hier nog het laatste stuk:
toen ik in malmo op de berlin night express stapte vroeg de conducteur of ik een aansluiting moest hebben omdat we met 20 minuten vertraging zouden aankomen in berlijn (er was namelijk s'morgens een trein ontspoort op de lijn tussen sassnitz en berlijn), ik zei dat ik de trein van 6u50 naar keulen moest hebben maar de conducteur zei dat dit zou lukken...
daarna ging ik maar naar mijn couchette, ik zat er met 5 zweden
na een halfuurtje rijden kwamen we in trelleborg, daar werden we een paar keer op en neer gerangeerd en daarna de boot opgestuurt
in de boot werden de toiletten afgesloten omdat anders de strond op het dek zou vallen, wel niet allemaal, en dat was ook te zien als ik terugkwam
na aankomst op de boot ging ik maar naar boven, het interieur was daar luxer als op helsingor-helsingborg of roedby-puttgarden

in de boot was er ook een klein casino, paar rustzalen, restaurant, zelfbedieningsrestaurant, slaapplaatsen, kinderspeelplaats, winkel, bovendek, en wat gamedingen
wat wel leuk was bij de flipperkast was dat hij werkte op 10 DKK (€1,40), 1€ en 10 SEK (€0,90), groot verschil dus
ik heb nog een paar spelletjes gespeeld, en daarna mijn laatste zweedse kronen gaan opdoen in de winkel
toen ik dan weer eens met mijn GSM/GPS op het bovendek ging gaan kijken zag ik dat we al halfweg de overvaart zaten, ik had zelfs al duits netwerk, blijkbaar van een zendmast op het schiereiland boven sasnitz
daarna ben ik maar naar mijn couchette gegaan om te gaan slapen...
de volgende morgen werd ik om 5u50 wakker omdat mijn coupeegenoten aan het praten en aan het inpakken waren, ik dacht van: wat krijgen ze nu enzo, maar 5 minuten later riep de conducteur zelfs door de micro van: we are stil arrived in berlin central station, attention: here berlin central station...
EEN KWARTIER TE VROEG ipv 20 minuten te LAAT
hoe zou dit komen
in berlijn ging ik het nieuwe hauptbahnhof dan maar eens gaan verkennen, dat was best wel mooi en groot

alleen was er s'morgens vroeg om 6u nog niet veel te beleven
er waren 2 verdiepingen, de tief en de bovenste verdieping.
beneden zag ik nog de trein naar budapest staan (arme reizigers

) en boven de berlin-warschau express, eigelijk zijn dit gewoon omgebouwde IC wagens
daarna ben ik nog wat eten gaan kopen om erna naar mijn ICE naar keulen te gaan...
ik zat eerst bijna in het verkeerde treinstel, dat naar keulen HBF ging ipv naar keulen messe deutz ! daarna nog snel veranderd.
die ICE2 treinen vond ik ook best wel ok, zowat de enige ICE's die nog niet gemodernisseerd zijn, enige wat ik miste waren stopcontacten bij elke zetel, want er waren er alleen maar bij de vierzitters, maar het ging best wel...
ik heb zelfs nog in slaap gevallen, omdat ik de voorbij nacht maar 5 uur had geslapen
toen ik weer wakker werd zaten we al in bielefeld, daarna kwam hamm, waar de trein werd gesplist, 1 deel ging via wuppertall naar keulen HBF, mijn deel ging langs duisburg en dusseldorf naar keulen messe deutz en keulen/bonn luchthaven.
eigelijk kon ik sneller in messe deutz geraken door naar HBF te reizen en daar naar messe deutz te gaan, maar dan moest ik overstappen en ik had daar geen zin in
mijn treindeel was eigelijk bijna volledig leeg, in dusseldorf stapten er nog wat mensen op (zonde voor hun geld om op zo'n kleine stukjes de ICE te nemen

