Pagina 2 van 2
Re: Vossloh loc op L59.
Geplaatst: 02 feb 2008, 00:14
door dentheo
pietje schreef:Tim schreef:dentheo schreef:Kan zo'n G2000 - TWEE 77ers vervangen ???
Probleemloos, het vermogen van een G2000 ligt meer dan 2 keer hoger dan zo'n mislukte fluitketel.
Niet te kort door de bocht gaan: het vermogen is wel het dubbele, maar de trekkracht is voor 1 G2000 niet zoveel hoger dan bij 1 77er, bij de vergelijking met 2 77ers is de trekkracht van een G2000 maar iets meer dan de helft.
kort uitgelegd: eens op snelheid is zo een G2000 even sterk, maar met een zware trein of op een steile helling geraakt hij niet vertrokken.
Lijkt mij ook moeilijk, dan zou hij ook evenveel moeten wegen als twee 77ers en dat is waarschijnlijk NIET het geval...
Re: Vossloh loc op L59.
Geplaatst: 02 feb 2008, 01:46
door Shrek
pietje schreef:
Niet te kort door de bocht gaan: het vermogen is wel het dubbele, maar de trekkracht is voor 1 G2000 niet zoveel hoger dan bij 1 77er, bij de vergelijking met 2 77ers is de trekkracht van een G2000 maar iets meer dan de helft.
kort uitgelegd: eens op snelheid is zo een G2000 even sterk, maar met een zware trein of op een steile helling geraakt hij niet vertrokken.
de trekkracht van een 77'er is voor een baandiesel dan ook veel hoger dan nodig (het is immers een rangeerloc), met veel minder (zoals een G2000) kom je ook nog toe hoor

Re: Vossloh loc op L59.
Geplaatst: 02 feb 2008, 21:13
door pietje
Shrek schreef:pietje schreef:
Niet te kort door de bocht gaan: het vermogen is wel het dubbele, maar de trekkracht is voor 1 G2000 niet zoveel hoger dan bij 1 77er, bij de vergelijking met 2 77ers is de trekkracht van een G2000 maar iets meer dan de helft.
kort uitgelegd: eens op snelheid is zo een G2000 even sterk, maar met een zware trein of op een steile helling geraakt hij niet vertrokken.
de trekkracht van een 77'er is voor een baandiesel dan ook veel hoger dan nodig (het is immers een rangeerloc), met veel minder (zoals een G2000) kom je ook nog toe hoor

Behalve als je langs de Montzenroute wil, of via Athus-Meuse naar Frankrijk, dan heb je wel degelijk die trekkracht nodig, en niet alleen het vermogen.
Re: Vossloh loc op L59.
Geplaatst: 02 feb 2008, 21:30
door dentheo
pietje schreef:Shrek schreef:
Behalve als je langs de Montzenroute wil, of via Athus-Meuse naar Frankrijk, dan heb je wel degelijk die trekkracht nodig, en niet alleen het vermogen.
Trekkracht is gewicht...een paar 77ers zal wel meer trekkracht geven dan een 13 zeker ???
Re: Vossloh loc op L59.
Geplaatst: 02 feb 2008, 21:38
door pietje
dentheo schreef:
Trekkracht is gewicht...een paar 77ers zal wel meer trekkracht geven dan een 13 zeker ???
niet alleen gewicht, ook adhesie tussen wielen en sporen
Re: Vossloh loc op L59.
Geplaatst: 02 feb 2008, 21:43
door dentheo
pietje schreef:dentheo schreef:
Trekkracht is gewicht...een paar 77ers zal wel meer trekkracht geven dan een 13 zeker ???
niet alleen gewicht, ook adhesie tussen wielen en sporen
Adhesie is maar vermenigvuldigingsfaktor van het gewicht, dus een loc of een combinatie van locs die dubbel zo zwaar is, is altijd sterker.
Adhesie is max +- 0,30 (of 0,33 ???) maar 10% adhesieverschil kan 100% gewichtsverschil nooit compenseren...
Resultaat vierasser (100 ton) max 300kN ? zesasser (150 ton) 450kN ?