Pagina 2 van 2

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Geplaatst: 12 dec 2010, 19:39
door dentheo
dekooiker schreef:Ga maar eens vanuit Leuven (dat binnen zoveel jaar Aarschot moet overnemen) naar Diest of Tessenderlo om een gestoorde wissel na te kijken...dat vraagt enorm veel tijd waarin treinen niet over een wissel mogen rijden.
Onderhoud en personeelszaken zijn dan weer handiger als een blokpost zo groot mogelijk is.

De onderhoudsmensen moeten toch niet op de EBP post zitten of heb ik dat verkeerd begrepen ?

Maar ge hebt ergens gelijk, er zijn bijna nooit voordelen zonder nadelen...daarom is het steeds een evenwicht zoeken.
En de beste oplossing voor één dienst is dat niet noodzakelijk voor een andere.

noot: Binnen een paar jaar kunnen de EBP-seingevers misschien rustig thuisblijven en werken via internet en hun computer (tele-werken), niet gezellig maar wel CO2 vriendelijk.

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Geplaatst: 12 dec 2010, 19:42
door groentje
EBP. Van Elektronische BedieningsPost. En ik betwijfel of we ooit naar thuiswerk gaan gaan, het zou handig zijn, maar het grote voordeel van thuiswerk is dat je het een beetje zelf kan plannen, terwijl een seinpost net de permanentie van belang is, voor als er iets misgaat.

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Geplaatst: 12 dec 2010, 20:59
door Shrek
Jani schreef:Het heeft natuurlijk zijn voordelen die centralisatie, maar je ziet toch op bepaalde grote blokposten dat ze al eens iets uit het oog gaan verliezen, terwijl die kleine blokjes als Luchtbal nog zo goed als alles in het oog hebben.
Die indruk heb ik toch nog niet gehad. Op zo'n grote blokpost is er nog steeds iemand verantwoordelijk voor een klein stukje van het geheel. Maar het samenwerken voor een beter beeld te krijgen of een moeilijk manoevre te doen is wel veel handiger.
Ik denk dat het samenvoegen van die blokposten enkel maar goed is voor de stiptheid :wink:

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Geplaatst: 13 dec 2010, 11:49
door Jani
Shrek schreef:
Jani schreef:Het heeft natuurlijk zijn voordelen die centralisatie, maar je ziet toch op bepaalde grote blokposten dat ze al eens iets uit het oog gaan verliezen, terwijl die kleine blokjes als Luchtbal nog zo goed als alles in het oog hebben.
Die indruk heb ik toch nog niet gehad. Op zo'n grote blokpost is er nog steeds iemand verantwoordelijk voor een klein stukje van het geheel. Maar het samenwerken voor een beter beeld te krijgen of een moeilijk manoevre te doen is wel veel handiger.
Ik denk dat het samenvoegen van die blokposten enkel maar goed is voor de stiptheid :wink:
De operatoren op zo een groot seinhuis krijgen wel meer en meer gebied voor hun rekening (veel meer als een klassieke seingever). En over dat samenwerken, in de praktijk is het vaak zo dat ze nog niets meer zeggen aan de persoon die naast hun zit. Dikwijls verwachten ze nog van TC dat die even hun collega inlicht !

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Geplaatst: 13 dec 2010, 12:00
door dentheo
groentje schreef:EBP. Van Elektronische BedieningsPost.
OK ik heb het in mijn user-woordenboek gestopt....

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Geplaatst: 15 dec 2010, 19:46
door dekooiker
[quote="dentheoDe onderhoudsmensen moeten toch niet op de EBP post zitten of heb ik dat verkeerd begrepen ?

noot: Binnen een paar jaar kunnen de EBP-seingevers misschien rustig thuisblijven en werken via internet en hun computer (tele-werken), niet gezellig maar wel CO2 vriendelijk.[/quote]

Het onderhoud van de gebouwen vraagt minder mensen en middelen als ze allemaal in één gebouw steken.
Da's wat ik wilde zeggen :wink:

Uw opmerking over CO2 is meer dan terecht.
Terwijl we van alle kanten bestookt worden om milieubewust te zijn (en men er vanzelfsprekend weer een middel heeft gevonden om de burger geld af te pakken) gaan de vervoerbedrijven (De Lijn, TEC, NMBS-groep) juist centraliseren.
Dat vraagt een veel hoger gemiddelde verplaatsing per personeelslid.