) en daarna kwam koeln messe deutz. mijn trein kwam op de benedenverdieping die voor de ICE's gemaakt is zodat er niet kopgemaakt hoeft te worden in HBF.
daar moest ik 10 minuten wachten, daarna kwam mijn ICE3 naar frankfurt.
in die ICE ben ik maar in de lounge gaan zitten. was wel eens leuk, over de NBS rijden aan 300kmh, die NBS is echt een achtbaan, alhoewel 1/2 in tunnels ligt
soms zijn er daar zelfs tunnels van 5 kilometer lang, elke tunnel heeft een naam en er staat ook een bordje bij hoe lang hij is. je zit dan ook naast de snelweg waar de auto's meer moeite hebben om te klimmen
10 minuten te vroeg kwamen we in frankfurt flughaven aan, daar ben ik in de automaten nog wat eten gaan kopen (die automaten zijn echt goedkoop in duitsland

) en daarna weer ingestapt

na 10 minuten rijden kwamen we dan in frankfurt HBF.
toen ik in HBF uitstapte hoorde ik al direct een hoopje zingende zatte jongeren, er stonden 10 zwaarbewapende polizei's in het station, maar die deden eigelijk niks hoewel die jongeren wel voor veel overlast zorgden
ik ben dan maar direct naar mijn ICE naar parijs gegaan, hiervoor had ik plaatsen in de lounge gebohttp://
www.worldonrails.nl/forum/posting.php?m ... t=6073#ekt 
, de lounge zat vooraan, dus ik dacht dat ik een cabineritje over de LGV est ging hebben, ZAG IK ECHTER OP HET FAHRPLAN DAT ER IN MANNHEIM EEN RICHTINGSWISSEL WAS

achja, dan zie ik de lijn eens langs achter
erna ben ik maar een veel te dure pizza gaan halen in de bordbistro, die was deze keer niet aangebakken

(vorige 2 keren wel).
in de bordbistro hadden de duitsers ook wel nog een probleem: het gas was op van de colamachine

ze konden dus geen cola meer tappen

, ze hadden gelukkig wel nog gewone halveliterflesjes, en in kaiserslauteren kwamen ze plots af met een nieuwe gasfles

het was wel heel chaotisch in de bar, want ze konden de vraag van de grote toestroom reizigers niet aan
daarna ben ik maar weer naar mijn plek gegaan, we passeerden homburg al, dus ik wist dat we bijna in saarbrucken waren, na een korte stop reden we verder naar frankrijk...
mijn ICE stopte gelukkig niet in forbach, sommige doen dat wel

ik weet echt niet wat daar de bedoeling van is maargoed

na nog een tijdje over de gewone lijn te gaan reden we de LGV EST op, na eerst nog effe aan 300 te rijden gingen we daarna naar 320, allez ja, op het scherm zag ik niet meer als 318, maargoed
na een uurtje op de LGV kwamen we in parijs, daar reden we nog door de voorsteden en 5 mintuen te vroeg waren we in gare l'est. ik was moe dus ik wou naar huis gaan, maar mijn bankkaart werktte plots niet meer

bij mijn reservebankkaart kwam er ook declined op

dan ben ik maar naar gare du lyon gegaan en heb ik daar naar de TGV's gaan zien
ondertussen keek ik wat op hafas waar ik nog ergens heen kon enzo, en ik zag toen plots een vernieuwde TGV DAYSE, met blauw interieur enzo die richting het zuiden ging, ik heb dan maar een kaartje naar beziers gekocht voor die trein, toen ik terug naar die trein liep waren de deuren al gesloten en reed hij recht voor mijn neus weg

k'heb mijn ticket dan maar in zo'n paarse echange minute automaat gestoken (dat mag, want forfait wordt aanzien al PRO ticket), die automaat slikte dat in, maar het bleef op: uw ticket wordt gelezen, normaal is dit maar een paar seconden zo, maar het was al 5 mintuen zo
ik ben dan maar aan zo'n infomens gaan vragen wat te doen, die zei dat ik boven naar het loket moest gaan om dat te vragen, aan het loket zeiden ze dan dat ik het nummer van de automaat moest weten, dan maar even terug gegaan en het gezegt, daarna gingen ze de technische dienst bellen die 5 minuten later heel de automaat kwam openvijzen, mijn ticket was blijkbaar ergens vastgeraakt in de machine

