Pagina 12 van 12
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Geplaatst: 03 dec 2025, 09:35
door Knipex
De gele affiches gaan vanaf december 2025 een jaarlijkse referentiedienstregeling per station weergeven, met duidelijke informatie over waar de meest actuele informatie terug te vinden is.
Dus geen uitzonderingen meer.
Verdere info over de dienstregeling 2026:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/new-offer-dec-2025
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Geplaatst: 03 dec 2025, 10:20
door desirootje
LHOON schreef: ↑02 dec 2025, 23:20
ovspotter_be schreef: ↑02 dec 2025, 15:02
Jammer genoeg is lijn 26 nu net het ideale inzetgebied voor de sprinters en worden ze daar dus ook volop ingezet, vanaf december ook in het weekend maar dan afgewisseld met een rolstoeltoegankelijke desiro.
Wat maakt lijn 26 zo ideaal dan voor sprinter, een lijn met veel haltes lijkt ook goed voor desiro, die trekken ook goed op!
Meerdere haltes hebben perrons waar maar 4 rijtuigen aanpassen en de maximumsnelheid is daar 90-120km/h. Dus overal komen alle rijtuigen aan het station, wat je niet hebt met 2 Desiro's en de lagere topsnelheid doet er minder toe dan op andere lijnen, waar de hogere snelheid van de desiro een verschil kan maken.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Geplaatst: 03 dec 2025, 10:20
door overweg13
En dan maar hopen dat de pdfs van spoorboekje en lijnfolders op dezelfde manier opgevat worden. Als ze verschijnen....
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Geplaatst: 03 dec 2025, 11:51
door LHOON
desirootje schreef: ↑03 dec 2025, 10:20
Meerdere haltes hebben perrons waar maar 4 rijtuigen aanpassen en de maximumsnelheid is daar 90-120km/h. Dus overal komen alle rijtuigen aan het station, wat je niet hebt met 2 Desiro's en de lagere topsnelheid doet er minder toe dan op andere lijnen, waar de hogere snelheid van de desiro een verschil kan maken.
Inderdaad de korte perrons! Ik ken ondertussen de aankondigingen "reizigers met bestemming Meiser mogen niet uitstappen in de laatste 2 rijtuigen"...
Vroeger werd zulks mooier uitgedrukt: "de laatste 2 rijtuigen zijn ontzegd aan de reizigers met bestemming Meiser"!
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Geplaatst: 03 dec 2025, 14:30
door ovspotter_be
Met 2 desiro's is lijn 26 een ramp: perronbeperking in Haren, Evere, Meiser, Delta, Arcaden, Boondaal, Beersel en Huizingen, men is wel bezig met verlengen waar mogelijk, Moensberg is onlangs verlengd geweest en recentelijk zijn ze gestart aan het verlengen van de perrons in Boondaal.
Daarom dat de achterste desiro ook vaak wordt afgesloten door het treinpersoneel als de reizigersaantallen dit toelaten.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Geplaatst: 03 dec 2025, 14:33
door TKR
Zijn er dan plannen om deze stations aan te passen? De Sprinters gaan niet eeuwig lang blijven meegaan.
Of zou dit in de toekomst een enkele MS30 worden?
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Geplaatst: 03 dec 2025, 14:52
door ovspotter_be
Dat zal er vanaf hangen wat voor design de MR30 zal worden, als men iets Desiro HC achtig bestelt met in het midden dubbeldeksrijtuigen en aan de uiteinden enkeldeks denk ik dat je met 3 rijtuigen (1 dubbeldeks + 2 enkeldeks) al aan de capaciteit van 2 sprinters zit.