Pagina 2 van 3
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 10 okt 2009, 01:56
door AlexNL
K V B schreef:Wat betreft de Brecht Pendel: Die moet in Brecht dus minstens in een richting de hoofbaan kruisen. Wordt dat niet problematisch eens daar vaker gereden wordt? Yzou men er niet beter aan doen er gewoon een Antwperen - Brecht - Breda Pendel van te maken?

Mits men toelating krijgt voor zowel de M6-rijtuigen als de reeks 13 (straks 18?) tot aan Breda.
Al zou ik het graag zien hoor, wat Belgenmaterieel hier in Breda. Volgens mij zou je die trein prima op spoor 2 kunnen laten keren... het spoor is wat lastiger toegankelijk (buitenom) maar wordt ook amper gebruikt. Een andere optie is spoor 7 of 8, daar wordt ook nog niet echt gebruik van gemaakt, dat gaat nog komen met al het Fyrageweld (ahum).
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 10 okt 2009, 08:24
door Hobbes
Voor de 13 zal dit nie zo'n groot probleem opleveren vermoed ik, die rijden al op Maastricht.
De M6'en moeten dan weer gehomologeerd worden voor NL, ook weer zo'n tijdrovende aangelegenheid.
En last but not least, men is er nog steeds niet uit of men het baanvak grens-Breda als grensbaanvak gaat beschouwen of niet.
Dit is belangrijk voor de bestuurders, velen in Antwerpen Centraal hebben alleen beperkte kennis van de Nederlandse regelgeving, voor het baanvak Essen-Roosendaal.
Als men echter voor Breda volledige bevoegdheid gaat nodig hebben zullen er weer veel tijdrovende opleidingen moeten gegeven worden, dus dit is ook weer afwachten.
In ieder geval zou ik er niet op rekenen dat er snel doorgereden gaat worden naar Breda door de Brecht-shuttle.
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 10 okt 2009, 10:06
door Kristofke
een goede verbinding Breda-Antwerpen zou zeker en vast economisch interessant zijn voor beide steden, maar vooral voor Antwerpen, dat dagelijks en vooral in het weekend verzuipt in de Hollandse toeristen
echter zie ik het niet gebeuren omdat de Fyra ook zal rijden tussen Breda en Antwerpen, weliswaar in een beperkt uurschema, en is het te duur voor dit stukje spoor
bovendien is men bij de NMBS van mening dat overal waar de Fyra rijdt schaf je de rest van het aanbod gewoonweg af
de vraag is ook in hoeverre deze nieuwe verbinding een Benelux vertraging en afschaffingsziekte zou krijgen, eenmaal de lijn in gebruik is voor Thalys en Fyra zal een kleine vertraging in Breda of Antwerpen snel resulteren in een afschaffing of vertraging omdat deze het hogesnelheidsverkeer niet mogen storen...
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 10 okt 2009, 13:49
door Adler
Kristofke schreef:
echter zie ik het niet gebeuren omdat de Fyra ook zal rijden tussen Breda en Antwerpen, weliswaar in een beperkt uurschema
Van waar heb jij die informatie ?
Er zijn nooit geen plannen geweest bij de NMBS voor een verbinding tussen Antwerpen en Breda, ook al zou de NS dat graag hebben.
De Fyra Brussel-Amsterdam gaat niet stoppen in Breda.
Daar is al tientallen jaren ruzie over.
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 10 okt 2009, 15:20
door AlexNL
Ik heb op Google Maps de spoorlijnen rondom Breda ingetekend,
kaartje.
De blauwe lijnen zijn de HSL-aftakking, de groene lijn is het spoor naar Rotterdam, de rode richting Roosendaal, en de gele lijn is waar alle treinen overheenrijden tot aan het station van Breda. Zoals je misschien wel kunt zien, rijden de treinen bij Breda een veel langer stuk over hetzelfde spoor dan bij Roosendaal (
kaartje), wat inhoudt dat het laten rijden van materieel zonder ATB daar ook veel gevaarlijker is. Er rijdt een stuk meer, en een stuk langer op hetzelfde baanvak. M6 in Breda verwacht ik dus ook alleen maar indien er ATB op zit, ik denk niet dat de IVW akkoord gaat zonder.
De Fyra van Amsterdam naar Brussel gaat inderdaad niet stoppen te Breda, omdat dit teveel tijd zou kosten i.v.m. de kering in Breda. Er is wel sprake van een Fyra-trein van Brussel naar Den Haag welke in Breda gaat keren (8x per dag) maar dit is nog allerminst zeker, de NMBS ziet hier weinig in heb ik mij laten vertellen...
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 10 okt 2009, 16:13
door Adler
AlexNL schreef:Er is wel sprake van een Fyra-trein van Brussel naar Den Haag welke in Breda gaat keren (8x per dag) maar dit is nog allerminst zeker, de NMBS ziet hier weinig in heb ik mij laten vertellen...
Dat is al een punt van discussie van voor de aanleg van de HSL-Zuid/L4 en ik denk niet dat de NMBS daar nu nog gaat op terugkomen.
Men heeft eerst Nederland een groot stuk van de L4 in België laten betalen, 395 miljoen gulden (ongeveer 180 miljoen euro), omdat Nederland een traject langs Breda wilde, en als alles netjes betaald was, heeft de NMBS laten weten dat ze die trein naar Breda konden vergeten.
Geen wonder dat men zo een handelwijze nog niet vergeten is en dit nu zelfs uitspeelt in het dispuut over de verdieping van de Westerschelde.
Ook de Belgische regering en de toenmalige minister
Vande Lanotte hebben tegengewerkt.
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 10 okt 2009, 17:07
door Marianne
Wist niet dat het zo gegaan was. Oneerlijke actie van Belgie dan, of wilden die dat de lijn anders zou gaan lopen?
Maar als dit allemaal niet doorgaat, dan verliest Brabant een snelle verbinding met Belgie als de Benelux verdwijnt. Of heb ik dat mis?
De Westerschelde mag nu uitgediept worden, dus voor wat hoort wat....
Groeten,
Marianne
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 10 okt 2009, 17:28
door Adler
Marianne schreef:Wist niet dat het zo gegaan was. Oneerlijke actie van Belgie dan, of wilden die dat de lijn anders zou gaan lopen?
De NMBS had de L4 liever naar Roosendaal laten lopen.
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 10 okt 2009, 20:05
door Kristofke
als het op papier staat die overeenkomst van de toegeving om het tracé richting Breda te kiezen in ruil voor een smak geld, en een verbinding tussen Brussel-Antwerpen-Breda-Den Haag, dan zal de NMBS uiteindelijk wél over de brug moeten komen
en als er dan na een bepaalde tijd idd geen reizigerspubliek in zit , dan kan men met geldige reden de verbinding opzeggen (of toch de Belgische financiering er van)
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 10 okt 2009, 20:52
door AlexNL
Als Brabant (via Breda danwel Roosendaal) verstoken blijft van een goede verbinding met België, dan zal een marktpartij daar heus wel op inspelen. Kansen zijn er zeker

Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 14 okt 2009, 08:57
door peejee2
Voor zover ik weet was de NMBS nooit voorstander van de verbinding via Breda. Hun studies hebben immers uitgewezen dat de verbinding serieus verlieslatend zou zijn. De beslissing was politiek, tussen ministers, niet tussen spoorwegondernemingen
Als ik me niet vergis wilde België een tracé via de haven en niet via Roosendaal. Dit was - dacht ik - voor NL niet aanvaardbaar wegens natuurgebieden, voor België was het de kortste verbinding naar NL
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 14 okt 2009, 10:15
door dentheo
peejee2 schreef:Voor zover ik weet was de NMBS nooit voorstander van de verbinding via Breda. Hun studies hebben immers uitgewezen dat de verbinding serieus verlieslatend zou zijn. De beslissing was politiek, tussen ministers, niet tussen spoorwegondernemingen
Als ik me niet vergis wilde België een tracé via de haven en niet via Roosendaal. Dit was - dacht ik - voor NL niet aanvaardbaar wegens natuurgebieden, voor België was het de kortste verbinding naar NL
Er is in die tijd serieus "gekaart" over het tracé...haltes was een tweede zaak, die kwamen praktisch nooit ter sprake.
Het tracé via Kalmthout liep niet via Roosendaal, het haventracé in één variante wel.
Een driehoek in Herentals was toen ook nog een alternatief!!!
Ik heb me laten vertellen (uit NMBS bron) dat na het akkoord de Nederlanders "binnen de week" het bedrag betaald hebben, zo blij waren ze .
Het getrekkebek over de trein DenHaag-Brussel en zijn haltes, is pas jaren later gekomen, samen met de beloofde tijdwinst die de NMBS (zelfs met Lannotte) niet kon garanderen...
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 14 okt 2009, 10:42
door Adler
peejee2 schreef:De beslissing was politiek...
Zijn er dan nog andere dan politieke beslissingen bij de SNCB ?
Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 15 okt 2009, 08:10
door peejee2
Adler schreef:peejee2 schreef:De beslissing was politiek...
Zijn er dan nog andere dan politieke beslissingen bij de SNCB ?
Toch wel. Soms wordt er zelfs rekening gehouden met de techniek en heel soms misschien ook wel eens met de mensen (vermoed ik

)
Hier bedoelde ik politiek door de "echte" politiekers.
Enne .. laten we op een nederlandstalig forum maar NMBS gebruiken

Re: Herentals en de Kempen
Geplaatst: 15 okt 2009, 08:36
door Adler
peejee2 schreef:Adler schreef:peejee2 schreef:De beslissing was politiek...
Zijn er dan nog andere dan politieke beslissingen bij de SNCB ?
Toch wel. Soms wordt er zelfs rekening gehouden met de techniek en heel soms misschien ook wel eens met de mensen (vermoed ik

)
Hier bedoelde ik politiek door de "echte" politiekers.
Enne .. laten we op een nederlandstalig forum maar NMBS gebruiken

Ik heb bewust SNCB gezegd om 2 redenen:
1. Omdat de spoorwegen in dit land eigenlijk bestuurd worden door de PS.
2. Omdat de NMBS nu blijkbaar zelf niet meer weet of het nu NMBS of SNCB is in het Nederlands, gezien de vele vermeldingen van SNCB op de vernieuwde website.
Zie bijvoorbeeld
hier.
Zolang zij het zelf niet meer weten, zie ik niet in waarom ik nog NMBS zou moeten gebruiken.