Pagina 2 van 4

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 31 mar 2009, 20:33
door HLE 2302
Steven schreef:in de sprinters is het inderdaad ook met de tractieremkruk, op de MS96 komt de klakson NIET tussen om de timer van de AWI terug op nul te zetten.
aah, bij de mw41 wel, heel zeker :P

greetz 2302

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 31 mar 2009, 21:26
door AlexNL
ems schreef:een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein, dus met 140 km/h voorbij een rood sein rijden is uitgesloten (met indienst zijnde ATB).
Tenzij het spoor wordt kortgesloten, maar dat lijkt me vrij uitzonderlijk :lol:

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 31 mar 2009, 21:32
door dentheo
AlexNL schreef:
ems schreef:een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein, dus met 140 km/h voorbij een rood sein rijden is uitgesloten (met indienst zijnde ATB).
Tenzij het spoor wordt kortgesloten, maar dat lijkt me vrij uitzonderlijk :lol:
Ik heb in Nederland al een paar maal een ATB stop meegemaakt, goed dat ik niet recht stond...wel indrukwekkend. Steeds na enkele overloopwissels war blijkbaar het signaal even wegviel...

OOk in Duitsland met ICE al meegemaakt...wegvallen Lzb ??? ...de glazen vlogen van de bar...

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 01 apr 2009, 06:58
door Mark7758
AlexNL schreef:
ems schreef:een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein, dus met 140 km/h voorbij een rood sein rijden is uitgesloten (met indienst zijnde ATB).
Tenzij het spoor wordt kortgesloten, maar dat lijkt me vrij uitzonderlijk :lol:
Het spoor kortsluiten is ook GEEN ATB meer. Dus veiligheid.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 01 apr 2009, 08:08
door Steven
Ook in België is het zo dat dat als je op TBL 2 aan het rijden bent en de informatie valt weg er een noodremming volgt. Advies op dat moment? Gelieve zeker op je stoel te gaan zitten of je zal zitten. De noodremming van een HLE reeks 13 met i11 rijtuigen van 200 km/u naar 0 is vrij indrukwekkend.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 01 apr 2009, 08:15
door Mark7758
Steven schreef:Ook in België is het zo dat dat als je op TBL 2 aan het rijden bent en de informatie valt weg er een noodremming volgt. Advies op dat moment? Gelieve zeker op je stoel te gaan zitten of je zal zitten. De noodremming van een HLE reeks 13 met i11 rijtuigen van 200 km/u naar 0 is vrij indrukwekkend.
Je kan inderdaad leuk remmen met die loc's. Maar wat dacht je van een VRIM van 140km.h naar o binnen de 600meter. (Was wel droog weer en daarna had hij wel wat vlakke kantjes. Maar een aanrijding was voorkomen. :wink:

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 01 apr 2009, 22:46
door Steven
een 13 met i11 rijtuigen zou normaal bij een noodrem van 200 km/u naar 0 moeten stilstaan op net iets minder dan 1000m is me gezegd.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 01 apr 2009, 22:48
door treinbruno
op leve de trein zei een bestuurder me 600m :P

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 01 apr 2009, 22:50
door Steven
dan hoop ik niet dat hij dat zelf getest heeft :s want daar geloof ik niet veel van.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 02 apr 2009, 07:05
door Mark7758
We wijken wel af van het onderwerp.
Maar in duitsland staan de voorseinen op standaard 1000meter voor het hoofdsein.
Dus geel (Remopdracht) en dan 1000meter verder Rood (Dus stoppen) en dat doen ze tot 160km/h.
Daarboven zetten ze LZB in. En reken maar dat de indusie de remkurve (Remkarakteristiek) bewaakt.
En de DB zet dan ook magneet en hun beroemde E-bremse in. (Remmen op de moter en terugvoeden aan de bovenleiding.)

De reizigers zijn meestal niet echt gediend van die 160 naar 0 in 1000meter.
(Remt erg fors, en meestal is de rail-catering weer een paar kopjes koffie kwijt aan het tapijt. :twisted: )

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 02 apr 2009, 07:42
door HLE 2302
Steven schreef:een 13 met i11 rijtuigen zou normaal bij een noodrem van 200 km/u naar 0 moeten stilstaan op net iets minder dan 1000m is me gezegd.
WOW, van 200 km/h naar 0 in zo'n korte tijd ?
dat wekt toch onmenselijke 3G krachten op, gelijk of je in een achtbaan zit ?

greetz 2302

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 02 apr 2009, 07:45
door Adler
Nog een filmpje met een noodremming van een ICE2 bij het buitenrijden van Düsseldorf:

http://www.myvideo.de/watch/3988664/ICE ... eldorf_Hbf

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 02 apr 2009, 07:59
door Adler
HLE 2302 schreef:
Steven schreef:een 13 met i11 rijtuigen zou normaal bij een noodrem van 200 km/u naar 0 moeten stilstaan op net iets minder dan 1000m is me gezegd.
WOW, van 200 km/h naar 0 in zo'n korte tijd ?
dat wekt toch onmenselijke 3G krachten op, gelijk of je in een achtbaan zit ?

greetz 2302
Niet overdrijven he :)

De vertraging zou in zo een geval 1,54 m/s2 bedragen, dat is maar 0,15g.

De formule om dat te berekenen is: a = (v * v ) / ( 2 * s)

In dit geval is v = 200 km/h = 55,55 m/s en s = 1000 m.

Bij normale remmingen is een vertraging van 1 m/s2 gebruikelijk.
Een tram kan bij een noodremming wel tot 2 of 3 m/s2 gaan, dat is nog maar 0,3g.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 02 apr 2009, 08:08
door Steven
tja toch opletten, voor mensen die minder goed te been zijn kan zo een noodremming dus wel voor evenwichtsproblemen zorgen. NU is het zo dat bij de reeks 13 met een sleep i11 de volgende elementen tussenkomen voor de remming
Luchtdrukrem op de rijtuigen en de loc
elektrische rem op de loc
magnetische rem op de rijtuigen
verhoogde remdruk op de loc (hogedruk rem, 5,7 ipv 3,8 bar in de remcilinders).

de magnetische rem blijft NIET in dienst tot stilstand. De noodremming is in alle gevallen identiek, zowel op TBL2, TBL1 als memor.

Re: Memor vs. ATB

Geplaatst: 02 apr 2009, 08:13
door Adler
Steven schreef:tja toch opletten, voor mensen die minder goed te been zijn kan zo een noodremming dus wel voor evenwichtsproblemen zorgen.
Vanaf 1,2 m/s2 kan men inderdaad lichamelijke hinder ondervinden.
Maar bij 3g (30 m/s2) zou iedereen aan de andere kant van de wagon liggen :)