Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Geplaatst: 19 apr 2010, 19:39
^^Met dergelijke redenering betalen ambtenaren en onderwijzers ook geen belastingen. Jij gaat er verkeerdelijk vanuit dat dat alles van dezelfde pot komt.
Is ook zo... zij krijgen meer dan ze terug geven, noem jij dat betalen ??? Zo wil ik ook betalen.Hogersluys schreef:^^Met dergelijke redenering betalen ambtenaren en onderwijzers ook geen belastingen. Jij gaat er verkeerdelijk vanuit dat dat alles van dezelfde pot komt.
Precies, en tegelijkertijd gaat toch ook niemand eisen dat de politie winstgevend moet worden? Of om statuten te veranderen zodat de politie ook failliet kan gaan? Waarom wordt met twee gewichten gewogen? De NMBS is en blijft een overheidsbedrijf die als primair doel heeft een dienst uit te voeren, net zoals de politie.dentheo schreef: Het ook niet erg (maar wel eerlijk) om dat toe te geven, de politie krijgt zelfs "alles" van de belasting.
Het verschil is dat de overheid ook hun werkgever is, maar dit staat verder volledig los van het belastingsluik (dat zijn ook 2 totaal verschillende diensten). Het is verkeerd om te denken dat NMBS-werknemers bijvoorbeeld niet bijdragen tot de sociale zekerheid.dentheo schreef:Is ook zo... zij krijgen meer dan ze terug geven, noem jij dat betalen ??? Zo wil ik ook betalen.Hogersluys schreef:^^Met dergelijke redenering betalen ambtenaren en onderwijzers ook geen belastingen. Jij gaat er verkeerdelijk vanuit dat dat alles van dezelfde pot komt.
Verlies is inderdaad eigen aan zo'n bedrijf, maar er is ook zoiets als teveel verlies.Hogersluys schreef: Wat bedoel je met inefficiënt? Dat er verlies gemaakt wordt? Tjsa, dat is nu eenmaal eigen aan niet commercieel gerichte maatschappijen. Je kan niet verwachten dat de NMBS monsterwinsten maakt. Het is niet aan ons met dergelijke statements te maken, het begint naar plat populistisme te ruiken dat voortdurende NMBS-gebash.
Daar heb je absoluut gelijk in, de meeste mensen denken er zo trouwens over. Alleen de vakbonden zijn hiertegenHogersluys schreef: Ik denk dat het nu belangrijk is Infrabel uit de NMBS-holding te halen en rechtstreeks bij de overheid onder te brengen (dat mag voor mij zelfs gerust bij de gewesten komen omdat zij quasi al de overige infrastructuur zoals waterlopen en wegen beheren).
De politie gaat geen concurrentie krijgen van andere private bedrijven die hetzelfde gaan willen doen.Hogersluys schreef:Precies, en tegelijkertijd gaat toch ook niemand eisen dat de politie winstgevend moet worden? Of om statuten te veranderen zodat de politie ook failliet kan gaan? Waarom wordt met twee gewichten gewogen? De NMBS is en blijft een overheidsbedrijf dat als primair doel heeft een dienst uit te voeren, net zoals de politie.dentheo schreef: Het ook niet erg (maar wel eerlijk) om dat toe te geven, de politie krijgt zelfs "alles" van de belasting.
Het probleem is dan dat je nooit kan concurreren met een spoorwegmaatschappij die niet failliet kan gaan. Europa probeert nu die ongelijkheid recht te zettenRobin schreef:trouwens, als je het beter kan probeer het dan he binnen een paar jaar. Niemand houd u tegen om uw eigen spoorwegmaatschappij op te richten. Langs de kant staan en commentaar geven kan iedereen maar zelf iets doen....
U denkt echt dat de doorsnee NMBS werknemer 80000 euro per jaar (6000 per maand) betaald aan belasting en sociale zekerheid....Hogersluys schreef: Het verschil is dat de overheid ook hun werkgever is, maar dit staat verder volledig los van het belastingsluik (dat zijn ook 2 totaal verschillende diensten). Het is verkeerd om te denken dat NMBS-werknemers bijvoorbeeld niet bijdragen tot de sociale zekerheid.
Je moet de vraag eens stellen, moet er concurrentie komen?Shrek schreef:Het probleem is dan dat je nooit kan concurreren met een spoorwegmaatschappij die niet failliet kan gaan. Europa probeert nu die ongelijkheid recht te zettenRobin schreef:trouwens, als je het beter kan probeer het dan he binnen een paar jaar. Niemand houd u tegen om uw eigen spoorwegmaatschappij op te richten. Langs de kant staan en commentaar geven kan iedereen maar zelf iets doen....
Ik zie vanuit de NMBS al 20 jaar geen incentive om hun dienstverlening of de reiservaring te verbeteren. Laat staan kosten te drukken. Stopplaatsen die verdwijnen, klassiekertjes die nog altijd rondrijden en beter uitgerust zijn dan de meest moderne treinstellen, veiligheidssystemen die verdwijnen, ...Robin schreef:Je moet de vraag eens stellen, moet er concurrentie komen?
Er rijden treinen, er is opgeleid personeel enz.
Problemen heb je altijd en voor niemand is er een perfecte verbinding.
Als nieuwe speler heb je maar een paar dingen te bieden, moderne treinen (waar de NMBS ook aan werkt, zie M5m, M6, Cityrail en Break) en een paar andere verbindingen. De stiptheid kan je niet beoordelen, des te meer treinen des te meer kans op problemen.