best wel onbetrouwbaar, je zou je trein maar eens moeten halen
ik ben mijn ticket dan maar aan het pro loket gaan omwisselen, dat is gratis tot 1u na het vertrek van de trein, daarna ging ik maar op tijd naar mijn TGV, DIT WAS OOK EEN DAYSE
net toen we de LGV interconnection kruisten gingen we maar heel traag gaan rijden, ik dacht plots van: die sporen liggen hier heel dicht bij elkaar, maar wat later had ik pas door dat het een wissel was

die LGV wissels zijn echt lang, een kilometer ofzo

, maarja ze moeten er ook aan 250 ofzo over kunnen rijden in beide richtingen
we hadden toen wel een kwartier vertraging

, maar daarna gingen we volle snelheid optrekken richting het zuiden, onderweg kwam ik zowat om de 3 minuten een tegen TGV tegen

en die dayse's hebben ook nog een heel groot voordeel: stopcontacten
2 uur later kwamen we dan met 5 minuten vertraging in valence TGV aan, best wel een zeer groot mooi station

, 10 minuten later vertrok mijn TER naar chambery op de regionale sporen van dat station. de TER was een getrokken trein met gemoderniseerde corail rijtuigen, na een uurtje kwam ik in grenoble aan, hier stonden we 5 minuten stil, nog even in de lokettenhal gaan zien, en daar zag ik dat mijn trein de laatste trein was die in grenoble vertrok, dan maar snel terug naar mijn trein gegaan
na nog een uur verder te zijn kwam ik in chambery, hier was op dit uur (22u55) niks te doen, buiten stond wel een toeristenbus uit asse(belgie) ben dan maar in het station gebleven en wat met de automaten geprutst, tot ik plots door te omroep hoorde: PAPAPADAM le train corail lunea numero ... en provenance de bourg st maurice et a destination de paris austerlitz arrivera a quelques minutes voie 1, il est sans arets jusq'au paris austerlitz...
ben dan maar naar mijn trein gegaan
die trein zat erg vol wintersporttoeristen en blijtende baby's

, hoewel ik nog een NSB nachttreinpakket zitten had met kussen, oordopjes, deken en nachtbril heb ik toch niet goed geslapen. zelfs niet (dankzij die baby's)
s'morgens kwamen we dan precies op tijd in paris austerlitz, hier wou ik dan de metro nemen naar nord, maar de poortjes werkten niet, ze slikten gewoon je ticket niet in, dus je moest naar een andere ingang, omdat ik toen al bij RER C zat heb ik maar besloten die te nemen, tot notre dame, daarna heb ik maar de RER B naar nord genomen.
ik had een ticket voor de trein van 7u58, maar volgens hafas was er ook een trein om 6u58, ik wou echange minute doen, maar daar zag ik dat die trein helemaal niet rijdt, hafas is echt onbetrouwbaar in frankrijk

dan maar een uurtje gewacht daar, al is het niet het meest gezellige station...
daarna maar naar mijn TGV gegaan als hij werd aangegeven, dit was een ex eurostar.
hier heb ik nog even geslapen tot we in lille kwamen.
in lille merkte ik dat bijna alle treinen tussen lille en moeskroen door bussen waren vervangen wegens werken, gelukkig was er om 10u08 een rechtstreekse trein naar lokeren. heb dan maar eerst nog een uurtje in de mcdonnalds gezeten, gewoon voor de wifi, zonder iets te kopen

en daarna maar naar mijn trein gegaan, daar ouders nog even gebeld dat ik om 11U25 in lokeren zou zijn...
in lokeren aangekomen ben ik ben direct maar in de auto gekropen, en als ik thuis was direct in mijn bed gekropen, THUIS
achja, het was zeker een tof rondje, zowat alle kanten van europa door
binnenkort komen ook de fotos
