Pagina 12 van 66
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 22 mei 2024, 23:45
door desirootje
Steve schreef: ↑22 mei 2024, 18:15
En wat dan met (Lokeren -) Dendermonde - Brussel, nu gekoppeld aan Gent - Aalst - NZV?
Die moest sws veranderen toch door de S3 die in dat pad zit, Er komt een nieuwe IC uit Mons bij, hoewel die volgens de planning pas in 2025 komt, die zou kunnen werken. Een betere optie lijkt mij de IC uit Binche, die zou tussen die 2 S treintjes passen. Over het stuk vanaf Dendermonde kan ik niet speculeren...
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 23 mei 2024, 09:42
door LML
Ik ben benieuwd of de S33 (Antwerpen-Mol) vanaf december '24 gaat rijden in de weekends en feestdagen. Zou geen overbodige luxe zijn, een 2de trein per uur tussen Mol-Antwerpen in het weekend en op feestdagen...
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 23 mei 2024, 11:02
door pietje
Dan vraag ik mij eerder af wanneer er terug één of andere koppeling gaat voorzien worden voor reizigers die vanop 1 van de stations van de lijn Hasselt-Mol nu moeten overstappen naar richting Antwerpen.
Die overstap is (vooral in de andere richting) dikwijls problematisch, waardoor vele mensen dikwijls lang mogen wachten bij hun overstap in Mol.
De trein Mol-Hasselt wacht namelijk niet op de aankomst van de trein Antwerpen-Neerpelt in Mol.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 23 mei 2024, 15:50
door 260689
pietje schreef: ↑23 mei 2024, 11:02
Dan vraag ik mij eerder af wanneer er terug één of andere koppeling gaat voorzien worden voor reizigers die vanop 1 van de stations van de lijn Hasselt-Mol nu moeten overstappen naar richting Antwerpen.
Die overstap is (vooral in de andere richting) dikwijls problematisch, waardoor vele mensen dikwijls lang mogen wachten bij hun overstap in Mol.
De trein Mol-Hasselt wacht namelijk niet op de aankomst van de trein Antwerpen-Neerpelt in Mol.
Zou m'n dan niet beter met Desiro's rijden op die verbindingen en gelijk vroeger (ont-)koppelen in Mol? Dan is die aansluiting gegarandeerd en zitten de mensen al in het juiste stel.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 23 mei 2024, 15:57
door pietje
260689 schreef: ↑23 mei 2024, 15:50
pietje schreef: ↑23 mei 2024, 11:02
Dan vraag ik mij eerder af wanneer er terug één of andere koppeling gaat voorzien worden voor reizigers die vanop 1 van de stations van de lijn Hasselt-Mol nu moeten overstappen naar richting Antwerpen.
Die overstap is (vooral in de andere richting) dikwijls problematisch, waardoor vele mensen dikwijls lang mogen wachten bij hun overstap in Mol.
De trein Mol-Hasselt wacht namelijk niet op de aankomst van de trein Antwerpen-Neerpelt in Mol.
Zou men dan niet beter met Desiro's rijden op die verbindingen en gelijk vroeger (ont-)koppelen in Mol? Dan is die aansluiting gegarandeerd en zitten de mensen al in het juiste stel.
Leuk voor de mensen die dagelijks vanuit Neerpelt naar Antwerpen pendelen om heel de rit in zo'n oncomfortabele stellen te zitten

Ik vermoed trouwens dat je dan nog steeds capaciteitsproblemen hebt, want er worden niet voor niets 2 stammen dubbeldekkers ingezet.
Met koppelen/ontkoppelen tijdens een wordt trouwens veel tijd verloren dus het is voor iedereen vlotter om dit niet meer te doen dan echt nodig is.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 24 mei 2024, 08:08
door byter
Die aansluiting wordt niet gehaald door vertraging.
Dat los je niet op met terug te (ont)koppelen want dan blijf je overal met die vertraging rijden wat met de enkelspoor zeer problematisch is (daarom dat de wachttijd nu ook strikter wordt toegepast).
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 24 mei 2024, 08:46
door rvdborgt
byter schreef: ↑24 mei 2024, 08:08
Die aansluiting wordt niet gehaald door vertraging.
Dat los je niet op met terug te (ont)koppelen want dan blijf je overal met die vertraging rijden wat met de enkelspoor zeer problematisch is (daarom dat de wachttijd nu ook strikter wordt toegepast).
Hoe ging dat dan vroeger? Of was er toen geen vertraging?
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 24 mei 2024, 09:07
door byter
Je bleef met de vertraging rijden en dat verspreidde zich. De enigste oplossing was dan meestal een beperking in Antwerpen-Berchem of Lier met de terugrit.
In het begin liet men de Hasselt vaak zeer lang wachten (over de wachttijd).. met als gevolg dat de trein van Hasselt kruising kreeg en die reizigers hun aansluiting naar Antwerpen in het gedrang kwam.
In Hamont heb je nog buffertijd om kruisen in Balen op te vangen. Dat is niet het geval in Hasselt
Het probleem is de vertraging. Niet het koppelen/ontkoppelen dat wegvalt.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 24 mei 2024, 09:13
door rvdborgt
byter schreef: ↑24 mei 2024, 09:07
Het probleem is de vertraging. Niet het koppelen/ontkoppelen dat wegvalt.
