Pagina 2 van 2
Re: Handige jongen in Berchem (EPB?)
Geplaatst: 25 aug 2010, 09:18
door Satyricon
Inderdaad in theorie is het de lijnregelaar die beslist of er op tegenspoor wordt gereden. Maar meestal bellen we zelf eens want als lijnregelaar moet je verschillende zones in de gaten houden dus die mensen zien niet alles direct hé (wat logisch is).
In de eigen EBP zone kan er ook worden tegenspoor gereden. Als operator moet je dan de bewegingslijn die in het EBP-systeem zit opnieuw maken of ja wat bewerken

. Van zodra de reisweg wordt aangelegd keert de rijrichting.
Door de concentratie van de seinhuizen is het ook mogelijk om zelf tegenspoor te 'pakken' van je andere collega die naast je zit of enkele tafels verder zit

. Maar vooraleer je dat doet verwittig je hem of haar best

.
Re: Handige jongen in Berchem (EPB?)
Geplaatst: 25 aug 2010, 12:55
door dentheo
Satyricon schreef:
In de eigen EBP zone kan er ook worden tegenspoor gereden. Als operator moet je dan de bewegingslijn die in het EBP-systeem zit opnieuw maken of ja wat bewerken

. Van zodra de reisweg wordt aangelegd keert de rijrichting.
Die bewegingslijn is dat een lijst van "blokken" of "blokgroepen" waarover de trein moet ?
Re: Handige jongen in Berchem (EPB?)
Geplaatst: 25 aug 2010, 13:32
door Kristofke
Die lijn bevat alle seinen die de trein zal passeren.
Re: Handige jongen in Berchem (EPB?)
Geplaatst: 25 aug 2010, 21:52
door dentheo
Kristofke schreef:Die lijn bevat alle seinen die de trein zal passeren.
ALLE seinen ?
Dan moet ge voor tegenspoor Essen Kalmthout seinnummer of zes veranderen in die lijst ?
Of hangt heel het tegenspoor deel op één sein ?
Uiteindelijk liggen daar geen overloopwissels tussen.
Of zijn het alleen seinen voor wisselmogelijkheden ?
Re: Handige jongen in Berchem (EPB?)
Geplaatst: 26 aug 2010, 01:06
door groentje
Maak er alle
beheerde seinen van, en Kristofke heeft gelijk. Beheerde seinen zijn degene die een gevaarlijk punt bewaken, zoals een wisselcomplex. Bij grote stationsroosters kan je ook nog punten hebben die met een nummer worden geïdentificeerd, maar op vrije baan niet. Concreet: me baserend op
http://www.sporenplan.nl zal de bewegingslijn van de stoptrein uit Roosendaal tot Antwerpen-Dam 9 seinen bevatten. Misschien mis ik er 1, of zijn bepaalde wissels in 1 rooster samengevat, maar dat zal het ongeveer zijn. Een bewegingslijn ziet er dan uit als volgt: Treinnummer: Eerste sein dat de trein tegenkomt (bijvoorbeeld KD), bewegingstype (> of >>, meestal), tweede sein, bewegingstype, derde sein, bewegingstype... zo verder tot een bestemmingsspoor. Dit telkens voor 1 blokpost, natuurlijk, en alleen meer het EBP-gedeelte.
Re: Handige jongen in Berchem (EPB?)
Geplaatst: 26 aug 2010, 09:42
door dentheo
Dat is al een ander verhaal.
Dat maakt voor het tegenspoor rijden tussen Essen en Kalmthout eigenlijk maar één sein verschil... het sein in Kalmthout net voor overloop naar normaalspoor i.p.v. het sein op het normaalspoor dat diezelfde wissels beschermt.
Dat is al veel minder typewerk en lijkt mij genoeg.
Ik blijf nieuwsgierig nieuwgierig (ooit nog wat aan automatisering gedaan)
Dubbelklikken op treinnummer geeft nog te rijden bewegingslijn ?
Overschrijven van één seinnummer en saven geeft nieuwe bewegingslijn, nagekeken op haalbaarheid door de computer ?
Daarna nog toets voor bevestigen en uitvoeren ?
Zo simpel of te simpel ?
Wat is "bewegingstype" ? > of >>
