Assistentietoeslag internationale tickets

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
deadlock

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Bericht door deadlock »

Typisch dat er gelijk gestaakt wordt :') Ze zouden ook eens een publieksvriendelijke actie kunnen opzetten bijvoorbeeld.

En Nederland werd als voorbeeld aangehaald maarruh, daar wordt bij het loket voor internationale reizen die uit de automaat gehaald kunnen worden €3,50 extra gerekend. En ik vind het aanbod eigenlijk nogal karig. Het zou echt niet heel gecompliceerd moeten zijn om alle stations in België en Luxemburg er in te hebben (ik kon geen kaartje kopen naar Bilzen bijvoorbeeld, daarvoor moest ik naar een van de grote internationale loketten, minimaal een uur reizen van huis) plus een veel groter dan nu aanbod in in ieder geval Duitsland.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Kalimero schreef:Hoort misschien niet helemaal bij dit topic, maar ik heb een vraag over ticket online.
Ik moet een paar dagen een bepaald traject afleggen. Op "Ticket online" krijg ik een overzicht van alle mogelijke tarieven, een treinkaart voor een week zou het voordeligst zijn. Ik klik op de overeenkomstige "koop" button, en zo kom ik op het bestelformulier. Eerste veld: treinkaartnummer. Ik heb natuurlijk nog geen treinkaart, die zou ik in het station moeten laten maken. Met bijkomende kosten natuurlijk, plus foto. Een beetje misleidend, vind ik. En als ik dan toch naar het loket moet, dan kan ik evengoed daar de validering laten doen.
De kaart zelf online kopen is nog niet mogelijk, veronderstel ik ?
Abonnementen (en andere tickets) naar Rijsel, Roosendaal, Aken, Luxemburg zijn zonder toeslag. De moederkaart moet je sowieso aan het loket laten maken.

Groetjes,
Rian
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

Ik wil nog even terugkomen op het door mij aangehaalde weekendretour Antwerpen-Purmerend.
Vanmiddag probeerde ik dat eens op de NS-Hispeed site te bestellen.

Voor de verplaatsing Antwerpen <-> Purmerend met vertrek in België krijg ik geen weekendtarief te zien, als ik ervoor kies om in Purmerend te vertrekken naar Antwerpen wel.
Is dit een bewuste keuze?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

thejay schreef:Voor de verplaatsing Antwerpen <-> Purmerend met vertrek in België krijg ik geen weekendtarief te zien, als ik ervoor kies om in Purmerend te vertrekken naar Antwerpen wel.
Is dit een bewuste keuze?
Ik vermoed het. Ik kan het bij gelegenheid eens navragen.

Groetjes,
Rian
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
deadlock schreef:Typisch dat er gelijk gestaakt wordt :') Ze zouden ook eens een publieksvriendelijke actie kunnen opzetten bijvoorbeeld.
Betaalstaking? 100 000 gratis tickets weggeven? Weigeren de toeslag aan te rekenen?
Acties waar het publiek zeer gelukkig mee zal zijn, en die eveneens een massa geld kosten, en dus hopelijk iets uithalen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

deadlock schreef:Typisch dat er gelijk gestaakt wordt :') Ze zouden ook eens een publieksvriendelijke actie kunnen opzetten bijvoorbeeld.
Haal er dan eens eentje aan?
betaalstaking bestaat officieel niet want dat komt overeen met fraude en dat = ontslag.
gratis tickets weggeven = diefstal = fraude = ....
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:
betaalstaking bestaat officieel niet want dat komt overeen met fraude en dat = ontslag.
Is toch een beetje een drogreden vind ik.
Bij de staking van B-Cargo zijn er rode vlaggen in het spoor geplaatst zonder reden.
Dat kan je probleemloos onder sabotage catalogeren en daarvoor mag men ook direct ontslagen.
Als de vakbond achter een actie staat is bij de NMBS zowat alles toegestaan.
Ook platleggen van seinhuizen die niets met B-Cargo te maken hadden, door mensen die daar zelfs niet mochten zijn.
jotie

Bericht door jotie »

Ik sta volledig achter die staking, die me ook geenszins verrast vermits die loketbedienden de voorbije dagen wel al wat verbale klappen hebben moeten incasseren (wat uiteraard jammer is, maar als klant heb je geen andere mogelijkheid dan via hen te 'communiceren'). Ik hoop dat het ofwel met onmiddellijke ingang een positief gevolg heeft, ofwel dat men blijft actievoeren tot de NMBS-top buigt. De reizigers zou ik intussen blijven oproepen om te weigeren de toeslag te betalen. De bonzen moeten gewoon voelen dat dit niet geaccepteerd wordt - niet door de reizigers en niet door het personeel. Met z'n allen tegen die geldwolven, dat moet resultaat opleveren!
apestaart

Bericht door apestaart »

Weigeren om deze toeslag te betalen, en hoe ga je dat doen?
Als je die toeslag niet betaalt krijg je je ticket niet, zo simpel is dat, en als je zonder ticket reist dan ga je zwartrijden en daar staan torenhoge boetes op, dus je straft je eigen ermee en steek je nog meer in moeilijkheden.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Loketten internationaal vervoer dicht in Brussel-Zuid

donderdag 26 augustus 2010, 09u36 Bron: belga

In het treinstation Brussel-Zuid zijn de loketten van het internationaal vervoer gesloten als gevolg van een spontane personeelsactie. "De actie begon bij aanvang van dienst, om 6 uur donderdagmorgen", aldus Luc Piens van ACV Spoor. Ook de loketten voor de Thalys en Eurostartreinen bleven dicht.
Met de actie protesteert het personeel tegen de extra toelage van 7 euro voor reizigers die hun internationaal treinticket aan het loket kopen. De bedienden eisen de intrekking van de maatregel. Eerder deze week werd ook in Brussel-Noord al actie gevoerd tegen de reorganisatie van het internationaal reizigersvervoer.

