Pagina 2 van 2
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 06 nov 2010, 06:25
door Adler
nighttrain schreef:Maar wat was de snelheid van een Benelux indertijd,want daar gaat het over denk ik?
wanneer, welk materiaal?
Neen, de oorspronkelijke vraag van Dieselfreak ging over een fictieve HST met een snelheid van 300 km/h op een fictief stuk recht spoor zonder bochten of hellingen.
Het is dentheo die het probleem naar Kalmthout heeft getrokken.
Maar de afgelegde afstand is zeer sterk afhankelijk van de beginsnelheid (kwadratisch).
Om een voorbeeld te geven, stel dat we 2 treinen hebben, de ene met een beginsnelheid van 300 km/h, de andere met een beginsnelheid van 140 km/h.
Als beide zouden vertragen met een constante vertraging van -0,1 m/s2, dan zou trein 1 nog 34,7 km verder bollen en trein 2 nog 7,5 km.
Om het gedachtenexperiment voor de grap nog wat verder door te trekken, stel dat de HST over zo sterke remmen beschikt dat hij kan afremmen met een vertraging van 9g, dat is de versnelling die een F16-piloot moet kunnen weerstaan.
Dan zou de HST van 300 km/h stilstaan op 39 m !
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 06 nov 2010, 07:42
door Bibke
Adler,
Maar die 9G's worden wel niet naar voor of naar achter getrokken, hé.
Dus aan zulke krachten moet een piloot niet kunnen weerstaan.
De 9G's worden naar boven toe getrokken en negatief mag men slechts tot -4G's gaan.
Om het bloed bij positieve G's zoveel mogelijk in de hersenen te houden draagt men een Anti-G pak.
Dit wordt bij het trekken van G's opgeblazen ter hoogte van de billen en de buik om zo het zakken van het bloed tegen te gaan.
Sorry voor het afwijken van het topic. Ik ben nog erger dan dentheo

.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 06 nov 2010, 07:48
door Adler
Bibke schreef:Maar die 9G's worden wel niet naar voor of naar achter getrokken, hé.
Dus aan zulke krachten moet een piloot niet kunnen weerstaan.
Weet je toevallig ook hoeveel g's er geoefend worden in de centrifuge ?
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 06 nov 2010, 07:53
door nighttrain
Adler schreef:nighttrain schreef:Maar wat was de snelheid van een Benelux indertijd,want daar gaat het over denk ik?
wanneer, welk materiaal?
Neen, de oorspronkelijke vraag van Dieselfreak ging over een fictieve HST met een snelheid van 300 km/h op een fictief stuk recht spoor zonder bochten of hellingen.
Het is dentheo die het probleem naar Kalmthout heeft getrokken.
Maar de afgelegde afstand is zeer sterk afhankelijk van de beginsnelheid (kwadratisch).
Om een voorbeeld te geven, stel dat we 2 treinen hebben, de ene met een beginsnelheid van 300 km/h, de andere met een beginsnelheid van 140 km/h.
Als beide zouden vertragen met een constante vertraging van -0,1 m/s2, dan zou trein 1 nog 34,7 km verder bollen en trein 2 nog 7,5 km.
Om het gedachtenexperiment voor de grap nog wat verder door te trekken, stel dat de HST over zo sterke remmen beschikt dat hij kan afremmen met een vertraging van 9g, dat is de versnelling die een F16-piloot moet kunnen weerstaan.
Dan zou de HST van 300 km/h stilstaan op 39 m !
Ik bedoelde gewoonweg in het voorbeeld van Theo ,heb dit vb. even ervan losgekoppeld omdat ik er een klein beetje praktische ervaring mee heb gehad.Als mijn geheugen mij niet in de steek laat , heriner ik mij dat wij goed moesten optrekken tot 120 km/h ,met de tweeledige en 800 stellen, om rustig door het sas te rijden en voldoende snelheid nog te hebben ter hoogte van de BETTERFOOD fabriek net voor Roosendaal.
Een klein bijvraagje: stopten die BENELUXEN niet in Essen in de jaren 80 enz ??Zoals de Oostende => Roosendaal?
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 06 nov 2010, 08:00
door nighttrain
Adler schreef:Bibke schreef:Maar die 9G's worden wel niet naar voor of naar achter getrokken, hé.
Dus aan zulke krachten moet een piloot niet kunnen weerstaan.
Weet je toevallig ook hoeveel g's er geoefend worden in de centrifuge ?
dit is afhankelijk van de snelheid v/d trommel en de afstand van de as.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 06 nov 2010, 09:45
door dentheo
De originele vraag was
niet de Benelux maar treinen in het algemeen TGV in het bijzonder.
Volgens mij reed en rijdt de Benelux 120 km/h en het ging wel over Kalmthout Station, niet Heide.
Dit voor alle kaartkijkers en rekenaars....

