Pagina 2 van 4

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 20 nov 2010, 10:25
door Taaner
Iemand een idee wat de impact van deze staking zou kunnen zijn?
Ik kan niet inschatten hoe groot de invloed van ASTB is.

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 20 nov 2010, 10:30
door Steven
Taaner schreef:Iemand een idee wat de impact van deze staking zou kunnen zijn?
Ik kan niet inschatten hoe groot de invloed van ASTB is.
De invloed van ASTB is relatief klein. Ze zijn de allerkleinste vakbond, hebben enkel treinbestuurders als lid die op de kop toe vooral Franstalig zijn. Hun hoofdzetel is in Namur en als ik het persartikel dat ik gisteren gelezen heb goed begrepen heb is er dus het volgende te verwachten.
Staking door de leden ASTB van 22u op 22/11 tot 6u op 24/11
op 23/11 zouden ze gedurende 2u (15 tot 17) het station van Namur proberen te blokkeren.
http://www.sact-astb.be/ is hun website maar ivm de staking is daar geen nieuws te vinden het is eerder een algemene site voor de leden.

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 20 nov 2010, 11:18
door Dietrich
In het Frans staat er wel altijd info op die site... http://www.sact-astb.be/php_fr/

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 20 nov 2010, 13:39
door bobke
Robin schreef:Treinstaking op 23 november gaat door
© photo news

Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) houdt vast aan de stakingsaanzegging voor 23 november. Het overleg met de directie van de NMBS heeft niets opgeleverd.
De stakingsaanzegging van het ASTB loopt van 22 november om 22 uur tot 24 november om 6 uur. Op dinsdag 23 november willen ze de sporen blokkeren, al is nog niet duidelijk waar.

Het ASTB eist een betere veiligheid op het spoornet, in het bijzonder door de invoering van het Europese veiligheidssysteem ETCS in plaats van het huidige TBL1+. Ze vragen ook betere werkomstandigheden.

Donderdag overlegden de treinbestuurders nog met de top van de NMBS, maar dat heeft niets opgeleverd. Het ASTB blijft het naar eigen zeggen onverantwoord vinden dat de veiligheid van de reizigers niet gewaarborgd is. (belga/sps)
19/11/10 17u29
Ze eisen een betere veiligheid, door invoering van ETCS. Ik vraag me nu af of die mensen die daar voor ijveren zagemeel in hun hoofd hebben ipv hersenen. Die discussie is toch al lang gedaan. ETCS is op het moment te duur en ze zijn nu momenteel volop TBL+1 aant installeren. En daarvoor gaan ze toch nog een keer in staking? Sorry, maar dat kan ik als reiziger echt niet appreciëren. Ik vind het echt ronduit triestig en schandalig. Ze mogen die vakbond verbannen van mij.

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 20 nov 2010, 14:19
door HLE 2302
-

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 20 nov 2010, 15:12
door Steven
bobke schreef:Ze eisen een betere veiligheid, door invoering van ETCS. Ik vraag me nu af of die mensen die daar voor ijveren zagemeel in hun hoofd hebben ipv hersenen. Die discussie is toch al lang gedaan. ETCS is op het moment te duur en ze zijn nu momenteel volop TBL+1 aant installeren. En daarvoor gaan ze toch nog een keer in staking? Sorry, maar dat kan ik als reiziger echt niet appreciëren. Ik vind het echt ronduit triestig en schandalig. Ze mogen die vakbond verbannen van mij.
TBL1+ is wel van dezelfde pot betaald als etcs, Europa ondersteund geen tbl1+ en is dus niet verplicht voor andere operatoren. Dus enkel de NMBS gebruikt het. Deze vakbond wil dus aanklagen dat het weggesmeten geld is om tbl1+ te plaatsen. Zeker als je weet dat het niet zoveel meer doet dan wat memor/krokodil al doet.
Elke staking is er echter eentje teveel en daar volg ik u perfect in maar als je de reden van de staking wil afschieten moet je wel het volledig plaatje kennen natuurlijk.

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 20 nov 2010, 16:21
door Dietrich
Op hun site staat er ook dat men al discussieert over een deftig veiligheidssysteem sinds 1962. Als dit zo is, en men wilt ETCS maar in 2030, dan is er 68 jaar over gedaan om tot de eindfase te komen.

