Re: "stillere" containerwagens
Geplaatst: 01 okt 2009, 15:50
Je kunt wagens met kunstof remblokken herkennen aan een gele letter K in een geel cirkeltje. Als ze snel voorbijkomen zie je dat natuurlijk niet meer, maar dan kun je het juist opvallend goed horen. Ttz aan het zachtere geluid!
Kunstof remblokken hebben voor de bestuurder een duidelijk andere remkarakteristiek: op hoge snelheden remmen ze (voor een gelijke drukverlaging in de treinleiding) krachtiger dan gietijzeren remblokken, maar op lage snelheid is het juist andersom.
Verder wil ik hier eens opmerken dat ijzeren remblokken bij geloste rem vrijwel altijd toch lichtjes tegen de wielband schaven, vaak alleen met het bovenste uiteinde. Remblokken lijken daar in het algemeen maar weinig van te slijten (anders zou er overal een schuin vlakje extra wegslijten), maar enig geluid maakt het intussen wél! Het remhangwerk is vanouds vooral ingericht om het remblok goed tegen de wielband aan te drukken en kennelijk niet zo ontworpen dat het hele blok overál enkele millimeters van de wielband weggetrokken wordt. En omdat het gewicht van een remblok door slijtage in de loop van de levensduur sterk afneemt zou er ook echt een ingrijpende constructiewijziging nodig zijn om dit wezenlijk te veranderen, lijkt mij. (Een vers en zwaar remblok laat zijn kop hangen, maar een versleten remblok gaat misschien juist eerder achterover hangen.)

Kunstof remblokken hebben voor de bestuurder een duidelijk andere remkarakteristiek: op hoge snelheden remmen ze (voor een gelijke drukverlaging in de treinleiding) krachtiger dan gietijzeren remblokken, maar op lage snelheid is het juist andersom.
Verder wil ik hier eens opmerken dat ijzeren remblokken bij geloste rem vrijwel altijd toch lichtjes tegen de wielband schaven, vaak alleen met het bovenste uiteinde. Remblokken lijken daar in het algemeen maar weinig van te slijten (anders zou er overal een schuin vlakje extra wegslijten), maar enig geluid maakt het intussen wél! Het remhangwerk is vanouds vooral ingericht om het remblok goed tegen de wielband aan te drukken en kennelijk niet zo ontworpen dat het hele blok overál enkele millimeters van de wielband weggetrokken wordt. En omdat het gewicht van een remblok door slijtage in de loop van de levensduur sterk afneemt zou er ook echt een ingrijpende constructiewijziging nodig zijn om dit wezenlijk te veranderen, lijkt mij. (Een vers en zwaar remblok laat zijn kop hangen, maar een versleten remblok gaat misschien juist eerder achterover hangen.)