Pagina 2 van 19

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 16 aug 2010, 23:06
door Accelerat
Mooi, dan is NMBS mij als klant kwijt.
Dit slaat werkelijk nérgens op!

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 16 aug 2010, 23:25
door Kristofke
Dat verbeterde callcenter is natuurlijk ook een drogreden.

Vanaf dat je een betaalnummer gebruikt voor een bepaalde service moet je wettelijk iemand te woord staan binnen een bepaald aantal seconden anders moet je de verbinding verbreken.

Dus vandaar dat ze sneller mensen helpen.

En de deskundigheid van sommige collega's aan het loket, zeker de in de kleinere stations is geen 7 euro waard

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 06:57
door Adler
K V B schreef:De NMBS heeft anders wel een punt.
Als jij het dan allemaal zo logisch en verantwoord vindt, waarom geldt die maatregel dan enkel voor internationale ticketten ?
Als een bepaalde loketbediende in een station een ticket verkoopt van Antwerpen naar Brussel en daarna een ticket van Antwerpen naar Amsterdam, wat is dan het verschil in dossierkosten, administratieve kosten, assistentiekosten of welke woorden men nog allemaal gaat uitvinden om die 7 euro te verantwoorden ?
In beide gevallen wordt dezelfde apparatuur gebruikt, zijn dezelfde handelingen vereist en is dezelfde kennis vereist van de bediende.
De reden is natuurlijk dat voor het binnenlands verkeer voor elke tariefaanpassing de goedkeuring van de regering is vereist, die in dit geval nooit zou worden gegeven, en voor internationale ticketten niet.
De uitleg waarmee de woordvoerder nu afkomt slaat ook weer nergens op.
"Wie bij een touroperator een reis boekt, betaalt dat ook en dat is wat we vanaf maandag ook zullen doen".
De NMBS is geen touroperator, voor een touroperator zijn die dossierkosten de belangrijkste bron van inkomsten.
Voor een ticket Antwerpen-Amsterdam komt er nu zo maar even 38% bij.
En apropos, dat geldt eveneens voor ticketten die telefonisch worden besteld.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 10:57
door melle
trainfreak schreef:Wie vanaf 23 augustus een ticket voor een internationale treinreis wil kopen aan het loket moet daar zeven euro extra voor neertellen. Op die manier wil de NMBS de mensen de bestelling via het internet laten doen. Dat kost niets extra.

De NMBS zegt dat de extra inkomsten nodig zijn om haar dienstverlening te verbeteren. Zo zegt de maatschappij dat de klant dankzij een nieuwe telefooncentrale sinds eind vorig jaar sneller wordt geholpen in het Contact Center. Voorts worden de verkoopruimtes in de stations van Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins vernieuwd.

De reizigersvereniging TreinTramBus is niet te spreken over deze beslissing. Boeken via het internet is niet voor iedereen haalbaar. En wie zowel voor België als voor Nederland een kortingkaart heeft, is eraan voor de moeite want het systeem slaagt er niet in beide kortingen te combineren. En ook wie gratis spoort tot aan de grens – bijvoorbeeld voor medewerkers van de Post – is dit geen oplossing. Zij kunnen hun tickets voor het buitenland niet via het internet kopen.

http://www.zita.be/business/nieuws/9653 ... loket.html
Sorry hoor, maar ik heb het niet zo met al die internetbetalingen.
Wanneer gaat de regering hier iets aan doen? Kunnen zij dit niet bijsturen? Oh wacht, er IS geen federale regering..
Zoals sommige mensen het hier wel eens durven noemen: APENLAND

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 11:05
door Trammist
melle schreef:Wanneer gaat de regering hier iets aan doen? Kunnen zij dit niet bijsturen? Oh wacht, er IS geen federale regering..
Dat er nog geen nieuwe fed. regering is, wil niet zeggen dat er niet geregeerd wordt. Voorlopig valt de NMBS dus onder het 'gezag' (al stelt dat niet veel voor) van Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte en Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 11:11
door Adler
melle schreef:Wanneer gaat de regering hier iets aan doen? Kunnen zij dit niet bijsturen? Oh wacht, er IS geen federale regering..
Zelfs als er een regering zou zijn, dan kan zij hier niets aan doen.
Dat heb ik hierboven al trachten uit te leggen.
De binnenlandse tarieven worden geregeld met allerhande bepalingen in de beheersovereenkomst en zijn o.a. gekoppeld aan de stiptheidscijfers.
Met de internationale tarieven doet de NMBS echter wat ze wil.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 11:14
door Kristofke
ze kan wél druk uitoefenen door moeilijk te doen over andere zaken

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 11:17
door Steven
Het bedrag is allicht een beetje te hoog aangezien die 7 euro niet altijd in verhouding staat. (misschien was 4 euro of zo logischer geweest).
Maar moest eerst de website echt alles aanbieden en bijna perfect werken (bestaat perfect op zich wel?) dan zou het al veel gezaag wegwerken. Doch Aan de site en haar werking is nog wat werk alsook aan het feit dat indien je telefonisch besteld aan uw dossier ook al kosten zitten.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 11:39
door nighttrain
Steven schreef:Het bedrag is allicht een beetje te hoog aangezien die 7 euro niet altijd in verhouding staat. (misschien was 4 euro of zo logischer geweest).
Maar moest eerst de website echt alles aanbieden en bijna perfect werken (bestaat perfect op zich wel?) dan zou het al veel gezaag wegwerken. Doch Aan de site en haar werking is nog wat werk alsook aan het feit dat indien je telefonisch besteld aan uw dossier ook al kosten zitten.
Steven een beetje te hoog , ik hoop dat dit een understatement is?

