Pagina 104 van 105

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 11 apr 2025, 21:44
door TKR
Hier is hij dan, de nieuwe Mat'64!
https://www.youtube.com/watch?v=75fToPc5J_o

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 13 apr 2025, 00:09
door Shrek
Steven schreef: 04 okt 2024, 15:34
desirootje schreef: 04 okt 2024, 12:29 https://www.treinreiziger.nl/zeeuws-spo ... ttere-pil/
4 maand geen treinen tussen Goes en Vlissingen omdat het een testbaanvlak moet worden voor ETCS. Hebben wij dat ook zo gedaan, was er bij ons een spoorlijn gesloten voor zo lang om het uit te testen? Dit moet toch beter kunnen dan dit? Ik ben ook geen fan van de gekozen locatie, Zeeland is al een zwart gat op vlak van openbaar vervoer en nu sluit je de helft van de enige spoorlijn?
Ze willen het daar anders aanpakken dan bij ons, ze willen een lijn compleet ombouwen naar ETCS2 met stopmerkborden. De omschakeling zoals hier door eerst de seinen te laten staan zien ze niet zitten voor het hele net. Ook al hebben ze ETCS2 tussen Utrecht en Amsterdam waar wel nog met klassieke seinen staan om een voorbeeld te geven. Prorail kiest dus voor een andere werkwijze dan Infrabel. Waarom men het zo wil aanpakken snap ik evenmin.
Niemand met verstand van zaken snapt de aanpak van de Nederlands als het over ETCS gaat. Maar ze zijn ook gewoon doof voor raadgevingen uit het buitenland en gaan maar koppig door met hun werkwijze...
Oja, moest Infrabel verantwoordelijk zijn voor het spoor in Zeeland en moeten ombouwen van klassieke seinen met TBL1+ naar ETCS2 zonder seinen zou het spoor een week buiten dienst moeten, als het geen pilootlijn was zou ik zelfs op een verlengd weekend durven mikken.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 13 apr 2025, 00:10
door Shrek
AlexNL schreef: 05 okt 2024, 01:35 Men wil dus met een big bang over en niet twee systemen tegelijk in de lucht houden (zoals nu het geval is op Amsterdam - Utrecht en de Hanzelijn), vandaar dus de uitgebreide testperiode.
Zelfs dan kan je het zo organiseren dat je alles uitgebreid test maar zonder grote impact op het verkeer. Ze hebben gewoon geen idee waar ze mee bezig zijn, helaas...

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 03 mei 2025, 20:49
door Klassiekje
TKR schreef: 11 apr 2025, 21:44 Hier is hij dan, de nieuwe Mat'64!
https://www.youtube.com/watch?v=75fToPc5J_o
Vanaf dinsdag draait hij officieel weer mee :D

Bankjes en open ramen: oude trein is terug in de gewone dienstregeling - https://nos.nl/l/2565899

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 mei 2025, 13:10
door rdv
Shrek schreef: 13 apr 2025, 00:09
Steven schreef: 04 okt 2024, 15:34
desirootje schreef: 04 okt 2024, 12:29 https://www.treinreiziger.nl/zeeuws-spo ... ttere-pil/
4 maand geen treinen tussen Goes en Vlissingen omdat het een testbaanvlak moet worden voor ETCS. Hebben wij dat ook zo gedaan, was er bij ons een spoorlijn gesloten voor zo lang om het uit te testen? Dit moet toch beter kunnen dan dit? Ik ben ook geen fan van de gekozen locatie, Zeeland is al een zwart gat op vlak van openbaar vervoer en nu sluit je de helft van de enige spoorlijn?
Ze willen het daar anders aanpakken dan bij ons, ze willen een lijn compleet ombouwen naar ETCS2 met stopmerkborden. De omschakeling zoals hier door eerst de seinen te laten staan zien ze niet zitten voor het hele net. Ook al hebben ze ETCS2 tussen Utrecht en Amsterdam waar wel nog met klassieke seinen staan om een voorbeeld te geven. Prorail kiest dus voor een andere werkwijze dan Infrabel. Waarom men het zo wil aanpakken snap ik evenmin.
Niemand met verstand van zaken snapt de aanpak van de Nederlands als het over ETCS gaat. Maar ze zijn ook gewoon doof voor raadgevingen uit het buitenland en gaan maar koppig door met hun werkwijze...
Oja, moest Infrabel verantwoordelijk zijn voor het spoor in Zeeland en moeten ombouwen van klassieke seinen met TBL1+ naar ETCS2 zonder seinen zou het spoor een week buiten dienst moeten, als het geen pilootlijn was zou ik zelfs op een verlengd weekend durven mikken.
DB sluit heel wat lijnen in en rond Keulen voor de installatie van ETCS van 2 tot 19 mei, inclusief de lijn tussen Horrem en Aken (ICE Brussel rijdt rond via Düsseldorf), Linkerheinstrecke (Köln - Bonn Hbf - Koblenz), en uitval van een deel van de treinen op de Rechterrheinstrecke (tussen Keulen en Troisdorf). Er is een vloot van 100 bussen verzameld voor de vervangdiensten.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 mei 2025, 14:47
door Shrek
rdv schreef: 04 mei 2025, 13:10
Shrek schreef: 13 apr 2025, 00:09
Steven schreef: 04 okt 2024, 15:34

