het grote treinbestuurder-Quiz topic

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nighttrain

Re: het grote treinbestuurder-Quiz topic

Bericht door nighttrain »

HLE 2302 schreef:bij R+Mw ga je naar kleine beweging ... ROZ dus, de maxiumum snelheid is 40 km/h maar je moet voor elke voorzienbare hindernis kunnen stoppen ... bij het toekomen op bezet spoor moet je 200m voor de hindernis 20 km/h hebben ... zeker niet hoger
vanaf dat je het sein R+Mw bent tegengekomen moet je ook kijken naar de 'seinen kleine beweging' ook wel eens dwergseintjes of grondseintjes genaamd.

bon, wat jullie dus vertelden was over het algemeen juist !

volgende vraag

wat betekend het seinbeeld GrGH (groen-geel-horizontaal)

greetz 2302
Hoe kan je in kleine beweging weten waar uw "hinder " staat , een hinder kan ook een breuk in het spoor zijn, of iets anders op het spoor.Vandaar de expressie "rit op zicht" die alle verantwoordelijkheid bij de bestuurder legt.De hinder kan theoretisch al 1m na het seinbeeld rood + wit liggen.
Vandaar ook het belang van der reglementering die zegt in andere gevallen van "rit op zicht" tot aan de VOET van het volgende sein.
Het sein rood +wit mag enjkel voorbij gereden worden als je geen treinnummer meer hebt, dus een trein 1234 (goederen of reizigers)mag dat sein niet voorbijrijden.
Steven

Bericht door Steven »

Dat je geen treinnummer meer mag hebben is nieuw voor mij, vanuit Brussel Zuid naar Vorst vertrekken wij geregeld met kleine beweging (ultra korte sectie tot aan het volgende sein). Deze ritten hebben ALTIJD een treinnummer.

Dat je bij rood wit (of beter gezegd tijdens rit op zicht) moet kunnen stoppen voor elke voorzienbare hinder die zich in de vrij ruimte voor u op het spoor bevindt staat nog steeds letterlijk in onze reglementering. Ik weet niet welke bij u de laatste versie is die je bezit. Het is omdat je niet weet of er een hinder is of niet dat je richt op zicht doet he. Net om te kunnen stoppen voor feiten die je aanhaalt?
nighttrain

Steven schreef:Dat je geen treinnummer meer mag hebben is nieuw voor mij, vanuit Brussel Zuid naar Vorst vertrekken wij geregeld met kleine beweging (ultra korte sectie tot aan het volgende sein). Deze ritten hebben ALTIJD een treinnummer.

Dat je bij rood wit (of beter gezegd tijdens rit op zicht) moet kunnen stoppen voor elke voorzienbare hinder die zich in de vrij ruimte voor u op het spoor bevindt staat nog steeds letterlijk in onze reglementering. Ik weet niet welke bij u de laatste versie is die je bezit. Het is omdat je niet weet of er een hinder is of niet dat je richt op zicht doet he. Net om te kunnen stoppen voor feiten die je aanhaalt?
Staat er dan niet meer voor ER of RE om juist te zeggen dat u een trein gedaan heeft of een trein gaat doen wat niet hetzelfde is als een treinnummer tout court.
Dus hetzelfde voor ME, EM,EL ,LE,Zr,RZ.RE en ER
Tuurlijk als je gaat uitwijken en je hebt treinnummer EM1234 of ER1234 dan ga je mogen dit sein voorbij rijden.
Maar niet als je in bv FBMZ staat en je hebt treinnummer 1234(dus zonder de lettertjes), dan mag je dit sein niet voorbij rijden,volgens mij .
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

het is wel VOORZIENBARE hinder hé ... een breuk in het spoor s'nachts ga je natuurlijk niet zien hé

greetz 2302

nogmaals volgende vraag

bij de combinatie Groen-Geel-Horizontaal hangt soms een bordje (of geen = min. 40 km/h) die zal altijd de laagste waarde van het volgend sein geven ... weet iemand of die snelheid hoger kan zijn ? indien ja ... hoeveel hoger ?

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

nighttrain schreef:
Steven schreef:Dat je geen treinnummer meer mag hebben is nieuw voor mij, vanuit Brussel Zuid naar Vorst vertrekken wij geregeld met kleine beweging (ultra korte sectie tot aan het volgende sein). Deze ritten hebben ALTIJD een treinnummer.

Staat er dan niet meer voor ER of RE om juist te zeggen dat u een trein gedaan heeft of een trein gaat doen wat niet hetzelfde is als een treinnummer tout court.
Tuurlijk als je gaat uitwijken en je hebt treinnummer EM1234 of ER1234 dan ga je mogen dit sein voorbij rijden.
Maar niet als je in bv FBMZ staat en je hebt treinnummer 1234(dus zonder de lettertjes), dan mag je dit sein niet voorbij rijden,volgens mij .
Oh jawel hoor, wijken geregeld uit zonder dat de nummer veranderd. Na 2434 gewoon onder die nummer verder naar vorst uitwijken. Staat ook nergens vermeld dat je geen nummer mag hebben trouwens EM en ME (en al de rest) is ook een nummer aangezien je op uw radio (tegenwoordig gsm-r in meeste gevallen) dan het volgende krijgt 402434. Elke beweging waaraan een nr is toegekent (met of zonder em, ...) is te beschouwen als een trein. Een beweging die geen nummer heeft is een rangering. Maar in rangering van Brussel naar Vorst mag niet. aangezien dit te aanzien zijn als twee afzonderlijke stations waar je naar toe kan rijden via de lijnen 96A/ 96B/ 96 C en sinds kort ook 96D. Je zou verschieten als je de huidige boek vastpakt. haast drie a vier keer per jaar komen en gaan er hoofstukken. Afhankelijk van wat uw laatste update is/was kan ik stellen dat de info een beetje gedateerd is. Zelfs mijn originele HLT van tien jaar geleden zou vandaag iedereen op elk examen doen buizen.
poyaud

