Re: reizigers bergland express worden per treski vervoerd :O
Geplaatst: 02 jan 2009, 16:49
de I5en kopen en grondig laten moderniseren??? I5 waren zeker geen slechte rijtuigen
Van de 45 I5'en zijn er bij mijn weten 35 afgesteld en 10 eigendom van Infrabel (die zouden dan ooit eens verbouwd moeten worden tot werktrein). Maar ik denk niet dat een infrastructuurbeheerder rijtuigen mag verhuren260689 schreef:de I5en kopen en grondig laten moderniseren??? I5 waren zeker geen slechte rijtuigen
Als je een goede prijs zou (kunnen) bieden, lijkt me alles te huren, zolang er voor de rijtuigen geen koper is. Wordt op die manier zowel voor SBB als TTC win-win.Joris schreef: SBB, die hebben nog wel ligrijtuigen, maar verkopen enkel, verhuren niet.
Dat lijkt me op een halve maand tijd onmogelijk.260689 schreef:de I5en kopen en grondig laten moderniseren??? I5 waren zeker geen slechte rijtuigen
Klopt. Of Infrabel mag verhuren, misschien wel, maar ook die rijtuigen zouden een rivisie moeten krijgen alvorens ze mogen ingezet worden, dus ook geen oplossing op korte termijn.Terminus schreef:
Van de 45 I5'en zijn er bij mijn weten 35 afgesteld en 10 eigendom van Infrabel (die zouden dan ooit eens verbouwd moeten worden tot werktrein). Maar ik denk niet dat een infrastructuurbeheerder rijtuigen mag verhuren
TTC wou in elk geval slaaprijtuigen huren bij de SBB, en is op een njet uitgekomen. SBB wou enkel verkopen. En dus heeft TTC de slaaprijtuigen maar gekocht. En als ze die ligrijtuigen nog zouden willen verhuren, waarom rijdt EETC dan nu plots niet meer met deze rijtuigen?Terminus schreef:Als je een goede prijs zou (kunnen) bieden, lijkt me alles te huren, zolang er voor de rijtuigen geen koper is. Wordt op die manier zowel voor SBB als TTC win-win.Joris schreef: SBB, die hebben nog wel ligrijtuigen, maar verkopen enkel, verhuren niet.
Met dat verschil dat de vraag naar locomotieven enorm is, en de vraag naar te huren slaaprijtuigen 'iets' minder.treinbruno schreef:als je veel geld heb kan je eens een verhuurbedrijf voor slaaprijtuigen beginnen![]()
zoals dat nu al is voor locomotieven
Joris schreef:Hallo,Klopt. Of Infrabel mag verhuren, misschien wel, maar ook die rijtuigen zouden een rivisie moeten krijgen alvorens ze mogen ingezet worden, dus ook geen oplossing op korte termijn.Terminus schreef:
Van de 45 I5'en zijn er bij mijn weten 35 afgesteld en 10 eigendom van Infrabel (die zouden dan ooit eens verbouwd moeten worden tot werktrein). Maar ik denk niet dat een infrastructuurbeheerder rijtuigen mag verhurenTTC wou in elk geval slaaprijtuigen huren bij de SBB, en is op een njet uitgekomen. SBB wou enkel verkopen. En dus heeft TTC de slaaprijtuigen maar gekocht. En als ze die ligrijtuigen nog zouden willen verhuren, waarom rijdt EETC dan nu plots niet meer met deze rijtuigen?Terminus schreef:Als je een goede prijs zou (kunnen) bieden, lijkt me alles te huren, zolang er voor de rijtuigen geen koper is. Wordt op die manier zowel voor SBB als TTC win-win.Joris schreef: SBB, die hebben nog wel ligrijtuigen, maar verkopen enkel, verhuren niet.
Ik meen me te herrineren dat die ligrijtuigen ook een revisie moesten krijgen. De slaaprijtuigen eigenlijk ook... Want, dat zou een van de rendenen geweest zijn voor het stopzetten van de Zwitserse autotreinen, dat het materieel een revisie moest krijgen... Verglijk met de NMBS en de I5 rijtuigen...
