zal u dan als tweede persoon iemand van securail zien die u van het loket weg zal begeleiden.

Of denk je nu echt dat Descheemaecker ineens je te woord gaat staan ofzo? :roll:
Wat iemand van Securail te maken heeft met een 'onderhandeling over het afsluiten van een vervoerscontract' ontgaat me.

En neen, Descheemaecker verwacht ik niet meteen, echt niet. Die man geeft wellicht geen moer om zijn klanten (althans, die indruk wekt hij, als er mij iemand een tegenvoorbeeld kan geven: graag), zeker niet als het van dat gepeupel betreft dat hem nog zou durven aan te spreken over zijn jaarsalaris. Maar ik mag hopen dat er binnen die logge bureaucratische machine nog mensen zijn die verantwoordelijkheden dragen? Of is Descheemaecker werkelijk een 'Napoleon' of een 'Louis XIV'?

Soit, ik wacht vol spanning het resultaat van de stakingsactie af. Van alle mogelijke kanten komt er kritiek - hopelijk werpt dat zijn vruchten af en zijn dolkomische nummertjes aan de loketten overbodig. Dat de NMBS alweer imagoschade heeft opgelopen, staat evenwel vast - wat ik overigens betreur, want de trein is, zoals men het tegenwoordig hoort te zeggen, 'een prachtig product' (een dienst eigenlijk, maar dat zal die marketingboys worst wezen).

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 18:38
door Kristofke
jotie schreef:
Kristofke schreef: De enigste die jij te zien zal krijgen is de loketbediende, die je na enige tijd met aandrang zal vragen het loket vrij te maken voor een volgende klant, en na een tijdje zal u dan als tweede persoon iemand van securail zien die u van het loket weg zal begeleiden.

Of denk je nu echt dat Descheemaecker ineens je te woord gaat staan ofzo? :roll:
Wat iemand van Securail te maken heeft met een 'onderhandeling over het afsluiten van een vervoerscontract' ontgaat me.
U weet goed genoeg wat dat daarmee komt te maken.

U heeft helemaal niet uw vervoerscontract te onderhandelen, u gaat er mee akkoord of niet door te betalen of niet.

En als u graag hebt dat de voorwaarden veranderen dan stel ik voor dat u de politicus op wie u gestemd heeft tijdens de federale verkiezingen een mailtje stuurt met uw verzuchtingen zodat hij of zij deze kan doordrukken in de nieuwe beheersovereenkomst volgend jaar.

En voor de rest hoop ik u nooit voor mij te hebben aan het loket.

Ik heb zelf zes jaar kassa ervaring achter de rug en ook als verantwoordelijke, ik ken dat type moeilijke klant, het druipt echter altijd af als het zijn gelijk niet kan halen (met natuurlijk de nodige verpakte dreigementen).

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 20:42
door ronny
jotie schreef: En neen, Descheemaecker verwacht ik niet meteen, echt niet. Die man geeft wellicht geen moer om zijn klanten (althans, die indruk wekt hij, als er mij iemand een tegenvoorbeeld kan geven: graag), zeker niet als het van dat gepeupel betreft dat hem nog zou durven aan te spreken over zijn jaarsalaris. Maar ik mag hopen dat er binnen die logge bureaucratische machine nog mensen zijn die verantwoordelijkheden dragen? Of is Descheemaecker werkelijk een 'Napoleon' of een 'Louis XIV'?
Toen het internet ticket voor binnenlands verkeer werd ingevoerd was er een oproep, zelfs gesteund door sommige politici, om dit goedkoper te maken dan een ticket dat je aan de balie koopt. Nu gaan ze dit doen voor het buitenlands reizigersverkeer en het is weer niet goed. Wat zijn wij toch een landje van klagers.
Ik ben benieuwd wat de nieuwe beheersovereenkomst zal brengen want besparen moet de overheid, en dit zal zonder twijfel ook voor het binnenlands verkeer gevolgen hebben.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 26 aug 2010, 20:54
door dentheo
Dit is een besparing van , wat was het, 3 miljoen...als er zo'n 300 miljoen op de NMBS afkomt dan zullen we nog eens wat zien.