Bericht door poyaud »

Even bijvermelden dat bij R+Mw er afwezigheid van regime is , dus alle seinen die tot u konvooi gericht zijn dienen gerespecteerd te worden.
Afbeelding
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

VOOR DE 10001e keer; VOLGENDE VRAAG

bij de combinatie Groen-Geel-Horizontaal hangt soms een bordje (of geen = min. 40 km/h) die zal altijd de laagste waarde van het volgend sein geven ... weet iemand of die snelheid hoger kan zijn ? indien ja ... hoeveel hoger ?
junior

Bericht door junior »

HLE 2302 schreef:VOOR DE 10001e keer; VOLGENDE VRAAG

30km/h
nighttrain

Steven schreef:
nighttrain schreef:

Oh jawel hoor, wijken geregeld uit zonder dat de nummer veranderd. Na 2434 gewoon onder die nummer verder naar vorst uitwijken. Staat ook nergens vermeld dat je geen nummer mag hebben trouwens EM en ME (en al de rest) is ook een nummer aangezien je op uw radio (tegenwoordig gsm-r in meeste gevallen) dan het volgende krijgt 402434. Elke beweging waaraan een nr is toegekent (met of zonder em, ...) is te beschouwen als een trein. Een beweging die geen nummer heeft is een rangering. Maar in rangering van Brussel naar Vorst mag niet. aangezien dit te aanzien zijn als twee afzonderlijke stations waar je naar toe kan rijden via de lijnen 96A/ 96B/ 96 C en sinds kort ook 96D. Je zou verschieten als je de huidige boek vastpakt. haast drie a vier keer per jaar komen en gaan er hoofstukken. Afhankelijk van wat uw laatste update is/was kan ik stellen dat de info een beetje gedateerd is. Zelfs mijn originele HLT van tien jaar geleden zou vandaag iedereen op elk examen doen buizen.
Begrijp ik allemaal natuurlijk maar mijn hint was meer : Un bent bestuurder van een trein Luik naar Oostende .
U staat in FBMZ , de treinbegeleider draait de AGV ,het sein komt open met Rood en wit wat ga je doen?
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

[quote="nighttrainBegrijp ik allemaal natuurlijk maar mijn hint was meer : Un bent bestuurder van een trein Luik naar Oostende .
U staat in FBMZ , de treinbegeleider draait de AGV ,het sein komt open met Rood en wit wat ga je doen?[/quote]]

Eens bellen. Wat er aan de hand is. Gezien ik een TBer bent van een doorgaande trein verwacht ik geen KB.
Wie weet sturen ze je bundels in naar een kopspoor. Je was toch op weg naar Oostende.
En die AGV werkt niet. (Je heb een KB. Dan doet de AGV het niet.)
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Steven

Bericht door Steven »

jawel in KB doet hij het wel in Brussel Zuid, aangezien daar bijna alle bewegingen vertrekken met gedraaide avg. Enkel voor treinen in doorrit die hebben moeten stoppen voor het sein zie je geen avg. Uitzonderingen zijn er dus altijd en overal ;-).
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Oke. Als ik daar kom heb ik altijd een normale trein en die mag groen of geel weg.
Laatste keer naar vorst is al weer 10 jaar geleden. :oops:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Tim

Bericht door Tim »

HLE 2302 schreef:
Knipex schreef:
antw: dit is het seinbeeld korte sectie (groen-geel-verticaal afkoring) dit sein waarschuwt voor een korte sectie ... bij het zien van dit sein moet er afgeremd worden naar de helft van de lijnsnelheid/
hmmm... Ik dacht niet dat er MOET afgeremd worden naar 1/2 van de lijnsnelheid.
Hoe dat de tb de remming uitvoert is niet bepaald.
uhu, lees eens goed ...
dit is het seinbeeld korte sectie (groen-geel-verticaal afkoring) dit sein waarschuwt voor een korte sectie ... bij het zien van dit sein moet er afgeremd worden naar de helft van de lijnsnelheid
Toch heeft Knipex gedeeltelijk gelijk, wat jij zegt is wat de NMBS bestuurders moeten kennen en uit de HLT geplukt is. In het ARGSI/VVESI staat daar niks over vermeld, het is de spooroperator die zelf strengere regels aan zijn personeel kan stellen.

Een TB van de privé zal bij groen-geel verticaal gewoon afremmen naar 40 km/u die hij ten laatste moet bereikt hebben aan de voet van het volgend groot stopsein.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

junior schreef:
HLE 2302 schreef:VOOR DE 10001e keer; VOLGENDE VRAAG

30km/h
correct !
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

in gent kan een AVG openkomen in KB ... dit wordt aangeduid aan het sein ... hoe kan je dit zien ? en waarom is dat systeem daar ?

greetz 2302
Plaats reactie