Essen naar Roosendaal kan niet volledig geboekt worden on-line even bellen aan 03€ /minuut
dus een retourtje naar roosendaal kost U aan het loket 8.4€+7€dossier=15.4€ of 621 oude Belgische franken!
en dit voor 10km = 4€/km een taxi is waarschijnlijk goedkoper

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 11:40
door Commendatore
Geldt dit ook voor de tickets Moeskroen - Lille Flandres?

Verder is dit plan, bij het ontbreken van fatsoenlijke kaartautomaten die goed werken en die bijvoorbeeld ook buitenlandse betaalkaarten (Maestro, Mastercard, Visa, etc.) accepteren, volslagen bezopen. En zelfs dan vind ik het nog vrij klantonvriendelijk, vooral omdat je uit kaartautomaten vaak ook niet alle mogelijke vervoersbewijzen kunt halen. Doen het dan zoals de SNCF: zet voldoende goede kaartautomaten neer, maar vraag geen extra geld voor vervoersbewijzen van het loket. Wie dan een vervoersbewijs bij het loket wil kopen loopt op drukke momenten het risico dat hij of zij wat langer moet wachten, terwijl degenen die er een uit de automaat willen halen zo klaar zijn. Dit is op zich al genoeg om mensen naar de kaartautomaat te lokken.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 11:58
door kika
nighttrain schreef: Steven een beetje te hoog , ik hoop dat dit een understatement is?

Essen naar Roosendaal kan niet volledig geboekt worden on-line even bellen aan 03€ /minuut
dus een retourtje naar roosendaal kost U aan het loket 8.4€+7€dossier=15.4€ of 621 oude Belgische franken!
en dit voor 10km = 4€/km een taxi is waarschijnlijk goedkoper
Nighttrain: ik ben het helemaal met je eens dat het veel te hoog is, gebrek aan alternatieven etc. Maar Essen-Roosendaal mógen ze die 7 euro dossierkosten niet vragen. Dat valt onder het beheerscontract. Genoeg andere voorbeelden te verzinnen natuurlijk.

Antwerpen-Lille of Herstal-Lille vallen ook onder het beheerscontract, trampoline ook, maar tgv, eurostar kost wel 7 euro extra.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 12:28
door Steven
nighttrain schreef:
Steven schreef:Het bedrag is allicht een beetje te hoog aangezien die 7 euro niet altijd in verhouding staat. (misschien was 4 euro of zo logischer geweest).
Maar moest eerst de website echt alles aanbieden en bijna perfect werken (bestaat perfect op zich wel?) dan zou het al veel gezaag wegwerken. Doch Aan de site en haar werking is nog wat werk alsook aan het feit dat indien je telefonisch besteld aan uw dossier ook al kosten zitten.
Steven een beetje te hoog , ik hoop dat dit een understatement is?

Essen naar Roosendaal kan niet volledig geboekt worden on-line even bellen aan 03€ /minuut
dus een retourtje naar roosendaal kost U aan het loket 8.4€+7€dossier=15.4€ of 621 oude Belgische franken!
en dit voor 10km = 4€/km een taxi is waarschijnlijk goedkoper
Wetende dat de meeste taxi's een starttarief tellen van 2,5 a 3 euro (hangt beetje van de regio af) betwijfel ik dat laatste ;-).
hoe jij aan 4 euro de km komt weet ik niet als de afstand 10 km bedraagt moet je 40€ tellen en ik zie maar 15,4 € in uw totaal staan.
bij een prijs van 15,4€ voor 10 km heen en terug (dus 20 in totaal) kom ik aan 0,77 euro/km.

Ik wilde enkel duidelijk maken dat een extra bijdrage voor loketservice moet staan tov de online of telefonische service. Je gaat niets extra aantellen voor de zaken die je enkel aan een loket kan krijgen. Indien het ticket vlot en duidelijk online/telefonisch kan verkregen worden zonder die extra kost dan is er een duidelijke keuze te maken en het is vooral dat dat een probleem is.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 12:57
door Commendatore
Er zijn alleen nogal wat situaties denkbaar waarin online of telefonisch niet echt een optie is. Daarom zou men op zijn minst eerst moeten zorgen dat die kaartautomaten op orde zijn. Maar zelfs dan vind ik zo'n toeslag eigenlijk nog geen goed idee.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 13:15
door Steven
tja tickets met toeslag mag dan door de meeste afgekeurd worden eerste en/of uniek in de wereld zijn we niet.
Nederland doet het ook, Zwitserland ook. Maar dat zou dan wel samen moeten gaan met voldoende alternatieven waar je al die tickets natuurlijk vlot kan krijgen en ik denk dat vooral dat laatste een probleem is voor de meeste mensen aangezien dat zelden het geval is.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 17 aug 2010, 13:18
door thomaslj
Wat betekent 'FIP'?