Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

pietje

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door pietje »

TKR schreef: 12 jun 2025, 13:12 Is er ergens documentatie van hoe het HSL netwerk tussen Antwerpen en Brussel er uit had kunnen zien?
Voorgestelde plannen ofzo?
Ik heb er niets van liggen, maar ik ben oud genoeg om mij te herinneren dat het ging over een volledig aparte spoorweg die over de middenberm van de E19 zou lopen.
Dus eigenlijk L25N verder doortrekken tot in Antwerpen.
Van Diabolo was toen uiteraard nog geen sprake.

Maar in die tijd werden er nogal wat voorstellen gelanceerd, het ene al wat gekker dan het andere.
1 daarvan was een plan waarbij er eigenlijk totaal geen sprake zou zijn van HST's die door Antwerpen Centraal, Leuven en Luik zouden rijden, maar dat er ergens in de buurt van Aarschot een grote HSL-driehoek zou gelegd worden met een tak die rechtstreeks naar Nederland zou gaan en een tak richting Duitsland.
Was dat niet één van de fantasietjes van papa De Croo?
Geen idee of hij er ook zelf in geloofde of dat eerder iets was om het hele project naar de prullenmand te krijgen.

Dus ik weet ook niet hoe concreet die HSL tussen Brussel en Antwerpen ooit is uitgewerkt, maar ik weet wel dat het ooit een deel van 1 van de voorstellen geweest is. Dit was nog in de tijd dat onze staats-TV zich nogal veel bezig hield met propaganda op maat van de politiek. s Anderendaags zag je dan in elke krant een totaal andere uitleg, passend bij de politieke kleur van die krant.
TKR

Bericht door TKR »

Zéér interessant. :D Ik zou wel eens willen weten wat de plannen waren tussen het einde van de middenberm en Antwerpen-Centraal. Een lange peperdure tunnel waarschijnlijk?

Er is wel een topic te vinden over 25N op dit forum van 2007, waaruit blijkt dat er toen al geen plannen meer waren voor dit extra tracé.
Shrek

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 12 jun 2025, 15:30 Zéér interessant. :D Ik zou wel eens willen weten wat de plannen waren tussen het einde van de middenberm en Antwerpen-Centraal. Een lange peperdure tunnel waarschijnlijk?

Er is wel een topic te vinden over 25N op dit forum van 2007, waaruit blijkt dat er toen al geen plannen meer waren voor dit extra tracé.
Voor alle duidelijkheid: die plannen zijn er nooit geweest. Wat gedroom van politici misschien, maar mensen die er serieus mee bezig zijn hebben daar nooit tijd aan verloren.
Plaats reactie