> Nieuws
114 uur vertraging voor 310 treinen na bermbrand
Door de bermbranden in Leuven en de verschillende technische problemen op de lijn Brussel-Leuven-Tienen hebben 310 treinen in totaal 114 uur vertraging opgelopen.
Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen. Sinds vanmorgen 08.30 uur zijn alle problemen opgelost en kan het verkeer probleemloos rijden.
Vier problemen
Het treinverkeer tussen Brussel, Leuven en Tienen kampte donderdagavond met vier verschillende problemen. Kort voor 16.50 uur was er een eerste defect aan de bovenleiding in Diegem, waardoor een trein een uur stilstond op het spoor.
Om 17.10 uur werd een trein die het station van Leuven uitreed op weg naar Brussel geconfronteerd met een gelijkaardige situatie. Daar brak de bovenleiding af, waardoor de trein stilstond en de berm in brand vloog. En tenslotte deed zich op de lijn naar Tienen, in Vertrijk, nog een defect voor aan de bovenleiding.
Omleiding
Dat alles leidde ertoe dat de vier sporen tussen Brussel en Leuven vanaf 17.00 uur onbruikbaar waren en het verkeer moest omgeleid worden via de lijn naar Mechelen. Gisterenavond omstreeks 20.30 uur werden twee sporen vrijgegeven, vanmorgen voor de ochtendspits waren al drie sporen berijdbaar en rond 08.30 uur was ook het vierde weer vrij.
284 passagierstreinen
"Dat alles heeft ervoor gezorgd dat 310 treinen in totaal 114 uren vertraging hebben opgelopen", zegt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel.
"Het overgrote deel daarvan, 284 om exact te zijn, waren passagierstreinen. Die liepen 109 uur vertraging op. Twintig van die treinen waren bovendien internationale treinen of Thalys-treinen en voor hen alleen bedroeg de vertraging 10 uur." Daarnaast waren er ook nog eens 26 goederentreinen die in totaal 5 uur vertraging opliepen en moesten 46 treinen worden afgeschaft. (belga/edp)
01/08/08 12u34
bron: De Morgen
Leuven: trein staat in brand
Re: Leuven: trein staat in brand
Water voor gestrande reizigers
Vast in trein na problemen met bovenleiding en bermbranden
LEUVEN - Bermbranden en problemen met een bovenleiding hebben het treinverkeer op de lijn Brussel-Leuven-Landen ernstig in de war gestuurd. Door de panne zaten honderden reizigers meer dan een uur vast in de hete trein. De hulpdiensten deelden waterzakjes uit.
Politie, brandweer en de medische hulpdiensten zetten donderdagavond de grote middelen in aan het station van Leuven. Oorzaak was een gestrande trein aan de Eenmeilaan in Kessel-Lo. Zo'n 150 passagiers zaten meer dan een uur vast in de snikhete trein omdat er omstreeks 17uur een bermbrand was uitgebroken nadat de trein een bovenleiding had geraakt. De bovenleiding kwam in de berm terecht met een brand tot gevolg. De trein kon onmogelijk verder rijden.
'De brandweer kwam ter plaatse om het vuur te bestrijden', legt Frédéric Petit uit. Volgens de woordvoerder van Infrabel, de beheerder van de infrastructuur van de Belgische spoorwegen, kampten de treinen op de lijn Brussel-Leuven met technische problemen. 'De trein was vertrokken in Leuven en kwam tot stilstand door een defect aan de bovenleiding. De passagiers werden geëvacueerd en konden met de bus hun reis voortzetten. De laatste reizigers verlieten de trein omstreeks 19 uur.'
Voor de passagiers was het defect allesbehalve een pretje, want net donderdag beleefde Vlaanderen de warmste dag van het jaar. Fase 3 van het medisch rampenplan werd dan ook afgekondigd. 'We hebben meteen alle middelen ingezet', zegt commissaris Marc Vranckx. 'De situatie was snel onder controle, maar het is natuurlijk geen pretje om vast te zitten in een warme trein. Daarom werd in het Leuvense station voor opvang gezorgd door de medische hulpdiensten. Er werden waterzakjes uitgedeeld en alle medische diensten stonden paraat om mensen te verzorgen.' Volgens de verantwoordelijken ter plaatse werd er ongeveer duizend liter water verdeeld aan de reizigers.
Het UZ Leuven stuurde meteen een medisch interventieteam naar het Leuvense station. Alles stond klaar om eventuele gewonden te verzorgen of snel over te brengen naar het ziekenhuis. 'Gezien de hoge temperaturen wilden we geen enkel risico nemen', legt dokter Koen Bronselaer uit. 'De mensen in de stilstaande trein werden zo snel mogelijk geëvacueerd. In het Leuvense station kregen ze opvang en indien nodig medische bijstand. De toestand was volledig onder controle. Er waren veel dorstige mensen, maar van gewonden was uiteindelijk geen sprake. De betrokken diensten deden hun uiterste best.'
Rita Burger uit Antwerpen kwam in de chaos terecht in het Leuvense station.
Aanvankelijk wist ze niet wat er aan de hand was, maar beetje bij beetje werd het duidelijk dat de juiste trein vinden niet zo evident was gisterenavond. 'Ik wist van niets. Nu nog niet eigenlijk', zegt Rita Burger. 'Ik moet een trein nemen naar Antwerpen, maar ik zou niet weten op welk spoor. Men zegt me spoor 5 maar dat klopt blijkbaar niet. Het is absolute chaos in het station door de problemen met de bovenleidingen. Gelukkig heb ik niet in de stilstaande trein moeten zitten. Het is wel goed dat er water wordt uitgedeeld. Thuis geraken is mijn enige verlangen.'