Ze willen het daar anders aanpakken dan bij ons, ze willen een lijn compleet ombouwen naar ETCS2 met stopmerkborden. De omschakeling zoals hier door eerst de seinen te laten staan zien ze niet zitten voor het hele net. Ook al hebben ze ETCS2 tussen Utrecht en Amsterdam waar wel nog met klassieke seinen staan om een voorbeeld te geven. Prorail kiest dus voor een andere werkwijze dan Infrabel. Waarom men het zo wil aanpakken snap ik evenmin.
Niemand met verstand van zaken snapt de aanpak van de Nederlands als het over ETCS gaat. Maar ze zijn ook gewoon doof voor raadgevingen uit het buitenland en gaan maar koppig door met hun werkwijze...
Oja, moest Infrabel verantwoordelijk zijn voor het spoor in Zeeland en moeten ombouwen van klassieke seinen met TBL1+ naar ETCS2 zonder seinen zou het spoor een week buiten dienst moeten, als het geen pilootlijn was zou ik zelfs op een verlengd weekend durven mikken.
DB sluit heel wat lijnen in en rond Keulen voor de installatie van ETCS van 2 tot 19 mei, inclusief de lijn tussen Horrem en Aken (ICE Brussel rijdt rond via Düsseldorf), Linkerheinstrecke (Köln - Bonn Hbf - Koblenz), en uitval van een deel van de treinen op de Rechterrheinstrecke (tussen Keulen en Troisdorf). Er is een vloot van 100 bussen verzameld voor de vervangdiensten.
Installatie van ETCS is een beetje bij de haren getrokken, ze vernieuwen de seininrichting en dat is een noodzakelijk stap om later ETCS te kunnen installeren. Die eigenlijke installatie zal nog minstens 3 jaar op zich laten wachten.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 mei 2025, 15:25
door rdv
Dankuwel voor de toelichting Shrek. "Inbetriebnahme elektronisches Stellwerk" schrijft DB, dus ik hoopte dat dit de indienstname van ETCS was. Köln - Bonn is al 5 jaar of zo een werf, het ziet er dus niet naar uit dat dat snel klaar zal zijn.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 mei 2025, 16:52
door AlexNL
DB InfraGO vervangt de Stellwerke (de inklinking) ter voorbereiding van de uitrol van ETCS. Dat is nodig, omdat de oude relais-gebaseerde Stellwerke niet geschikt zijn voor ETCS.

Infrabel heeft een aantal jaar geleden op veel plekken al hetzelfde gedaan (all-relais blokposten door EBP) als bouwsteen voor ETCS.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 mei 2025, 18:27
door rdv
Dankuwel Alex. Stellwerk wort dacht ik ook gebruikt voor seinhuis (bvb. "unbesetzte stellwerk" als reden voor schrappen van treinen).
Hoedanook, hopelijk doet deze sluiting van 2,5 weken de betrouwbaarheid van de lijnen rond Keulen toenemen.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 mei 2025, 19:44
door AlexNL
In Duitsland zijn er nog vrij veel plekken waar de relaiszaal en de treindienstleiders in hetzelfde gebouw zitten, daarom wordt Stellwerk door elkaar gebruikt. Van verregaande centralisatie, zoals dat in Nederland en België is gebeurd, is veel minder sprake.

Maar het is er wel: vanuit Betriebszentrales (BZ), waar de treindienstleiders zitten, worden dan meerdere Stellwerke (STW) aangestuurd. In deze STWs zit dan slechts techniek.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 06 mei 2025, 18:48
door TKR
Men is in Zwitserland van plan om zonnepanelen tussen de rails te leggen, of dat een slim idee is wil ik nog wel eens zien.

https://www.swissinfo.ch/eng/climate-so ... s/89227914

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 06 mei 2025, 22:33
door pietje
TKR schreef: 06 mei 2025, 18:48 Men is in Zwitserland van plan om zonnepanelen tussen de rails te leggen, of dat een slim idee is wil ik nog wel eens zien.

https://www.swissinfo.ch/eng/climate-so ... s/89227914
Ik denk dat het wel duidelijk is dat dit in het rijtje thuishoort van zonnepanelen in fietspaden en dergelijke.

Kort samengevat: mooi voor de bühne, maar totaal onpraktisch en financieel helemaal onzin.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 mei 2025, 12:35
door Ducktape
Er moeten toch ooit al studies geweest zijn met concrete cijfers over de effectiviteit van zonnepanelen als er een (dikke) laag stof op ligt na een tijdje. Want ik denk niet dat ze lang proper gaan blijven.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 mei 2025, 15:30
door Reuel
Ze zijn aan het uittesten. Dit is dé studie, geen plan. Drie jaar lang, alle mogelijke omstandigheden. Om dan te zien of al de zaken hierboven vermeld een probleem vormt of niet. Afspraak binnen drie jaar bij de evaluatie of het iets wordt. Fijn dat de Zwitsers een beetje durven experimenteren.

Op zich geen slecht principe, bestaand ruimtebeslag gebruiken voor zonnepanelen. Maar ik vermoed dat het echt laaghangend fruit ligt bij de vele ongebruikte dakoppervlaktes (bij de spoorwegen). Dat leent zich er nog meer dan al de rest betrekkelijk eenvoudig toe voor een serieus aantal PV-installaties.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 07 mei 2025, 15:51
door Shrek
Ducktape schreef: 07 mei 2025, 12:35 Er moeten toch ooit al studies geweest zijn met concrete cijfers over de effectiviteit van zonnepanelen als er een (dikke) laag stof op ligt na een tijdje. Want ik denk niet dat ze lang proper gaan blijven.
Zeker van dat ijzerhoudende spoorwegstof is nog een pak hardnekkiger dan gewoon stof. Ik heb er mijn twijfels bij.