Groeten,
Joris De Mol
Wat moet men nu uiteindelijk gaan geloven? Ik ben eerder geneigd naar dat tweede...Ruben Klarenbeek op Somda.nl schreef:Zoals beloofd, hierbij een reactie vanuit de Bergland Expres.
Tijdens de eerste rit van het winterseizoen 2008/2009 gingen er een aantal zaken mis, er zal niemand zijn ontgaan dat de trein een 3 tal uren vertraging had bij vertrek uit Utrecht. Deze vertraging werd veroorzaakt door een logistiek probleem bij de vervoerder welke het rangeerwerk op deze datum zou uitvoeren.
Op het Duitse traject werd de vertraging deels ingelopen, in München moest er echter een stop gemaakt worden omdat er iemand uit z'n bed was gevallen. Nadat deze reiziger naar het ziekenhuis werd afgevoerd reed de trein met 3 uur vertraging verder richting Kufstein.
Onder 1 van de zitrijtuigen kwam al enige tijd rook vandaan, naar zeggen van de Duitse conducteur was dit normaal bij dit type rijtuigen. Echter in Kufstein werd er toch besloten een controle door de Brandweer te laten uitvoeren. De Brandweer heeft de bewuste verwarmingsunit onder het rijtuigen open geschroefd en gekoeld. Aangezien het niet direct duidelijk was hoelang de trein zou blijven staan is er besloten om alle reizigers aan te raden verder te reizen met binnenlandse treinen. Een deel van de reizigers is vanaf Kufstein direct afgehaald door de transferbussen.
Hierna is de gehele trein 's avonds -zoals gepland- leeg retour gereden naar Utrecht.
Na dit incident is er door de directie van de Bergland Expres besloten om alle rijtuigen van deze wagonverhuurder tot nader order niet meer in te zetten.
Aangezien het absoluut ondoenlijk is om met slechts 4 slaaprijtuigen en 1 barrijtuig te rijden is er besloten om een aantal ritten te annuleren.
In de loop van deze maand zullen er vervangende rijtuigen instromen waarna de Bergland Expres weer zal gaan rijden.
Overigens geldt er voor geen van de rijtuigen een inzet verbod, zoals op sommige plaatsen werd beweerd, zoals verplicht bezitten alle rijtuigen geldige toelatingspapieren van resp. EBA en IVW.
De bewering dat de 4 ex-SBB slaaprijtuigen eigendom zijn van de Bergland Expres is overigens niet juist.
Met bovengenoemde informatie ga ik er vanuit een heldere kijk te hebben gegevens op het voorval.
Met vriendelijke groet,
Ruben Klarenbeek
Manager operations Bergland Expres
Dan zou je dat toch wel gaan geloven... Die halen hun roddels toch hopelijk niet van op een willekeurig treinspotters forum...De trein ligt op last van de Oostenrijkse autoriteiten intussen aan de ketting.
Alles wat De Telegraaf schrijft, moet je met een korrel zout nemen. Is te vergelijken met Het Laatste Nieuws.Joris schreef:Die post probeert wel een en ander recht te zetten, maar als zelfs de krant (de Telegraaf) schrijftDan zou je dat toch wel gaan geloven... Die halen hun roddels toch hopelijk niet van op een willekeurig treinspotters forum...De trein ligt op last van de Oostenrijkse autoriteiten intussen aan de ketting.
Daar zeg je iets. Hier mijn idee dat ik op een ander forum gepost heb:treinbruno schreef:als je veel geld heb kan je eens een verhuurbedrijf voor slaaprijtuigen beginnen![]()
zoals dat nu al is voor locomotieven
mijzelf schreef:Er is gewoon 1 dik probleem met onze nachttreinen: kijk maar eens naar de leeftijd van het gemiddelde wagenpark.Nachtrijtuigen die 45 jaar en ouder zijn en nog altijd rijden zijn geen uitzondering. Andere maatschappijen (CNL/ÖBB/SBB) hebben hun rijtuigen al wel een aantal keer gerenoveerd, maar de originele kast dateert ook al uit de midden jaren '60 - begin jaren '70.