Niet alleen de passagiers in de gestrande trein werden geconfronteerd met vertragingen. Het defect had immers ook invloed op andere treinen. Zo had de trein richting Landen op een bepaald moment welgeteld 1 uur en 45 minuten vertraging. 'Op de lijn Brussel-Leuven-Landen liepen de vertragingen op van een half uur tot een uur. Meer dan een uur vertraging was de uitzondering', aldus Frédéric Petit van Infrabel. 'De lijn naar Landen maakte de verbinding met Limburg en in de omgekeerde richting reden de treinen die uit Limburg kwamen via Landen naar Brussel door naar de provincies Oost- en West-Vlaanderen. Ook in die provincies was er hinder, maar die problemen raakten in de loop van de avond opgelost.'
Ook in Diegem waren er problemen met een bovenleiding. De passagiers zaten ruim een uur vast in de stilstaande trein. Tot slot ontstond er ook een probleem op de lijn Leuven-Tienen in Vertrijk. 'Ook daar hetzelfde scenario. Problemen met een bovenleiding', klinkt het bij Infrabel. De passagiers zaten ook in die trein een uur vast.
Foto's van een reiziger
BRON: HNB
Vast in trein na problemen met bovenleiding en bermbranden
LEUVEN - Bermbranden en problemen met een bovenleiding hebben het treinverkeer op de lijn Brussel-Leuven-Landen ernstig in de war gestuurd. Door de panne zaten honderden reizigers meer dan een uur vast in de hete trein. De hulpdiensten deelden waterzakjes uit.
Politie, brandweer en de medische hulpdiensten zetten donderdagavond de grote middelen in aan het station van Leuven. Oorzaak was een gestrande trein aan de Eenmeilaan in Kessel-Lo. Zo'n 150 passagiers zaten meer dan een uur vast in de snikhete trein omdat er omstreeks 17uur een bermbrand was uitgebroken nadat de trein een bovenleiding had geraakt. De bovenleiding kwam in de berm terecht met een brand tot gevolg. De trein kon onmogelijk verder rijden.
'De brandweer kwam ter plaatse om het vuur te bestrijden', legt Frédéric Petit uit. Volgens de woordvoerder van Infrabel, de beheerder van de infrastructuur van de Belgische spoorwegen, kampten de treinen op de lijn Brussel-Leuven met technische problemen. 'De trein was vertrokken in Leuven en kwam tot stilstand door een defect aan de bovenleiding. De passagiers werden geëvacueerd en konden met de bus hun reis voortzetten. De laatste reizigers verlieten de trein omstreeks 19 uur.'
Voor de passagiers was het defect allesbehalve een pretje, want net donderdag beleefde Vlaanderen de warmste dag van het jaar. Fase 3 van het medisch rampenplan werd dan ook afgekondigd. 'We hebben meteen alle middelen ingezet', zegt commissaris Marc Vranckx. 'De situatie was snel onder controle, maar het is natuurlijk geen pretje om vast te zitten in een warme trein. Daarom werd in het Leuvense station voor opvang gezorgd door de medische hulpdiensten. Er werden waterzakjes uitgedeeld en alle medische diensten stonden paraat om mensen te verzorgen.' Volgens de verantwoordelijken ter plaatse werd er ongeveer duizend liter water verdeeld aan de reizigers.
Het UZ Leuven stuurde meteen een medisch interventieteam naar het Leuvense station. Alles stond klaar om eventuele gewonden te verzorgen of snel over te brengen naar het ziekenhuis. 'Gezien de hoge temperaturen wilden we geen enkel risico nemen', legt dokter Koen Bronselaer uit. 'De mensen in de stilstaande trein werden zo snel mogelijk geëvacueerd. In het Leuvense station kregen ze opvang en indien nodig medische bijstand. De toestand was volledig onder controle. Er waren veel dorstige mensen, maar van gewonden was uiteindelijk geen sprake. De betrokken diensten deden hun uiterste best.'
Rita Burger uit Antwerpen kwam in de chaos terecht in het Leuvense station.
Aanvankelijk wist ze niet wat er aan de hand was, maar beetje bij beetje werd het duidelijk dat de juiste trein vinden niet zo evident was gisterenavond. 'Ik wist van niets. Nu nog niet eigenlijk', zegt Rita Burger. 'Ik moet een trein nemen naar Antwerpen, maar ik zou niet weten op welk spoor. Men zegt me spoor 5 maar dat klopt blijkbaar niet. Het is absolute chaos in het station door de problemen met de bovenleidingen. Gelukkig heb ik niet in de stilstaande trein moeten zitten. Het is wel goed dat er water wordt uitgedeeld. Thuis geraken is mijn enige verlangen.'
Niet alleen de passagiers in de gestrande trein werden geconfronteerd met vertragingen. Het defect had immers ook invloed op andere treinen. Zo had de trein richting Landen op een bepaald moment welgeteld 1 uur en 45 minuten vertraging. 'Op de lijn Brussel-Leuven-Landen liepen de vertragingen op van een half uur tot een uur. Meer dan een uur vertraging was de uitzondering', aldus Frédéric Petit van Infrabel. 'De lijn naar Landen maakte de verbinding met Limburg en in de omgekeerde richting reden de treinen die uit Limburg kwamen via Landen naar Brussel door naar de provincies Oost- en West-Vlaanderen. Ook in die provincies was er hinder, maar die problemen raakten in de loop van de avond opgelost.'
Ook in Diegem waren er problemen met een bovenleiding. De passagiers zaten ruim een uur vast in de stilstaande trein. Tot slot ontstond er ook een probleem op de lijn Leuven-Tienen in Vertrijk. 'Ook daar hetzelfde scenario. Problemen met een bovenleiding', klinkt het bij Infrabel. De passagiers zaten ook in die trein een uur vast.
Foto's van een reiziger
BRON: HNB