Pagina 2 van 7

Geplaatst: 25 nov 2007, 22:41
door overweg13
Dag,

Men is inderdaad nogal kort door de bocht gegaan. Het lijkt erop alsof men de fans van het papieren spoorboekje duidelijk wil maken, dat zoiets niet bruikbaar is. Aansluitingen moet men niet geven - vind ik - maar lijn 89 beperken tot Denderleeuw - Kortrijk (om maar een voorbeeld te geven) is wat al te gek. Wat is de volgende stap? Denderleeuw - Y. Zandberg?
Ze zouden er pakweg een spoorboekje van eind de jaren 70 moeten bijnemen. Dat was voor mij het ideale compromis tussen informatie en leesbaarheid.

Geplaatst: 26 nov 2007, 12:00
door Fles
overweg13 schreef: Ze zouden er pakweg een spoorboekje van eind de jaren 70 moeten bijnemen. Dat was voor mij het ideale compromis tussen informatie en leesbaarheid.
Of een spoorboekje zoals in Nederland :)

Geplaatst: 27 nov 2007, 11:55
door Geert9100
Website NMBS :

Spoorboekje verschilt soms 1 minuut met "raadpleging dienstregeling". wat is nu het juiste : online of pdf spoorboekje ???

:shock: :?:

Geplaatst: 27 nov 2007, 15:11
door Bartjedj
PDF. Is letterlijk overgenomen.
Het on-line spoorboekje zit in een programma-code, waar al eens fouten kunnen inzitten.

BDJ

Geplaatst: 27 nov 2007, 16:38
door overweg13
Bartjedj schreef:PDF. Is letterlijk overgenomen.
Het on-line spoorboekje zit in een programma-code, waar al eens fouten kunnen inzitten.

BDJ
Het kan ook dat in het spoorboekje alleen het vertrekuur aangegeven wordt. Dat kan dan nogal eens een minuut verschillen met het aankomstuur dat doro de planner opgegeven wordt.

Geplaatst: 28 nov 2007, 09:28
door Adler
overweg13 schreef: Het kan ook dat in het spoorboekje alleen het vertrekuur aangegeven wordt. Dat kan dan nogal eens een minuut verschillen met het aankomstuur dat doro de planner opgegeven wordt.
Alle tijden in het spoorboekje zijn normaal vertrektijden, tenzij naast de naam van het station een cirkeltje staat, dan zijn het aankomsturen.

Geplaatst: 28 nov 2007, 10:29
door Geert9100
Neen het is effectief een minuut verschil van vertrekuur tussen de routeplanner op de website en het spoorboekje in pdf

:roll: :?:

Geplaatst: 28 nov 2007, 10:58
door Adler
overweg13 schreef: Men is inderdaad nogal kort door de bocht gegaan...Ze zouden er pakweg een spoorboekje van eind de jaren 70 moeten bijnemen. Dat was voor mij het ideale compromis tussen informatie en leesbaarheid.
Dat is het minste wat je kan zeggen.
Waarschijnlijk is dit een tussenstap naar de definitieve afschaffing van het papieren spoorboekje en was men de uitspraak van de toenmalige bevoegde minister Vande Lanotte indachtig, die eens verklaarde dat men het spoorboekje maar moest afschaffen omdat dit enkel werd geraadpleegd door treinfreaks. :shock:
Overigens vind ik in het station van Mechelen nog steeds geen enkel boekje of brochure met de nieuwe dienstregeling, enkel wat affiches met de mededeling dat op 9 december een nieuwe dienstregeling wordt ingevoerd en dat je de blauwe affiches kan raadplegen die ook nergens te bespeuren zijn. Er hangt ook nog ergens in een verloren hoek een affiche dat het spoorboekje van 2006 te koop is!

Geplaatst: 28 nov 2007, 12:09
door Fles
Adler schreef: Waarschijnlijk [..] was men de uitspraak van de toenmalige bevoegde minister Vande Lanotte indachtig, die eens verklaarde dat men het spoorboekje maar moest afschaffen omdat dit enkel werd geraadpleegd door treinfreaks. :shock:
Mja :roll: iedereen die er langer dan een kwart seconde over nadenkt, zou zien dat treinfreaks ongeveer de enigen zijn die het spoorboekje NIET raadplegen (die kennen het uit het hoofd ;) ) :lol:

Geplaatst: 28 nov 2007, 18:03
door am62
Fles schreef:
Adler schreef: Waarschijnlijk [..] was men de uitspraak van de toenmalige bevoegde minister Vande Lanotte indachtig, die eens verklaarde dat men het spoorboekje maar moest afschaffen omdat dit enkel werd geraadpleegd door treinfreaks. :shock:
Mja :roll: iedereen die er langer dan een kwart seconde over nadenkt, zou zien dat treinfreaks ongeveer de enigen zijn die het spoorboekje NIET raadplegen (die kennen het uit het hoofd ;) ) :lol:
Elk jaar een nieuwe opgave om alles goed bij te houden zeker als je een lang traject en verschillende treinen neemt...

Geplaatst: 28 nov 2007, 18:04
door Fles
am62 schreef:
Fles schreef:
Adler schreef: Waarschijnlijk [..] was men de uitspraak van de toenmalige bevoegde minister Vande Lanotte indachtig, die eens verklaarde dat men het spoorboekje maar moest afschaffen omdat dit enkel werd geraadpleegd door treinfreaks. :shock:
Mja :roll: iedereen die er langer dan een kwart seconde over nadenkt, zou zien dat treinfreaks ongeveer de enigen zijn die het spoorboekje NIET raadplegen (die kennen het uit het hoofd ;) ) :lol:
Elk jaar een nieuwe opgave om alles goed bij te houden zeker als je een lang traject en verschillende treinen neemt...
Ja, tuurlijk, ik overdreef ook enigszins hmm. Maar wat de bevoegde minister destijds verklaarde getuigt van pure zwakzinnigheid, dat lijkt me duidelijk.

Geplaatst: 28 nov 2007, 18:38
door P-J
Originele vertaling voor Lille-Flandres op de kaart: Rijsel-Vlaanderen :lol:

Grtz,

P-J.

Geplaatst: 28 nov 2007, 18:57
door Fles
P-J schreef:Originele vertaling voor Lille-Flandres op de kaart: Rijsel-Vlaanderen :lol:
Mwoa, zo raar is dat toch niet? Beetje hetzelfde als Brussel-Luxemburg.. Toch? :?:

Geplaatst: 28 nov 2007, 21:39
door Shrek
ergens is het toch logisch dat de normale manier van opzoeken langs internet is? het aantal mensen dat het nog met een echt boekje doet neemt elk jaar af dus steken ze er steeds minder geld in. Lijkt mij de logica zelf. Een goede site heeft vele meer effect dan een goed spoorboekje :wink:

Geplaatst: 28 nov 2007, 21:43
door overweg13
Shrek schreef:ergens is het toch logisch dat de normale manier van opzoeken langs internet is? het aantal mensen dat het nog met een echt boekje doet neemt elk jaar af dus steken ze er steeds minder geld in. Lijkt mij de logica zelf. Een goede site heeft vele meer effect dan een goed spoorboekje :wink:
Dat hangt er maar van af wat je wil. Als je de meest idiote, de meest onrealistische of zelfs verboden verbindingen zonder enig commentaar wil, moet je inderdaad op het internet zoeken. Als je je eigen gezond verstand wil gebruiken, dan lukt dat nog altijd beter in combinatie met het spoorboekje, want daar kun je gewoon meer en vlotter mogelijkheden tegenover elkaar afwegen.