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 21 nov 2010, 01:00
door groentje
Wat Steven zegt. Elke staking is er een teveel, maar de discussie ETCS versus TBL1+ is niet zo eenduidig dat je kan zeggen dat die vakbond ongelijk heeft. TBL1+ is bovendien geen veiligheidssysteem, maar een hulpsysteem bij de besturing. Een systeem dat bovendien niet kan opgelegd worden aan de vervoerders, en enkel de NMBS zal vrijwillig al zijn materieel ermee uitrusten. ETCS is misschien duurder, maar wordt wel steeds goedkoper, kan wel worden verplicht aan alle spoorwegondernemingen, en heeft ook gewoon een bredere werking. Softwarematig staat het misschien nog altijd niet helemaal op punt, vooral de afstemming tussen de verschillende fabrikanten niet, maar daar wordt aan gewerkt. En is bovenal makkelijker te veranderen.
De bakens voor TBL1+ zijn geschikt voor ETCS, dat is ook hun voornaamste voordeel. Maar vooraleer ooit ETCS zal worden geïnstalleerd, met de huidige planning, zullen ze ook vervangen mogen worden wegens versleten. Tot daar de besparing die je hebt gedaan...

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 21 nov 2010, 01:25
door Steven
Het is een feit dat de installatie van TBL1+ er voor zal zorgen dat de installatie van ETCS veel later zal gebeuren. We zullen dus nog een tijdje moeten blijven rijden met hulpsystemen ipv veiligheidssystemen.
TBL1+ kan namelijk niet verhinderen dat een trein door het rood gaat, het kijkt na of je 40 km/u hebt op 300m voor dat sein of geeft een noodremming. Indien je dan nog 160 doet is die 300m onvoldoende om die trein VOOR het rood te doen stoppen. Je krijgt natuurlijk wel twee keer een noodremming binnen.
De eerste maal bij de controle van 40 km/u op 300m voor het sein en een tweede maal aan het sein zelf omdat je door het rood gaat. TBL1+ werkt niet met remcurves daar waar ETCS dit wel doet en de trein bestendig onder controle houdt van die curve.

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 21 nov 2010, 11:09
door Jani
Och veiligheid, ze zijn blijkbaar wel behoorlijk subjectief betreffende veiligheid. Als ze hun trein moeten controleren wegens een eindsein dat ontbreekt of niet werkt is het er dikwijls al te veel aan, gezucht en geblaas voor ze ten slotte eens gaan kijken. Ook bij warme asbus/ vaste rem zouden ze nog liever zo doorrijden om toch maar niet te laat thuis te zijn. Als ze willen staken voor meer veiligheid moeten ze wel een beetje consequent zijn.

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 21 nov 2010, 11:52
door Steven
Jani schreef:Och veiligheid, ze zijn blijkbaar wel behoorlijk subjectief betreffende veiligheid. Als ze hun trein moeten controleren wegens een eindsein dat ontbreekt of niet werkt is het er dikwijls al te veel aan, gezucht en geblaas voor ze ten slotte eens gaan kijken. Ook bij warme asbus/ vaste rem zouden ze nog liever zo doorrijden om toch maar niet te laat thuis te zijn. Als ze willen staken voor meer veiligheid moeten ze wel een beetje consequent zijn.
In eke beroepssector/richting zitten er een hoop mensen die hun job enkel doen voor het loonbriefje en niets anders hoor. Jammer genoeg zijn er inderdaad altijd zo een mensen die door een aanwerfselectie geraken. Kijk rondom uzelf en stel vast dat ook in uw afdeling mensen werken die voor alles zuchten en blazen.

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 21 nov 2010, 19:52
door Nicholas
Ik weet dat het moeilijk is om de gevolgen van deze staking in te schatten, maar normaal gezien zouden er dus niet zo veel problemen moeten zijn om met de trein in Antwerpen te geraken op dinsdag as?

Groeten
Nicholas

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 21 nov 2010, 22:52
door Kristofke
Dat ligt er al aan van waar uit en waar je materiaal zoal vandaan komt.

Als het uit uit het zuiden van het land moet komen is de kans groot dat je trein niet zal rijden.

Als je een trein neemt die weinig anders doet dan heen en terug rijden in Vlaanderen zal er weinig aan de hand zijn.

Een as zoals Essen-Charleroi dat is dan weer wat anders, of bv. Antwerpen-Luik.

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 22 nov 2010, 02:36
door groentje
Charleroi is een depot die door en door rood is, de meeste aanhang van ASTB zit in Ronet (Namen), Bertrix en Stockem (Arlon). Van die depots hebben we in Vlaanderen al veel minder last. Het is echter ASTB die de staking heeft aangezegd, maar bestuurders van andere vakbonden zijn ook gedekt als ze mee staken.

Re: Treinstaking dreigt op 23 november

Geplaatst: 22 nov 2010, 14:23
door eagleheart
ik denk dat het uiteindelijk toch weer algemeen zal genomen worden.
ach we zullen wel zien!