Gegeven de optredende vertragingen is de infrastructuur dus niet geschikt voor een reizigersvriendelijke uitvoering van de dienstregeling.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 24 mei 2024, 09:14
door LML
pietje schreef: ↑23 mei 2024, 15:57
260689 schreef: ↑23 mei 2024, 15:50
pietje schreef: ↑23 mei 2024, 11:02
Dan vraag ik mij eerder af wanneer er terug één of andere koppeling gaat voorzien worden voor reizigers die vanop 1 van de stations van de lijn Hasselt-Mol nu moeten overstappen naar richting Antwerpen.
Die overstap is (vooral in de andere richting) dikwijls problematisch, waardoor vele mensen dikwijls lang mogen wachten bij hun overstap in Mol.
De trein Mol-Hasselt wacht namelijk niet op de aankomst van de trein Antwerpen-Neerpelt in Mol.
Zou men dan niet beter met Desiro's rijden op die verbindingen en gelijk vroeger (ont-)koppelen in Mol? Dan is die aansluiting gegarandeerd en zitten de mensen al in het juiste stel.
Leuk voor de mensen die dagelijks vanuit Neerpelt naar Antwerpen pendelen om heel de rit in zo'n oncomfortabele stellen te zitten

Ik vermoed trouwens dat je dan nog steeds capaciteitsproblemen hebt, want er worden niet voor niets 2 stammen dubbeldekkers ingezet.
Met koppelen/ontkoppelen tijdens een wordt trouwens veel tijd verloren dus het is voor iedereen vlotter om dit niet meer te doen dan echt nodig is.
Idd, laat die Desiro's weg op IC-diensten, dat zijn ideale stellen voor L- en S-treinen (da's een ander topic, moet hier niet gevoerd worden). Zoals al vermeld, er rijden niet voor niks dubbeldekkers op Antwerpen-Mol-Hamont, die zijn echt nodig tijdens de spitsuren...
Ook tijdens de weekends en feestdagen wanneer er recreatiever gependeld wordt, is 1 trein per uur tussen Mol-Antwerpen te weinig, eigenlijk niet aantrekkelijk...
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 24 mei 2024, 09:26
door byter
rvdborgt schreef: ↑24 mei 2024, 09:13
byter schreef: ↑24 mei 2024, 09:07
Het probleem is de vertraging. Niet het koppelen/ontkoppelen dat wegvalt.
Gegeven de optredende vertragingen is de infrastructuur dus niet geschikt voor een reizigersvriendelijke uitvoering van de dienstregeling.
Goh... er zijn wachttijden voor iets.
Dus ook als het dubbelspoor was dan zou je deze in principe niet overschrijden. De gevolgen zouden wel minder zijn als je het wel deed.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 28 mei 2024, 09:57
door FLV-FGSP
Wat de verbinding Waasland - Brussel met verplichte overstap in Dendermonde betreft, daar is lang niet iedereen gelukkig mee:
https://www.hln.be/sint-niklaas/wase-ka ... ~a6c6c334/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240527_93980800
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 29 mei 2024, 00:34
door groentje
Wat te verwachten was. Ik weet wel niet of ze het gaan kunnen tegenhouden, zoals wel vaker schiet de politiek redelijk laat wakker bij dit soort problemen. Maar als het hen zou lukken, het zou mooi zijn. Minstens met een paar IC-treinen die beginnen als P-trein in St-Niklaas, bijvoorbeeld, en 's avonds in de omgekeerde richting. En ondertussen hoop ik dat ze zeker ook druk gaan zetten om station Dendermonde snel overstapvriendelijker te maken, iedereen die er al eens is moeten overstappen kan getuigen dat de enkele onderdoorgang en de lage perrons niet meer van deze tijd zijn.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 29 mei 2024, 13:47
door desirootje
groentje schreef: ↑29 mei 2024, 00:34
Wat te verwachten was. Ik weet wel niet of ze het gaan kunnen tegenhouden, zoals wel vaker schiet de politiek redelijk laat wakker bij dit soort problemen. Maar als het hen zou lukken, het zou mooi zijn. Minstens met een paar IC-treinen die beginnen als P-trein in St-Niklaas, bijvoorbeeld, en 's avonds in de omgekeerde richting. En ondertussen hoop ik dat ze zeker ook druk gaan zetten om station Dendermonde snel overstapvriendelijker te maken, iedereen die er al eens is moeten overstappen kan getuigen dat de enkele onderdoorgang en de lage perrons niet meer van deze tijd zijn.
Men zou dit jaar nog starten,maar het blijft maar 1 doorgang, de tunnel wordt vervangen door een passerelle en gaat daarna dicht. Op basis van de maquette zou ik zeggen dat die 4 meter breed zal zijn, wat precies toch iets breder is dan de huidige tunnel. De perrons worden natuurlijk wel verhoogd.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 29 mei 2024, 13:59
door groentje
Het zou al een verbetering zijn, maar ik ben vooral benieuwd voor de werftoestand, zeker als ze een hoop mensen een extra overstap gaan opdringen.