ROVER (NL) wil dat klassieke Benelux behouden blijft.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

dient klassiek Benelux behouden te blijven?

Peiling eindigde op 27 jun 2007, 10:37

ja, in zijn huidige vorm?
39
55%
ja, met extra haltes?
9
13%
ja, via ander trajekt?
13
18%
nee
10
14%
 
Totaal aantal stemmen: 71

Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2085
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

super1500 schreef:
FLV-FGSP schreef: Ik neem aan dat de nieuwe Traxx'en in het najaar gewoon zullen instromen, los van de HSL-perikelen.
traxx zal waarschijnlijk rijden tussen antwerpen & brecht...

misschien dat een aantal "niet gebruikte" traxxen dan op een andere dienst terecht komen? (vb Brussel Luxemburg met CFL ZWS DOSTO stuurstand rijtuig?)
Nee, HSA heeft er 12 geleased, die komen op de Benelux. NMBS heeft er 3 geleased, die komen op de Brecht-pendel.
bobby

Bericht door bobby »

FLV-FGSP schreef: HSA heeft er 12 geleased, die komen op de Benelux. NMBS heeft er 3 geleased, die komen op de Brecht-pendel.

3 en je hebt er 2 nodig per trein (geen stuurstand rijtuigen) dus 1 loc reserve.

wanneer gaat NMBS eigen materieel hebben met ECTS voor deze pendel? AM96?
bobby

Bericht door bobby »

Illegal_Alien schreef:De EU word ingeschakeld zelfs :shock:
`NS misbruikt machtspositie`

HANS GERTSEN - BRUSSEL - De NS misbruikt zijn machtspositie als het bedrijf z`n plan doorzet om eind dit jaar de intercitylijn Amsterdam - Brussel op te heffen. Dat zegt GroenLinks - europarlementariër Joost Lagendijk, die gisteren Europees Commissaris Kroes (concurrentie) heeft gevraagd de zaak te onderzoeken en tevens een brief over deze kwestie heeft gestuurd aan minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De NS heeft aangekondigd de zogenaamde Beneluxtrein in december op te heffen in verband met de komst van de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Brussel en Amsterdam.


Die is een stuk sneller, maar ook duurder en stopt bovendien niet in Den Haag, Dordrecht en Roosendaal. Als de huidige Beneluxtrein verdwijnt, worden reizigers gedwongen gebruik te maken van de HSL.

Volgens Lagendijk maakt de NS met het opheffen van de huidige verbinding misbruik van haar economische machtspositie, omdat de NS als grootaandeelhouder van de High Speed Alliance (HSA), de exploitant van de HSL, er alle belang bij heeft passagiers met de duurdere HSL te laten reizen.

Een alternatief is er bovendien niet, omdat de NS tot 2014 het monopolie op het hoofdrailnet heeft. Lagendijk wijst er in zijn vragen aan Kroes op dat het wegvallen van de Beneluxtrein voor inwoners van regio`s in het zuiden van Nederland betekent dat ze veel moeilijker naar België kunnen reizen als ze straks niet meer in Roosendaal op kunnen stappen.

Lagendijk: `In het ergste geval moeten reizigers uit Zeeland en Brabant straks eerst naar Rotterdam om daar op de trein naar Brussel te stappen. Dat is een absurd idee. Ik vind het heel belangrijk dat Zeeland en Brabant hun goede verbinding met België houden. De inwoners van deze provincies zijn vaak van België afhankelijk en andersom. De Beneluxtrein moet daarom behouden blijven`.

Volgens Lagendijk heeft de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos in 2007 met de NS afgesproken dat de Beneluxtrein ook na het in gebruik nemen van de HSL zou blijven bestaan.

De reizigersvereniging Rover vecht het opheffen van de Beneluxtrein ook aan. Rover heeft in maart een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Bron: http://www.destentor.nl/

misschien gaan die ANSALDO's toch nog "op tijd" geleverd worden...
Illegal_Alien

Bericht door Illegal_Alien »

Bron: http://www.hispeed.n;

NS Hispeed hanteert gefaseerde introductie op HSL-Zuid
De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag per brief aan de Tweede Kamer laten weten dat het zijn streven is eind dit jaar een deel van de HSL-Zuid in gebruik te nemen. Voorzien is dat de gehele hogesnelheidslijn in 2008 beschikbaar is voor treindiensten. De Minister laat verder weten dat hij verwacht in september meer zicht te hebben op de realiteit van de streefdata.

NS Hispeed, het hogesnelheidsmerk van NS, zal daarom haar treindiensten gefaseerd introduceren. Hierdoor kan NS Hispeed inspelen op de onzekerheden die de Minister nog verwacht bij de afronding van de bouw. Bovendien kan NS Hispeed op deze manier direct na gereed komen van een deel van de HSL-Zuid treindiensten opstarten om zo haar klanten zo snel mogelijk laten kennismaken met de voordelen van de hogesnelheidslijn op een veilige en betrouwbare wijze. NS Hispeed verwacht te kunnen starten op 9 december 2007 op HSL-Zuid met op doordeweekse dagen ieder uur, 16 keer per dag, een trein tussen Amsterdam en Rotterdam. “Wij zijn teleurgesteld over deze vertraging en wij begrijpen dat dit een bittere pil is voor onze klanten. In het bijzonder de onzekerheid tot september, is niet in het voordeel van onze klanten. Wij zijn wel - samen met de Minister - van mening dat veiligheid boven alles gaat. Wij zijn er volledig op gericht om 9 december met fase 1, Amsterdam–Schiphol–Rotterdam, van start te gaan”, aldus Jan-Willem Siebers, Commercieel Directeur NS Hispeed.

In de brief meldt de Minister dat de reden voor de gefaseerde ingebruikname van de HSL-Zuid te maken heeft met de voortgang van het beveiligingssysteem ERTMS, een systeem dat in ontwikkeling is. Het is de planning dat projectorganisatie HSL-Zuid ERTMS heeft geïnstalleerd en getest in april 2008. Daarna moet NS Hispeed nog diverse testen uitvoeren om hogesnelheidsvervoer in Nederland veilig en betrouwbaar te kunnen uitvoeren.

Op 1 oktober 2008 zal naar verwachting de gehele lijn in gebruik worden genomen zodat NS Hispeed haar treindiensten met 300 km/p uur naar Antwerpen, Brussel en door naar Parijs kan beginnen. Als gevolg van deze gefaseerde ingebruikname zal de InterCity Brussel (Beneluxtrein) over het huidige tracé via Den Haag, Rotterdam en Roosendaal blijven rijden, totdat de gehele HSL-Zuid in gebruik is genomen.

Met de start op de hogesnelheidslijn zullen reizigers in december 2007 al direct profiteren van forse reistijdwinst. De reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam gaat met ruim 20 minuten omlaag. De stadscentra van deze twee steden liggen dan nog 40 minuten van elkaar af, een reistijdwinst van bijna 40%.

NS Hispeed heeft voor haar treindiensten hogesnelheidstreinen besteld bij AnsaldoBreda in Italië. De vertraging als gevolg van ERTMS, het beveiligingssysteem van de lijn, heeft geleid tot vertraging bij aflevering van deze trein. Om toch zo snel mogelijk na gereedkomen van een deel van de HSL-Zuid reizigers de voordelen te kunnen bieden van de HSL-Zuid, zal er in de eerste fase gereden worden met Traxx-locomotieven met vernieuwde rijtuigen. Deze moderne treinen rijden 160 km per uur. Vanaf oktober 2008 zal er maandelijks een hogesnelheidstrein worden afgeleverd en deze zal meteen worden ingezet op de HSL-Zuid. Naar verwachting zal in het voorjaar 2009 de HSL-Zuid ten volle in gebruik zijn.

De pijlers van NS Hispeed zijn snelheid en gemak. Reizigers zullen bij de start van de dienstregeling in december reizen in moderne, totaal in- en extern gerenoveerde rijtuigen, voorzien van alle gemak en comfort, waaronder internetfaciliteiten en uitgebreide catering. Daarnaast komen op de stations NS Hispeed Lounges, waarvan de eerste al in januari in Amsterdam is geopend en komen er verbeterde parkeerfaciliteiten waaronder valet parking op Schiphol. NS Hispeed heeft de ambitie om 24 miljoen reizigers te vervoeren in 2010, waarvan 16 miljoen in het binnenland en 8 miljoen naar buitenlandse bestemmingen. Daarnaast wil NS Hispeed een marktaandeel van 40% behalen op de vervoerscorridor Amsterdam – Rotterdam
rvdborgt
Berichten: 4673
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Haispiet schreef:Op 1 oktober 2008 zal naar verwachting de gehele lijn in gebruik worden genomen zodat NS Hispeed haar treindiensten met 300 km/p uur naar Antwerpen, Brussel en door naar Parijs kan beginnen. Als gevolg van deze gefaseerde ingebruikname zal de InterCity Brussel (Beneluxtrein) over het huidige tracé via Den Haag, Rotterdam en Roosendaal blijven rijden, totdat de gehele HSL-Zuid in gebruik is genomen.
Het was sowieso de bedoeling dat de Benelux zou blijven totdat de HSL-Zuid naar Antwerpen in dienst kwam. Het gaat er juist om, wat er daarna gebeurt.
Haispiet schreef:NS Hispeed heeft voor haar treindiensten hogesnelheidstreinen besteld bij AnsaldoBreda in Italië. De vertraging als gevolg van ERTMS, het beveiligingssysteem van de lijn, heeft geleid tot vertraging bij aflevering van deze trein.
En dat is de grootst mogelijke flauwekul. Zacht uitgedrukt.

Groetjes,

Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Illegal_Alien schreef: De vertraging als gevolg van ERTMS, het beveiligingssysteem van de lijn, heeft geleid tot vertraging bij aflevering van deze trein.
Volgens wat ik heb vernomen zou de vertraging vooral te maken hebben met het feit dat oud-minister Karla Peijs, tegen alle waarschuwingen in, ook van de Belgische en Franse spoorwegen, heeft gekozen voor ERTMS volgens de laatste specificaties 2.3.0 ipv 2.2.2.
Die specificaties 2.3.0 zijn pas in 2005 op papier gezet.
rvdborgt
Berichten: 4673
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
Illegal_Alien schreef: De vertraging als gevolg van ERTMS, het beveiligingssysteem van de lijn, heeft geleid tot vertraging bij aflevering van deze trein.
Volgens wat ik heb vernomen zou de vertraging vooral te maken hebben met het feit dat oud-minister Karla Peijs, tegen alle waarschuwingen in, ook van de Belgische en Franse spoorwegen, heeft gekozen voor ERTMS volgens de laatste specificaties 2.3.0 ipv 2.2.2.
Die specificaties 2.3.0 zijn pas in 2005 op papier gezet.
2.2.2. is nu geïnstalleerd. Er wordt gemigreerd naar 2.3.0; dat is nodig om de grensovergang ook met ERTMS 2 op 300 km/u te kunnen doen. Onder 2.2.2 zijn er overgangsproblemen; geen van de partijen, inclusief de Belgische, had bij het begin van het project er overigens aan gedacht dat er ook zo'n overgang moest komen. Voor die overgang is toen een aanbesteding gekomen, waarop 1 inschrijving was, die Peijs toen nog een jaar heeft laten liggen, in de hoop dat er nog een goedkopere kwam (nee dus).
Het uitstellen van de indienstname is overigens wel onzin. Aan beide kanten van de grens kan onder ERTMS 2 300 km/u worden gereden en op de grens kun je tijdelijk terug naar ERTMS 1, tot 2.3.0 klaar is. Maar dat wil de minister blijkbaar niet, of hij laat zich aanpraten dat dat niet gaat.

Groetjes,

Rian
bobby

Bericht door bobby »

FLV-FGSP schreef:
super1500 schreef:op zich leuk dat de klassieke Benelux nog zeker in 2008 zal blijven rijden. Alleen zolang er geen echte beslissing is zal NMBS ook niets structureels ondernemen om de betrouwbaarheid van de dienst (locs) te verbeteren.
Ik neem aan dat de nieuwe Traxx'en in het najaar gewoon zullen instromen, los van de HSL-perikelen.
deze TRAXXen zijn niet voor de klassiek Benelux, welke met de t11 blijft rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13087
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

bobby schreef: deze TRAXXen zijn niet voor de klassiek Benelux, welke met de t11 blijft rijden.
nee hoor, de traxxen rijden met de ICR rijtuigen die nu vernieuwd worden (die roze gevallen weet je wel) en de T11 gaat aan de kant :wink:
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Shrek schreef:
bobby schreef: deze TRAXXen zijn niet voor de klassiek Benelux, welke met de t11 blijft rijden.
nee hoor, de traxxen rijden met de ICR rijtuigen die nu vernieuwd worden (die roze gevallen weet je wel) en de T11 gaat aan de kant :wink:
t11 aan de kant? Ik dacht het niet... Deze zou dan naar de cargo gaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13087
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

sncf-sncb schreef: t11 aan de kant? Ik dacht het niet... Deze zou dan naar de cargo gaan.
cargo of binnenlands verkeer of verkocht... ze gaan niet meer met de benelux rijden :wink:
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Shrek schreef:
sncf-sncb schreef: t11 aan de kant? Ik dacht het niet... Deze zou dan naar de cargo gaan.
cargo of binnenlands verkeer of verkocht... ze gaan niet meer met de benelux rijden :wink:
Binnenlands verkeer... M4/5/6 stam met een 11 zou ook iets leuks opleveren! :P
bobby

Bericht door bobby »

Op 1 oktober 2008 zal naar verwachting de gehele lijn in gebruik worden genomen zodat NS Hispeed haar treindiensten met 300 km/p uur naar Antwerpen, Brussel en door naar Parijs kan beginnen. Als gevolg van deze gefaseerde ingebruikname zal de InterCity Brussel (Beneluxtrein) over het huidige tracé via Den Haag, Rotterdam en Roosendaal blijven rijden, totdat de gehele HSL-Zuid in gebruik is genomen.


dus ten minste tot oktober 2008 blijft de klassieke Benelux (met T11) rijden.

TRAXX zal enkel voor HSL gerelateerde diensten gebruikt worden, omdat men (NMBS, NS, HSA) hoopt om een gedeelte van de huurprijs te kunnen recupereren van de leverancier van die hoge-snelheidstreinen wegens laattijdige levering.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

afwachten want tussen amsterdam en rotterdam komt de lijn dus in dienst, aldus zou om die reden de traxxen gebruikt worden. want de t11 mag niet over dat stuk(geen etcs), want anders heeft ns wel een beetje te veel traxxen gehuurd denk ik zo :-)
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

bobby schreef:Op 1 oktober 2008 zal naar verwachting de gehele lijn in gebruik worden genomen zodat NS Hispeed haar treindiensten met 300 km/p uur naar Antwerpen, Brussel en door naar Parijs kan beginnen. Als gevolg van deze gefaseerde ingebruikname zal de InterCity Brussel (Beneluxtrein) over het huidige tracé via Den Haag, Rotterdam en Roosendaal blijven rijden, totdat de gehele HSL-Zuid in gebruik is genomen.


dus ten minste tot oktober 2008 blijft de klassieke Benelux (met T11) rijden.

TRAXX zal enkel voor HSL gerelateerde diensten gebruikt worden, omdat men (NMBS, NS, HSA) hoopt om een gedeelte van de huurprijs te kunnen recupereren van de leverancier van die hoge-snelheidstreinen wegens laattijdige levering.
Ik krijg een deja-vu. :P
Plaats reactie