Pagina 2 van 2

Geplaatst: 19 apr 2006, 20:51
door Bert
Tim schreef: In Luik-Guillemins staan er trouwens 2 seinen die enkel rood kunnen geven, in Zeebrugge staat er ook zo ene geloof ik.
Van nutteloos gesproken :roll:

Geplaatst: 19 apr 2006, 23:49
door Speedy
Bert schreef:
Tim schreef: In Luik-Guillemins staan er trouwens 2 seinen die enkel rood kunnen geven, in Zeebrugge staat er ook zo ene geloof ik.
Van nutteloos gesproken :roll:
Niet echt..Die seinen worden wel degelijk gebruikt maar om ze dan te mogen overschrijden moet de bestuurder een S422 (=overschrijdingsbevel) ontvangen ipv dat ze het sein 'open' zetten.
Nog een vb van zo'n sein maar dan nog de 'mechanische variant' staat te Kapellen. (militaire aansluiting)

Geplaatst: 19 apr 2006, 23:57
door Shrek
Speedy schreef:
Bert schreef:
Tim schreef: In Luik-Guillemins staan er trouwens 2 seinen die enkel rood kunnen geven, in Zeebrugge staat er ook zo ene geloof ik.
Van nutteloos gesproken :roll:
Niet echt..Die seinen worden wel degelijk gebruikt maar om ze dan te mogen overschrijden moet de bestuurder een S422 (=overschrijdingsbevel) ontvangen ipv dat ze het sein 'open' zetten.
Nog een vb van zo'n sein maar dan nog de 'mechanische variant' staat te Kapellen. (militaire aansluiting)
waarom doen ze dat dan?

Geplaatst: 20 apr 2006, 07:04
door trainfreak
Die seinen in Luik-Guillemins staan op een doodlopend spoor. Het sein dat daar alleen maar rood kan geven staat net voor het einde van de sporen.

Geplaatst: 20 apr 2006, 18:15
door Bert
trainfreak schreef:Die seinen in Luik-Guillemins staan op een doodlopend spoor. Het sein dat daar alleen maar rood kan geven staat net voor het einde van de sporen.
idd, als je die overschrijdt zit je in het decor. :wink: :lol:
Waar die staat in Zeebrugge weet ik niet.

Geplaatst: 20 apr 2006, 19:34
door Steven
da rood sein in luik zorgde er voor dat ze geen stootbalk hebben moeten plaatsen, of het goedkoper is dan een stootbalk is iets anders :-)

Geplaatst: 20 apr 2006, 20:09
door Shrek
Steven schreef:da rood sein in luik zorgde er voor dat ze geen stootbalk hebben moeten plaatsen, of het goedkoper is dan een stootbalk is iets anders :-)
in het definitieve station komen geen kopsporen, misschien daarmee?

Geplaatst: 20 apr 2006, 20:31
door Steven
idd de sporen waar die stonden moeten nog doorgetrokken worden maar op die plaats staat het huidige station nog in de weg dus da vergt nog effe geduld :-)

Geplaatst: 22 apr 2006, 19:49
door Trainspotterke
Dit vind ik ook nog een mooi voorbeeldje van een rood-wit sein! :wink:
Dit sein staat in Welkenraedt en beveiligt de uitrit van spoor 1 richting de afstelbundel. Zowel spoor 1 als de bundelsporen zijn maar geschikt voor 10 km/u :!: :)

Geplaatst: 22 apr 2006, 20:31
door Wover
in Turnhout zag ik gisteren dat er ook een rood wit stond, maar da's wss omdat er op hetzelfde spoor nog een andere trein stond (wss is dit dan in bv antwerpen centraal ook zo voor zones? dus als er al een trein staat zal het sein voor de aankomende trein rood-wit zijn?)

Geplaatst: 22 apr 2006, 20:40
door Trainspotterke
Wover schreef:in Turnhout zag ik gisteren dat er ook een rood wit stond, maar da's wss omdat er op hetzelfde spoor nog een andere trein stond (wss is dit dan in bv antwerpen centraal ook zo voor zones? dus als er al een trein staat zal het sein voor de aankomende trein rood-wit zijn?)
Dit was het geval toen er maar drie sporen beschikbaar waren in Antwerpen-Centraal! :wink: In het weekend kwam de IC G uit Oostende dan toe op hetzelfde spoor waar de IR g naar Turnhout stond! Bij aankomst in Centraal kreeg de IC G dan dus een rood-witte. Om verwarring bij reizigers te vermijden werden de deuren van de IR g naar Turnhout wel op slot gehouden, tot dat de IC G weer naar Oostende vertrokken was. Anders zou het kunnen zijn dat een reiziger met bestemming Oostende wel eens in Turnhout zou uitkomen! :P

Geplaatst: 22 apr 2006, 20:57
door Steven
treinen die op bezet spoor binnen komen moeten idd altijd met rood wit toegelaten worden, oftewel kleine beweging genaamd, waarin men ambsthalve rit op zicht moet rijden, wat weer wil zeggen dat men voor elke voorzienbare hinder in het bereden spoor moet kunnen stoppen (citaat HLT)

Geplaatst: 23 apr 2006, 12:36
door poyaud
die uitwijksporen in Welkenraedt zijn maar tijdelijk geschikt voor 10km/h
(zie 2 zwarte bollen )

Geplaatst: 23 apr 2006, 19:34
door Trainspotterke
poyaud schreef:die uitwijksporen in Welkenraedt zijn maar tijdelijk geschikt voor 10km/h
(zie 2 zwarte bollen )
En blijkbaar zal het nog zo blijven tot ze al die sporen daar vernieuwd hebben, want toen dat stelletje daar aan 10 km/u over reed, was het net alsof de rails het ieder moment konden begeven! Zo kraken! :shock: