Pagina 2 van 6
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 17 okt 2011, 23:52
				door Joris
				Hallo,
Cipallieter schreef:In Kinkempois zag ik dat de 2309 een 'TBL1+'-sticker draagt.
Is dat een testopstelling of worden (een aantal van) deze locomotieven inderdaad nog met TBL1+ uitgerust?
Is dat geen opdruklok? Die 3 hebben dacht ik nog niet zo lang geleden een revisie gekregen waarbij ze oa ook TBL1+ kregen. Het plan was toen om deze 3 opdruklocs langer in dienst te houden. Of dat nu nog het idee is?
Groeten,
Joris De Mol
 
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 18 okt 2011, 00:54
				door Shrek
				Het zou een beetje zonde zijn om een krachtigere loc (21/27/13/...) te gaan opofferen als opdrukloc, wanneer er een heleboel 23ers beschikbaar zijn.  
 
Ik heb daarstraks nog een 800 gezien zonder TBL1+ (nummer vergeten). Er rijden er dus nog steeds rond 

 
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 18 okt 2011, 01:45
				door Bordensteker
				Ja, en die niet-aangepaste stellen zijn met name nodig op een verbinding waarvan "gevreesd" moet worden dat ze aan belang gaat winnen: de bij voorbaat al beklaagde L-trein Antwerpen  - Roosendaal. Tenminste, zolang de stellen mét TBL niet over de grens mogen.
_________________
stank voor dank ivm noodremmende Varkens
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 18 okt 2011, 09:59
				door dentheo
				Bordensteker schreef:Ja, en die niet-aangepaste stellen zijn met name nodig op een verbinding waarvan "gevreesd" moet worden dat ze aan belang gaat winnen: de bij voorbaat al beklaagde L-trein Antwerpen  - Roosendaal. Tenminste, zolang de stellen mét TBL niet over de grens mogen.
Die zullen wel mogen....als je ze laat goedkeuren... niet zomaar.
 
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 18 okt 2011, 10:31
				door Steven
				Shrek schreef:Het zou een beetje zonde zijn om een krachtigere loc (21/27/13/...) te gaan opofferen als opdrukloc, wanneer er een heleboel 23ers beschikbaar zijn.  
 
Ik heb daarstraks nog een 800 gezien zonder TBL1+ (nummer vergeten). Er rijden er dus nog steeds rond 

 
In Duitsland gebruikten ze al krachtige opdruklocs met een zelfde vermogen als zo een 13 om een HKM Aachen west buiten te duwen ten tijden dat daar nog  HLD51 reden. Waarom zou je een zwakke opdrukloc gebruiken, het voornaamste doel is die trein de helling op te krijgen, liefst zo vlot mogelijk.
 
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 18 okt 2011, 10:33
				door Steven
				Bordensteker schreef:Ja, en die niet-aangepaste stellen zijn met name nodig op een verbinding waarvan "gevreesd" moet worden dat ze aan belang gaat winnen: de bij voorbaat al beklaagde L-trein Antwerpen  - Roosendaal. Tenminste, zolang de stellen mét TBL niet over de grens mogen.
Dat is hetzelfde met de treinen naar Maastricht. De treinen die men daar doet met breaks (462 en 485) en deze met klassiekjes (alle treinen in het weekend en tijdens de week de laatste ritten) mogen evenmin TBL1+ hebben.
 
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 18 okt 2011, 10:46
				door 2012
				Cipallieter schreef:In Kinkempois zag ik dat de 2309 een 'TBL1+'-sticker draagt.
Is dat een testopstelling of worden (een aantal van) deze locomotieven inderdaad nog met TBL1+ uitgerust?
De 23/26 gan daar niet meer mee uitgerust worden omdat ze gaan verdwenen zijn tegen dat het TBL1+ systeem moet veralgemeend zijn.
 
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 18 okt 2011, 10:53
				door Stijn91
				Steven schreef:Shrek schreef:Het zou een beetje zonde zijn om een krachtigere loc (21/27/13/...) te gaan opofferen als opdrukloc, wanneer er een heleboel 23ers beschikbaar zijn.  
 
Ik heb daarstraks nog een 800 gezien zonder TBL1+ (nummer vergeten). Er rijden er dus nog steeds rond 

 
In Duitsland gebruikten ze al krachtige opdruklocs met een zelfde vermogen als zo een 13 om een HKM Aachen west buiten te duwen ten tijden dat daar nog  HLD51 reden. Waarom zou je een zwakke opdrukloc gebruiken, het voornaamste doel is die trein de helling op te krijgen, liefst zo vlot mogelijk.
 
Gebruiken ze die 23 ook als opdrukloc voor IC's Eupen - Oostende.
 
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 18 okt 2011, 11:50
				door Steven
				Stijn91 schreef:Gebruiken ze die 23 ook als opdrukloc voor IC's Eupen - Oostende.
Enkel in abnormale gevallen en tijdens de herfst.
Abnormale gevallen = wanneer de locomotief niet alle (4) motoren in dienst heeft.
 
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 18 okt 2011, 23:18
				door 260689
				Steven schreef:Stijn91 schreef:Gebruiken ze die 23 ook als opdrukloc voor IC's Eupen - Oostende.
Enkel in abnormale gevallen en tijdens de herfst.
Abnormale gevallen = wanneer de locomotief niet alle (4) motoren in dienst heeft.
 
Op intraweb staat er dat alle treinen die 7 of meer rijtuigen hebben permanent met een opdrukloc voorzien wordt.
 
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 18 okt 2011, 23:23
				door Steven
				Dat is verkeerd, voor ons is elke trein die meer dan 8 rijtuigen heeft voorzien om een opdrukloc te krijgen. Behalve als deze met een HLE13 voorzien is (waarschijnlijk zal men de HLE18 ook wel op die lijst zetten).
De HLE13 verliest deze vrijstelling in de herfst of in de gevallen hij niet kan beschikken over 100% tractievermogen.
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 25 okt 2011, 15:08
				door Stijn91
				
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 25 okt 2011, 19:04
				door Shrek
				Steven schreef:In Duitsland gebruikten ze al krachtige opdruklocs met een zelfde vermogen als zo een 13 om een HKM Aachen west buiten te duwen ten tijden dat daar nog  HLD51 reden. Waarom zou je een zwakke opdrukloc gebruiken, het voornaamste doel is die trein de helling op te krijgen, liefst zo vlot mogelijk.
Maar aan zo'n lage snelheid speelt dat vermogen toch niet zo'n rol? Ik dacht dat vooral het aantal aangedreven assen telde  

 
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 25 okt 2011, 19:06
				door Steven
				Shrek schreef:Steven schreef:In Duitsland gebruikten ze al krachtige opdruklocs met een zelfde vermogen als zo een 13 om een HKM Aachen west buiten te duwen ten tijden dat daar nog  HLD51 reden. Waarom zou je een zwakke opdrukloc gebruiken, het voornaamste doel is die trein de helling op te krijgen, liefst zo vlot mogelijk.
Maar aan zo'n lage snelheid speelt dat vermogen toch niet zo'n rol? Ik dacht dat vooral het aantal aangedreven assen telde  

 
Wat noem jij laag? Ze drukken op tot 80 km/u dat noem ik niet meer zo laag.
 
			 
			
					
				Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+
				Geplaatst: 18 dec 2013, 18:50
				door Cipallieter
				Alle binnenlandse treinen NMBS uitgerust met remsysteem TBL1+
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... -tbl1.aspx