OK, je kan dan nog altijd vragen dat de buitenlandse operatoren het wagenpark leveren, maar is het niet juist de inlegger die het wagenpark moet leveren, aangevuld met sommige tranches van andere treinen![]()
Ik denk dat het tijd wordt dat al die leasing-maatschappijen (Angel, Railpool, CBRail, BTMU enz) eens dringend moeten gaan nadenken over het leasen van een compleet nieuw arsenaal van rijtuigen, van A tot Z. Regionale rijtuigen, IC-rijtuigen, Slaaprijtuigen, restauratie, salonrijtuigen, alles moet daarinzitten.
Een idee zou kunnen zijn:
-De IC-rijtuigen worden gebaseerd op de laatste Siemens UIC-Z klonen, ik bedoel: de IC-rijtuigen van de CD (Tsjechische spoorwegen). Die zijn gewoon perfect materieel voor dit soort relaties, en zeker niet al te risicovol als leasematerieel (een RailJet is immers een luxeproduct en dat is risicovoller). Of zelfs onze I11-rijtuigen komen in zicht, zeker de Engelsen lijken daar een groot voorstander van voor hun nieuw IC-wagenpark.
-Regionale rijtuigen kunnen dan gebaseerd worden op de Bombardier Married-Pair -rijtuigen van de NOB die ik in de andere topic heb voorgesteld. Beter dan een Silberling maar toch ook niet al té exclusief.
-Dubbeldeksrijtuigen worden natúúrlijk gebaseerd op die van de DB, sommige leasingmaatschappijen verhuren al dit soort rijtuigen (Angel aan DSB, CBRail aan Metronom via LNVG).
-Slaaprijtuigen worden gebaseerd op ofwel Siemens WLABmz 173.1, ofwel kan er iets uit de Oost-Europese markt komen..
-Ligrijtuigen heb ik niet direct een idee, deze kunnen eventueel omgebouwd worden uit de jongste Eurofima's ipv nieuwbouw..
-Restauratierijtuigen en barrijtuigen kunnen ook gebaseerd worden op de Siemens IC-rijtuigen, of omgebouwd worden uit moderne tweedehandsrijtuigen..
-Bagagerijtuigen is een groot vraagteken want dit vraagt een redelijk nieuw ontwerp, althans voor volledige bagagerijtuigen. Semi-bagagerijtuigen bestaan onder de vorm van omgebouwde rijtuigen of nieuwe IC-rijtuigen met een kleine bagageafdeling.
-Stuurrijtuigen worden natuurlijk altijd in samenhang met het type rijtuigen gebouwd, voor de regionale en dubbeldeksrijtuigen ligt dit vast, voor de IC-rijtuigen zou ik kiezen voor het model van de DB.. Kan ook met een Taurus-kop of een eigen ontwerp..
-Cinema- en conferentierijtuigen zijn ook een groot vraagteken, maar dit is een minder grote zorg aangezien deze bijna toch nooit verhuurd of gebruikt gaan worden..
Zo kan een maatschappij toch met moderner materieel rijden tegen een redelijke prijs, en moet deze geen risico nemen om zelf duur materieel te gaan kopen. En eenmaal een bepaalde trein niet meer ingelegd wordt of door een andere maatschappij gereden wordt, worden de rijtuigen gewoon aan iemand anders verhuurd. Zo eenvoudig is dat...
de link in het engels: http://www.wagonservice.sk/en/Terminus schreef:En nog een bedrijf dat rijtuigen verhuurt (misschien hebben ze hier ooit al met samengewerkt, ik herinner me immers iets van een ontdubbelingstrein met Slovaakse rijtuigen):
http://www.wagonservice.sk/sk/