mijn stafkaarten moet ik zolder gaan zoeken.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 06 nov 2010, 10:24
door Dieselfreak
Adler schreef:Maar de afgelegde afstand is zeer sterk afhankelijk van de beginsnelheid (kwadratisch).
Om een voorbeeld te geven, stel dat we 2 treinen hebben, de ene met een beginsnelheid van 300 km/h, de andere met een beginsnelheid van 140 km/h.
Als beide zouden vertragen met een constante vertraging van -0,1 m/s2, dan zou trein 1 nog 34,7 km verder bollen en trein 2 nog 7,5 km.
Ze zullen in de praktijk niet met een constante vertraging vertragen, want aan 300 km/h is de luchtweerstand ca. 10 groter dan aan 140 km/u (de luchtweerstand neemt toe met de derde macht van de snelheid, d.w.z. 2 keer zo snel rijden levert 8 keer meer luchtweerstand op). Een HST zou aan dezelfde snelheid echter minder sterk moeten vertragen dan een klassieke trein, vanwege zijn gestroomlijnde vorm. Bij geringe snelheden is de luchtweerstand niet zo belangrijk, dan is het voornamelijk de rolweerstand waarmee rekening moet worden gehouden.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 06 nov 2010, 11:09
door Adler
Dieselfreak schreef:Adler schreef:Maar de afgelegde afstand is zeer sterk afhankelijk van de beginsnelheid (kwadratisch).
Om een voorbeeld te geven, stel dat we 2 treinen hebben, de ene met een beginsnelheid van 300 km/h, de andere met een beginsnelheid van 140 km/h.
Als beide zouden vertragen met een constante vertraging van -0,1 m/s2, dan zou trein 1 nog 34,7 km verder bollen en trein 2 nog 7,5 km.
Ze zullen in de praktijk niet met een constante vertraging vertragen
Dat heb ik ook gezegd in mijn eerste uitleg, dat je dat niet met een eenvoudige formule kan uitrekenen.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 06 nov 2010, 11:10
door Adler
nighttrain schreef:Een klein bijvraagje: stopten die BENELUXEN niet in Essen in de jaren 80 enz ??Zoals de Oostende => Roosendaal?
Als ik me nog goed herinner wel, want daar kwamen de douaniers of de Marechaussee op de trein.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 06 nov 2010, 11:57
door nighttrain
dentheo schreef:De originele vraag was
niet de Benelux maar treinen in het algemeen TGV in het bijzonder.
Volgens mij reed en rijdt de Benelux 120 km/h en het ging wel over Kalmthout Station, niet Heide.
Dit voor alle kaartkijkers en rekenaars....

mijn stafkaarten moet ik zolder gaan zoeken.
Was dat niet 130km/h(hondekoppen, 25.5 zoals de max lijnsnelheid van de L12. En stopten die in Essen? Volgens mijn herinnering wel , maar eerlijk gezegd niet 100% zeker.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 06 nov 2010, 21:43
door dentheo
Hoho volgens mij was het al wel met een 11.....
Die hondekoppen dat is al veel langer geleden, ik herinner mij nog de afscheidsrit (NVBS nederland) met fotostop in Kalmthout)
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 07 nov 2010, 07:50
door Bibke
Adler schreef:Bibke schreef:Maar die 9G's worden wel niet naar voor of naar achter getrokken, hé.
Dus aan zulke krachten moet een piloot niet kunnen weerstaan.
Weet je toevallig ook hoeveel g's er geoefend worden in de centrifuge ?
Ik weet het ook niet maar ik veronderstel dat men tot 9G's of 10 G'sgaat.
De F16 wordt beperkt tot 9G's heb ik altijd begrepen omdat dat voor de mens het maximum is.
Het toestel kan meer verdragen.
Let wel meestal mag het toestel zelf ook geen 9G's trekken wanneer er allerlei onder de vleugels hangt.
Met external wing tanks is het beperkt tot 6G's en is hier dus het vliegtuig de beperkende factor.
Nu wat die g's in de centrifuge betreft, ga ik het van de week eens vragen.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 11 nov 2010, 15:59
door peejee2
Ik heb al verschillende testen meegemaakt op Thalys.
Enkele cijfers uit de praktijk:
-- Stop van 300 naar 0 met noodremming door het boordsysteem ± 3300 meter
-- Ook ooit eens probleem gezien dat de stroomafname er niet terug inging na een fasescheiding. Na 15 km reed de trein nog steeds een kleine 200 km/h. Daarna heeft de bestuurder de trein verder stil gezet
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 29 nov 2010, 09:31
door Bibke
Adler schreef:Bibke schreef:Maar die 9G's worden wel niet naar voor of naar achter getrokken, hé.
Dus aan zulke krachten moet een piloot niet kunnen weerstaan.
Weet je toevallig ook hoeveel g's er geoefend worden in de centrifuge ?
Het zijn verschillende profielen die er getraind worden maar finaal gaat men er naar 9g’s.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Geplaatst: 29 nov 2010, 19:07
door celtjan
Vorig jaar, bij vriestemperatuur met de eerste Gent - De Panne meegereist.
Gereden met 1x DMT (mat. '96: 1 panto & ijsvorming op bovenleiding).
Vanaf het verlaten van de lijn 75 te Deinze & het oprijden van de lijn 73 voordurende uitschakelingen van de DUR. (= min of meer hoofdschakelaar v/h treinstel om het niet te technisch te maken)
Ter hoogte van Grammene, de laatste vonkvorming gezien weerlichten op het sneeuwtapijt & het wegvallen werking van de Airco opgemerkt.
Het treinstel kwam tot stilstand even voor Tielt (Nieuwe brug over ringweg). En pas na 5' kon men terug starten.
De max. toegelaten snelheid te Grammene is 120km/u.
Maar werd door de veelvuldige uitschakelingen na het vertrek te Deinze wellicht niet behaald.
Bij een ruwe schatting werd er een afstand van ca 8km zonder tractie gereden op een niet echt vlak traject.