Re: Handige jongen in Berchem (EPB?)
Geplaatst: 26 aug 2010, 11:23
door dekooiker
Tc bellen voor élke keer tegenspoor te rijden is hen nog meer werk geven dan ze al hebben.
En zij beseffen ook wel dat de blokposten hun regio door en door kennen.
Nu er grotere zones door één blok beheerd worden moeten de kansen genomen worden om het bovenstaande geval uit te voeren.
Een bewegingslijn bevat alle seinen die een beweging tegenkomt.
Wil niet zeggen dat die allemaal moeten aangepast worden bij reiswegwijziging.
Re: Handige jongen in Berchem (EPB?)
Geplaatst: 26 aug 2010, 14:58
door groentje
@dekooiker: Alle beheerde seinen. Toch zijn we wel graag op de hoogte. Soms dachten we dat een manoeuvre niet haalbaar was (en jullie met al jullie ervaring wel), en hielden we dus rekening met vertraging verderop. Als dat dan opeens in het volgend station zien dat het niet nodig was omdat jullie een parallel trokken, sta je daar soms wat voor aap, zeker als je al een paar volgende stations inlichtte. Een kort telefoontje ter inlichting is veelal voldoende.
Dubbelklikken op het TNM zorgt dat een bewegingslijn kan geëdit (gewijzigd) worden, daarna klik je op het sein dat je wil vervangen, enter, save en ok. Zolang een bewegingslijn mogelijk is (dus niet gaat van een spoorvak naar een spoorvak waar je nooit naartoegeraakt zonder frontverandering), zal je geen problemen hebben om een bewegingslijn aan te passen.
Een bewegingslijn is voor de gekende treinen steeds voorbereid in een bestand (A173), en krijg je als seingever/operator voorgesteld bij aankondiging. Dan kan je de bewegingslijn goedkeuren, of editen.
> staat voor kleine beweging (geopend is het seinbeeld dan rood met wit), dus max 40 km/h en rit op zicht, >> is grote beweging, en kan geopend groen, dubbel geel, groen geel horizontaal of vertikaal geven, dat kan je niet opmaken uit je bewegingslijn.
Re: Handige jongen in Berchem (EPB?)
Geplaatst: 26 aug 2010, 15:15
door dentheo
OK leest netjes en lijkt niet overdreven moeilijk.
Lijkt mij dat er best soepel mee te werken valt.
Re: Handige jongen in Berchem (EPB?)
Geplaatst: 26 aug 2010, 15:19
door groentje
Soepeler dan in Frankrijk, en hoewel ik het Nederlandse systeem niet zo goed ken, ziet het er ook ietwat soepeler uit dan bij onze Noorderburen. Maar wel veel minder geautomatiseerd, de bewegingslijn moet nog altijd worden goedegekeurd, pas dan zal de trein 'automatisch' de seinen openen. En de systemen zijn niet geïntegreerd, waardoor je steeds ook op de grafieken moet kijken of er conflicten zullen optreden, EBP maakt er geen melding van.
Re: Handige jongen in Berchem (EPB?)
Geplaatst: 26 aug 2010, 15:23
door markske
Lig hier juist met het ARE 617 in mijn zetel. (ben aan het studeren voor adjunct)
Hoofdstuk 8.2 Taak van de lijnregelaar, punt 2.
De lijnregelaar is als enige bevoegd om treinen aan te duiden die op tegenspoor moeten rijden om een spoorvak te ontlasten.
Dus toch best T.C. inlichten al was het maar indien de trein in nood valt ze je anders verantwoordelijk kunnen stellen voor de opgelopen vertragingen.
Je hebt dan wel een poging gedaan om het verkeer terug vlot te trekken je handelde buiten je bevoegdheid.
Dit is niet wat ik er van vind maar hoe de reglementering voorschrijft.
Juiste telegram is "Trein(en) nr ... zal (zullen) op tegenspoor rijden over spoor (A of B) tussen station ..., blok ... en station ..., blok ... na doorrit van trein nr ... op normaal spoor".