De bonden vrezen onder meer dat de reorganisatie op termijn zal leiden tot een verlies van jobs doordat steeds meer mensen door de toeslag geneigd zullen zijn hun internationale treinticket online te kopen. Ook klagen de vakbonden over een mogelijk kwaliteitsverlies.

De directie van de NMBS voert op dit ogenblik gesprekken met de vakbonden en het actievoerend personeel en hoopt zo snel mogelijk een oplossing te vinden, zo zegt Jochem Goovaerts, woordvoerder van de NMBS, donderdag.
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Ik stel voor dat ze de woordvoerder (mr Jochem) eens een dagje aan de loketten zetten, dan zal hij tenminste weten wat er leeft bij de reizigers en dan hij gepast communiceren met zijn bazen in de ivoren toren.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Een woordvoerder is niet meer dan een boodschapper van de directie.

Don't shoot the messenger, wat hij zelf denkt over deze toeslag heeft niets met de zaak te maken want hij zou ontslagen worden moest hij zijn eigen mening ventileren naar de pers.
jotie

Bericht door jotie »

apestaart schreef:Weigeren om deze toeslag te betalen, en hoe ga je dat doen?
Als je die toeslag niet betaalt krijg je je ticket niet, zo simpel is dat, en als je zonder ticket reist dan ga je zwartrijden en daar staan torenhoge boetes op, dus je straft je eigen ermee en steek je nog meer in moeilijkheden.
Nou, dat lijkt me niet zo moeilijk. Ik trek op een vrije dag naar het Zuidstation (of, indien ze de internationale loketten in Brussel-Noord zouden afschaffen naar Brussel-Noord om het nog wat spannender te maken) om daar een kaartje te kopen naar een bestemming in Nederland of Frankrijk (voor Duitsland gebruik ik wel de site van DB, die werkt tenminste). Stel dat ik voorhand had uitgerekend dat zo'n kaartje me 32 euro zou kosten. Vraagt de loketbediende me 39 euro, dan zal ik er fijntjes op wijzen dat er foutje gemaakt moet zijn, en dat de kostprijs weldegelijk 32 euro bedraagt. Vermoedelijk krijg ik dan een zuchtende bediende te horen die me vertelt over de lokettoeslag. Waarop ik uiteraard zal repliceren al naar gelang de luim van de dag met ironische opmerkingen of een betoog waarom ik die 7 euro niet zal betalen. De loketbediende zal me dan misschien vertellen dat het onmogelijk is om een kaartje uit de computer te toveren zonder die toeslag. Dan zal ik wellicht vragen om dat scherm eens te mogen bekijken en uit te vlooien of die toeslag toch niet uitgegomd kan worden.

Wordt me dat geweigerd, dan zal ik uiteraard naar het diensthoofd vragen en tegenover die persoon mijn hele verhaal herbeginnen, me ondertussen uitgebreid verontschuldigend voor de overlast, maar ja, ik heb nu eenmaal geen keuze en dus moet ik toch blijven zaniken. Moeilijk te voorspellen waar we geraken, maar ik heb er een dagje voor over om de zaak daar in de soep te laten draaien, zonder dat ik overigens ook maar een moment mijn stem zal verheffen, want dat is mijn stijl niet en tegenargumenten kan ik met spreekwoordelijke scheepsladingen aanvoeren. Wie weet is dat dan weer de druppel om het personeel nog eens tot een staking aan te zetten, etc. Enfin, het mag duidelijk zijn: geen moeite is me op dit moment teveel om van die asociale toeslag af te geraken.
jotie

Bericht door jotie »

Kristofke schreef:Een woordvoerder is niet meer dan een boodschapper van de directie.

Don't shoot the messenger, wat hij zelf denkt over deze toeslag heeft niets met de zaak te maken want hij zou ontslagen worden moest hij zijn eigen mening ventileren naar de pers.
Als woordvoerder zou ik me 's avonds toch echt slecht voelen; na een hele dag leugens te hebben moeten verkopen. Want dat is het enige wat de NMBS in dit dossier te bieden heeft: leugens en drogredenen om geldwolfje te kunnen spelen en reizigers te treiteren. Met dank aan een overheid die dit alles toelaat. Schande.
Steven

Bericht door Steven »

pietje schreef:
Steven schreef:
Is toch een beetje een drogreden vind ik.
Uw en mijn mening is weinig relevant in die zaak, het zijn gewoon de algemene regels, in eender welk bedrijf dingen verkopen aan lagere prijs of gewoon weggeven zal door eender welke baas als diefstal bezien worden met alle wettelijke gevolgen. Fraude valt ook onder diefstal dus op zichzelf is dat gelijkgesteld. Het feit dat jij het een drogreden noemt is vooral omdat jij dat liever ziet als actiesoort. Blijft de vraag wat een publieksvriendelijke actie is zonder de wet te overtreden en daar geeft niemand hier een degelijk antwoord op.
Plaats reactie